turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.17 11:18:47 (11878)
Még néhány ötlet a kerékpáros verzióhoz:

NAGYON JÓ KEZDEMÉNYEZÉS, már engem is jóideje foglalkoztatott a gondolat.

Mi a helyzet azoknál az utaknál, ahol a kerékpárúttal párhuzamosan megy a főútvonal is, majd a bringaút elfogy, de van szerviz út. A kerékpárútra még csak-csak be lehet állítani az általad előbb említett route class-ot, így a leggyorsabb tervezésre állítva áttesz a bringaútra. De mi van, ha vége a kerékpárútnak? A szerviz útnak is nagyobb prioritása lesz? És ezeket ki dönti el? Ez elég szubjektív. A bringaőrültek nagy valószínűséggel a rendes utat választanák, a családos/hétvégi bringások meg jó eséllyel a biztonságosabb mellék/szerviz utakat. Ötlet?

Van még egy kérdés: az osztott kerékpár út. Mégpedig a rendes közúttal osztott, aminek mindkét felén van egy-egy egyirányú kerékpárút. Ugye jól gondolom, hogy ott három sávot kellene felrajzolni a térképre?
[előzmény: (11828) Kolesár, 2007.04.15 19:41:28]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.15 19:41:28 (11828)
Nem. A routing fülön hiába állítasz be bármit, az nem kerül tárolásra az adatbázisban. Bizonyos kimenetek (pl. amit a cgpsmapper kap a Garmin-kimenet gyártására) tartalmaznak útvonaltervezési adatokat, de ezeket más paraméterekből kapja, pl. úttípus, járhatóság, sebességkorlátozás, sőt: pl. a geometria is befolyásolja, hogy reális tervezési időket hozzon ki.

Vegyünk egy életszerű bringás példát: készíthetünk olyan kimenetet, ahol az egyirányúság nem szerepel a tervezési paraméterekben, vagyis egyirányú utcában is tervez szemben, pl. a Budapest II. kerületi Retek utcán lefelé.

Kepenu sejtésére válaszolva: a Route Class akkor számít, ha a leggyorsabb utat keresed, ilyenkor mindig a lehető legnagyobbat választja. Bringás térképnél nyilván a kijelölt bicikliutak kapják a magas értékeket.
[előzmény: (11810) papa71, 2007.04.14 20:52:24]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.14 20:52:24 (11810)
Én is ezt tippeltem, de tudásom nincs róla.
A másik dolog amire András még nem válaszolt, hogy egyáltalán a mapeditben beállított ezen értékek bekerülnek e az adatbázisba, vagy csak az extrák között szereplő hasonló paraméterek kerülnek felhasználásra a kimenetek elkészítésekor.
(Mellesleg ha a kinézet tök egyforma lesz a tervezési algoritmus, meg tök másképpen fog működni a kerékpáros és a normál kimeneten az lesz még ritka nagy szívások tárgya :-) amikor majd elfelejtik lecserélni az emberek... )
[előzmény: (11807) kepenu, 2007.04.14 13:06:59]

kepenuhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.14 13:06:59 (11807)
Igen, szerintem ilyesmire gondolt András.
A már említett RouteParam sor 12 változója közül az 1. (Speed limit) értéke 0-7 között (5-20-40-60-80-90-110 Km/h-No speed limit), a 2. (Route Class) pedig 0-4 (Residential/Alley/Unpaved/Trail - Roundabout/collector - Arterial - Principial - Major Highway) között változhat. Ez utóbbi nem tudom milyen súllyal esik latba a különböző útvonaltervezési algoritmusoknál.
Tény, hogy ezzel a kinézet megtartása mellett is ki lehetne sakkozni kerékpárra optimalizált tervezést.

Apropó! Most ugye csak Budapest és közvetlen környékének kerékpáros térképszelvényéről folyik a diskurzus? Vagy van még olyan hely, ahol gondot okoz kerékpáros tervezésnél a standard tuhu Garmin kimenet?
[előzmény: (11781) papa71, 2007.04.13 14:48:39]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 14:48:39 (11781)
Ezttet én nem értem, kicsit magyarázzátok meg jobban. A tervezési sebességgel tudod befolyásolni az algoritmus útvonalválasztását? Jól értelmezem? Ha igen akkor, hogy nézne ki ez a dolog? A széles út kerékpáros sebessége ~0 -hoz, a keskenyé meg a ~40-hez?
[előzmény: (11778) Kolesár, 2007.04.13 13:54:04]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 13:54:04 (11778)
Azt megtehetjük, hogy készítünk egy keréképros kimenetet, ahol a tervezési sebességeket átalakítjuk az út jellegének megfelelően.
[előzmény: (11776) papa71, 2007.04.13 13:21:05]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 13:21:05 (11776)
A legrövidebnél a legrövidebbet választja és nem érdekli, hogy milyen széles, vagy ha nincs tiltva akkor az sem hogy földút. A leggyorsabbnál optimalizál az út szélességének megfelelően.
És bár piret viccnek szánta igen kerékpározásnál egy olyan tervezési algoritmus volna a jó ami a sikátorokban próbál először tervezni és minnél szélesebb egy út annál jobban óvakodik tőle (kivétel a gyebibíró ahol van kerékpársáv pl.)
De mivel a tervezési algoritmusba nem szólhatok bele a térképet szeretném olyan módon "transzformálni" (116555), hogy a tervezési algoritmus azt hozza ki belőle amit szeretnék.
[előzmény: (11774) Kolesár, 2007.04.13 12:39:40]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 12:39:40 (11774)
Ha a legrövidebb utat választod, akkor nem pont a kis utcákat választja a Garmin-tervezés? Mert a leggyorsabbnál szokott kivinni a főutakra.
[előzmény: (11770) papa71, 2007.04.13 10:27:53]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 10:27:53 (11770)
Erről már volt egy diskurzus Kepenuval szerinte is elég a kerékpárút melletti utakat tiltani.
Szerintem viszont ahhoz, hogy optimálisan tervezzen a navigáció. Az úttipusokat kéne úgy átvariálni, hogy a kerékpározási fontossági sorrendet tükrözzék.
Az a problémám a csak tiltással (lehet hogy ez csak budapestre igaz), hogy elég sok azonos irányú utca van ahol a tervezési algoritmusok (még a kerékpárosok is) a járhatóak közül általában a legszélesebbet prferálják ami kerékpározásnál, pont nem ideális. Ráadásul pesten sok egyenrangú között is vannak kijelölt kerékpáros útvonalak amelyeket jó lenne, ha preferálna a tervezés.
Engem, ha kerékpározok nem zavar a "durva" kinézet, ha pont azt hangsúlyozza amire szükségem van, de hát ez hitvita ezt szavazásra kéne bocsájtani.
Ha úgy döntünk elég a tiltás a garmin úgy már helyesen tervez, akkor nincs szükség külön kimenetre, legfeljebb nekiülünk páran és néhány óra alatt rendezzük a fentlévő kerékpárutak környékét.
[előzmény: (11769) Kolesár, 2007.04.13 10:06:32]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 10:06:32 (11769)
Mi kellene tehát? Bizonyos utakra automatikus bringa-tiltás (ami amúgy már most is van a térképeken), illetve a bringázhatóság szerinti megjelenítés, jól látom?
[előzmény: (11767) SagiK, 2007.04.13 10:02:19]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 10:02:19 (11767)
Bevallom töredelmesen, én voltam aki kért egy bp-i kerékpáros térképet a GPS-re, mert lányommal próbáltunk bicajozni, de a csikszet csak légvonalban navigációra volt értelme használni (NG44-kerékpáros tervezés). A papíralapú kerékpárostérképet nézegettem inkább, hogy merre lenne érdemes tekernünk.
[előzmény: (11765) Kolesár, 2007.04.13 09:58:34]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:58:34 (11765)
Nem értem, miért kerestek kerülőutakat (mapcenter meg ilyesmi), ahelyett hogy megvalósítanánk _együtt_ itt a turistautakon. Persze, hogy lehet külön kerékpáros kimenet, még ha nem is pont úgy, ahogyan leírtad, mert az durván nézne ki szerintem.
[előzmény: (11764) papa71, 2007.04.13 09:49:16]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:49:16 (11764)
És még te nem tudod, hogy van ez? :-) Én azt se tudtam, hogy van mapcenter2... :-(
Megvárnám, hogy mit válaszol András és ha nem tud megvalósulni a naponta frissülő kimenet, akkor szerkesztenék egy szofisztikáltabb kerékpáros térképet Budapest környékéről amit felrakhatunk a mapcenter2 -re.
[előzmény: (11762) SagiK, 2007.04.13 09:36:17]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:36:17 (11762)
Megtaláltam. A régi mapcenterre töltötted fel, nem a 2-re. :((
Csak a 2 csinál hozzá telepítőkészletet amivel Mapsource alá be lehet telepíteni, így csak egy IMG
[előzmény: (11761) SagiK, 2007.04.13 09:32:08]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:32:08 (11761)
Én meg rossz file-t másoltam fel. :(
Beírnád a linket?
[előzmény: (11760) papa71, 2007.04.13 09:26:02]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.13 09:26:02 (11760)
Enyém lefordult ott virít a mapcenteren. Sajnos nagyon türelmetlen voltam így ezt nem dolgoztam ki rendesen, csak összemásoltam a gödöllőt-budait-pilist minden 0x0001-et levettem residental streetre, mindent ahol a label OO volt felvettem 0x0001-re és belekopiztam a rákosmenti, és a mogyoródi úti kerékpárutakat. Hát ez egy ilyen. Az eddig fellelhetőknél még így is jobb szerintem.
[előzmény: (11746) SagiK, 2007.04.12 22:04:24]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.12 22:04:24 (11746)
Köszi, megpróbáltam feltölteni, reggelre meglátjuk mi lesz
[előzmény: (11723) papa71, 2007.04.12 17:08:46]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.12 17:08:46 (11723)
Ugyanide http://turistautak.hu/tracks.php?action=upload&id=1983 feltettem egy bpbike14.zip-et most kalapáltam össze, tehát nincs úgy kidolgozva mint a 12-es volt, de mivel a friss térképekből indultam ki remélem nem lesz fordítási hiba.
[előzmény: (11718) SagiK, 2007.04.12 08:42:12]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.12 08:42:12 (11718)
Kipróbáltam az online fordítót. Az eredmény nem kedvező.
[előzmény: (11712) papa71, 2007.04.11 21:06:14]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 21:06:14 (11712)
Hát én csak russával használtam azt meg lehet menteni Mapedittel. Neked egy cgpsmapper kellene, illetve online is megoldható valahogyan a fordítás, de olyant sem csináltam még.
[előzmény: (11708) SagiK, 2007.04.11 19:25:20]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 19:25:20 (11708)
Köszi, akár jó is lehetne, de ez egy .mp file. Hallotam róla, hogy van aki már látott olyan fehér embert, aki ebből tervezős térképet gyártott Mapsource alá, de sajnos az a mese nem rólam szólt.
Ismerkedem a feladattal, de ha valaki megdobna egy installset-tel, azért hálás lennék
[előzmény: (11704) papa71, 2007.04.11 15:17:40]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 15:17:40 (11704)
Próbáld ki ezt:
http://turistautak.hu/tracks.php?id=1983
sajnos elég régicske, és messze nem teljeskörű de valami hasonló kimenetet szeretnék elérni kerékpáros használathoz.
[előzmény: (11701) SagiK, 2007.04.11 14:52:34]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 14:52:34 (11701)
Örülök, hogy felmerült a kérdés. Tegnap lányommal bicajoztunk egyet Bp-en. Eleinte próbálkoztam terveztetni a csikszel (NG44 térképpel), de elég hamar átváltottam a légvonal tervezésre. A kerékpárutak egy részét ismerem, illetve a papír alapú térképet használva terveztem meg az útvonalunkat. Figyelembe véve, hogy a hat éves gyermek nem kerékpározhat főútvonalon.
De jó is lenne egy bicajos térkép, ami minden igényt kielégítene...
[előzmény: (11700) papa71, 2007.04.11 14:37:45]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 14:37:45 (11700)
Ez az autópályák egy számjegyű utak tiltását megoldja ugyan de a kerékpárút preferálását messze nem :-( Márpedig egy kerékpáros routingban én ezt nagyon fontosnak tartom.
És mint az előbb mondtam is a 11655-ös beállítások pont az átlagos júzert vezetik elfogadhatóan.
[előzmény: (11698) kepenu, 2007.04.11 14:23:15]

kepenuhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 14:23:15 (11698)
Papa71: a Garmin kimenetben minden szakasz kap infot a forrásban megjelelölendő RouteParam= sor alapján, amelynek 12 paramétere közül van egy No bike: 0-1 érték. Mindenkinek ajánlom megtekintésre a mapeditben egy tervezős polyline Properties ablakának Routing fülcséjét.

Olahtamas: szerintem az országúti kerékpáros nyugodtan tervezhet autós beállítással, az extrém MTB-os pedig gyalogossal. Itt a kerékpáros algoritmusnak az átlagos júzert kellene jól vezetnie, ami kb. a különálló aszfaltos bicikliutak, a makadám/dózerutak, valamint a közutak közül a mellékutak/utcák preferenciáját jelentené.

Tehát a routing a kevésbé nehéz. Egy jól kinéző, jó kiemelésekkel rendelkező kerékpáros térkép ennél nagyobb kihívás, asszem.
[előzmény: (11697) olahtamas, 2007.04.11 14:01:15]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 14:01:15 (11697)
Nem egyszerű, ezt nem vitatom, én még a kerékpározási stílust is belevenném.
Én pl. szívesebben tekerek egy kicsit rázós földúton 10 km/h-val, mint olyan úton, ahol 50 km/h-val húznak el mellettem a kamionok.

Persze vannak, akik országúti kerékpárosok, és inkább tekernek 30-40 km/h-val a forgalomban...
No és a másik véglet meg az extrém bicajosok, akik még a piros bicikliúton is végigmennek :)
http://turistautak.hu/route-sketch.php?route=13950,76035,76036

[előzmény: (11692) kepenu, 2007.04.11 12:45:56]

kepenuhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 12:45:56 (11692)
Nagyon bonyolult kérdés.
Fel lehet borítani a mostani kiemelési sorrendeket. a 11655-ben talán túlzottan el aprózódik a dolog. Kiemelés szempontjából valószínűleg elég lenne 6 kategória megkülönböztetése:
- kerékpárral nem használható közút
- kerékpárral használható közút
- aszfaltos kerékpárút
- jól kerékpározható burkolatlan út (makadám, dózer)
- burkolatlan jelzett kerékpárút
- kerékpározásra nem javasolt burkolatlan utak (ösvények, gyalogutak)

Még egy fontos elvi kérdés (nemcsak kerékpár ügyben): biztos, hogy 2007-ben, amikor már minden színes kütyü tudja a TYP-et (még András bővített firmware-jei is), mindenképpen hanyagolni akarjuk azt? TYP-pel gyerekjáték lenne a kiemelés.
[előzmény: (11690) olahtamas, 2007.04.11 11:32:43]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 11:32:43 (11690)
Jó ötlet !
Régebben már volt szó róla, de a POI reformot előbbre vettük.
Jó volna, ha generálható lenne egy bicajos térkép is.
Mondjuk első körben a labelben szereplő "OO" vastaggal kiemelve, a Sebességkorlátozás 30km vékony vonal, satöbbi.
A rajzolásban csak akkor rajzolni külön utat, ha az nem csak a burkolatra festett elválasztó, mert abban az esetben elegendő a labelbe tett "OO"

Autópályákat meg valami nem tervezős vonaltípusra (vagy akár mivel ezek elég szélesek még felületre is legenerálhatóak lennének)

Hirtelen ennyi jutott most eszembe.
[előzmény: (11689) papa71, 2007.04.11 11:19:16]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.11 11:19:16 (11689)
Ha lennének jelentkezők szeretném megvitatnia a:

Hogyan rajzoljunk kerékpárutat a tuhu-n?

Szükséges -e még egy (vagy több) paraméter a kerékpárutak rajzolásához?

Mi alapján döljön el egy út kinézete egy leendő kerékpáros térkép kimeneten és milyen úttipusokat használjunk?

kérdéseket...

A kérdésekkel kapcsolatban lásd még a 11655 -ös hozzászólást.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók