turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

guess.whohozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 10:38:26 (40340)
Nem értem, mit nem értesz?! A tények: volt egy berajzolt szekérút Monok és Felsődobsza/Hernádkércs között. Ráadásnak még a Mária-út is rá volt jelölve (az .mp-ben 3-4 bejárás látszik, ahogy írtad: "célzatos felmérési szándékkal arra járók" mérése :) ). Nem azt az utat akartam felmérni, de mivel eléggé egyértelműen jó irányba ment, arra terveztem az útvonalat. Aztán terepen kiderült, hogy út sehol nincs, egy nagyjából 2 km-es szakasz egyszerűen nem létezik (egyértelműbben: nem is volt). Nyilván NEM akartam eredetileg átmenni a szántón, de mivel az út elfogyott alólam, kénytelen voltam 2 kilométeren át a kukoricásban "csövezni".
Az átlag térkép-felhasználó pedig pontosan ugyanezért megy/mehet át a szántón, nyilván nem jókedvében...
A megszűnt vagy tervezett ilyen-olyan jelzések amúgy egyáltalán nem befolyásolják azt, hogy van-e ott út, egyszerűen más-más szint a két dolog. Út az adott esetben nem volt, és ez éppen a fentiek (többszörös bejárás, rátervezett jelzett útvonal) miatt volt eléggé -hogyismondjam- durva. Az átlag-felhasználó ráadásul nem is tud utánanézni, hogy hogyan kerülhetett rá a térképre egy ilyen út, ő valószínűleg csak azt fogja mondani, hogy a tuhu egy nagy kalap szilva, nem érdemes használni. És ez az, ami szerintem igen nagy baj.



A felmérést én nem feltétlenül úgy szoktam csinálni, ahogy leírtad, főleg lakott területeken nem, ahol egy-egy utcába ad-hoc jelleggel megyek be, ha éppen arra járok (vagy esetleg műemlék van a közelben ;) ). Sem időm, sem kedvem minden egyes utcát előre megnézegetni, hogy azt felmérte-e már valaki - főleg mert terepen derül úgyis ki, hogy járok-e arra. Azaz úgy lenne célszerű, ha a felméretlen utak/utcák egyértelműen elkülönülnének a többitől. A . és .. szerintem nem alkalmas erre, mert egyrészt nem látszik, másrészt észrevehetetlen. De ez mellékvágány. :)
[előzmény: (40339) alnibell, 2010.06.11 09:59:31]

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:59:31 (40339)
Nagyon erőltetettnek érzem a leírtakat.

Egy művelt szántón csak végszükség esetén megy át az ún. átlag térkép-felhasználó, de még a célzatos felmérési szándékkal arra járó is. Így nagyon kicsi az esélye annak, hogy olyan "utak" szerepeljenek a térképen, amelyek a valóságban soha nem léteztek.

A felmérési elképzeléseimet -nagyképűen szólva- előre megtervezem a MapSource-be betöltött legfrissebb térkép ismeretében. Abban nagyon jól látszanak az adott területen a pontosításra szoruló nyomvonalak, a csak jelölt útkezdemények, illetve a határozottan felmérendőként jelölt -a szempontunkból fontos- turistautak. Általában ez utóbbiak körül forog a dolog nálam.
Az probléma lehet, hogy egyes kütyükön nem jelennek meg a speciális, a térképszerkesztők szempontjából érdekes jelek, de a legtöbbjén igen.
De mint azt az előbb írtam, hacsak nem mámoros hangulatban szerkesztette valaki a pontokkal megjelenő utakat a térképre, akkor a térképet használó biztos lehet abban, hogy azokon a helyeken a szerkesztés időpontjában biztosan volt valamilyen út.

A megszűnt, illetve a tervezett turistautak nem a nemlétező utak kategóriájába tartoznak. Azok továbbra is, illetve előzőleg is útként/ösvényként/csapásként funkcionálnak, illetve funkcionáltak, csupán elvesztették a turistaút-jelzésüket vagy éppen fordítva, egy döntés alapján, később kapják azt meg.

[előzmény: (40335) guess.who, 2010.06.11 09:18:48]

guess.whohozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:18:48 (40335)
Csapás? Egy művelt szántóföldön, amin 2-3 év alatt 3-4 felmérés született? :)
Az általad javasolt paraméterezgetés szerintem nem szerencsés, megmondom azt is, hogy miért: ezek egy része nem látszik közvetlenül a térképen, tehát terepen semmit nem ér vele a felhasználó. Navitel alatt egyébként a . és .. jelzés sem látszik, többször volt már, hogy nullás trackkel berajzolt utcákba direkt nem mentem be felmérni, mert azt hittem, már fel vannak mérve (mivel rendes útvonalként látszanak). Ilyen esetekben a "felmérendő út" sokkal hasznosabb, mert megkülönböztethető.
Emellett terepen szerintem a legfontosabb, hogy a térképre ránézve bárki hamar és egyszerűen el tudjon igazodni. Az már régen rossz, ha menet közben mindenféle paramétereket és egyebeket kellene figyelembe vennie ahhoz, hogy rájöjjön: az orra előtt levő, berajzolt szekérút nem is létezik a valóságban. :)

"nem is elvárás a biciklivel való járhatóság."
Azért egy szekérúton általában el lehet közlekedni bringával. Egy szántóföldön nem feltétlenül (főleg ha frissen van szántva). Arról nem is szólva, hogy nem túl ildomos, és esetleg az éppen arra járó tulajdonos, vagy a megművelő nem is biztos, hogy nagyon örvendezne az ott átvágó embereknek. Érdemes belegondolni, hogy ilyen esetben egyébként az út berajzolója vagy a felmérő vállalná a felelősséget?

"Sokszor az erdőkben is a fák között vezetnek jelzett utak, holott adott esetben ott sincs út."
Azért egy használt/járt erdei gyalogutat egy erősen művelt szántófölddel összevetni kissé erős szerintem. :)

"ezen a szakaszon többen is végigmentünk gyalogosan különösebb probléma nélkül, hiszen a 4 km/h-t tudtuk tartani bőven"
Ezesetben akkor a terepen lényegében bárhol rajzolhatnánk utakat, ösvényeket véletlenszerűen, különösen kukoricásokban a sorok közé... ;)

"Az általad felmért utak közül a legrövidebb is kb. +2km"
Nem mondtam, hogy a toronyirántnál rövidebb utat tudok, csak azt, hogy a(z általam) felmért és bejárt utak valóban ott is vannak a terepen, járhatóak.

Engem egy dolog érdekel, és ezt változatlanul fenntartom: a térkép pontos legyen, azt lássam rajta, amivel a terepen is találkozom (vagy találkoznak mások). Ha van út, az legyen rajta, ha nincs út, akkor ne legyen. Aztán hogy a terepen nem létező, felfestetlen, jelöletlen, tervezett stb. túraútvonalakat ki és hová helyezi elméletben, az már nem az én dolgom - mint említettem volt. :)
[előzmény: (40329) olahtamas, 2010.06.11 01:18:21]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 01:18:21 (40329)
A szekérút az valóban erős, de csapásként nyugodtan lehetett volna hagyni, esetleg a Járhatóság paramétereket helyesen beállítva és az utcanév paraméterbe jelezve, hogy csak kalandvágyóknak.
Nem biciklis útvonalról van szó (nincs oo) tehát nem is elvárás a biciklivel való járhatóság.
Sokszor az erdőkben is a fák között vezetnek jelzett utak, holott adott esetben ott sincs út.
Mindenesetre ezen a szakaszon többen is végigmentünk gyalogosan különösebb probléma nélkül, hiszen a 4 km/h-t tudtuk tartani bőven. Meg lehet nézni a tracklogokat.
Aztán hogy merre vezetik végül a Mária utat, azt valóban az illetékeseknek kell eldönteniük.
Ami az eredeti útvonalat feldobja, az a horgásztó.
Az általad felmért utak közül a legrövidebb is kb. +2km, ami legalább 20 perc gyaloglás, annyit nem veszít az ember az eredeti szakaszon.
Persze ez útvonal optimalizálási feladat, ahhoz pedig jól kitöltött paraméterek és jól megírt útvonaltervező szükséges.
[előzmény: (40315) guess.who, 2010.06.10 13:29:50]

guess.whohozzászólásai | válasz erre | 2010.06.10 13:29:50 (40315)
A problémának azonban ez csak az egyik fele, ráadásul a kisebbik. Ugyanis az említett szakasz rendesen, *szekérútként* van ábrázolva a térképen - és ahogy lentebb mondtam, ott nincs, és minden bizonnyal nem is volt út.
Ha le is számítjuk a tervezett Mária-utat (bár mint mondtam, több bejárás is történt ott, nem értem, mi alapján tervezte bárki is a szántásra :) ), a térkép akkor is hibás marad - és számomra ez a lényeg. Bringás, de gyalogos tervezésnél is a felmenők erős emlegetését eredményezheti az arra járó szerencsétlen részéről... :)

Mindenesetre az ominózus rész úttípusát ideiglenesen átállítottam "nem út"-ra, hogy legalább a helyzet rendezéséig ne fusson senki lukra. :) Különben a Felsődobsza-Monok-Tállya területet viszonylag jól felmértem, a berajzolt utak (gyalogos) járhatóságáért vállalom a felelősséget, az alapján tehát az illetékesek nyugodtan választhatnak maguknak útvonalat. Az én dolgom csak a térkép pontosítása, más keresztjét nem szeretném viselni. ;)
[előzmény: (40305) olahtamas, 2010.06.10 11:22:08]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2010.06.10 11:22:08 (40305)
Ha alaposan megnézed, akkor ott van az aláhúzás karakter, tehát tervezett útról van szó !!!
Ha a szakaszon nem járható utat találsz, azt jelezd tsinom-nak vagy Modras-nak és ha van javaslatod merre vezessék az utat azt is szívesen fogadják !

[előzmény: (40287) guess.who, 2010.06.09 19:22:21]

guess.whohozzászólásai | válasz erre | 2010.06.09 19:22:21 (40287)
No, ehhez kapcsolódnék én is egy mai "élménnyel":
Monok és Hernádkércs közötti útszakaszról van szó, konkrétan a N48 13.273 E21 05.489 és a N48 14.061 E21 04.721 pontok közötti részről (előbbi egy útkanyar, utóbbi egy áteresz). Itt nincs, és a nyomok szerint nem is volt út - annak ellenére, hogy az a térképen jó régóta szerepel.
Ami a helyzetet eléggé furává teszi, az az, hogy a szakasz a hivatalos Mária-út része, tehát többen többször is bejárták, mégsem tűnt fel eddig senkinek, hogy ez az "út" egy szántás, közel és távol nincs semmilyen útra emlékeztető dolog. Jelenleg még éppen növekvőben van a kukorica benne, de később már teljesen járhatatlan lesz. Nem értem, hogy kerülhetett fel így a térképre (és hogy maradhatott ott)?!
Mivel jelen állapotban teljesen félrevezető, szerintem törlendő, de a törlés után az említett Mária-út nem lenne folytonos, ezért kérnék némi hivatalos állásfoglalást az érintettektől, hogy az említett szakaszt törölhetem-e? Rövidesen töltök fel a területről egy tracket.
[előzmény: (40275) urbalazs, 2010.06.08 19:36:13]

urbalazshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.08 19:36:13 (40275)
Ilyen esetekben jobb szerintem belenyúlni az eredeti trackbe és kivágni a megszűnt részt belőle. Különben később jön egy lelkes rajzoló és jéé, itt egy barajzolatlan utca... és berajzolja.

Amúgy a reformon említésre került egy "ez az út nem út" típus, pontosan az ilyen esetekre. A kimeneten nem látszik, a szerkesztéskor viszont ott a vonal, így nem rajzolják be újra az utat. Ez megvalósult? Attól tartok, hogy ez sem.
[előzmény: (40274) Arti (junior), 2010.06.08 17:58:11]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.08 17:58:11 (40274)
Hasonlóan új út felméréséhez egy út megszűnését is jelezheted. A két végére teszel egy-egy pontot MapSource-ban és beírod, hogy megszűnt a köztes szakasz. Amennyiben új kerülőút épült, akkor az a szokásos módon, ugyanarra az adatlapra feltöltheted.
[előzmény: (40272) BiharyG, 2010.06.08 16:58:43]

BiharyGhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.08 16:58:43 (40272)
Segítség! Eddig csak tracket küldtem be, most valahogy inverzben kellene, mert egy elég fontos út megszűnt itt Siófokon. Vagy ha elmondom valakinek, megcsinálja az alapján? :)


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók