turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

snakehozzászólásai | válasz erre | 2011.01.10 12:27:36 (54262)
Nem vagyok szakértője a témának, csak a magam kis paraszti eszéből:

Keress a lakóhelyed környékén egy olyan fix pontot, aminek tudható a magassági értéke. Túra előtt itt lődd be a gps-ed barometrikus magasságmérőjét, majd mehetsz kirándulni. A magassági értékekben persze így is lesz hiba, mégpedig annyi, amennyi az aznapi nyomásváltozás a légkörben.
Ergo halálpontos sosem lesz.
[előzmény: (54261) Bryan, 2011.01.10 12:05:04]

Bryanhozzászólásai | válasz erre | 2011.01.10 12:05:04 (54261)
Sziasztok!

Nekem mint laikusnak, mit célszerű normál esetben beállítanom, milyen beállítást kellene használnom ahhoz, hogy a magasság adatok korrektek legyenek a tracklogban minden egyes használat esetén?
[előzmény: (54239) jekaeff, 2011.01.09 13:20:03]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2011.01.09 13:20:03 (54239)
Stabil nyomásviszonyok között (ami soha nincs) sokkal finomabb részleteket képes rögzíteni (kisebb dombok, völgyek). Erre a pusztán GPS alapú magasságmérés nem képes, mivel ott össze-vissza ugrál a magasság minden egyes időpillanatban a számított pozíciónak megfelelően, így rommá kell átlagolni azt valami belső algoritmussal a GPS vevőben, hogy ne legyen nagyon ocsmány a végeredmény. Így viszont a finomabb részletek elvesznek.

A barometrikus magasságmérős Garmin vevőkben a barometrikus magasság időjárás okozta "elállítódását" úgy próbálják kordában tartani, hogy minden másodpercben egy picit közelítik az így számolt értéket a pillanatnyi GPS mérés magasságértékéhez. Ez azonban olyan kis mértékű közelítés (kb, 1/2000-edével csökkenti a magasságkülönbséget másodpercenként, lásd az itteni fejtegetésemet), hogy hirtelen frontváltozáskor nem tud elég fürge lenni. Az esetek nagy részében azonban kb 10m-en belül marad a hiba, csak a hirtelen frontátvonulásos napok tudják kizökkenteni ennél jobban.

[előzmény: (54226) Bazsa69, 2011.01.09 09:50:39]

Bazsa69hozzászólásai | válasz erre | 2011.01.09 09:50:39 (54226)
Csak érdeklődésképpen: miért is jobb a barometrikus magasságmérés, mint a műholdas?
Egy hevesebb nyári vihar 1 óra alatt komoly légnyomásesést tud produkálni, értelmetlenné téve a nyomásalapú magasságmérést...
[előzmény: (54202) jekaeff, 2011.01.08 18:30:33]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2011.01.08 18:30:33 (54202)
1.)
- Barométer üzemmódnál millibar-t ír ki, nem magasságot.
- Változó magasság: ez a "normál" használatnál ajánlott.
- Fix magasság: ilyenkor "beragad" a kijelzett magasság. Igazából csak tengeren tökéletes, ahol folyamatosan tengerszinten (0m) vagy. :o) Ill. egy érdekes mellékhatás, hogy ezt választva a kiírt magasság ugyan tényleg beragad, de a trackbe kerül magasságadat, de ilyenkor nem barometrikus, hanem tisztán GPS alapú magasság kerül rögzítésre.

2.)
Igen, valószínűleg azt jelenti. Az én 60CSx-em nem tud ilyet, de elődje a 60CS tudott. Nyilván ez azért a "kikapcsolt" állapot fogyasztását megnöveli, és szép lassan lemeríti az elemet/akkut. Ennek ellenére úgy látszik közkívánatra bekerült ez az opció az Oregonba.

3.)
- Barométer: A tengerszintre átszámított légnyomás, a tengerszint feletti magasságod ismeretében. Ez nálam ebben a pillanatban 1016.7millibar 112m-es tengerszint feletti magasság mellett. Ha tehát leásnék a földbe 112m-t, hogy tengerszinten legyek, akkor a gödör mélyén ekkora lenne a CSx fölötti légoszlop által kifejtett nyomás. Ez tehát egy relatív nyomás érték.
- Légnyomás: Ez a GPS-ed fölötti légoszlop által kifejtett abszolút nyomás. Ez nálam ebben a pillanatban 1003.3mb (de ha leásnék 112m-t akkor 1016.7millibar lenne, ekkor lenne azonos a relatív és az abszolút nyomásérték). Magyarországon tehát a föld felszínén vagy afölött állva mindig kisebb lesz ez az érték mint az előző.
[előzmény: (54190) tanker007, 2011.01.08 12:06:32]

tanker007hozzászólásai | válasz erre | 2011.01.08 12:06:32 (54190)
Még néhány kérdés ami felmerült bennem:
1.A beállításoknál van egy ilyen lehetőség hogy: "Barométer üzemmód" Lehet "Változó magasság" és Fix magasság". Melyik mit takar?

2. Szintén itt a beállításoknál van olyan hogy "légnyomásváltozás mód": lehet "mindig tárolja" és "bekapcsolva tárolja". Az első esetben a készülék kikapcsolt állapotban is mér? Hol lehet ezeket az adatokat megnézni?

[előzmény: (54189) tanker007, 2011.01.08 11:57:48]

tanker007hozzászólásai | válasz erre | 2011.01.08 11:57:48 (54189)
Köszi, kezdem érteni hogyan működik az egész. Tehát az automatikus kalibráció azt jelenti, hogy a GPS adatokból mért magasságot pontosítja a baromertrikus adatok alapján? A tengerszintre átszámított légnyomást a "barométer" adatmező mutatja az oregonban?
[előzmény: (54186) jekaeff, 2011.01.08 11:32:27]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2011.01.08 11:32:27 (54186)
Ez attól is függ, hogy a "másik helyen" mennyire eltérőek a tengerszintre vetített légnyomásadatok.

Ha a kocsiban is végig be volt kapcsolva a GPS vevő és az automatikus kalibráció is engedélyezve volt, akkor menet közben a GPS magasságadatokkal folyamatosan megpróbálja kordában tartani a magasságadatokat a GPS vevőd. Ha viszont ki volt kapcsolva és ott kapcsolod be, akkor nagyobb az esély a nagyobb mértékű hibára, mivel olyankor az automatikus kalibráció csak attól az időpillanattól indul és tovább tart míg közelítőleg pontos adatot kapsz (szép lassan "hozzásimul" a magassággörbe a valóságos magassághoz).

Nagy távolságra utazva egész jó megoldás lehet a következő, ha utazás közben nem akarod lemeríteni az akkukat:
- Automatikus kalibráció bekapcsolva, utazás közben a GPS vevő kikapcsolva
- Helyszínen a GPS vevőt bekapcsolod, megvárod, míg jó sok holdat lát a vevő, majd rögzítesz egy útonalpontot, 1-2 perces átlagolással. Az átlagolás során a GPS adatokból számolt magasságadatokat átlagolja a kütyü (nomeg persze a szélességi és hosszúsági koordinátákat), nem veszi figyelembe a barometrikus magasságadatot. 1-2 perc alatt egész tűrhető magasságadatot szolgáltat.
- Az így kapott magasságadatot beállítod, mint aktuális magasságadatot. Természetesen az automatikus magasságkalibráció továbbra is maradjon bekapcsolva, így a továbbiakban a vevőnek már ezt a valósághoz közelebbi magasságadatot kell finomítgatnia, nem egy sokkal nagyobb magassághibát (ami tovább tartana).
[előzmény: (54185) tanker007, 2011.01.08 10:50:04]

tanker007hozzászólásai | válasz erre | 2011.01.08 10:50:04 (54185)
És például mi van akkor, ha a leírásod szerint kalibrálom reggel, majd autóba ülök, 100km-rel arrébb utazok és ott megyek túrázni, geokesselni stb.? Ilyenkor nem lesz ismét pontatlan?
Az ismert hely pl. egy hegycsúcs, vagy valamilyen pont ami a térképen szerepel magassági adattal együtt, jól gondolom?
[előzmény: (54183) erchegyia, 2011.01.08 10:40:58]

erchegyiahozzászólásai | válasz erre | 2011.01.08 10:40:58 (54183)
elmész egy olyan pontra, aminek ismert a magassága, bekalibrálod.
Hazamész gyorsan, felírod, hogy mennyit mutat a magasságmérő.
Amikor legközelebb indulsz, beállítod erre az értékre, mert már ennek a magassága is ismert.
[előzmény: (54182) tanker007, 2011.01.08 10:26:11]

tanker007hozzászólásai | válasz erre | 2011.01.08 10:26:11 (54182)
Oregonos kollégáktól kérdezném, hogy hogyan kell, illetve hogyan a legcélszerűbb bekalibrálni pontosan a barometrikus magasságmérőt?


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók