turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Ashmelia1hozzászólásai | válasz erre | 2005.07.08 13:11:08 (2435)
OFF

Comtom édesapjáról, Contear bátyáról. Ha így világosabb! ;-)

(mindenféle vasúthatósági engedély-hosszabítás körüli huzavonák a MÁV Rt. életében? miket kell pótolnia üzletági szinten (is), hogy megkapja az engedély-hosszabítást.

ON
[előzmény: (2430) Ashmelia1, 2005.07.08 11:47:52]

Ashmelia1hozzászólásai | válasz erre | 2005.07.08 11:47:52 (2430)
Kora reggel? Én akkor már H. István asztaláról olvastam a mindenféle papírokat! :D
[előzmény: (2428) piret, 2005.07.08 10:54:09]

pirethozzászólásai | válasz erre | 2005.07.08 10:54:09 (2428)
A tageket meg elqrtam jól. Így jár, aki kora reggel html-hez nyúl.
[előzmény: (2427) piret, 2005.07.08 10:24:24]

pirethozzászólásai | válasz erre | 2005.07.08 10:24:24 (2427)
Ajajaj. Menjünk vissza középiskolába.
A nagy áramtól nem lesz meleg semmi. A nagy feszültségtől úgyszintén nem. Az átfolyó áram és ezzel egyidejűleg meglévő feszültség hatására melegszik az a valami, amin átfolyik az áram és a sarkain méred a feszültséget, méghozzá a kettő szorzatával arányosan.
A telefon azért melegszik, mert a benne levő töltőelektronika valamelyik eleme tudja a fizikát. Szerencsétlen igyekszik szabályozni az akkuba igyekvő villanyt, és eközben rajta feszültség esik, miközben áram is folyik át rajta. Mit tud szegény csinálni? Melegszik. Ha jobban melegszik, mint a szokásos töltőkkel, akkor valószínűleg az az akkutelep, amiről töltesz, nagyobb feszültséget prezentál, mint a saját töltője. Ha annyira melegszik, hogy már nem bírja, arra mondjuk, hogy megsült :)

A töltők stabil feszültséget és áramot szolgáltatnak szemben az akksikkal, amiknek az árama a terheléstől függ.

Ezt az élményt még fel kell dolgoznom :) Első körben így javítanám:
A töltők stabil feszültséget vagy áramot szolgáltatnak. A stabil feszültségű töltőkhöz hasonlóan az akksik árama a terheléstől függ.
[előzmény: (2426) Peter68, 2005.07.08 09:56:30]

Peter68hozzászólásai | válasz erre | 2005.07.08 09:56:30 (2426)
Akkor azt magyarázd meg légy szíves, hogy a Siemens telcsim miért volt tök forró a ceruza akksis töltés közben kb. 20 perc után?
Az övtáskán át éreztem, hogy meleg. Szerintem banga nagy áramok csordolgáltak ott.
A töltők stabil feszültséget és áramot szolgáltatnak szemben az akksikkal, amiknek az árama a terheléstől függ. De cáfoljatok meg nyugodtan, műkedvelő elektromos vagyok, a fő témám a gépészet.
[előzmény: (2422) piret, 2005.07.08 08:25:20]

pirethozzászólásai | válasz erre | 2005.07.08 08:25:20 (2422)
A töltőáram a feltöltés után drasztikusan csökken
Ez így, ebben a formában... (C) Dr. Torgyán :)
Kifejtenéd? Tölteni ugyanis állandó árammal szokás, ekkor a feszültség csökkenése mutatja, hogy az akku feltöltődött. Drasztikus csökkenésről szó nincs, pár mV-ról van szó. Ez is inkább a NiCd akkuk sajátja, a NiMh-k esetében sokkal jellegtelenebb a dolog, épp ezért kell egy NiMh töltőnek érzékenyebbnek lennie erre a feszültségesésre.
Ólomakkunál az a jó, hogy ott elég figyelni az abszolút feszültséget, mert ez egyértelműen jelzi a töltöttséget. Így meg lehet csinálni azt, amit a legtöbb gépjármű csinál: egy áramkorlátozó ellenálláson keresztül állandó feszültségre kapcsolod az akkut, így ahogy töltődik, úgy csökken a töltőáram. Ráadásul a túltöltésre jóval kevésbé érzékenyek, legfeljebb elbont egy kis vizet az elektrolitból, aztán majd a kedves tulaj pótolja a következő karbantartáskor.
Az eredeti kérdésre visszatérve: PDA-k, mobiltelefonok eléggé bonyolult töltőelektronikát tartalmaznak. Ez benne van a készülékben, a kívülről rádugott "töltő" csak az enek működéséhez szükséges külső energiát szolgáltatja egy többé-kevésbé stabil egyenfeszültség formájában. A végaredmény szempontjából teljesen mindegy, hogy ezt a konnektorból szerzed transzformálás, egyenirányítás és szűrés után ("Nokia töltő"), az autód 12V-jából állítod elő ("szivargyújtó töltő"), vagy NiMh akkuk, napelemek, mókuskerékkel hajtott dinamók, vagy ezek kombinácójának soros kapcsolásával. Csak ez utóbbi esetben vigyél sok mogyorót :)
[előzmény: (2420) Geologi, 2005.07.08 06:18:52]

Geologihozzászólásai | válasz erre | 2005.07.08 06:18:52 (2420)
A NiCd akkuk töltése egyszerü a NiMH viszont macerás. A töltőáram a feltöltés után drasztikusan csökken és ekkor kell lekapcsolni a töltőről. A további tölés -még ha visszaesik a töltőáram- nem szerencsés, hiszen az az akkut hosszútávon rongálja. A pontos töltésre -karakterisztikus- töltésre kitenyésztett készülék hiánya esetén minden megoldás csak rövidtávú és szükségmegoldás lehet. Általában a jól megformázott akksik ezeket kibírják rövidtávon.
Egy ólom- vagy zselés akkuumlátos töltési módja jelentősen eltér a ceruza aksik töltésétől. Az ólomakku a feltöltött állapota után nem kényes a további töltőáramra, áramfelvétele visszaesik és nem vesz fel több áramot. (ilyenkor kell a ceruzaakkukat leválsztani) Persze meg lehet próbálkozni vele, de áramkorlátozásról nem szabad elfelejtkezni.
Hogy mit lehet áramkorlátozásnak használni?
Olyan áramkör hiánya lévén, amely figyeli a töltőáramot és annak visszaesése esetén lekapcsolja a cellákat, csak csepptöltéssel lehet gondolkozni. Erre egy megoldás van az előtét ellenállás! 4 cella esetén ( 4x 1.2V Nicd 1500mA/h) elég egy 200Ohm/1W -os ellenállás. Ezt bármely elektrotechnikai szaküzletben meg lehet kapni. Ára pár forint.
Kézenfekvőnek LÁTSZIK hogy előtétellenállásnak lehetne használni egy síma izzót is. (3cella 3.6V és egy 3.5V-os zseblámpaizzó) DE ez a megoldás NEM Jó! A töltetlen akku "nagy" áramot vesz fel üresen, ezáltal egy sorba kötött izzó világit. (az izzó ellenállása ilyenkor nagy!) viszont "feltöltött" állapotban a töltőáram visszaesik és az izzó halványul, majd elalszik. Igyenkor az izzó ellenállása KICSI. Tehát a töltés végén rákapcsolja a teljes töltőáramot a cellákra ami biztos hazavágja öket!
Tehát marad a síma pár 100 ohmos ellenállás előtétnek és a csepptöltés......
[előzmény: (2412) Peter68, 2005.07.07 13:50:49]

Peter68hozzászólásai | válasz erre | 2005.07.07 13:50:49 (2412)
Ezzel az akkuról töltök akkut témával kapcsolatban az a legnagyobb problémám, hogy mi játsza az áramkorlát szerepét.
Lehet, hogy úgy lenne a legszerencsésebb a dolog, ha 12 V-ot raknál össze akksiból, és arra akasztanál egy autós töltőt.
Ha csak az esténkénti letöltést akarod megoldani, akkor miért nem elég a cuccos egy töltéssel? Biztos nem bírja ki?

Most nézem elnéztem a személyt.
Mindez Mudmannak szól, bocs.
[előzmény: (2406) Saladin9, 2005.07.07 03:09:29]

Saladin9hozzászólásai | válasz erre | 2005.07.07 03:09:29 (2406)
Nekem a 4db akkuval tök jól muködik. Asus 730. Volt, hogy 3x is fel tudtam tölteni. Én 2 napra 8db 2300-as akkut vinnék.
[előzmény: (2401) mudman, 2005.07.06 21:47:35]

mudmanhozzászólásai | válasz erre | 2005.07.06 21:47:35 (2401)
Köszi, többet nem akarok rátenni. Mindegy, majd reménykedem. Tényleg napelemes töltője van valakinek kölibe? :o)
[előzmény: (2400) Peter68, 2005.07.06 21:40:40]

Peter68hozzászólásai | válasz erre | 2005.07.06 21:40:40 (2400)
A 4 db lehet, hogy kevés lesz.
Nekem a Dell Axim nagyon ragaszkodik az 5.4 V-hoz, a 4.8-ra nem lépett semmit. Én 5 db akksival próbáltam, ment egy darabig, de a mobilom kapcsán arra jöttem rá, hogy nem biztos, hogy megéri.
20 percre tettem rá a mobilt erre a "töltőre", banga mód felforrt az egész. Megúszta, de azóta nem használom PDA-hoz sem.
[előzmény: (2397) mudman, 2005.07.06 09:14:03]

mudmanhozzászólásai | válasz erre | 2005.07.06 09:14:03 (2397)
Van valakinek tapasztalata "terepi" PDA töltéssel kapcsolatban? 4db AA-s akksival tervezem, kíváncsi vagyok hányszor lehet (ha lehet) feltölteni vele egy antik 3630-ast.
Fogaras trackeléshez vinném, esténként trackeket mentegetni. Sajnos már nincs időm kipróbálni, ezért kérdezlek titeket.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók