turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Térképek









Típus:
vasútállomásgeocaching.hu-n
Név:Vasútállomás
Szélesség (lat):N 47° 14,226'
Hosszúság (lon):E 16° 37,926'
Magasság:215 m
Település:Szombathely
Megye:Vas
Bejelentő:NCs
Dátum:2007.01.08 12:38
váróhelységpályaudvar

Sopron, Állomás u. 2.
99/517-256
informacio@gysev.hu

2006. szeptember 27-én, szerdán) átadta az utazóközönségnek a szombathelyi vasútállomás megújult épületét. A MÁV ZRt. műemléki szabályzata alapján védettnek minősülő állomásépület most elkészült homlokzat-felújítási munkálatait a közbeszerzési pályázaton sikerrel szerepelt zalaegerszegi székhelyű ZÁÉV (Zalai Általános Építési Vállalkozó) Zrt. végezte. A beruházás összértéke 1,1 milliárd forint volt, melyhez Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata százmillió forinttal járult hozzá.A hétköznap 15-20 ezer, hétvégén mintegy 20-25 ezer fős utasforgalmat bonyolító szombathelyi vasútállomás épületének felújítási munkálatai 2002 májusában kezdődtek. A rehabilitáció célja az elvavult épületszerkezetek felújítása, az építészeti értékek helyre-, illetve visszaállítása mellett az eredeti funkciók mai kor követelményeinek megfelelő modernizálása, valamint az utasterek és a munkakörülmények komfortjának javítása volt. Az épület belső felújítására kiterjedő rekonstrukció 2005-ben fejeződött be.
A most megvalósult beruházás nyomán 1901-ben épített impozáns állomásépület homlokzatát az akkori állapotnak megfelelően állították helyre, új szolgáltatásokat nyújtó ügyfélcentrumot alakítottak ki, valamint megújultak a forgalomirányítás és a vasútőrség által használt helyiségek is. Az utasforgalmi épület rekonstrukciójával párhuzamosan folyik, és 2006. október végére fejeződik be az épülethez kapcsolódó perontető és peronburkolat felújítása, valamint a peronoknál a vágányok mentén életvédelmi kerítés is épül.

Szombathely állomás felvételi épületét Poser Gusztáv tervezte, 1901. október 18-án nyitották meg az utas-közönség előtt. A jelentős vasút-építészeti értéket képviselő épület 1931-ben került a MÁV tulajdonába. A létesítményt 1945. március 4-én több bombatalálat érte. A háborús károk helyreállításán kívül az épületen az 1900-as évek második felében csak kisebb átalakításokat és homlokzat-tatarozási munkákat végeztek, amelynek keretében eltávolították a tetőt szegélyező és az épület díszes megjelenését koronázó attikákat.

A MÁV műemlékvédelmi szabályzata alapján vasúti műemlékké nyilvánított épületegyüttes felújításánál, különösen az épület homlokzatának rekonstruálásánál az építési munkálatokat a műemléki követelményeknek megfelelő gondossággal végezték.

Eredeti épület üzembe helyezési éve 1901. október 18.
Épület alapterülete 5610 m2

A modern város fejlődésének első zászlóvivője a vasút volt. Sok jeles férfiú fáradozott azért, hogy Szombathelyt ne kerülhessék el a sínek: Horváth Boldizsár és Széll Kálmán miniszterként, Hollán Ernő pedig vasútépítőként segítette a város stratégiai terveit. A nyomvonalak meghúzásában azonban inkább a gazdasági érdekek diktáltak - és Szombathely "szabad jelzést kapott":
1865-ben kiépült a Sopron - Szombathely - Nagykanizsa vonal, és a szombathelyi állomásra hamarosan befutott az első fellobogózott szerelvény. Ettől kezdve a város amerikai gyorsasággal kezdett fejlődni - írják a régi krónikák. 1872-ben átadták a Szombathely - Szentgotthárd - Gyanafalva vonalat is, és Szombathely alig egy évtized alatt vasúti csomópont lett. A 20. század elején már 9 irányba futnak innen a vonatok, naponta 84 szerelvény érkezik és indul tovább a szombathelyi állomásról.
Szombathely mai vasúti állomása a 20. századdal egyidős: 1900 óta szolgálja a szombathelyi utazóközönséget. A monumentális épületet Posel Gusztáv tervei szerint emelték, az akkoriban divatos szecessziós-eklektikus nagyvárosi pályaudvarok mintájára.


vasútállomás-lista
közeli ládák
közeli pontok
közeli települések
megjegyzés hozzáfűzése


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók