turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
, adalbert1977 hozzászólásai
Mielőtt kérdeznél, olvasd el ezt: gyakori kérdések és válaszok (FAQ)

új hozzászólás | témák listája

Összesen: 372 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | következő


adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.27 13:51:03 (64469)
Egy másik teszt – 5 oldalon keresztül, ábrákkal, városi környezetben, toronyházak alatt, BÁR ez nem az új eTrex-eket emlegeti, hanem a Teseo II chip-et (amely egyes pletykák szerint az új eTrex-ekben van).
[előzmény: (64468) adalbert1977, 2012.08.27 13:38:16]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.27 13:38:16 (64468)
Lent, délen, azon a szűk helyen, meredek falak alatt, nagy eltérés van a piros (gps+glonass) és a zöld között (csak gps). Ha jól sejtem, hogy hol vezet az ösvény, akkor azon a helyen a piros pontosabb. [KMZ]
[előzmény: (64467) diego, 2012.08.27 13:08:55]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.27 11:17:22 (64465)
Végre találtam egy precíznek tűnő cikket GPS-GLONASS ügyben, amely nem azzal kezd egy deduktív érvelést, hogy „elméletileg”, hanem jól átgondolt konkrét tesztekre épül. A többi teszt, amelyekről eddig olvastam, olyan helyeken készültek, ahol amúgy se volt gond a jel vételével. Olyankor az jött ki eredményként, hogy a GLONASS semmit sem ad a pontossághoz, hanem inkább csak ront rajta. Volt aki azt feltételezte, hogy ez egy szándékos „szolgáltatás”, hogy ne legyenek túl pontos eszközök a civilek kezében. Az említett német cikk azonban szűk völgyekben, szikláktól árnyékolt helyeken elért teszteredményeket is mutat (a részletes KMZ fájl is letölthető). Ezek azt jelzik, hogy a 4-5 GPS műholdat ilyenkor 4 GLONASS egészítette ki, és pontosabbá vált a nyom. Nyílt helyeken nem volt javulás. Egy dolog hiányzik csak a tesztből, hogy nem akasztottak egy GPSMAP-et is a hátiszákra.
[előzmény: (64452) diego, 2012.08.26 22:07:55]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.26 22:20:30 (64454)
Lenne még egy kérdésem, amit eddig elfelejtettem ide leírni :) . (Az SD-kártya foglalattal nem rendelkező modellek esetében) a saját memória (amely a GPSMAP 62 esetében 1,7 GB) mennyire megbízható? Azért kérdezem, mert eredetileg úgy gondoltam, hogy minden térképemet külső kártyára írnám, hogy ezzel kíméljem a gép saját memóriaegységének a használatát. Mert hogyha a gép saját memóriája olyan gyenge, mint egy átlagos SD-kártyájé vagy pendrive-é, amelyekre csak n-szer lehet írni, akkor az elég gáz.
[előzmény: (64452) diego, 2012.08.26 22:07:55]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.26 19:13:46 (64446)
Na, én feladom azt, hogy eligazodjam a kérdésben… Egyszerűen annyira ellentmondásosak az interneten közzétett vélemények, hogy az valami katasztrófa.
1) Egyesek azt írják, hogy bár az eTrex egy kicsit lassabb, de attól még használható és stabil. Mások azonban azt mondják, hogy az eTrex olyannyira lassú, olyannyira alkalmatlan a processzora az információban gazdagabb vektoros térképek (és a raszteres kmz-k/jnx-ek) használatára, hogy gyakorlatilag használhatatlan. Az egyik jelentős magyarországi online üzlet oldalán pl. az a vásárlói vélemény áll, hogy a térkép rendszeresen lefagy, és olyankor csak az elem kiszedése és visszahelyezése segít. Vagy: „a City Naviagtor Europe SD kártyás térképpel gyakorlatilag használhatatlan”. Mások azonban nyakra-főre dicsérik, hogy kiválóan működik.
2) Egyesek azt mondják, hogy igen, a GLONASS sokat segít (ahogy az egyébként logikus is lenne), sokan mások meg arra esküsznek, hogy a GLONASS-tól sokkal pontatlanabb, mint nélküle, és ezért kikapcsolják.
3) A 30-as iránytűjét pedig általában véve szidják, mint a bokrot, kivételes egyetértésben, mondván, hogy nem működik olyan jól, mint a Dakota-kon, Oregon-okon vagy az új GPSMAP-eken, mivelhogy sokkal-sokkal gyakrabban kell kalibrálni (tíz percenként, óránként stb.), és ezért nem bíznak meg benne. Ez a kalibrálásos hiba nékem inkább javíthatatlan hardveres-tervezési hiányosságnak tűnik, semmint firmware-frissítéssel megoldható szoftver-hibának.
– Azért vetettem rá magam ekkora érdeklődéssel az internetes véleményekre, mert pusztán ezért nem vagyok hajlandó Kvárról Pestre utazni, hogy kézbe véve kipróbáljam.
[előzmény: (64416) adalbert1977, 2012.08.24 15:44:41]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.25 12:06:25 (64439)
Az előbb olvastam el EZT az elemzést. Ebből az jött le, hogy vakuk esetén fantasztikusak ezek NiZn akkumulátorok, sokkal jobbak, mint a NiMH egységek. De semmilyen előnnyel nem kecsegtet a GPS-vevő készülékek esetében egy jól ismert eneloop-hoz képest. Bár ha a te valóságos tapasztalataid – mit tények – mást mutatnak, akkor azt el kell fogadni… :)
[előzmény: (64437) tuttoi, 2012.08.25 08:00:55]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.25 00:32:04 (64433)
Az eTrex 10/20/30 vajon ezt használja?: STMicroelectronics TESEO II - http://www.st.com/internet/automotive/class/1547.jsp . Az STMicroelectronics oldala azt írja erről az eszközről, hogy a GPS és GLONASS műholdas navigációs rendszereken kívül a Galileo-t és a QZSS-t is fogja. Ezt úgy kell értsük, hogy a Galileo-k működésbe állása után az eTrex 10/20/30 készülékek azokat is használni fogják (mondjuk egy firmware frissítés után)?

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.24 23:13:13 (64431)
A Ni-Zn akkumulátorok esetében nem nő drasztikusan nagyra az önkisülés kellemetlen jelensége néhány tíz újratöltés után?
[előzmény: (64423) tuttoi, 2012.08.24 18:46:40]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.24 15:44:41 (64416)
Ejnye, engem is meglep, hogy sok áramot fogyaszt az iránytű :) . Igen, a ládák egyáltalán nem érdekelnek. De azt azért nem vetném meg, ha a kalibrált raszteres térképeket elfogadható sebességgel kezelné. Ez a filmecske itt elég rémes valóságot mutat: http://youtu.be/okI77xXgQYw :))
[előzmény: (64411) Old Eye, 2012.08.24 15:05:35]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.24 01:09:02 (64401)
Igen, a köd megbolondít. Erről jut eszembe egy elég kellemetlen helyzet, amikor úgyszintén jól fogott volna egy ilyen GPS vevőkészülék. Októberben történt, erdőhatár fölött, alpesi zónában, de nem tarajon, nem hegygerincen vagy hegylábon, ahol a lejtés vonalai is segítenek tartani az irányt a tetőn. Egy hatalmas, lapos alpesi legelő volt. Semmi ösvény (csak fű, fű meg áfonyabokrok), semmi turistajelzés, és semmi gerincvonal. Egy meglévő forrást kerestünk, hogy mellette húzzuk fel a sátrat, de késésben voltunk, besötétedett (október végén ez hamar történik), majd ráadásul rettenetesen sűrű köd képződött, és elkezdett cseperegni a havas eső – mindez egy-két perccel azelőtt, hogy megtaláltuk a forrást. Vizet vettünk, és tovább mentünk egy sima alkalmas helyre sátrat húzni. Ott derült ki a szomorú valóság, hogy a túratársam hátizsákjáról valahogy eltűnt, kiesett/leesett a sátor rúdjainak és szegeinek a zacskója. Nálam megvoltak a külső és a belső fal szövetei, de csak annyi. Nem tudtuk, hol és mikor veszíthette el, reggel, délben vagy este. A ködös, havas esős éjszakában, az ösvénytelen lapos tetőről kiindulva őrültségnek tűnt, hogy megkeressük, ezért azt mondtuk, hogy megkeressük a közeli juhászkunyhót, amely mellett nemrég elhaladtunk. Nem volt messze a kunyhó, de egyszerűen nem találtuk! Idegölő volt, hogy ott forgunk körülötte, és nem látjuk. A két fejlámpa fénye elveszett a sűrű ködben és éjszakában. Rengeteget kerestük a kunyhót, és végül csodával határos módon belebotlottam az elvesztett sátorrudas zacskóba. (A túratársam szerint ez isteni csoda volt.) Reggel szikrázó, tiszta idő fogadott, és a sátorból kibújva megpillantottam a kétségbeesetten keresett kunyhót úgy 400-500 méterre.
[előzmény: (64397) Old Eye, 2012.08.23 21:27:51]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.24 00:32:30 (64400)
Nagyon logikus az érvelésed. Tulajdonképpen meggyőztél. Így van: sokszor minimális a horizontális elmozdulás, és a terep adottságai miatt lassú is lehet. Az iránytű sokat segíthet.
[előzmény: (64397) Old Eye, 2012.08.23 21:27:51]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.23 20:44:27 (64392)
Igen, így értettem. Angol nyelvű fórumokon találkoztam vele. De igazad van, hogy megtévesztő.
[előzmény: (64391) jekaeff, 2012.08.23 20:33:44]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.23 18:30:28 (64387)
[…] Másik eset: Hajnali órákban kiszállás egy hegy alatti kisvárosban. Az ide-oda kanyargó utcák üresek, nincs kit megkérdezni. Elővenném a GPSr-t és az otthon kellőképpen áttanulmányozott légi felvételen vagy vektoros rajzon egyből látnám, hogy merre kell menjek.
[előzmény: (64386) adalbert1977, 2012.08.23 18:26:07]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.23 18:26:07 (64386)
Hát igen, nem értek hozzájuk. Eddig egész életemen GPSr nélkül túráztam. Kissé tartok is tőle, nehogy túlságosan elvegye az utak varázsát. Az legjobb talán, ha leírok egy konkrét helyzetet, amikor úgy éreztem, sokat segítene egy ilyen kütyü megfelelő használata. Most, a legutóbbi télen történt, karácsony és szilveszter között. Sátorozni mentünk a Fogarasi-havasokba. Azon belül is a déli (havasalföldi), nagyon hosszú völgyek egyikén mentünk fölfelé (Valsan-völgy), és egy adott ponton, egy hirtelen emelkedő mellékvölgy mentén nekivágtunk a nyugati oldal meredélyének, hogy feljussunk a Moldoveanu csúcs felől délre tartó hosszú mellékgerincre, az erdőhatár fölé. Egy bizonyos szakasz megtétele után "természetesen" elfogyott a járható "út", és nagyon-nagyon sűrű fiatal fenyvessel borított, meredek helyen találtuk magunkat. A nagy hóban különlegesen kimerítő volt ott haladni. Néha kereszteztünk egy-egy erdészutat, de sosem lehetett biztosan tudni, hogy hosszú távon le vagy felfelé vezet-e, és hogy egyáltalán meddig tart a zsákutca. Ekkor arra gondoltam, hogy bezzeg a Google légi felvételein elég jól látszottak otthon ezek a sűrűben vezető traktorutak, és hogy milyen klassz lenne, ha azok a képek rajta lennének a GPS-en. Az is megoldás lenne, ha túra előtt otthon a Google vagy a Bing légi felvételei alapján elkészítenék egy vektoros vázlatot. Kipróbáltam nemrég, és nem nehéz az efféle digitalizálás, valamint a vektoros eredmény garminos img-fájllá alakítása (a végeredményt a BaseCamp szépen beolvasta). Végül feljutottunk, a túra sikeres volt, de elég sok keresgéléstől mentett volna meg egy ilyen megoldás. Időt nyertünk volna vele. Persze nem mindig van elég idő túra előtt ilyen digitális vázlatokat, térképeket rajzolni. Olyankor nem ártana a raszteres képek feltöltése sem az efféle kritikusabb helyekről. Ugyanakkor természetesen nem azért megyek kirándulni, hogy egész végig a GPSr képernyőjét bámuljam :)
[előzmény: (64385) yoggi, 2012.08.23 17:14:01]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.23 16:32:02 (64384)
Köszönöm mindenkinek a válaszokat. Lehet, hogy lerágott csontnak számít a "klasszikus" "mit-vegyek ehhez az igényhez" kérdésem, de ha valakinek esetleg van még tanácsa, ne tartsa meg magának :) .
Az utolsó kérdésemhez mit szóltok?:
»E) Végül megéri-e a drágábbik változatokat venni a non-stop működő, de időnként kalibrálandó "elektromos iránytű" miatt? Mekkorát kell mozogni, hogy az olcsóbb változatok tisztán GPS-"iránytűje" beálljon a helyes irányba? Tudni kell, hogy amikor télen megyek, és kemény munkával tapossuk a nyomokat a süppedő havon, olyankor nem mindig egyszerű feladat gyorsan elmozdulni nagy távolságon a havon.«
[Olvastam egy-két jelentést a net-en az elektromos iránytűkről, hogy szeszélyes időközönként elállítódnak.]
[előzmény: (64383) KakukkOK, 2012.08.23 15:34:39]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.23 13:51:17 (64380)
Köszönöm a válaszokat.
ID24: Kicsi tömegű emberként igyekszem minél könnyebb hátizsákot összepakolni. 7-11 napos útra nincs kedvem 1-2 kiló elemet vinni :)
[előzmény: (64379) Old Eye, 2012.08.23 13:48:19]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.22 23:43:02 (64366)
Köszi a választ. Nem értek a GPSr-cuccok technológiájához, de amatőr fejjel valami olyasmire gondoltam, hogy magas, függőleges sziklafalakkal határolt helyeken (pl. szakadékvölgyben) esetleg adódhat olyan helyzet, hogy nem elérhető elég GPS műhold, de bekukucskál egy GLONASS, és megmenti a helyzetet. Most lehet, hogy butaságot írtam. Javítsatok ki, ha ez egy téves elképzelés.
[előzmény: (64365) zakany, 2012.08.22 23:26:27]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.22 23:10:07 (64363)
Sziasztok! Kérlek szépen segítsetek eligazodni, mit lenne érdemes vásárolnom. Egyszer már írtam erről ide, de azóta se döntöttem. Még soha nem vol GPSr készülékem!
- Célok, szempontok:
1) Gyalogtúrára, hegymászásra kell. Főleg ősszel és télen viszonylag "magasabb" hegyekben (+2000 m). A hideget is jól kell bírja. Szokásom karácsony és újév között erdőhatár fölött sátorozni, akár alpesi gerinceken is.
2) Kedvenc utaim a 6-11 napos utak, amikor egész végig fent vagyok, amolyan hátizsákos vándortúrán. tehát 6-11 napig nincs semmilyen lehetőség elemek vásárlására és az AA-s akkumulátorok feltöltésére, fent a havas-sziklás hegyekben.
=====>
- Amikkel szemezgetek: eTrex 20 vagy 30, illetve Dakota 10 vagy 20, de a GPSMAP 62 sincs teljesen kizárva, bár túl drágának tűnik így első látásra. Az Oregon-tól tartok, nehogy gyorsan zabálja az áramot.
- Egyébb kérdések:
A) Igaz-e, hogy az eTrex 20/30 rettentően lassú a térképek lapozásánál és nagyításánál? A vektoros térlépeknél is idegölően lassú, vagy inkább csak a raszteres (pixeles) "custom map" esetében?
B) Ezek a raszteres térképek és légifotók valóban hasznosak-e a terepen, vagyis látszanak a külső fényben?
C) A Dakota 10/20 lényegesen gyorsabb-e az eTrex-nél?
D) Az eTrex-ek esetében a GLONASS-holdak használata nyújt-e valós, kézzelfogható plusz segítséget sűrű erdőben és mély szakadékvölgyekben ("kanyonokban"), vagy inkább csak jól mutat a papíron, de igazából ugyanúgy teljesít, mint egy Dakota?
E) Végül megéri-e a drágábbik változatokat venni a non-stop működő, de időnként kalibrálandó "elektromos iránytű" miatt? Mekkorát kell mozogni, hogy az olcsóbb változatok tisztán GPS-"iránytűje" beálljon a helyes irányba? Tudni kell, hogy amikor télen megyek, és kemény munkával tapossuk a nyomokat a süppedő havon, olyankor nem mindig egyszerű feladat gyorsan elmozdulni nagyobb távolságon a havon.
Előre is köszönöm, ha válaszoltok.

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.07.09 12:43:57 (63686)
[…] és amire sehol sem kapok megbízható egyértelmű választ: mennyivel lassúbb a Dakota raszteres térképkezelése az Oregon-hoz képest. Mindegyik teszt a kijelzőiket és egyéb tulajdonságaikat veti össze, csak épp nem arról beszélnek, ami engem érdekel :)
[előzmény: (63685) adalbert1977, 2012.07.09 12:41:05]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.07.09 12:41:05 (63685)
Yoss, zakany, gusty,
 Köszönöm a válaszokat. Az a helyzet, hogy (főleg ősszel) szokásom olyan nagyhátizsákos vándortúrákra menni, amikor akár 8-11 napig fent vagyok +2000 méteres hegyekben. Az aksik útközben való feltöltése ilyenkor teljesen kizárt. Ugyanakkor minden gramm számít, hisz 8-11 nap élelmét, ruháját, kellékeit, sátrát satöbbiéjét a hátamon viszem. Ezért vagyok annyira érzékeny a fogyasztásra, hogy ne kelljen elemekből is sokat pakolnom. Első látásra nem vészes, de sok kis 100-200 grammos cucc szépen összeadódik. 2-3 napos túra, vagy bicikliút esetén nyilván nem lenne gond a plusz AA aksikkal. Ezért gondoltam arra, hogy a Dakota talán-talán jó kompromisszum lehetne az eTrex takarékos áramfogyasztása és a számomra fontos kmz-jnx térképeket gyorsabban kezelő Oregon között.
 Ezt a hosszú tesztet most találtam: http://www.anatolyivanov.com/prose/en/AI.7.00159/
 Nehéz dönteni :)
[előzmény: (63675) gusty, 2012.07.09 01:02:11]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.07.08 22:39:16 (63669)
Yoss, köszi szépen a választ! Még csak annyit kérdeznék ebben a témában, hogy a Dakota lényegesen gyorsabb az eTrex-nél, vagy sebesség szempontjából válasszam inkább az Oregon-t a Dakota helyett (amely azonban nemcsak drágább, de gyorsabban is meríti az aksit, elemet)? Ha a Dakota nem sokkal lassúbb az Oregonnál, inkább maradnék mellette a kisebb fogyasztás miatt. Fel kell tennem a kérdéseket, mert nem áll módomban kipróbálni őket, és postán keresztül kell vásárolnom.
[előzmény: (63668) Yoss, 2012.07.08 22:18:56]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.07.07 00:58:02 (63655)
Sziasztok. Dakota 10/20 és eTrex 20/30 között tépelődök. Hátizsákos gyalogtúrákra kellene, amikor 5-10 napig fent vagyok a hegyen. Tehát fontos lenne a minél kisebb áramfogyasztás. DE nagyon fontos lenne az általam kalibrált raszteres (pixeles) térképek használata is rajta.
[ Ez lehet jpeg/kmz vagy jnx térkép. Itt egy klassz oldal arról, hogy miként lehet kihasználni a jnx nyilvánvaló előnyeit: http://whiter.brinkster.net/en/JNX.shtml ]
NAMÁRMOST attól tartok, nehogy a raszteres térképek lapozása/zoom-olása rém lassú legyen legyen az új eTrex-eken. Ezért a KÉRDÉSEM a következő: a Dakotákon lényegesen gyorsabb-e a raszteres térképek lapozása/zoom-olása az új eTrex-ekhez képest vagy sem? Megéri a Dakota gyengébb kijelzőjének és kisebb aksi-idejének kompromisszumát felvállalni a gyorsabb raszteres térképkezelés érdekében?
[előzmény: (63510) tabletta, 2012.06.22 15:14:15]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók