turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

NZshozzászólásai | válasz erre | 2005.09.28 19:52:16 (3144)
Neked melyik tipus is van?
[előzmény: (3140) ÖregTom, 2005.09.28 18:35:46]

ÖregTomhozzászólásai | válasz erre | 2005.09.28 18:35:46 (3140)
Használj KENWOOD-ot! Az tudja a 6,25 kHz-s step-et! ;-)
[előzmény: (3121) NZs, 2005.09.28 10:03:47]

NZshozzászólásai | válasz erre | 2005.09.28 10:03:47 (3121)
Tanulságos és hasznos, amit írtál, köszi. Én is most gondolkozom valami ilyesmi rádión, ezért engedj meg egy kérdést (teljesen más témában), hátha másnak is érdekes lehet:
Az amatőrrádiók (mint a VX-2 is) általában nem tudják a 6,25kHz csatornarasztert, csak 5/9/10kHz-et - tehát nem lehet velük pontosan ráállni a PMR frekikre. A leírásod szerint sokat próbálgattad a rádiót: nem okozott ez a pontatlanság (főleg nagy távolságú összeköttetéskor) problémát? (a CTCSS-t nem zavarja a frekieltérés?)
[előzmény: (3119) Kolesár, 2005.09.28 08:46:04]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2005.09.28 08:46:04 (3119)
Általános és konkrét tanulsággal is szolgál az alábbi történet energiaellátás-ügyben.

Nagyon megtetszett a Yaesu VX-2 rádió, pápánk autójában tavaly ilyenkor Rakacától hazáig nyomkodtam. Aggteleken belepróbáltuk a Nokia BLB-2-es akkumulátort (8210, 8850), amely majdnem pontosan akkora, mint a VX-2-esé. Ezt szigorúan anyagi indíttatásból tettük, ugyanis a Yaesu akku bruttó 14 ezer forint, a Nokiát utángyártva 2000-2500 forintért lehet kapni. A keresztpróba sajnos dupla negatív eredménnyel zárult: a telefonba nem fért bele a Yaesu-akku, a rádióban lötyögött a Nokia, de a kitámasztással sem jutottunk előbbre, mert a hátlapot nem lehetett visszatenni. Meg amúgy is csak 700-800 mAh-ás a Nokia akkuja, a Yaesu-é névlegesen 1000-es.

El kellett tehát gondolkodnom, miként oldom meg a rádió energiaellátását. 14 rugó a pótakku, ez helyből felejtős, hiszen egy ilyen akku 2-3 évnél többet biztosan nem bír, függetlenül a használattól, tehát ha két akkut használok, akkkor is mindkettő egyszerre fog elromlani 3 év után. Van nálam mindig 12V DC (autó, kis zselés akku), lássuk a DC-kábelt: az is 13 ezer, jaj.

Lássuk, milyen akkuk vannak a nagyobb rádiókban: VX-6, VX-7: 7.4 V 1400 mAh, vagyis kb. 3x-os energia, viszont 20e feletti az akku, tehát igen drága a csereakku és erre még csak nem is hasonlít semmilyen más gyártó akkuja. A nagyobb rádiók ráadásul 20-40e forinttal drágábbak, és a plusz szolgáltatásokat (vízbemeríthetőség, keypad, dupla rádió) nem használnám ki.

Elkezdtem keresni a neten. A megoldás kulcsa a google-ba írt jó kifejezés volt: yaesu "vx-2" battery replacement, amire az első találat nyert: http://www.digital-camera-battery.net/olympus-camera-batteries/LI-20B.htm

Kiderült itt, hogy egy csomó digitális kamera használ ilyen akkut, a legnépszerűbb típusjelzés az NP-60 volt, ára 18 dollár. Némi keresés után meglett a GP gyártmánya ebben a méretben (VFL001), ez itthon bruttó 5000 forint, a GP boltban pedig volt még "fehérdobozos" noname kb. 3000-ért. Így kb. egy óra alatt megtakarítottam 10.000 forintot (tudom, szerencsésebbek ennyit keresnek hasonló idő alatt).

A GP boltban kaptam univerzális Li-Ion töltőt is, amelyhez van NP-60-as előlap, így tudom a pótakkut a rádión kívül is tölteni, ami a lehető legnagyobb királyság, hiszen csak ki kell cserélni az akkut és a lemerültet bevágni a töltőbe, lehet tovább használni a rádiót kézben, ráadásul a töltőhöz alapból jár 12V DC kábel, így autóban/táborhelyen is lehet tölteni, mindez 6000 forintért. Képzelem, mennyi lenne Yaesu-áron. Mellesleg az NP-60-as töltőfej tölti a Nokia BLB-2-t is, némi kitámasztást alkalmazva.

A plusz poén itthon jött: a rádió töltő-csatlakozója egy az egyben megegyezik a Garmin iQue 3600-éval (az a kis vékony dugasz, amire Moha bá sokat panaszkodott). Namármost én az iQue-hoz már kiépítettem a teljes energiaellátást: AC töltő, DC töltő, 4xAA-töltő. Igaz, hogy az iQue-töltők csak 5V-ot adnak, de a rádió 3.2-7.0V közötti DC-n működik, így jó neki ez a feszültség.

Most jön az igazi csemege: a rádió a leírás szerint és ezzel összhangban tapasztalat szerint is 5.5V-tól kezdi el tölteni az akkut, tehát az "gazdaságos" megoldásként adott 5V-ra még nem, így egy rövid DC-csatlakoztatás közben nem tölt rá az akkura, viszont tehermentesíti azt a csatlakoztatás idejére és aktiválja a magasabb TX power-t (PMR-nél 1W helyett 2W), tehát pont arra jó, mint amire akarnám használni: áramközelben/autóban rákiabálni. A 13-14 ezres Yaesu DC kábel még rosszabb is lenne nekem: az akkuk jobban szeretik, ha nem töltögetik őket össze-vissza, így én is örülök ennek a szerencsés véletlennek. Nekem nem hiányzik a DC-töltés hiánya, mert arra ott van a külső töltőm.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók