turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

helixhexanonhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 22:36:30 (49777)
49773 hsz.
[előzmény: (49776) R.Guszty, 2010.06.12 22:28:04]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 22:28:04 (49776)
Nos, ez esetben viszont ha mégsem tudjuk "atomóra pontossággal" az eredeti frekvenciát, hogyan fogjuk a frekvencia eltolódásból kiszámolni a GPS sebességét? Még valami eszembe jutott: ha Doppler elven mérnénk a GPS sebességét, hogyan vesszük figyelembe a műhold földhöz viszonyított sebességét? Nem tudom, a GPS "tudja" az egyes műholdak pillanatnyi sebességét is, és ennek irányát is?
[előzmény: (49775) Csuhás, 2010.06.12 22:12:10]

Csuháshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 22:12:10 (49775)
Ez bonyolultabb egy picivel, részben a doppler eltolódások miatt nem azonos a frekvencia, másrészt az álvéletlen moduláció szétkeni a spektrumot. A dolog elég bonyolult. Sajna magam sem értek annyira a matematikájához, hogy jól tudjam magyarázni. Lényeg hogy a pillanatnyi frekvencia álvéletlen jel szerint változik ezért két hold jele legfeljebb igen rövid pillanatokra tudna interferálni. Hasonló elven működnek azt hiszem a gsm telefonok, ahol azonos sávban sok sok telefon működhet egymás zavarása nélkül.
[előzmény: (49772) R.Guszty, 2010.06.12 21:59:59]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 21:59:59 (49772)
De ha minden műhold - ahol a minden > 2 - csak ezen a két frekvencián sugároz, akkor csak interferál(ná)nak, nem?
[előzmény: (49770) Csuhás, 2010.06.12 21:02:49]

Csuháshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 21:02:49 (49770)
Nem alakul ki interferencia. Túl nagy az eltérés a két freki között. A zongora hangjai sem interferálnak.
[előzmény: (49768) R.Guszty, 2010.06.12 20:55:03]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 20:55:03 (49768)
Minden műhold ugyanazon a két - egymással szinkronban - álló frekvencián (1575,42 MHz és 1227,60 MHz) sugároz.
Ha ez így van, hogyan küszöbölik ki az interferenciát?
[előzmény: (49757) KoLa, 2010.06.12 11:17:14]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 11:17:14 (49757)
Ismerjük a frekvenciát, méghozzá atomóra pontossággal. Minden műhold ugyanazon a két - egymással szinkronban - álló frekvencián (1575,42 MHz és 1227,60 MHz) sugároz. Az egyes műholdak jeleit az általuk sugárzott kód alapján különbözteti meg a vevő.
[előzmény: (49748) Mr Zerge, 2010.06.12 08:29:24]

Mr Zergehozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 08:29:24 (49748)
Az előző hozzászólásom utolsó bekezdését félre értetted. Nem ismerjük a pontos frekvenciát.
De belefáradtam.
Ha mindenkit megnyugtat legyen Doppler elven alapuló sebesség mérés.

(bár erre nincs bizonyíték, valamint mérés technikailag is nagy a hibája a GPS esetén)

Részemről itt befejeztem, lehet, hogy ma azért felrakom a bicajra a GPS-t és megnézem méri-e a sebességét egy ilyen szkeptikus fickónak. :-)
[előzmény: (49747) Csuhás, 2010.06.12 08:02:44]

Csuháshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 08:02:44 (49747)
Remek érveket adtál a véleményem igazolására. Köszi:-) Szóval a zenit közeli holdak pont az általad írtak szerint nem igazán jók a horizontális sebebesség komponens meghatározásához, de pont ezért a pozíció meghatározására sem alkalmasak. A horizonthoz közeli holdak ideálisak a vízszintes sebesség komponens méréséhez. Ráadásul a légkör lehet hogy befolyásolja a futási időt, de NEM befolyásolja a frekvenciát, tehát lényegesen pontosabb sebességmérést tesz lehetővé, mint pozíció mérést. A frekvencia pontossággal a lényegre tapintottál. A vivő frekvenciája, sőt a fázishelyzete is a technológiailag lehetséges legpontosabb atomórához van kötve. Pont a vivő fázisának mérése teszi lehetővé a geodéziai rendszereknél a cm pontosságú mérést. Hogy úgy mondjam a gps holdaknál az elsődleges cél ezen frekvenciák lehető legpontosabb sugárzása.
[előzmény: (49745) Mr Zerge, 2010.06.12 06:31:20]

Mr Zergehozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 06:31:20 (49745)
A két tábornak nem lehet egyszerre igaza: vagy igen vagy nem :-)
A Doppler méréssel kapcsolatban nem az a kérdés, hogy elvileg hogyan kell egy mozgó tárgy sebességét megmérni.
Néhány gyakorlati aggályom: A zenit közelében lévő műholdak használhatatlanok sebesség méréshez, hiszen hozzájuk viszonyitva nincs elmozdulás ( a rendőrök is mindig mozgásirányban mérnek, sohasem oldalról), maradnak a horizont közeli műholdak, sokkal hosszabb levegő réteggel és terjedési bizonytalanságokkal.
A műholdak egy névleges frekvencián dolgoznak, azonban ennek van nyilván egy kis hibája. mivel nem visszavert jelet kell mérni, mint a traffipaxnál, tudnunk kellene a pontos freki értéket, tehát minden műholdnak az idő adatok mellett sugároznia kellene digitálisan leírva az aktuális saját frekvenciát, hogy felhasználható legyen a freki különbség számoláshoz.
[előzmény: (49742) KoLa, 2010.06.12 00:24:11]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 00:24:11 (49742)
Szerintem mindkét tábornak - részben - igaza van. A Doppler-effektus felhasználásával a műhold és a vevőkészülék közötti relatív sebességet lehet megállapítani. A műhold sebességének ismeretében síkban két, térben három műhold jeleinek felhasználásával a vevő pozíciója meghatározható, lásd itt. A pozíció változásából és a hozzá szükséges időből a WGS84-es vonatkoztatási rendszerbeli sebesség már egyszerűen kiszámítható és minket az érdekel, nem a mozgó műholdhoz viszonyított sebesség.
[előzmény: (49684) Mr Zerge, 2010.06.11 09:47:58]

Mr Zergehozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:47:58 (49684)
Ezt egyszer nagyon részletesen már kiveséztük, különböző hivatkozásokra rákerestem, amiket a Doppler hívők idéztek.
Azokból egyrészt bebizonyosodott, hogy a rakéta technika valóban használja a 3D sebesség meghatározásban a Doppler elvet. (Katonai rakétákban.) Linkeltem is ilyen weboldalakat akkor.
A mi kis kézi GPS-inkben nincs Doppler elvű, freki mérésen alapuló elektronika.
Ennek nagyon egyszerű cáfolata, ha valaki szétszedi a GPS-t és megmutatja a benne lévő hardvert, vagy egyéb hardver dokumentációt talál pl. A MAP60CSx felépítésében, blokk diagramjában a freki mérésre.
[előzmény: (49682) Csuhás, 2010.06.11 09:34:14]

Csuháshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:34:14 (49682)
Úgy gondolom, amiket felsorolsz pl műhold pozíció változás stb azt mind figyelembe veszi a gps a pozíció kiszámoláshoz.
Ezek egy része kihagyható ha moduláló jel kényelmesen mérhető doppler eltérését határozod meg. A pozícióhoz hasonlóan kapsz legalább négy pszeudó sebesség vektort. Amiből számítható a sebességed.
Lényeg hogy nem kell a pozíció változás, mert közvetlenül a sebességekből lehet számolni.
[előzmény: (49679) R.Guszty, 2010.06.11 09:11:27]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:11:27 (49679)
... a doppler féle méréshez az is kéne, hogy tudjuk a műhold és a haladási irányunk szögeltérését, mivel így a frekvencia eltérésből NEM a föld feletti sebességünket számítjuk ki, hanem a föld feletti sebesség műhold felé eső vektorát, nem? Ha viszont figyelembe venné ezt a szögeltérést, ami pillanatról-pillanatra változik, nem hiszem, hogy elég lenne a számítási teljesítménye a GPS-nek.
[előzmény: (49677) R.Guszty, 2010.06.11 09:08:22]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:08:22 (49677)
Van erre valami forrás, ahol utána lehetne nézni, mivel ez már többször előkerült itt a fórumokon, de még senki nem tudott biztos forrást mutatni rá. Én hajlok rá, hogy inkább az elmozdulás alapján történő sebességmérést gondoljam igaznak, mivel egyszerűbb a számítása, és ez magyarázná a sebességugrásokat is a tracklogban.
[előzmény: (49676) Mikulás trágársága elüldözött, 2010.06.11 08:57:47]

Mikulás trágársága elüldözötthozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:57:47 (49676)
Doppler-effekt
[előzmény: (49673) 2010.06.11 08:51:44]

hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:51:44 (49673)
Upsz. Hanem?
[előzmény: (49670) Yoss, 2010.06.11 08:35:46]

Yosshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:35:46 (49670)
A GPS-ek a sebességadatot NEM a pozíció eltérésből mérik.
[előzmény: (49669) 2010.06.11 08:33:42]

hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:33:42 (49669)
Tökéletes pozíciómérés esetén már önmagában a koordináták pontosságából értsd kerekítéséből (6 tizedesjegy esetén) is mintegy 0 km/h-0,4 km/h következik. Értelemszerűen az Egyenlítő felé haladva egyre nagyobb, a sarkokon meg elhanyagolható. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy kb 3-5 méteres pontosságot "vállalnak" a gyártók, akkor kész "csoda", hogy nem ugrál a sebeség jobban. Jó, mondjuk ez túlzás, mert a sebességhez relatív pontosság kell, míg a vállalt az az abszolút pnotosságról szól.

Egyébként csak most esett le, hogy akkor a csix leírásában szereplő "Velocity 0.05 meter/sec steady rate" sem a kijelzés pontosság miatt van így definiálva, hanem feltehetőleg a koordináták 6 tizedesjegye miatt, hiszen a max tévedés longitudinálisan mintegy 1,1 m, s a csix mp-ként rögzít.
[előzmény: (49667) NitiZoli, 2010.06.11 07:00:49]

NitiZolihozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 07:00:49 (49667)
Sziasztok!

Az mennyire normális, hogy a vistank valamiért nem mutat egy állandó, aktuális haladási sebességet, hanem egy bizonyos tartomány között "ugrál"? Mondjuk haladunk kb 5km/h -val, akkor ő a 3-6,5 km/h -ig mindenféle értéket mutat. Esetleg valami beállítási probléma lehet, vagy ezt így kell elfogadni?

Köszönöm, köszönjük előre is a választ!


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók