turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.31 10:07:04 (77)
:-) OK!
András: Gáz van! A polygonnál hogy tudom megadni, hogy ne pontokban, hanem mm-ben mérjen?
[előzmény: (76) laszloistvan, 2005.03.31 09:30:00]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.31 09:30:00 (76)
Köszi, úgy direkt akkor már ne hagyj. ;-)
[előzmény: (74) P.ISTI, 2005.03.31 09:20:30]

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.31 09:20:30 (74)
Az other -be feltöltöttem az első részt. A sávjelzések és a keresztek vannak benne.
Megjegyzések:
1. a kéket hagytam a Te kódoddal, gondolom, azt szebbnek találtad, mint a 255-ös kódút.
2. Az 1. -ből kiindulva a sárgát az arany kóddal hoztam létre, szerintem ez a térképen jobban látszik, mint az eredeti citromsárga.
3. laszloistvan: Bots, hogy elédvágtam, ha gondolod, Neked is hagyok párat, hogy gyakorolhasd az SVG-szerkesztést.
[előzmény: (71) Kolesár, 2005.03.31 09:07:46]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.31 09:07:46 (71)
Bárhova, egyéb trackként mondjuk.
[előzmény: (70) P.ISTI, 2005.03.31 08:59:41]

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.31 08:59:41 (70)
Játszásiból megcsináltam a többi színt. Egyelőre a szimbólumhoz nem nyúltam, de azt is megnézem. Hova tölthetem fel?
[előzmény: (69) Kolesár, 2005.03.31 06:37:45]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.31 06:37:45 (69)
Az SVG egy xml-szerkezetű leíró nyelv vektoros ábrákra. Sima ASCII szerkesztővel összeállítható, de mindenféle vektoros programok is képesek a grafikát SVG-ben exportálni.

Az SVG specifikáció:
http://www.w3.org/TR/SVG/

A néhai Jasc Webdraw, kellemes SVG-szerkesztő próbaváltozata
http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=Corel3/Products/Display&pfid=1047024307383&pid=1047024390402

A "turistaút-szabvány" nálam levő dokumentuma nem publikus, küldöm levélben.

Készítettem próbaként és mintaként egy kék sáv jelzést, 120x100 milliméteres téglalapban.
http://turistautak.hu/maps/signs/sav.svg
[előzmény: (66) laszloistvan, 2005.03.30 21:52:14]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.30 21:52:14 (66)
Nem csináltam még SVG-t, de nagyjából sejtem, miről szólhat. Ha nincs rá hirtelen ráérő tapasztalt ember, megpróbálhatom, ha elküldöd az említett szabványt, és ajánlasz valami jó dokumentációt, amúgy is hasznos lenne kicsit értenem hozzá.
[előzmény: (65) Kolesár, 2005.03.30 21:19:39]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.30 21:19:39 (65)
Magellanokhoz is készíthető saját térkép, ennek technikai és jogi hátterében nem vagyok járatos. Gondolom itt sem teljesen szabad a préda és nyilván az sem oszthatja meg a többiekkel, aki tudja.

A közös adatbázis sok-sok tulajdonság-mezője pontosan a készülékfüggetlen, univerzális tárolási mód jegyében született. Mindazonáltal praktikusnak találtuk a GarminType mező letárolását, ha már egyszer Garmin-vonaltípusokat kezelni képes programban rajzoljuk és van egy ugyanilyen kimenetünk is. Semmi akadálya nincs, hogy a tulajdonságok alapján a program magától adjon vonaltípust mindennek.

A turistajelzések színe alapján történő színezést nem javaslom. Egyrészt nehéz elválasztani a K K+ K3 K4 KO jelzéseket ez alapján, ha meg már írunk formát, akkor a színt is lehet. Vagy még jobbat mondok: gyártsa le valaki SVG shape-ként a jelzéseket, tudok adni pontos szabványt hozzá és akkor beteszem ezeket a jeleket a vonalakra szépen, mint egyes turistatérképeknél van is.

Letöltés: lehet, hogy az SP2 hülyesége, nekem SP1 van és jó. Mindegy is, a file ugyanaz.
Tulajdonság-jogok: holnap kiterjesztem a jogosultság-beállítás körét erre is.
[előzmény: (60) laszloistvan, 2005.03.30 14:09:34]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.30 14:09:34 (60)
A helyzet az, hogy (lopás és garanciális csere után immár harmadik) Magellanommal igazából több éve nem volt még módom kipróbálni kézi GPS-ben térképet, az enyémben lévő Országos Közúthálózaton kívül. Pedig igencsak kíváncsi lennék, különösen a saját készítésűhöz jönne jól a kontroll-tapasztalat. Kellene kölcsön szereznem egy Garmint, vagy következőre már muszáj lesz azt venni. ;-)

Szóval biztos jó ez így a műszerbe, elhiszem, a megjelenítés szempontjainál én inkább egy készülékfüggetlen, univerzális módban gondolkodom, ami felé valószínűleg a készülékek fejlesztése is halad majd. Nyilván elsődleges szempont mégiscsak a jelenlegi műszerekbe való letöltés, ami nyilván bizonyos kötöttségeket jelent. A színes technika és a szoftver fejlődése valszeg rövidesen elmossa ezeket a különbségeket.

1. Akkor tehát akármi is van, a jelzett turistautat egyelőre a 0x0003 kódú vonallal rajzoljam és az útminőséget csak az egyéb paraméterek között rögzítsem?

2. Így csupán az SVG generálásához javaslom, hogy ott inkább az útminőséget lehetne figyelembe venni a vonalvastagsághoz. Amúgy a jelzések szerinti színezés (+ szürke, barna a beton- és földutaknak) adja magát, gondolom van is a tervekben ilyesmi.

3. Mondjuk egyelőre huszadrangú részletkérdés, de az arányos nagyításnál éppen arra gondolok, hogy ne legyen mindig egyforma, hanem valamilyen konstansokkal definiálnánk szélességeket (inkább minőséget), ezt aztán szorozhatnánk a nagyítási aránnyal, meg valami (nem okvetlenül konstans) arányossági tényezővel, ami tapasztalat szerint különféle nagyításokban is szép képet produkál. Az elv persze egyszerű, inkább kísérletezést igényel, hogy lesz jó.
Nem kizárólagosan gondolom, de opcionális lehetne ez a nézet, pipával állíthatóan a mostani, nem arányos mellett.

4. A .txt-ként való töltődés IE6 böngészővel (WXP, SP2) történik.
[előzmény: (58) Kolesár, 2005.03.30 12:34:03]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.30 12:34:03 (58)
1. Szabadon, http://geoengine.nima.mil/ (itt kattints a hosszú linkre, majd válaszd a "Digital Orthorecitified Imagery 10 meter"-t. Aztán adj meg koordinátát valamilyen formátumban. Legjobb képformátum a GeoTIFF, mert ezt az OziExplorer eszi egy az egyben, nem kell kalibrálni, magától készít .map fájlt (File / Import Map / Single DRG Map).

2. OK, majd ha lesz legalább 2 vonal ;-)

3. Na ez egy külön história. Ha szintvonalak felett, mindenféle egyéb utakakal együtt nézed GPS-en, akkor nagyon jó, hogy ki van emelve vastaggal. Jogos, hogy ekkor nem látszik az úttípus. Lehet, hogy csinálunk kétféle Garmin-exportot, az egyik ilyen kiemelt, a másik meg normális. Azt is lehet esetleg, hogy minden tájegységet két img-ben készítünk el, az egyikben benne van minden út valódi típusa szerint, a másikban meg a turistautak 0x03-al. Törpöljünk ezen.

4. Van most is vonalvastagság-különbség, a jelzett turistautak szélesek, a jelzetlen egyéb utak keskenyek. Ezen is van mit fejleszteni, tudom. Törpöljünk rajta, hogy legyen.

5. Ezt nem értem pontosan. Az SVG most pont azt csinálja, hogy egyforma vastagságban tartja a vonalakat akármilyen zoomban is nézem (mert ha nem tenné, nagyon-nagyon vékonyak lennének az áttekintőn és túl vastagok nagyítva. Esetleg megpróbálhatjuk, hogy ne legyen mindig egyforma, hanem valami köztes függvény szerint.

6. A csomópontok ügye még nincs tisztázva. Voltak régen, újabban nem készítettünk. Azoknak, amiknek van jellemző nevük, fel fogjuk tüntetni. A kérdés az, hogy ha pl. a Nagy-Hideghegyen az egymás melletti 5 csomópont mindegyikére jellemző lehet ez a név, akkor melyik legyen az az egy, amelyiket így nevezzük el, és a másik 4-et hogyan jelöljük, amelyek azért mégis ugyanitt vannak. Nem tudom egyelőre.

7. Nálam .mp-ként mentődik le, mert ilyen fájlnevet küld neki a program, milyen böngészőn csinálja ezt?
[előzmény: (56) laszloistvan, 2005.03.30 12:21:13]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.30 12:21:13 (56)
Köszi, így már oké. Rövidesen dolgozom is, sok berajzolható út van már a keszthelyihez, csak előtte még jártatom kicsit. ;-)
1. A szereplő és hasonló műholdképek szabadon hozzáférhetők-e és honnan, vagy csak valami speciális hozzáféréssel jutsz hozzájuk?
2. A címlapon a tájegységek szöveges felsorolásához majd légy szíves betenni a Keszthelyi-hegységet is. (A Vértes is el van gépelve.)
3. A minta.mp fájl szerint a turistaúthoz mint kategóriához rendelődik egy bizonyos úttípus (vonaltípus). Pedig egy turistaúton belül is változhatnak az útminőségek. Úgy érzem, jóval inkább az út minőségét kellene jeleznie a vonaltípus paraméternek, az út színe egyéb úton tárolódik, és egyszer talán meg is jelenítődik.
4. Az SVG-megjelenítés szintjén is fontosabbnak érezném, hogy a vonal erőssége inkább az út minőségét jelezze, mint a forrásul szolgáló trackek számát. Az a terület gazdája számára fontos inkább, de ő azt úgyis egyéb úton tudja.
5. Szintén az SVG-megjelenítés módjához tartozik: nem lenne lehetséges/célszerű a vonalvastagságokat valamiképp arányosan, az aktuális nagyítással változó módon kezelni? Ezzel a színnel a műholdképen a vékonyabb, akár hajszálvonalak is jól láthatók és szépek lehetnek (gondolom).
6. A térképre először csak vonalakat (szakaszokat) rajzoltam, a csomópontokat csak csatoltam szerkesztetthez. Eszerint gondolom elég a szakaszokat töltögetnem oda-vissza módosításkor, így van? Ajánlott-e csomópontokat is beszerkeszteni, jó az vagy inkább zavaró?
[előzmény: (43) Kolesár, 2005.03.29 11:09:53]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.29 11:09:53 (43)
Az SVG-térképre gondoltam, amely alatt ott van a letöltés-formátumok listája. Ez a lista bővül a jogosultságodnak megfelelően.
[előzmény: (42) laszloistvan, 2005.03.29 11:08:05]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.29 11:08:05 (42)
Fejlesztesz, mint a szélvész!

A saját tájegységem alatt tényleg ott a feltöltés-link, de az alábbit nem értem, nem találom:
"A térképek oldalon a listában az .mp-t válaszd. A beállításoknál minimum a "szakaszok" legyen bekapcsolva, azon felül az összes többit is bekapcsolhatod próbából. "

A lap-fejlécen ott a térképek listája, de ezen túl "térképek" oldallal még nem találkoztam, és most sem látok ilyet. Gondolom, a zárolást is itt kellene állítani, mert a feltöltés-oldal erre figyelmeztet. Ebben kérnék kis segítséget, köszi.
[előzmény: (41) Kolesár, 2005.03.29 09:54:30]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.29 09:54:30 (41)
Most már látsz mindent, ami neked kell. Finomítottam a jogosultságok kiadását, most már tudom szabályozni tájegységenként hogy ki a felelőse, de tudok jogot adni többeknek is egy adott tájegységhez. A Keszthelyi-hegység a tiéd.

A térképek oldalon a listában az .mp-t válaszd. A beállításoknál minimum a "szakaszok" legyen bekapcsolva, azon felül az összes többit is bekapcsolhatod próbából.

A feltöltés-oldal linkje az adott tájegység téképe alatt jelenik meg ("feltöltés fájlból"). Itt két opciód van:
- a feltöltésben nem szereplő objektumok törlése a tájegységből (teljes feltöltés): amely vonalakat nem tartalmazza a feltöltött file, azok törlődni fognak az adatbázisból, ha bekapcsolod.
- feltöltés után a tájegység zárolásának feloldása: ha zároltad letöltéskor, itt tudod feloldani.

Próbáld ki te is, először mondjuk csak változtatás nélkül visszatöltve, aztán megint töltsd le a friss .mp-t (minden szerkesztés előtt tedd ezt!), és változtass valamit. Az SVG és a tulajdonság-lapok egyből követik a változást.
[előzmény: (35) laszloistvan, 2005.03.27 09:16:58]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.27 09:16:58 (35)
Vagyis amíg mindezt nem látom, újabb vonalat most nem is tudok berajzolni?
[előzmény: (32) Kolesár, 2005.03.26 13:46:09]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.26 13:46:09 (32)
Feltöltöttem az .mp fájlodat és ezáltal az az 1 útszakasz, ami benne volt, kapott egy id-t. Innentől az a módja, hogy minden módosítás előtt lekéred az aktuális állományt .mp-ben. (Az előzőt már ne használd, mert ha újra aból töltenéd fel, megduplázódna a már meglevő vonalad!) Egyúttal érdemes le is zárolnod a tájegységet, hogy amíg te rajzolsz és állítgatod a tulajdonságokat, más ne állítson át valamit, mert te csak felülírnád.

A módosítások végeztével fel tudod tölteni az .mp-t, és akkor amit feltöltesz, bekerül az adatbázisba. Aminek még nem votl id-je, az kap újat, aminek volt az frissül, ami régit meg elvágtál (mindkét fele a régi id-vel megy fel), az kap új id-t, mert nem lehet két azonos id.

Amit törölsz, azokkal a feltöltés beállításától függően történik valami vagy sem. Ha a "teljes feltöltés" opciót bekapcsolod, akkor minden olyan id, ami nem jön vissza a feltöltésben, tördődni fog. Ha nem teljeset töltesz fel (csak pl. 1 új vonalat), akkor ilyen nem történik, de akkor amit töröltél az .mp-ben, az nem törlődik az adatbázisból.

Mindezeket a felületeket még nem látod, mert egyelőre egy közös jogosultásg enged mindenhez hozzáférni, nemsokára elkészítem ezt téjegységenként beállíthatóra és akkor fogod tudni így használni.
[előzmény: (31) laszloistvan, 2005.03.26 13:20:31]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.26 13:20:31 (31)
Remek, köszi, nagyon szép! Akkor rajzolgatok majd tovább és küldöm a frissítést. Ezen túl tudok valamit tenni még az utak megjelenéséhez, vagy csak küldjem és módosítgassam az .mp fájlt? Nincs ennek valami speciális módja, hozzáférés az útparaméterek állításához stb.?
Most elég szép az idő, inkább kimegyek terepre. ;-)
[előzmény: (30) Kolesár, 2005.03.26 11:57:49]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.26 11:57:49 (30)
Fent van a műholdkép és egyúttal az új tájegység: http://turistautak.hu/maps.php?id=keszthelyi_nima
[előzmény: (28) Kolesár, 2005.03.26 10:31:18]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.26 10:31:18 (28)
Alapvetően nagyon szép a rajz. A nagy kanyarokban kicsit még sűrűbbre venném a pontokat, hogy ne legyen akkora törések, az egyenesekben meg lehet ritkítani, ahol nincs jelentősége közbülső pontnak, úgyis egyenes (pl. N46.80569° E17.28706°)

Label-t ne állíts be, csak ha jelzett turistaút jeléről van szó.

Mindjárt szedem a műholdképet.
[előzmény: (27) laszloistvan, 2005.03.26 10:24:44]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.26 10:24:44 (27)
Feltöltöttem az készült .mp fájlt, légy szíves nézd meg. Nem más helyre, a mérésektől külön kellene tenni az ilyesmit?

Lehet agyalni róla, hogy a Sümeg-környéki rész (pl. Tátika) rajta legyen-e, szerintem legyen egyelőre a szűkebb értelemben vett összefüggő tömb, a Keszthely-Balatongyörök-Várvölgy-Rezi által határolt terület.

Javaslat:
N46°44,500’ – N46°53,000’
E17°12,000’ – E17°23,000’
Gondolom ezt később sem probléma esetleg bővíteni.
[előzmény: (26) Kolesár, 2005.03.26 08:11:51]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.26 08:11:51 (26)
Küldd el az .mp-t ránézek. Vagy töltsd fel a trackek közé, ahogy lelcache szokta.

1. A vonalak tulajdosnágainál az Extras fülön tudsz egyéb adatokat megadni. A GPSMapEdit ezen funkciója csak félig van kész, ezért csak egyben tudod szerkeszteni a szövegmezőt, ami fizikailag egyébként a [POLYLINE] szekció végére kerül, az [END] elé. Még van egy bug, ami abból áll, hogy ha nem teszel sortörést az utolsó sor után, akkor az [END] rácsúszik az utolsó sorra.

Ezen az Extras fülön egy csomó tulajdosnág jelenik meg, ha az adatbázisból exportálsz, így:

ID=2589
Tajegyseg=vertes
Track=6
Hossz=3683
From=N/A
To=N/A
Del=0
Csatlakozik=N/A
JarhatosagGyalog=A
JarhatosagAutoval=A
JarhatosagTerepjaroval=A
JarhatosagBiciklivel=A
JarhatosagBabakocsival=A
Burkolat=aszfalt
JarhatosagEsoben=A
Szelesseg=országút
BehajtasAutoval=A
BehajtasBiciklivel=A
KorlatozasIdoszakosan=N/A
KorlatozasSebesseg=N/A
KorlatozasSuly=N/A
MennyireSzep=B
LakottTerulet=A
Zaj=B
Fedettseg=C
JelzesMinoseg=N/A
Megjegyzes=N/A


Az egyes sorok megfelelnek az adatbázis tulajdonság-mezőinek. N/A jelenti a NULL értéket, vagyis amikor nincs adat. Nem kell minden sor, amilyen sor van, az frissülni fog feltöltéskor. ID-t kapnak az újak maguktól és akkor is, ha egy ID többször kerül feltöltésre (mert pl. elvágtál egy már létező vonalat, ilyenkor másolódnak az attribútumok, az ID is).

Ha tehát megrajzolsz egy friss vonalat pl. 2 trackből, akkor ezt tedd az Extras mezőbe:

"Track=2
"

Szándékosan van a záró idézőjel sortörés után, a fent írt hiba miatt. Neked az idézőjeleket nem kell betenned, csak a köztük levő karaktereket.

2. Egyelőre nem, ezen még törpölök. A jelzés alapján egyszerű kigyűjteni automatikusan is az egyes jelzések útvonalát, a nagy kérdés azon van, hogy mi van akkor, ha valahol nincs megszakítva a polyline és a definiálandó útvonal pedig le akarna térni róla. Vagy megszakítunk minden polyline-t minden találkozópontnál (akár automatikusan a feltöltéskor), vagy máshogy kell az útvonalakat leírni at adatbázisban.

3. Add meg nekem a tájegységet befoglaló téglalap koordinátáit (lat min, lat max, lon min, lon max), lehetőleg századra vagy ezredre kerek decimális fokokban (pl. 46.50 vagy 19.505), ebből én letöltöm a NIMA műholdképet és létrehozom az adatbázisban.

Ha egyvalami nagyon kilóg és nem fontos hogy látsszon a térképen, akkor kilóghat, az SVG-ben lehet draggelni, ilyen van a Vértesben is.
[előzmény: (25) laszloistvan, 2005.03.26 07:52:34]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.26 07:52:34 (25)
Köszi, így már oké.
Elsőként megrajzoltam a Keszthelyi-hegység gerincét képező erdészeti műutat. Ez a fontos út megérdemli a részletességet, egyelőre a meglévő két track nyomán igyekeztem finoman kidolgozni a kanyaríveket. A közel 14km-es úthoz 210 pontot használtam, 5k lett a fájl. Elfogadható ez átlagban?
Rövidesen tudnám folytatni további utak berajzolásával is; de akkor további részleteket kellene tisztázni.
1. Milyen egyéb adatokat kell rögzíteni az út mellé? A programban lényegében csak szöveges leírást, típust, sebességkorlátozást látok így elsőre. Itt kell kitölteni, vagy egyéb módon és egyéb paraméterek is meghatározandók az adatbázisban?
2. Voltaképp fentiekhez kapcsolódik az a kérdés, definiálunk-e utakat az egyes polyline-ok összetartozása révén – pl. komplett P és S utakat, esetleg közös szakasszal –, és ha igen, hogyan, esetleg már a MapEdit szintjén kell/érdemes-e?
3. El tudnánk-e esetleg kezdeni egy konkrét Keszthelyi-hg. térképet, áttekintve a további technikai részleteket, amit tudnom kell?
[előzmény: (24) Kolesár, 2005.03.26 05:43:51]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.26 05:43:51 (24)
1. Igen, egyszerű töröttvonalak (polyline), mert a GPSMapEdit sem tud mást és a Garmin-térképek sem. Az SVG tudna Bezier-íveket, de szerintem bonyolultabb lenne kezelni, mint amennyi előnye lenne.

2. Nagyon jól puhatolod a lényeget: ez a térképrajzolás "művészetének" a csúcsa, mármint amikor már érzed, hogy milyen finoman rajzolj.

Ha pl. a Mátrában a 24-es út kanyarjairól van szó, ahol a kanyar sugara 50-100 méter, és 6 db független, 1 mp-es log van róla, és ezek alig szórnak egymástól, mert jók a GPS-vételi körülmények, akkor érdemes sok pontból közelíteni az ívet, pl. 10-12 szakasszal (pl. 5-10-15 méterenként, egyenletesen) megfogni a 180 fokos hajtűkanyart, hogy akárhol belenagyítunk, ne legyen túl nagy a hiba az ív és a húr között.

Ha viszont egy turistaút sokkal kisebb sugarú kanyarjáról van szó, ahol nem ilyen kedvező a mérési körülmény, nincs is ennyi független mérés, tehát nem is biztos, hogy pontosan ott van a kanyar, akkor nyugodtan lehet nagyolni, mert majd kiíveled, ha 4 track lesz, közülük lesz finom időalapú is és stimmel legalább kettő szépen.

Tudnod kell, hogy az SVG-t sem lehet a végtelenségig nagyítani, meg mire Garmin-térkép lesz belőle, a gpsmapper is generalizálja, tehát túl finomra megint nem érdemes venni a node-okat. Garmin-térképeknél a 24 bites (~ 2 méteres) koordináta-ábrázolás a legfinomabb, tehát ilyen raszterre kerülnek a node-ok.

3. Nem futhat párhuzamosan egymás "alatt" két vonal, tehát ha felmegy a turistaút az aszfaltra, vagy akár csak 10 méteren át együtt fut két jelzés, akkor az közös szakasz, tehát mindkét becsatlakozó vágandó a csomópontnál, a közös szakaszon közös jelzés, utána megint vágás és új szakaszok mennek tovább.

4. A minta.mp-ben igyekeztem bemutatni. Ez megér egy külön leírást majd. Egyelőre az az elv, hogy mivel GPSMapEdit-et használunk az adatbázis elemeinek szerkesztésére és egyúttal Garmin-térképet _is_ igyekszünk kinyerni ebőől, ezért a GPSMapEditben adott Garmin vonaltípusokat _is_ letároljuk az adatbázisban, és exportáláskor ezek kerülnek a térképre. Azonban néha átgondoljuk a vonaltípusokat és akkor az adatbázisban egy SQL művelettel átírjuk ezeket a többi attribútum alapján.

5. A GPSMapEdit bugja ez, hogy ha üres térképet kezdesz, amikor csak a File/Add opció működött az elején, hozzáadtál egy mps/gdb/plt/wpt fájlt és ezen kezzdesz rajzolni, akkor nem megy a snap. Ezért is írtam, hogy kezdd a minta.mp-vel, tehát nyisd azt meg, majd töröld ki belőle azokat a mintavonalakat és utána File/Add. Másik megoldás ugyanerre, ha már elkezdted a rajzodat: File / Map Properties, Levels fülön vélhetően nincs egy sem, nyomd meg az Insert before gombot és akkor lesz egy 21 és egy 20 bites réteged. Innentől már működik a snap. Fontos viszont, hogy a legalsó (nullás) réteged 24 bites legyen, ezt a Change gombbal változtasd meg. Ez ugyanis befolyásolja a Generalize points funkció finomságát.

Még egy fontos technikai szempont: csak a 0-ás rétegre rajzolj! Ehhez nyomd meg a 0 (nulla) gombot szerkesztés elején, és akkor azon marad nagyításoktól függetlenül. Feltöltéskor ugyanis csak a 0-ás level objektumait kezeljük. Ennek az egésznek megint csak Garminos magyarázata van: nagyítástól meg a beállított térképi részletességtől függően használja az egyes rétegeket, legrészletesebb és legfinomatt tárolási pontosságú a 0-ás, utána az 1-es és stb. A legfelső (legdurvább) réteg viszont mindig üres, aminek sok értelme nincs, de így van. Ezért hoz létre mindjárt kettőt a GPSMapEdit is. Ha nem nyomod meg a 0-át, hanem alapbeállításon, automatán hagyod, amit a . (pont) gombbal tudsz kapcsolni, akkor a GPSMapEdit is váltogatja az aktuális réteget a zoom függvényében, ilyenkor eltűnnek azok, amelyeket a 0-ásra rajzoltál.
[előzmény: (23) laszloistvan, 2005.03.25 21:34:10]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.25 21:34:10 (23)
Kipróbáltam GPSMapEdit-et. Újabb felmerülő kérdések:

1. Végülis egyszerű töröttvonalakat rajzolunk?
2. A szegmenshossz nyilván a görbület valamint a mérési/ábrázolási pontosság által meghatározottan változik; van-e mégis valami irányelv a részletességet illetően? Mondjuk minimum/maximum mekkora szokott lenni a töröttvonal egy szegmense? Átlagosan mennyi jut egy kilométerre? Gondolunk-e a kézi gépek esetleges memória-korlátjára, vagy legyen csak minél részletesebb?
3. Ha egy ideig több út (több turistajelzés) együtt fut, akkor azt hogy kezeljük? Minden be- és kilépési pontnál új vonalat kezdünk, új definícióval?
4. Milyen útfajtákat különböztetünk meg és mely vonaltípusokat használunk hozzájuk?
5. Nem jöttem rá, hogy lehet egy utat becsatlakoztatni egy másik valamely pontjába. „Stick to neighbours” be van kapcsolva, de sem „Create Object”, sem „Move Points” módban nem tudok becsatlakozni. Felbontani vonalakat tudok, de egyesíteni nem, új köztes pontot tudok beszúrni, de a végén folytatni a vonalat nem. Hogyan lehet?
[előzmény: (18) Kolesár, 2005.03.24 14:07:05]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.24 14:07:05 (18)
Pontosan úgy van, ahogy mondod. Ez az adatbázis itt van eren a szerveren (MySQL), ebből készül az SVG és minden letöltés ebből táplálkozik, többek között a Garmin-térkép-export is. Tehát ha te feltöltesz egy .mp fájlt, nem az fog menni a Mapcenterre, hanem először az adatbázisba és onnét készül a friss geoláda- és poi adatbázissal megtoldva.

Arra kell odafigyelned a térképrajzoláskor, hogy a vonalak minden találkozása ugyanarra a koordinátára essen (Tools / Options / Stick to neighbours), tehát legyen közös node-juk a vonalaknak. Ilyen közös node-ok viszont nem lehetnek egymástól 5.4 méteren belül, mert akkor megakad a gpsmapper. (Más node-ok lehetnek közelebb is, csak közös node-ok nem!)
[előzmény: (17) laszloistvan, 2005.03.24 13:54:39]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.24 13:54:39 (17)
Úgy értem, hogy felteszem nem egyszerű statikus rajz elkészítése a cél, hanem valami dinamikus adatbázis áll a háttérben, mely a térkép megrajzolásán túl útvonal-tervezést, többféle formátumú exportot stb. lehetővé tesz. Mindenesetre egyelőre letöltöm és kiismerem mondott programot.
Konkrétan a Keszthelyi-hegységet mint jól definiált egységet tudnám elképzelni magamnak először. Ez kicsit félreesik a központból, nekem viszont közel, és mondhatni jól ismerem.
[előzmény: (16) Kolesár, 2005.03.24 09:21:01]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.24 09:21:01 (16)
Ez a fórum a legalkalmasabb erre. Gyakorlatilag csak a GPSMapEdit-re van szükséged: http://www.geopainting.com/en/

Ez olvassa az .mps/.gdb, .plt/.wpt fájlokat és ami nem ilyen, azt alakítsd át ilyenre (pl. .gtm/.txt).

Ha új tájegységet kezdesz (ezt javaslom), akkor nincs más teendőd, mint letölteni a http://turistautak.hu/download/minta.mp fájlt (töröld ki belőle a minta-vonalakat), azt megnyitni GPSMapEdit-ben és ehhez hivatkozásként csatolni (File / Add) a trackeket és elkezdeni átrajzolni.

Ha "webes szintű bedolgozás" alatt azt érted, hogy feltölteni a közös adatbázisba, akkor igen. Ezt majd később.
[előzmény: (15) laszloistvan, 2005.03.24 09:07:24]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.24 09:07:24 (15)
Jó. Akkor az első felmerülő kérdések:
Melyik fórumon?
Milyen programok szükségesek az összes előforduló fájlformátum olvasásához és hogy juthatok hozzájuk? (Eddig csak Ozi-t és TrackMakert használtam.)
Milyen programmal, milyen formátumban kell rajzolni? Gondolom nem egyszerű Ozival rajzolt útvonalakat vársz, hanem valami íveket is kezelni képes formátumot.
Része-e a feladatnak a webes szintű bedolgozás?
[előzmény: (14) Kolesár, 2005.03.24 08:48:32]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.24 08:48:32 (14)
Ne levélben, hanem a fórumon, hogy mások is okulhassanak belőle.
[előzmény: (13) laszloistvan, 2005.03.24 08:47:17]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.24 08:47:17 (13)
Mint "munkásságomból" is következtethető, hozzám a Mecsek és a Keszthelyi-hg., Balaton-felvidék, esetleg Zala állnak közel - nem árt, ha a térkép készítője személyesen is ismeri a helyek jó részét, amivel dolgozik. Ezek bármelyikében szívesen részt veszek. A szükséges információkról és az alkalmazott technikáról egyeztessünk levélben. Köszi.
[előzmény: (12) Kolesár, 2005.03.24 07:15:20]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.24 07:15:20 (12)
Igen! Melyik területet választod?
[előzmény: (11) laszloistvan, 2005.03.24 06:38:11]

laszloistvanhozzászólásai | válasz erre | 2005.03.24 06:38:11 (11)
Pár hete egy (űrlapon írt) levélben kérdeztem, van-e szükség/lehetőség résztvenni a feldolgozó munkában, de nem kaptam rá választ. Ezúton kérdezem ismét.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók