turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Barbárkahozzászólásai | válasz erre | 2005.01.21 15:46:06 (1631)
Mivel a túratepeken az ellenkezője a ritka, szerintem maradjunk abban, hogy a műútnál alacsonyabb rendű út alapból egy nyomtávos.
A terepjáróval járhatót sem kéne felbontani két kategóriára. Ami terepjáróval járható, azon mindenre fel kell készülni. A terepjáró attól terepjáró, hogy nagy a hasmagassága és van benne négykerék meghajtás. Aki egy ilyen útra ráhajt, hagyjon fel minden reménnyel és készüljön fel arra, hogy a akalmasint négykeréktől a diffizárig mindent be kell vetnie. :-)
Másrészt: az, hogy kell-e négykerék meghajtást használni, függ a lejtőszögtől, a talaj fizikai féleségétől (agyag, vályog, homok), a sárosságtól és főleg az autótól. Ahogy egy Range már sírdogál, ott az öreg SII még simán átmehet kétkerék meghajtással. Szóval ez eldönthetetlen.

Ezért én ebben javasolnám megtartani a Sörpa-féle beosztást, azzal a változtatással, hogy a B = személyautóval csak óvatosan (terepjáróval kényelmesen).
[előzmény: (1629) P.ISTI, 2005.01.21 15:18:58]

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2005.01.21 15:18:58 (1629)
Szerintem a turistautakat elsősorban gyalogosoknak készítjük. Jó lenne, ha autók ezekre az utakra nem merészkednének. Ezeken az utakon amúgy sincs (szerencsére!) olyan nagy forgalom, hogy azt kelljen figyelni, hol fér el egyumás mellett két jármű.
Ha szerinted kevés a négy kategória, legyen inkább több, de ne szedjük két sorra.
Íme egy példa:
A - személyautóval teljesen jól járható
B - személyautóval csak óvatosan (tehát terepjáróval még lehet döngetni)
C - terepjáróval járható
D - csak DAKARt látottaknak (ide pl. be lehet írni, hogy CSAK egy nyomtáv)
E - autóval egyáltalán nem járható
[előzmény: (1628) Kolesár, 2005.01.21 15:10:32]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.01.21 15:10:32 (1628)
A burkolat típusa és az út szélessége teljesen független paraméterek. Az aszfaltozott 1 m széles bicikliút például nem fér bele Sörpa egyszerűsítésébe. Nem lehet megkülönböztetni az egyes utak szélességét, pedig nagyon nem mindegy, hogy minden kanyarban félre kell-e állni a szembejövő miatt, vagy mondjuk szétkarcolja-e az autó oldalát a bozót, illetve lecsúszunk-e a sáros útról az árokba, amikor másfél méter széles az egész.

Az autóval/terepjáróval járhatóság összevonva 4 féle kategóriára kevés. Gondolj bele: vannak a vidéki közutak, amelyeken csak a KRESZ szab határt. Utána egy fokozattal rosszabbak a kátyús, eltünedező aszfaltú mellékutak, aztán jön az, amin csak egészen óvatosan mersz végigmenni, közben pedig mudman tép melletted teljes gázzal. A D kategória, ahol képtelenség végigmenni autóval, mert pl. túl keskeny vagy meredek, vagy olyan a burkolata, hogy.

Az autós szempontból "C kategória" igen sok dolgot jelenthet, már akkor is C, amikor még nem ferde az út, nincs benne 40%-os emelkedő, hatalmas kátyúk, patakátkelés, nagy bucka vagy növényzet a két tengely között, stb. Ezek megkülönböztetésére szolgál a terepjárós mező, szerintem.
[előzmény: (1627) P.ISTI, 2005.01.21 12:38:29]

P.ISTIhozzászólásai | válasz erre | 2005.01.21 12:38:29 (1627)
Nekem is ecccerűbbnek tűnnek a Sörpa-féle útjellemzések. Éppen eleget kell jelölgetnünk, némi logikus egyszerűsítés szerintem belefér.
Én meg a kövesúttal állok hadilábon. Van egy "föld" típusú út, ami fel van szórva kőtörmelékkel. Ez az esősebb időszakban kifejezetten hasznos. Ez most akkor milyen út? Én ezt neveztem kövesútnak.
[előzmény: (1624) Sörpa, 2005.01.21 11:06:57]

Sörpahozzászólásai | válasz erre | 2005.01.21 11:06:57 (1624)
András, szerintem akkor most tegyük rendbe a paramétereket. Az adatgyűjtő lapot a 1250-es hozzászólásodban lévő lap alapján csináltam, de egy hétvégi trackelés tapasztalatai alapján pár dolgot összevontam.
Mik is ezek:
- Járhatóság autóval, járhatóság terepjáróval
Nálad ez szerepel:
Járhatóság autóval: A- teljes sebességgel, B- lassan, C- csak igen óvatosan, D- nem járható
Járhatóság terepjáróval: A- könnyen járható, B- csak 4 kerékkel, C- csak spec. eszk., D- nem járható
Nálam:
Járhatóság autóval: A- járható, B- nehezen járható, C- csak terepjáróval, D- nem járható

Szerintem ami autóval teljes seb.-el és lassan járható, az terepjáróval könnyen járható, ezért ezeknél nem is töltöttem ki a terepjárót. Azt pedig nem nagyon tudom megítélni, hova kell 4 kerék ill. spec. eszköz, mivel még nem vezettem terepjárót. Ezért vontam össze őket.

- Járhatóság biciklivel
Nálad: A- teljes sebességgel, B- csak óvatosan, C- csak terepgéppel, D- nem járható
Nálam: A- járható, B- csak terepgéppel, C- néha vinni kell, D- nem járható

Sok olyan út van, ahol jól lehet biciklizni, de néha át kell emelni valamin. Ezért szerintem ez jó ha látszik.

- Burkolat, szélesség
Nálad ez szerepel:
Burkolat: aszfalt, rossz aszfalt, beton, makadám, köves, kavics, homok, föld, középen füves, fű, vas
Szélesség: csapás, ösvény, turistaút, szekérút, keskeny műút, országút, főútvonal, autóút, autópálya
Nálam ez:
Út típusa: CS- Csapás, O- Ösvény, T- Turistaút, E- Erdei út, F- Földút, K- Kövesút, A- Aszfalt, M- Műút, OR- Országút, FU- Főút, AU- Autó út, AP- Autópálya, V-Vasút

Szerintem egy út típusa elég jól jellemzi annak burkolatát és szélességét is. Gondoltam így egyszerűbb. :-)

Nekem mindegy melyik marad, csak döntsük el és utána mindenki ezt használja.
Mindenki most mondhatja el véleményét. :-)))
[előzmény: (1622) Kolesár, 2005.01.20 21:29:56]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.01.20 21:29:56 (1622)
Ebben a konkrét esetben egyértelmű volt, én a kétértelmű helyzetet arra értettem, hogy "járhatóság autóval" címszó alá összevontad a járhatóság autóval és járhatóság terepjáróval tulajdonságokat.
[előzmény: (1617) Sörpa, 2005.01.20 17:06:05]

Sörpahozzászólásai | válasz erre | 2005.01.20 17:06:05 (1617)
Bocs, ezt nem értem. Nálam az adatlapon van egy kitöltési útmutató, ami a következőket tartalmazza:
- Járhatóság autóval (A-járható, B-nehezen járható, C-csak terepjáróval, D-nem járható)
- Járművel szabad (A-szabadon, B-fizetős, C-csak engedéllyel, D-nem)
[előzmény: (1615) Barbárka, 2005.01.20 14:12:04]

Barbárkahozzászólásai | válasz erre | 2005.01.20 14:12:04 (1615)
Jó, akkor javítom este. A Sörpa féle lapon dolgoztunk, ott pedig a "járművek" fölött a fejlécben van egy "Járhatg (J) enged (E)" szöveg, innen a helytelen következtetés. No mindegy, javítva lesz, addig ne nézegesd. ;-)
[előzmény: (1614) Kolesár, 2005.01.20 13:58:20]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.01.20 13:58:20 (1614)
A járhatóság fizikai jellemző, az engedélyhez kötöttség ettől külön tulajdonság, kicsit lejjebb.
[előzmény: (1611) mudman, 2005.01.20 10:43:55]

mudmanhozzászólásai | válasz erre | 2005.01.20 10:43:55 (1611)
András, a trackelés jegyzetekben autóval való játhatóságra E-t (Engedéllyel) írtam mindenhol az NP határán belül. Ha így nem jó, szívesen javítom a tényleges járhatóságra, megvan a jegyzetekben. Javítsam?


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók