turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Saughassyhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.03 08:22:28 (25405)
Ajajj azt hiszem vmit elneztem a sebesseg szamitasanak elvenel. :) Ha 3 sorban leirhato, megkoszonnem, vagy akar egy linket is. :)
[előzmény: (25394) jekaeff, 2008.02.02 21:27:18]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 21:27:18 (25394)
Bizony, 20%-os emelkedőn már komoly 1,98%-os a tévedés! :o)))
[előzmény: (25392) Saughassy, 2008.02.02 21:23:35]

Saughassyhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 21:23:35 (25392)
Bizony, erdekelne, hogy vajon a csiksz tudja-e kompenzalni a domborzat sebessegtorzito hatasat, de kotve hiszem. Ami egyebkent eleg durva lehet egy 20%os emelkedon.
[előzmény: (25390) bregő és andorpapa, 2008.02.02 21:21:00]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 21:21:00 (25390)
Az a sebességmérés elvétől és konkrét fizikai megvalósításától függ. Nyilván egy régi autó szimpla sebváltó féltengelyoldali spirálja másként viselkedik, mint egy digitális computerrel megtámogatott cucc (ami persze ugyanúgy végős soron a kerék-fordulatszámra épít, de a mérési eredmény máshogy függ a fizikai tulajdonságoktól, na meg kozmetikázni is lehet szoftveresen). A gumi sem elhanyagolandó, hiszen a gyári mérettől való eltérés, a mintázat kopottsága és a kerékben uralkodó nyomás is módosít az átmérőn (nyilván más és más százalékban).

A teljesen lineáris viselkedést én nem tartom túl valószínűnek. Hogy mégis ezt az érzetet kelti bennük a kilométeróra és a GPS, talán annak az oka, hogy viszonylag kicsi a vizsgálati tartomány. Tehát 40 és 100 km/h óra között nem olyan szignifikáns a különbség, mint mondjuk a 20 km/h és 240 km/h között. Arról nem is beszélve, hogy a GPS-es sebességmérés is többféle hibával terhelt. Mondom ezt úgy, hogy a mi autónk is kb. 4-8 km/h-val többet mutat a GPS értékénél. Nyilván az összehasonlítás azért macerás, mert egy analóg számlap és egy konkrét, digitálisan kijelzett érték nem egy kategória. A digitális kijelzővel ellátott autók (pl. francia cuccok, Citroen C2(?) és társai) meg azért nem képeznek jó összehasonlítási alapot, mert nem tudjuk, hogy mi történik a féltengely fordulata és az LCD felvillanása között (lásd még: szoftveres boszorkánykonyha). Szóval marad a tippelés, tapasztalat-alapú következtetés. A lényeg úgyis az, hogy Mr. Tányérsapka háromlábúja mennyit mond (az más kérdés, hogy a GPS és a kilométeróra közül az előbbi van közelebb a háromlábúhoz, persze csak megfelelő vételi körülmények között).
[előzmény: (25386) pgyp, 2008.02.02 21:02:40]

pgyphozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 21:02:40 (25386)
Szerintem a csalás nagyjából fix, nem függ a sebességtől (nekem kb 6km/h).
[előzmény: (25382) KiVi, 2008.02.02 20:52:38]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 20:52:38 (25382)
Természetes a sebességkülönbség, ugyanis az autók 90%-nak az órája többet mutat mint a tényleges sebesség. (S nem lineárisan hanem nagyobb sebességnél nagyobbat hazudva.) A GPS viszont Doppler-elven számol, így a katalógus szerinti pontossága 0.05 m/s (amit a kijelzés lassúsága persze ront).
[előzmény: (25378) alnibell, 2008.02.02 20:45:18]

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 20:45:18 (25378)
Természetes a sebességkülönbség, ugyanis a GPS a WGS84-es ellipszoidon számítja a szögsebességhez tartozó sebességet, viszont ez az ellipszoid kisebb tengelyekkel bír, mint a Föld. Még torzítja a helyzetet a tengerszint feletti magasság.
[előzmény: (25375) tibbi, 2008.02.02 20:35:11]

tibbihozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 20:35:11 (25375)
A járműtípus beállítása azért szükséges, mert nem minden járművel lehet bizonyos típusú utakra behajtani. Pl. gyalogútra nem tervez autóval, stb. Nem törődtem sokat a (túra) GPS-beli tervezéssel, mert autóban nem használom, max. trackrögzítésre, ill. néha ránézek, hogy mi a helyzet.

Ami inkább érdekel, az a GPS által, ill. a műszerfalon mutatott sebességadatok közötti különbség. Volt szerencsém több GPS adatait egyszerre figyelni, ill. összehasonlítani az autóéval.
A GPS-ek teljesen egyformát mutattak, kb. 8 km/órával kevesebbet, mint az autó. Ha már ennyire egyforma értékeket mutatnak a GPS-ek, hihetek vajon nekik?
[előzmény: (25373) snake, 2008.02.02 20:09:48]

snakehozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 20:09:48 (25373)
Erről jut eszembe, a ketyere megkérdezi, hogy úton, avagy off road navigáljon a pontra. És van olyan opció is, hogy milyen járműtípussal számoljon. Nekem autóra van állítva alapból ( vagy a ketyere ajánlja ezt fel? ), mindenesetre elgondolkodtam, vajon a gyalogos trackkóválygásnak lehet- e valami köze ehhez?
[előzmény: (25371) tibbi, 2008.02.02 19:54:20]

tibbihozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 19:54:20 (25371)
Akár még az is átverhet, hogyha a ládához nem "légvonalban", hanem "utakon" terveztetve navigálsz.
Emiatt egyszer én is rossz helyen kerestem egy ládát, majd egy légvonalban való újratervezés után már a jó helyre vezetett a GPS. AZ EGNOS-t mindig kikapcsolva tartom, a trackrögzítés miatt.
[előzmény: (25362) Ládafia, 2008.02.02 19:03:48]

Ládafiahozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 19:03:48 (25362)
sziasztok,
Ma voltam ládázni. Sziklás terepen voltunk, Vista HCX-szel. Kb. 1 órán át kerestük a ládát, sikertelenül, mivel a HCX 2 helyen is azt jelezte, hogy megérkeztünk. A két hely kb. 60-70 méterre volt egymástól, de egyiken sem találtuk a cache-t.
Sokat gondolkodtam, mi lehet a gond (egy gerincen voltunk, úgyhogy a "vétellel" nem nagyon lehetett probléma). Kínomban kikapcsoltam az EGNOS-t, mivel korábban úgy emlékszem azt mondta valaki, hogyha nem látja a hold(aka)t, akkor még zavarhat is.
Nos, lényeg a lényeg, miután kikapcsoltam, az iránytű új irányt vett és mintha zsinóron húztak volna bennünket, rávitt a ládára, ami egyébként kb. 150-180 méterre volt a fent említett előző két helytől, ahol hiába kerestük a ládát.
Tényleg az EGNOS miatt lehetett az egész ? Honnan tudom, hogy érdemes-e bekapcsolni az EGNOS-t ?
(eddig egyébként bekapcsolt EGNOS-szal is halálpontos volt a HCX)
Megköszönném, ha valaki tudna tanácsot adni ebben !
üdv,
[előzmény: (25350) Csigabiga, 2008.02.02 15:15:10]

Csigabigahozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 15:15:10 (25350)
Nekem a 60CS-men mindig be van kapcsolva. Sem pozitív, sem negatív tapasztalaom nincs vele. Olyan, mintha nem is lenne. (csak a D betűk vannak ott időnként az oszlopok mellett)
[előzmény: (25349) jekaeff, 2008.02.02 14:24:59]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 14:24:59 (25349)
Én sem vagyok az EGNOS nagy híve, de most, hogy jobban szóba áll vele a csix, majd tesztelgetem egy kicsit kerékpáron.

A belinkelt track-edet nem tudtam megnézni mert nevet/jelszót kér az FTP szerver de elhiszem, hogy nem oda húzta a track.et, ahová kéne...
[előzmény: (25348) Hajo, 2008.02.02 13:42:13]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 13:42:13 (25348)
Nekem pár napja az M7-en hazafelé autózva egyszercsak megjelentek a D betűk. Nyilván volt déli rálátás. Ez még nem is tűnt volna fel, de egyszer csak az úttól délre kb 30-mrel mutatta a pozíciómat. Utólag megnéztem a tracket és azt láttam, hogy több, mint 20 km-en keresztül az úttól 25-30 m-re húzta a tracket. Azért a Csx-nél nem ezt szoktuk meg. Én pl. ilyet sohasem láttam. Az viszont biztos, hogy akkor az Egnos engedélyezve volt és aktív is volt (D betűk). hozzáteszem, hgoy kb két hete engedélyeztem a készüléken az Egnos-t. most értelemszerűen kikapcsoltam.
[előzmény: (25347) jekaeff, 2008.02.02 12:07:15]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 12:07:15 (25347)
Ja, így már érthető. A D-i rálátás nagyon fontos az EGNOS esetében.

Sajnos emiatt az EGNOS pont ott nem használható, ahol leginkább szükség lenne rá: egy nagyvárosban, sűrű utcahálózatnál, magas épületek között. Erről szól (és az EGNOS egyéb korlátairól) például EZ A CIKK is.

[előzmény: (25346) kutyu, 2008.02.02 12:02:43]

kutyuhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 12:02:43 (25346)
A haz déli oldalán van ez a bazi nagy rét.
De a szobam ablaka pont az eszaki oldalon van, ezert nem jottek a "D"-k.

:-)
[előzmény: (25345) jekaeff, 2008.02.02 12:00:17]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 12:00:17 (25345)
Gyorsan visszaértél! :o)
[előzmény: (25344) kutyu, 2008.02.02 11:48:03]

kutyuhozzászólásai | válasz erre | 2008.02.02 11:48:03 (25344)
Nagyon szepen koszonom!!
Minden vilagos, es mar meg is jottek a "D"-k. :-)
Kimentem egy nagy sik terpre es szinte minden hold "D"-s lett.
A kiirt pontossag ugyan nem valtozott, igy is ugy is +- 3m.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók