turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.17 22:06:02 (11893)
amikor két külön kerékpárút futt az út két oldalán (én még nem találkoztam ilyennel) hangsúlyozottan nem kerékpársávról beszélünk hanem olyan esetről amikor az út és a kerékpárút fizikailag elkülönül és nem csak egy festésről van szó

Én történetesen a Régi Fóti úton találkoztam legutóbb az úttest két oldalán húzódó kerékpársávval (a logot még nem töltöttem fel). De a leírásod alapján ez akkor úgy fog kinézni, hogy a Réri Fóti út kap két o ("oo") betűt.
Az Andrássy utat hova sorolnád? Ott már majdnem fizikailag is el van választva a kerékpársáv: fekvőrendőrnőkkel (fém gömböcskék), illetve a (jó esetben csak) mellette parkoló autókkal.
[előzmény: (11881) papa71, 2007.04.17 12:17:36]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.17 12:17:36 (11881)
Eddig úgy tünt, hogy a józanabb középutat akarjuk megcélozni (ezen persze lehet vitatkozni) de mivel csak 1 életem van, én ha van lehetőség a főút kikerülésére akkor kikerülöm. Persze lehet csak azóta vagyok ilyen fóbiás, mióta Pesten kerékpározok. :-( Jelen elgondolás szerint a szervízút mivel "keskenyebb" út a kerékpáros tervezéskor az kapna nagyobb prioritást.

"az osztott kerékpár út"
Azt mondtuk, hogy a térkép kinézete első körben nem változik, az út két oldalán futó kerékpársáv természetesen javítja az út prioritását hiszen jelen rajzolási gyakorlat szerint akkor az út labeljében szerepel a "oo", de emiatt nem rajzolunk külön utakat. Budapesten (gödöllöi dombság, budai hg) általában a kerékpár utak az út mellet walkaway/trail tipussal rajzolt és "oo" jelel ellátott "ösvények" paraméterkitöltésük a "Kerékpárút" sablonnal készül, és én a Megjegyzésbe is igyekeztem beírni, hogy "Kerékpárút" nehogy valaki kitörölje, nem értve mit keres az az ösvény az út mellett. Ha létezik olyan megoldás amikor két külön kerékpárút futt az út két oldalán (én még nem találkoztam ilyennel) hangsúlyozottan nem kerékpársávról beszélünk hanem olyan esetről amikor az út és a kerékpárút fizikailag elkülönül és nem csak egy festésről van szó, akkor az előbb leírt "ösvény" metódussal megrajzolható mind a két oldalon.
[előzmény: (11878) P.ISTI, 2007.04.17 11:18:47]

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.17 11:18:47 (11878)
Még néhány ötlet a kerékpáros verzióhoz:

NAGYON JÓ KEZDEMÉNYEZÉS, már engem is jóideje foglalkoztatott a gondolat.

Mi a helyzet azoknál az utaknál, ahol a kerékpárúttal párhuzamosan megy a főútvonal is, majd a bringaút elfogy, de van szerviz út. A kerékpárútra még csak-csak be lehet állítani az általad előbb említett route class-ot, így a leggyorsabb tervezésre állítva áttesz a bringaútra. De mi van, ha vége a kerékpárútnak? A szerviz útnak is nagyobb prioritása lesz? És ezeket ki dönti el? Ez elég szubjektív. A bringaőrültek nagy valószínűséggel a rendes utat választanák, a családos/hétvégi bringások meg jó eséllyel a biztonságosabb mellék/szerviz utakat. Ötlet?

Van még egy kérdés: az osztott kerékpár út. Mégpedig a rendes közúttal osztott, aminek mindkét felén van egy-egy egyirányú kerékpárút. Ugye jól gondolom, hogy ott három sávot kellene felrajzolni a térképre?
[előzmény: (11828) Kolesár, 2007.04.15 19:41:28]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.15 19:41:28 (11828)
Nem. A routing fülön hiába állítasz be bármit, az nem kerül tárolásra az adatbázisban. Bizonyos kimenetek (pl. amit a cgpsmapper kap a Garmin-kimenet gyártására) tartalmaznak útvonaltervezési adatokat, de ezeket más paraméterekből kapja, pl. úttípus, járhatóság, sebességkorlátozás, sőt: pl. a geometria is befolyásolja, hogy reális tervezési időket hozzon ki.

Vegyünk egy életszerű bringás példát: készíthetünk olyan kimenetet, ahol az egyirányúság nem szerepel a tervezési paraméterekben, vagyis egyirányú utcában is tervez szemben, pl. a Budapest II. kerületi Retek utcán lefelé.

Kepenu sejtésére válaszolva: a Route Class akkor számít, ha a leggyorsabb utat keresed, ilyenkor mindig a lehető legnagyobbat választja. Bringás térképnél nyilván a kijelölt bicikliutak kapják a magas értékeket.
[előzmény: (11810) papa71, 2007.04.14 20:52:24]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.14 20:52:24 (11810)
Én is ezt tippeltem, de tudásom nincs róla.
A másik dolog amire András még nem válaszolt, hogy egyáltalán a mapeditben beállított ezen értékek bekerülnek e az adatbázisba, vagy csak az extrák között szereplő hasonló paraméterek kerülnek felhasználásra a kimenetek elkészítésekor.
(Mellesleg ha a kinézet tök egyforma lesz a tervezési algoritmus, meg tök másképpen fog működni a kerékpáros és a normál kimeneten az lesz még ritka nagy szívások tárgya :-) amikor majd elfelejtik lecserélni az emberek... )
[előzmény: (11807) kepenu, 2007.04.14 13:06:59]

kepenuhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.14 13:06:59 (11807)
Igen, szerintem ilyesmire gondolt András.
A már említett RouteParam sor 12 változója közül az 1. (Speed limit) értéke 0-7 között (5-20-40-60-80-90-110 Km/h-No speed limit), a 2. (Route Class) pedig 0-4 (Residential/Alley/Unpaved/Trail - Roundabout/collector - Arterial - Principial - Major Highway) között változhat. Ez utóbbi nem tudom milyen súllyal esik latba a különböző útvonaltervezési algoritmusoknál.
Tény, hogy ezzel a kinézet megtartása mellett is ki lehetne sakkozni kerékpárra optimalizált tervezést.

Apropó! Most ugye csak Budapest és közvetlen környékének kerékpáros térképszelvényéről folyik a diskurzus? Vagy van még olyan hely, ahol gondot okoz kerékpáros tervezésnél a standard tuhu Garmin kimenet?
[előzmény: (11781) papa71, 2007.04.13 14:48:39]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 14:48:39 (11781)
Ezttet én nem értem, kicsit magyarázzátok meg jobban. A tervezési sebességgel tudod befolyásolni az algoritmus útvonalválasztását? Jól értelmezem? Ha igen akkor, hogy nézne ki ez a dolog? A széles út kerékpáros sebessége ~0 -hoz, a keskenyé meg a ~40-hez?
[előzmény: (11778) Kolesár, 2007.04.13 13:54:04]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 13:54:04 (11778)
Azt megtehetjük, hogy készítünk egy keréképros kimenetet, ahol a tervezési sebességeket átalakítjuk az út jellegének megfelelően.
[előzmény: (11776) papa71, 2007.04.13 13:21:05]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 13:21:05 (11776)
A legrövidebnél a legrövidebbet választja és nem érdekli, hogy milyen széles, vagy ha nincs tiltva akkor az sem hogy földút. A leggyorsabbnál optimalizál az út szélességének megfelelően.
És bár piret viccnek szánta igen kerékpározásnál egy olyan tervezési algoritmus volna a jó ami a sikátorokban próbál először tervezni és minnél szélesebb egy út annál jobban óvakodik tőle (kivétel a gyebibíró ahol van kerékpársáv pl.)
De mivel a tervezési algoritmusba nem szólhatok bele a térképet szeretném olyan módon "transzformálni" (116555), hogy a tervezési algoritmus azt hozza ki belőle amit szeretnék.
[előzmény: (11774) Kolesár, 2007.04.13 12:39:40]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 12:39:40 (11774)
Ha a legrövidebb utat választod, akkor nem pont a kis utcákat választja a Garmin-tervezés? Mert a leggyorsabbnál szokott kivinni a főutakra.
[előzmény: (11770) papa71, 2007.04.13 10:27:53]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 10:27:53 (11770)
Erről már volt egy diskurzus Kepenuval szerinte is elég a kerékpárút melletti utakat tiltani.
Szerintem viszont ahhoz, hogy optimálisan tervezzen a navigáció. Az úttipusokat kéne úgy átvariálni, hogy a kerékpározási fontossági sorrendet tükrözzék.
Az a problémám a csak tiltással (lehet hogy ez csak budapestre igaz), hogy elég sok azonos irányú utca van ahol a tervezési algoritmusok (még a kerékpárosok is) a járhatóak közül általában a legszélesebbet prferálják ami kerékpározásnál, pont nem ideális. Ráadásul pesten sok egyenrangú között is vannak kijelölt kerékpáros útvonalak amelyeket jó lenne, ha preferálna a tervezés.
Engem, ha kerékpározok nem zavar a "durva" kinézet, ha pont azt hangsúlyozza amire szükségem van, de hát ez hitvita ezt szavazásra kéne bocsájtani.
Ha úgy döntünk elég a tiltás a garmin úgy már helyesen tervez, akkor nincs szükség külön kimenetre, legfeljebb nekiülünk páran és néhány óra alatt rendezzük a fentlévő kerékpárutak környékét.
[előzmény: (11769) Kolesár, 2007.04.13 10:06:32]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 10:06:32 (11769)
Mi kellene tehát? Bizonyos utakra automatikus bringa-tiltás (ami amúgy már most is van a térképeken), illetve a bringázhatóság szerinti megjelenítés, jól látom?
[előzmény: (11767) SagiK, 2007.04.13 10:02:19]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 10:02:19 (11767)
Bevallom töredelmesen, én voltam aki kért egy bp-i kerékpáros térképet a GPS-re, mert lányommal próbáltunk bicajozni, de a csikszet csak légvonalban navigációra volt értelme használni (NG44-kerékpáros tervezés). A papíralapú kerékpárostérképet nézegettem inkább, hogy merre lenne érdemes tekernünk.
[előzmény: (11765) Kolesár, 2007.04.13 09:58:34]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:58:34 (11765)
Nem értem, miért kerestek kerülőutakat (mapcenter meg ilyesmi), ahelyett hogy megvalósítanánk _együtt_ itt a turistautakon. Persze, hogy lehet külön kerékpáros kimenet, még ha nem is pont úgy, ahogyan leírtad, mert az durván nézne ki szerintem.
[előzmény: (11764) papa71, 2007.04.13 09:49:16]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:49:16 (11764)
És még te nem tudod, hogy van ez? :-) Én azt se tudtam, hogy van mapcenter2... :-(
Megvárnám, hogy mit válaszol András és ha nem tud megvalósulni a naponta frissülő kimenet, akkor szerkesztenék egy szofisztikáltabb kerékpáros térképet Budapest környékéről amit felrakhatunk a mapcenter2 -re.
[előzmény: (11762) SagiK, 2007.04.13 09:36:17]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:36:17 (11762)
Megtaláltam. A régi mapcenterre töltötted fel, nem a 2-re. :((
Csak a 2 csinál hozzá telepítőkészletet amivel Mapsource alá be lehet telepíteni, így csak egy IMG
[előzmény: (11761) SagiK, 2007.04.13 09:32:08]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:32:08 (11761)
Én meg rossz file-t másoltam fel. :(
Beírnád a linket?
[előzmény: (11760) papa71, 2007.04.13 09:26:02]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:26:02 (11760)
Enyém lefordult ott virít a mapcenteren. Sajnos nagyon türelmetlen voltam így ezt nem dolgoztam ki rendesen, csak összemásoltam a gödöllőt-budait-pilist minden 0x0001-et levettem residental streetre, mindent ahol a label OO volt felvettem 0x0001-re és belekopiztam a rákosmenti, és a mogyoródi úti kerékpárutakat. Hát ez egy ilyen. Az eddig fellelhetőknél még így is jobb szerintem.
[előzmény: (11746) SagiK, 2007.04.12 22:04:24]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.12 22:04:24 (11746)
Köszi, megpróbáltam feltölteni, reggelre meglátjuk mi lesz
[előzmény: (11723) papa71, 2007.04.12 17:08:46]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.12 17:08:46 (11723)
Ugyanide http://turistautak.hu/tracks.php?action=upload&id=1983 feltettem egy bpbike14.zip-et most kalapáltam össze, tehát nincs úgy kidolgozva mint a 12-es volt, de mivel a friss térképekből indultam ki remélem nem lesz fordítási hiba.
[előzmény: (11718) SagiK, 2007.04.12 08:42:12]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.12 08:42:12 (11718)
Kipróbáltam az online fordítót. Az eredmény nem kedvező.
[előzmény: (11712) papa71, 2007.04.11 21:06:14]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 21:06:14 (11712)
Hát én csak russával használtam azt meg lehet menteni Mapedittel. Neked egy cgpsmapper kellene, illetve online is megoldható valahogyan a fordítás, de olyant sem csináltam még.
[előzmény: (11708) SagiK, 2007.04.11 19:25:20]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 19:25:20 (11708)
Köszi, akár jó is lehetne, de ez egy .mp file. Hallotam róla, hogy van aki már látott olyan fehér embert, aki ebből tervezős térképet gyártott Mapsource alá, de sajnos az a mese nem rólam szólt.
Ismerkedem a feladattal, de ha valaki megdobna egy installset-tel, azért hálás lennék
[előzmény: (11704) papa71, 2007.04.11 15:17:40]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 15:17:40 (11704)
Próbáld ki ezt:
http://turistautak.hu/tracks.php?id=1983
sajnos elég régicske, és messze nem teljeskörű de valami hasonló kimenetet szeretnék elérni kerékpáros használathoz.
[előzmény: (11701) SagiK, 2007.04.11 14:52:34]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 14:52:34 (11701)
Örülök, hogy felmerült a kérdés. Tegnap lányommal bicajoztunk egyet Bp-en. Eleinte próbálkoztam terveztetni a csikszel (NG44 térképpel), de elég hamar átváltottam a légvonal tervezésre. A kerékpárutak egy részét ismerem, illetve a papír alapú térképet használva terveztem meg az útvonalunkat. Figyelembe véve, hogy a hat éves gyermek nem kerékpározhat főútvonalon.
De jó is lenne egy bicajos térkép, ami minden igényt kielégítene...
[előzmény: (11700) papa71, 2007.04.11 14:37:45]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 14:37:45 (11700)
Ez az autópályák egy számjegyű utak tiltását megoldja ugyan de a kerékpárút preferálását messze nem :-( Márpedig egy kerékpáros routingban én ezt nagyon fontosnak tartom.
És mint az előbb mondtam is a 11655-ös beállítások pont az átlagos júzert vezetik elfogadhatóan.
[előzmény: (11698) kepenu, 2007.04.11 14:23:15]

kepenuhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 14:23:15 (11698)
Papa71: a Garmin kimenetben minden szakasz kap infot a forrásban megjelelölendő RouteParam= sor alapján, amelynek 12 paramétere közül van egy No bike: 0-1 érték. Mindenkinek ajánlom megtekintésre a mapeditben egy tervezős polyline Properties ablakának Routing fülcséjét.

Olahtamas: szerintem az országúti kerékpáros nyugodtan tervezhet autós beállítással, az extrém MTB-os pedig gyalogossal. Itt a kerékpáros algoritmusnak az átlagos júzert kellene jól vezetnie, ami kb. a különálló aszfaltos bicikliutak, a makadám/dózerutak, valamint a közutak közül a mellékutak/utcák preferenciáját jelentené.

Tehát a routing a kevésbé nehéz. Egy jól kinéző, jó kiemelésekkel rendelkező kerékpáros térkép ennél nagyobb kihívás, asszem.
[előzmény: (11697) olahtamas, 2007.04.11 14:01:15]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 14:01:15 (11697)
Nem egyszerű, ezt nem vitatom, én még a kerékpározási stílust is belevenném.
Én pl. szívesebben tekerek egy kicsit rázós földúton 10 km/h-val, mint olyan úton, ahol 50 km/h-val húznak el mellettem a kamionok.

Persze vannak, akik országúti kerékpárosok, és inkább tekernek 30-40 km/h-val a forgalomban...
No és a másik véglet meg az extrém bicajosok, akik még a piros bicikliúton is végigmennek :)
http://turistautak.hu/route-sketch.php?route=13950,76035,76036

[előzmény: (11692) kepenu, 2007.04.11 12:45:56]

kepenuhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 12:45:56 (11692)
Nagyon bonyolult kérdés.
Fel lehet borítani a mostani kiemelési sorrendeket. a 11655-ben talán túlzottan el aprózódik a dolog. Kiemelés szempontjából valószínűleg elég lenne 6 kategória megkülönböztetése:
- kerékpárral nem használható közút
- kerékpárral használható közút
- aszfaltos kerékpárút
- jól kerékpározható burkolatlan út (makadám, dózer)
- burkolatlan jelzett kerékpárút
- kerékpározásra nem javasolt burkolatlan utak (ösvények, gyalogutak)

Még egy fontos elvi kérdés (nemcsak kerékpár ügyben): biztos, hogy 2007-ben, amikor már minden színes kütyü tudja a TYP-et (még András bővített firmware-jei is), mindenképpen hanyagolni akarjuk azt? TYP-pel gyerekjáték lenne a kiemelés.
[előzmény: (11690) olahtamas, 2007.04.11 11:32:43]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 11:32:43 (11690)
Jó ötlet !
Régebben már volt szó róla, de a POI reformot előbbre vettük.
Jó volna, ha generálható lenne egy bicajos térkép is.
Mondjuk első körben a labelben szereplő "OO" vastaggal kiemelve, a Sebességkorlátozás 30km vékony vonal, satöbbi.
A rajzolásban csak akkor rajzolni külön utat, ha az nem csak a burkolatra festett elválasztó, mert abban az esetben elegendő a labelbe tett "OO"

Autópályákat meg valami nem tervezős vonaltípusra (vagy akár mivel ezek elég szélesek még felületre is legenerálhatóak lennének)

Hirtelen ennyi jutott most eszembe.
[előzmény: (11689) papa71, 2007.04.11 11:19:16]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 11:19:16 (11689)
Ha lennének jelentkezők szeretném megvitatnia a:

Hogyan rajzoljunk kerékpárutat a tuhu-n?

Szükséges -e még egy (vagy több) paraméter a kerékpárutak rajzolásához?

Mi alapján döljön el egy út kinézete egy leendő kerékpáros térkép kimeneten és milyen úttipusokat használjunk?

kérdéseket...

A kérdésekkel kapcsolatban lásd még a 11655 -ös hozzászólást.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók