turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.20 10:23:45 (6367)
A folyóvizek kaphatnak mondjuk alapból -5-öt az ismert fizikai törvényszerűség alapján.

És a METROval mi lesz?! :-) És a METRO alatt átvezető utakkal? :-)))
[előzmény: (6366) Kolesár, 2006.08.20 07:51:01]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.20 07:51:01 (6366)
Az új megjelenítési forma azért igényel alaposabb előkészítést, mert nem mindegy, hogy milyen sorrendben rajzoljuk a vonalakat. Amíg a mapedit Garmin-térkép-előállító célszerszám, addig mindegy is, mert a Garmin-térképek is tetszés szerinti (értsd: önkényes) sorrendben rajzolódnak és többnyire ott sem számít a sorrend, mert olyan vékonykák a vonalak, hogy meg sem látszik rajtuk.

Amint átbújik a földút az országút alatt, vagy a patak átfolyik a makadámút alatt, vagy két országút keresztezi egymást, felmerül a jogos igény, hogy ez úgy jelenjen meg, ahogyan az a valóságban felüleről nézve látható. Ehhez praktikusan előszörre a patakot kell rajzolni, mert azalatt nemigen bújik át semmi, azután a földutakat, aztán az alsóbb széles utat, majd a felsőt, felüljárót, távvezetéket, stb.

Tovább bonyolítja a heyzetet, hogy a széles utaknak fekete szegélye van, amelyet úgy szoktak rajzolni, hogy széles feketére kerül a keskenyebb csík. Ahhoz, hogy szépen illeszkedjenek az ilyen vonalak egymáshoz, először az összes feketét meg kell rajzolni, majd csak utána jöhet rájuk a szín. A 6304-es hozzászólásomban látható a rossz példa, amikor az utak egyenként rajzolódnak, fekete alap és fehér szín, majd a következő vonal fekete alapja és fehér színe, stb.

Mivel a mapedit a legfelső bekezdésben említett módon egy körben letudja az összes vonalat, csupán a feliratokat hagyja egy második rajzolási körre, alaposan át kell alakítanom a rajzolási rendet. Ez még előttem áll, addig nem is definiálom a konkrét vonaltípusokat, amíg ez nincs meg.

Lesz egy új vonal-paraméter is: Z=(-sok ... 0 ... +sok), ami a vonal relatív elhelyezhedést adja meg a rajzoló számára. Ez általában 0, felüljáró +1, aluljáró -1, többszintűeknél meg lehet ennél nagyobb abszolút értékű is. A folyóvizek kaphatnak mondjuk alapból -5-öt az ismert fizikai törvényszerűség alapján.

Még mielőtt kikapok ezért (is), megegyzem hogy az Országos Kéktúra is igényel Z-level paramétert a helyes megjelenítéshez. Szárligetnél átkel a vasútállomás felett, Hűvösvölgyben átbújik az 56-os villamos alatt.
[előzmény: (6365) Kolesár, 2006.08.20 07:30:34]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.20 07:30:34 (6365)
Egyszer kukkants bele a forráskódjába, mennyi munka lehetett Konstantinnak összehozni az alapjait. Szépen formázott C++ kód, okosan használja az objektumokat, optimalizál mindenre, amire csak lehet. Én csak belemaszatolok itt-ott, ahol szinte kínálja magát a megoldás ;-)

Amint már említettem, sosem tanítottak programozni, C++-t, Windows API-t és objektum-orientált programozást meg főleg nem. Csak olyat tudok megvalósítani benne, aminek már van valami előzménye, hasonló hozzá. Például új menüpontot, új gyorsbillentyűt azért tudok készíteni, mert volt egy halom, csak melléjük biggyesztek egy másikat.
[előzmény: (6363) bregő és andorpapa, 2006.08.19 21:42:56]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 21:42:56 (6363)
csak kap pár új funkciót

Ne szerénykedj, dugig lesz új fícsörrel: színek, típuskészlet, antialiasing, trackkezelés, miegymás. Ezek kihasználásához kell majd egy leírás. Majd akkor Trackman-re szállok rá.
[előzmény: (6360) Kolesár, 2006.08.19 21:35:53]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 21:35:53 (6360)
A mapedit nem lesz teljesen új, csak kap pár új funkciót, hogy még jobban kézreálljon. Ami igazán újdonság lesz: az új típuskészlet. Ide a fórumra akkor írom, amikor elkészül, a rendszerezett leírásokat nem én készítem, Trackman szokta.
[előzmény: (6356) bregő és andorpapa, 2006.08.19 17:51:06]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 17:51:06 (6356)
Ugye majd lesz egy részletes faq, how to és user manual az új MapEdithez, mert érzésem szerint egy szinte teljesen új szoftver van születőben! (a kérdést tényleg komolyan gondolom, mert bár korábban is volt ilyen, de mindig egyesével kerültek bele a leírásokba, jó lenne egy komplett, egyszer jól összerakott doksi az egésszel kapcsolatban)

(u.i.: ez nem cseszegetés, ismered jól a usert: nem köszöni meg az új feature-t, hanem újak után rinyál. szóval a használhatóság miatt lenne jó.)
[előzmény: (6351) Kolesár, 2006.08.19 13:47:22]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 13:47:22 (6351)
View / Use default color for tracks, routes Ctrl+D

Ez megszünteti a csúnya (általában vastag piros és kék) OziExplorer-trackek előnyét az általában default színekben pompázó .gdb-trackek felett, továbbá láthatóvá teszi a nem túl praktikusan fehérre színezett tracekeket.

Egyútal ismét ajánlom mindenkinek a trackek default vastagságának 1-re állítását, mert sokkal gyorsabban rajzolódik és szerintem áttekinthetőbb is.

http://turistautak.hu/download/mapedit-gdi.exe
[előzmény: (6350) Kolesár, 2006.08.19 13:28:35]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 13:28:35 (6350)
Tooltip kiegészült egy csomó egyéb információval, amit a szerver a ;@FILES sor végére biggyesztve küld el az .mp fájlban:

- felhasználó neve
- GPS típusa
- trackrögzítés beállítása
- track neve

Mivel a tooltip így igen hosszú lett, átalakítottam többsorossá. Egyúttal kijavítottam a mapedit régi butaságát, miszerint mindig az egértől jobbra tette ki a tooltipet, még a képernyő jobb szélén is. Mostantól figyeli, hogy ha nem fér ki jobbra, akkor balra kerül.

http://turistautak.hu/download/mapedit-gdi.exe
[előzmény: (6348) Kolesár, 2006.08.19 11:03:55]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 11:03:55 (6348)
Track/Waypoint megmutatja a fájl nevét a tooltipben (felugró sárga címke), ez a szerverről jövő hivatkozások esetén mutatja a track id-jét. Ez így sokkal gyorsabb, mint rákattintani kétszer és lapot váltani a properties ablakban.
http://turistautak.hu/download/mapedit-gdi.exe
[előzmény: (6347) Kolesár, 2006.08.19 10:39:36]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 10:39:36 (6347)
Még:
- F9: change object type
- F9, M, *, Enter, F6 gombokat betettem a popup menü megfelelő pontjaihoz segítségképpen

Egyúttal felfedeztem, hogy a Ctrl+egérgomb csak azt az elementjét (darabját) fogja meg a többrészes vonalnak vagy felületnek, amelyikre kattintottunk. Így lehet egyszerűen törölni lyukat poligonból, valamint ilyen kijelöléssel lehet az Extract Element menüpontot aktiválni.

Mivel a Ctrl+bal egérgombra már rátettem az Extra adatok szerkesztését, érdemesebb mindjárt a Ctrl + jobb egérgombbal kattintani, vagy lehet bal egérrel is (pl. többszörös kijelöléshez Ctrl+Shift+bal), és utána Esc-el eltüntetni az Extras ablakot, a kijelölés ettől megmarad. Ez amúgy az összes érintett mapedit-verzióra vonatkozik.

http://turistautak.hu/download/mapedit-gdi.exe
[előzmény: (6346) Kolesár, 2006.08.19 09:51:18]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 09:51:18 (6346)
Továbbiak:
- zoom-léptékek érvényesítése a Ctrl+egérgörgőre
- az egérgörgő 2x nagyobbat mozgat minden irányba, a képernyő 1/20-a helyett 1/10-ét
- az előbb bejelentett sebesség-optimalizálás javítása

http://turistautak.hu/download/mapedit-gdi.exe
[előzmény: (6345) Kolesár, 2006.08.19 09:07:11]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.19 09:07:11 (6345)
További mapedit-fejlesztések, a rajzolás átalakítása miatt csak a tesztverzióban:

- optimalizáltam a rajzolást, most gyorsabb
- ha sok csatolt fájl van, lassan töltődnek és ezekre igazából nincs is szükségünk, Esc-et nyomva ki tudjuk hagyni a betöltésüket (FIGYELEM: az addig betöltöttek látszani fognak, mentéskor csak ezen fájlok hivatkozásai kerülnek az .mp-be!)

Nagyítás/kicsinyítés:
- zoom kicsit nagyobb léptékekben lépeget, Alt gombbal az eredeti léptékben, Shift-el még erősebben
- ez egyaránt vonatkozik a billentyűzeten nyomott +/- gombra és a Zoom módban adott kattintásra
- egérrel Zoom módban a Ctrl megfordítja a zoom irányát, tehát Ctrl+Left az egy Zoom Out
- ez vonatkozik a jobb egérgombra is (ami normálisan Zoom Out), Ctrl+Right az egy Zoom in
- mindezen kattintások zoom-nagyságrendjét is befolyásolja az Alt és a Shift, tehát Shift+Left az egy nagy Zoom In

http://turistautak.hu/download/mapedit-gdi.exe

Javaslom kipróbálni, már csak a GDI miatt is. Elvileg gdiplus.dll kell hozzá, ami elvileg megvan mindazon operációs rendszeren, amit a mapedit támogat (Windows 98, NT4 SP6+, 2000, XP).
[előzmény: (6321) Trackman, 2006.08.18 14:10:27]

Trackmanhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 14:10:27 (6321)
Jól néz ki!
Hangyányival lassabb, mint az eredeti, még bőven megéri...
[előzmény: (6318) Kolesár, 2006.08.18 13:58:06]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 13:58:06 (6318)
GDI+, ha gondolod próbáld ki hogy muzsikál. Verziószám ugyanaz, de úgyis megismered. Most minden vonaltípus szaggatott, amint a lehutolsó képernyőképen volt látható.

http://turistautak.hu/download/mapedit-gdi.exe

Összehasonlítható a hagyományos megjelenítéssel, mert a trackeket a hagyományos pixeles módon húzza, a default vastagság és szín meg állítható menüből. Hasonlóképpen a polyline-ok határai is pixelesek.

Fontos megjegyeznem, hogy a rajzolás pillanatnyilag minden node-ot kerek képernyő-koordinátára számol ki, aminél jobb eredményt ad, ha nincs kerekítés.
[előzmény: (6316) Trackman, 2006.08.18 13:53:45]

Trackmanhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 13:53:45 (6316)
Az antialias és a szaggatott vonal (és általában a vonalhúzás) nem mapedit C kód ugye, hanem vmi "gyorsított", directx vagy ilyesmi?
[előzmény: (6305) Kolesár, 2006.08.18 12:03:07]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 12:03:07 (6305)
Vissza a terepre: ilyen szép földutakat rajzolhatunk:

[előzmény: (6304) Kolesár, 2006.08.18 11:50:17]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 11:50:17 (6304)
Íme egy SVG-hez hasonló úttípus, 6px széles fekete, rajta 4px széles fehér. A főúton csaltam, kijelöltem, azért sárga a közepe.

[előzmény: (6303) Kolesár, 2006.08.18 11:42:52]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 11:42:52 (6303)
Működik az alpha channel, vagyis átlátszóság, a példa kedvéért itt #808080-as 10 px széles sáv az út, alpha=50, vagyis ennyire átlátszó a 256-os skálán. Innentől már tényleg csak a fantázia szab határt a megjelenítésnek. Mindenkit megnyugtathatok, gyorsan frissül a kép mozgatáskor és nagyításkor.

[előzmény: (6302) Kolesár, 2006.08.18 11:33:50]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 11:33:50 (6302)
Sikerült a vonalrajzoló algoritmust kicserélnem simított vonalakra, működik. A mellékelt példa 1.5 px vékony fekete vonalakat tesz mindenhova, lásd az alábbi képernyőképet. Innentől nagyjából olyan vonal- és felülettípusokat definiálink, mint az SVG-ben is (nem tudom, van-e átlátszóság, de az kevésbé fontos, mint az élsimítás).



A mellékelt példa egyúttal jól illusztrálja a 6284-es hozzászólásom 3. pontját. A ládától északnyugatra kerülő út határozott jobbos ívét bizonytalan balos ívradabok szabdalják, ami zavaró.
[előzmény: (6300) Kolesár, 2006.08.18 10:59:21]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 10:59:21 (6300)
A műút típuson éppen próbálkoztam, ne aggódj miatta. A majdnem függőleges vonal a lényeg, ez a simított (=antialias). Ez csak az első példa, egy 1.5 pixel vastag fekete. Az antialial enőnye nem csak az, hogy szürkékkel segíti kevésbé darabosra a vonalat, hanem hogy tudunk rendesen kinéző vastagabb, illetve többrészes vonalat rajzolni a képernyő 72 dpi-jén. Lásd az SVG-ben és a GE-ben.
[előzmény: (6297) Peter68, 2006.08.18 10:48:34]

Peter68hozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 10:48:34 (6297)
András,

Hova lett a falvakat összekötő műút?
Vagy az az antialias és éppen eltűnőben van?

A tök egyenes függőleges vonalat sem értem rögtön Pákozd mellett.
[előzmény: (6296) Kolesár, 2006.08.18 10:41:50]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 10:41:50 (6296)
Lehet, hogy sikerül antialias-vonalakat rajzoltatni a mapedittel, íme az első kezdemény, becsületszavamra eredeti képernyőkép.

[előzmény: (6289) Kolesár, 2006.08.18 09:00:47]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 09:00:47 (6289)
Örömmel jelentem, hogy sikerült végre valódi pontozott vonalat előállítanom mapeditben, így jobba tudjuk differenciálni a megjelenítést. Ösvényre javaslom a pontozottat, a gyalogútra pedig a mostani 0x16 Walkway/Trail kinézetét.

Sikerült tetszőlegesen szaggatott vonalat is rajzolnom, antialias nélkül persze elég vicces ha ferde, de legalább van.
[előzmény: (6287) Kolesár, 2006.08.18 07:49:00]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.18 07:49:00 (6287)
Moderátori jogommal beleszerkesztettem véleményemet az úttípus-leírásodba.
[előzmény: (6235) kepenu, 2006.08.17 10:45:14]

kepenuhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.17 10:45:14 (6235)
Volt egy ilyen vitaindítóm, de senki nem reagált rá, talán mind szabin voltatok ;-)
Van ezzel kapcsolatos ötletetek?
[előzmény: (6234) Kolesár, 2006.08.17 10:08:46]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.17 10:08:46 (6234)
Azok a beépített level-konverziós szabályok nem befolyásolnak mást, mint a helyi megjelenítést a mapeditben. Nincs közük a Garmin exporthoz (hiszen oda tök más vonaltípusok kerülnek), sem más exporthoz. A feltöltött Endlevel érték (akár defaultból jön, akár 0-n marad) nem kerül felhasználásra sehol. Inkonzisztenciáról tehát nem beszélhetünk.

A vonaltípusok reformja a szélesség és burkolat paramétert váltja ki, tehát külön vonaltípus lesz ezek minden értelmes variációjára.
[előzmény: (6232) Trackman, 2006.08.17 09:26:44]

Trackmanhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.17 09:26:44 (6232)
Jó ötletek!
De akkor a level-konverziós szabályok be lesznek égetve az exe-be, és az ilyen statikus dolgoktól mindig "félelemérzetem" lesz... hibalehetőség a mapedit-DB szabályok közti inkonzisztenciában. Esetleg kéne mellé egy update-check funkció, ami nézi a neten, hogy van-e újabb mapedit, mert még fontosabb lesz, hogy mindenki mindig a legfrissebb mapeditet használja.

Extra: milyen paraméter esik ki (esetleg jelenik meg) a típusváltással?
[előzmény: (6230) Kolesár, 2006.08.17 07:34:29]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.08.17 07:34:29 (6230)
A ma reggeli mapedit-fejlesztés eredménye egy speciális szerkesztési beállítás lett, amelynek neve 'Level 0 only'. Ez a kapcsoló automatikusan aktiválódik, ha a Typeset=Turistautak, vagyis szerkesztésre készült .mp fájlt tölt be. Hatásai:

- minden új objektum a level0-ra kerül, akármelyik réteg is volt aktív a rajzoláskor (hibalehetőség kizárása)
- csak a level0-ra tett objektumokat mutatja (ez csak a biztonság kedvéért, mert nem nagyon lehet benne más)
- vonaltípustól függően automata típusváltás, vagyis a megrajzolt vonal egyből megjelenik felsőbb rétegen is, mégpedig azzal a típussal, ami a rétegre jellemző
- vonaltípustól függő automatikus endlevel-beállítás, hogy a fent leírtak működjenek is (az adatbázisból letöltött cuccok kapnak endlevelt, ez az új vonalakról gondoskodik)

A fentiek eredményeképpen nem kell odafigyelni, hogy level0-n rajzolunk-e, az újonnan rajzolt utak pont úgy jelennek meg, mint a már meglevők, és kisebb lesz a szerkesztendő fájl is, mert nem kell duplikálni a vonalakat a típusváltáshoz.

Egyelőre még nem publikálom, majd az új típusokkal együtt. Addig is várom a véleményeteket ezügyben. Amit érdemes lenne átbeszélni: default extra paraméterek is lehetnének vonaltípusonként, vagyis a sablonokat (végre) beépíthetjük a mapeditbe.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók