Néhány szó arról, hogy mit is várunk a trackeléstől:
1. Mindenképpen legalább 2 GPS menjen együtt egy csapatban, de jobb a három; Magpet szívesen kölcsönöz ingyen GPS-eket a trackeléshez. A készülékek között mindenképpen legyen egy 4 bájtos (nem-eTrex, nem-Geko) és lehetőleg egy barométeres is, de az előbbi szempont fontosabb. Nagyon durva műholdállásnál (amikor a hagyományos vevők "nincs műholdjel" hibát adnak) meg kell állni és megvárni a holdállás javulását (kb. fél óra). Az a legszerencsésebb, ha SiRF III-as és hagyományos vevők mennek párban, mert egymást jól kiegészítik, néhol az egyik, néhol a másik ad durva hibát.
2. Minden kereszteződésben készüljön útpont (nem kell átlagolni, de újbóli érintéskor érdemes újra felvenni) és a trackelő biztosítsa, hogy az elágazó utak iránya és íve megrajzolható legyen. Itt több trackelési irányzat létezik, én papírra rajzolom a kereszteződést és csak akkor járom be a csatlakozó utat 20-30 méterre, ha jó a műholdvétel és fontos az út; mások nem rajzolnak, de minden keresztző utat bejárnak (ez rossz műholdvételnél nem sok jó eredményt ad), megint mások diktafonba mondják vagy lefényképezik, szerintem ez is korlátozott hatékonyságú. Mindesetre aki maga megrajzolja a trackelés eredményét a térképre, az úgy méri fel, ahogy akarja, csak legyen jó az eredmény. Aki nem rajzol térképet mapeditben saját maga, az készítsen papíros vázlatot (pöttyel megjelölve az útpontok helyét és mellettük a nevét/számát), a végén adja oda nekem vagy scannelve töltse fel a track mellé.
3. Kereszteződés alatt minden gyalog járható (jelzett-jelzetlen) utat értünk, tehát ösvénytől felfelé mindent. Nagyon fontos megjelölni az út típusát, hogy a rajzoló tudja, hogy milyen vonalat használjon (nagyjából csapás - ösvény - gyalogút - szekérút - földút - zúzottköves - makadámút - aszfaltos utca - országút) illetve a turistajelzést. Jelzett utaknál érdekes, hogy mennyire friss és követhető a jelzés, megjelölendő, ha egy kereszteződésben nem érthető a jelzés folytatása (pl. Y kereszteződésben nincs jelzés, vagy középen van). Utcák esetén az utca neve is fontos, illetve az esetleges egyirányúság, behajtási- és kanyarodási tiltás. Emellett rajzolandók és térképre felveendők az alábbi vonalak is: vadkerítés, villanypásztor, távvezeték (230/400V-nál magasabbak), vasútvonal, felülethatár (erdő - rét - szántó - település), patak (melyik oldalon, merre folyik), tó (ha körbejárod, milyen messze volt a part).
4. Felmérendő pontszerű tereptárgyak, mégpedig fontos, hogy a bejárás irányához képest jobb vagy bal oldalra esnek és milyen messzire (rajz itt is segít): templom, kocsma, bolt, kút (akár folyik, akár nem), posta, buszmegálló, vasútállomás, orvosi rendelő, gyógyszertár, egyéb közérdekű intézmények, kereszt, magasles, vadetető, dagonya, forrás, kapu, létra, kilométerkő, torony, mindenféle információs táblák, telefonfülke, falupont (ahová majd a neve kerül, logikai középpont), település végét jelző tábla, sebességkorlátozás, és minden egyéb, amit szeretnél a térképen viszontlátni. Ahol értelmezhető, ott utca-házszám típusú cím, nyitvatartás, telefonszám, weboldal, email is kerüljön a jegyzetbe.
Összefoglalva: minden információ kerüljön rögzítésre, ami a bejárás során rögzíthető. Régebbi trackelések tapasztalatából az látható, hogy ha a kereszteződések és út menti tereptárgyak nem kerülnek a vázlatba és így a térképre sem, akkor azt az utat bizony újra be kell majd járni ezek utólagos felvétele céljából. Bízom benne, hogy tapasztalatunkból okulva olyan felmérést tudunk végezni, hogy az utókornak már csak az általunk felvett keresztező utak bejárása maradjon. |