turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
Tájegység: Börzsöny
Felhasználó: pyton69

Útvonal letöltése GPS-be
Útvonal megjelenítése Google térképen (maps.google.com)
Útvonal letöltése Google Earth-be (.kml, Google Earth telepítését igényli)
Útvonal megjelenítése a tájegység térképén (kísérleti, SVG, lassú)

Itiner
Itiner visszafelé

Megjegyzés hozzáfűzése

A Börzsöny legnagyobb múltú településéről, Nagybörzsönyből induló, széles panorámában bővelkedő körtúránk során a szép fekvésű Farkas-völgyi-horgásztó érintésével mászunk fel a Gömbölyű-kő fantasztikus kilátást nyújtó ormára, majd a Kis-Koppány füves

A túra leírása

Túránkat a Nagybörzsöny nyugati határában álló, hazánk egyik legszebb épen maradt Árpád-kori templomától, a Szent István-templomtól indítjuk. A kőkerítéssel körbevett román stílusú templom előtti kis parkolóból indulunk a délkelet felé tartó földes úton. Beérünk a falu házai közé, majd a keresztúton jobbra fordulunk a P jelzéseket követve. A széles úton pár perc alatt kiérünk a szép fekvésű horgásztó partjára.

A tótól távolodva, enyhén emelkedve nagy mezőn vágunk át, visszafelé szép kilátást élvezhetünk a falut körülvevő hegyekre. Beérünk a fák közé, egy-két kanyar után az Ipolytölgyesről érkező P□ jelzésű út torkollik utunkba, innen a Róth-erdőben gyalogolunk tovább a jól jelzett, kényelmes P jelzésű széles úton. Keresztezünk egy köves patakmedret, majd egy nagy kanyar után megnyílik a táj. Egy kereszteződésnél balra tartunk és megkezdjük túránk legfárasztóbb szakaszát, 170 méter szintkülönbséget leküzdve érünk fel a Sas-hegy bércén, a Gömbölyű-kő (509 m) tetejére.

Feljutva, bal oldalról kerítés mellett haladunk el, ahol a drótkerítésnek vége, ott balra egy meredek, ligetes tisztásról nagyszerű kilátás nyílik északkeletnek, a Börzsöny hegyeire. Vegyes erdőben, hangulatos úton 20 perc alatt jutunk át a Kis-Koppány (522 m) tetejére. Délkeleti, kopár, füves oldalából megkapó panorámát élvezhetünk a civilizációmentes, végeláthatatlan hegyvonulatokra. A meredek, ligetes hegyoldalon nehéz megtalálni a következő turistajelzést, délkeleti irányba tartva, a meglehetősen meredeken leszakadó oldalban ereszkedünk lefelé, hamarosan a jelzések is előkerülnek.

Pár perc alatt leérünk, jobbról csatlakozik hozzánk a Letkésről érkező K+, majd pár lépés után az útjelzőtáblával ellátott fontos turistaút-csomóponthoz érünk, a Nagy- és a Kis-Koppány közti Koppány-nyeregbe (461 m). Innen már a börzsönyi Kéktúra vonalát követve megyünk tovább, azonban nem messze a K jelzésű út balra megy tovább, mi maradunk a P és a K+ jelzéseken. Pár méter után a P jelzések jobbra tartanak, mi a bal oldali K+ jelzésű ösvényen mászunk fel egy rövid kaptatót leküzdve a Nagy-Koppány (549 m) széles, füves tetejére, ahonnan lenyűgöző panoráma nyílik déli irányba. Jó időben megcsillan a Duna szalagja, a horizontot a Visegrádi-hegység és a Pilis zárja le. Remekül látszik a Nagy-Galla szabályos kúpja és a Márianosztra feletti Kopasz-hegy jellegzetes sziluettje.

Kényelmes, jól követhető úton túrázunk tovább, a fiatal erdőt egy helyen szép, terebélyes tölgyfa uralja. Néhány nagy kanyar után eddigi széles szekérutunkról a jelzések hirtelen jobbra lefelé mutatnak egy meredeken lejtő csapásra, természetesen mehetünk tovább a jelzett ösvényen, de ha maradunk a kocsiúton, jóval kényelmesebben jutunk le ugyanannyi idő alatt a Nagyirtáspusztai vasúti megállóhoz.

A cikk írása idején (2015. november) már javában folyt a Márianosztra és Nagyirtás közti kisvasúti pálya felújítása, mely kisebb terelést jelent a turista számára. Ahogy elérjük a betonutat, azon balra fordulunk, mellőzzük a jobb oldalon lévő vasúti megállót, és pár perc múlva balra térünk, a S+ jelzésű, meredeken a hegyoldalnak tartó ösvényen. Gyönyörű bükkerdőben, rövid, de szuszogtató emelkedő után kiérünk egy széles szekérútra, jobbra tartunk rajta és hangulatos, kényelmes úton öreg bükkök között érünk a Tolmács-hegy csúcsára vezető elágazáshoz. A S∆ jelzésű meredek, de rövid ösvényen pár perc alatt tudunk felmászni a Tolmács-hegy szabályos kúpjára (528 m), ahonnan dél és kelet felé nyílik szép kilátás.

Visszatérve a S+ útra, leereszkedünk a hegyről, keresztezzük az erdészeti aszfaltutat, elmegyünk egy pihenő mellett, és a Hosszú-bércen át 45-50 perc sétával fokozatosan lejtve közelítjük meg Nagybörzsönyt. Elérünk egy szélesebb kocsiutat, azonban a jelzések hirtelen balra mutatnak egy meredek, elég nehezen követhető csapásra. A kellemetlenül lejtő ösvényen szerencsére pár perc alatt leérünk a falu szélső házaihoz. Kiérve a Völgy utca aszfaltcsíkjára, balra kanyarodunk, és a S jelzéssel is megerősített utcán gyalogolunk be a falucska főterére.

Ha marad még időnk, érdemes sorra venni a Börzsöny névadója, Nagybörzsöny többi látnivalóját, a vízimalmot, a tájházat, a torony nélküli, gótikus Bányásztemplomot, és a klasszicista Szent Miklós-templomot. Kiindulópontunkat a falu főutcáján, a Petőfi Sándor utcán át érjük el.

Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók