turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
, Kolesár hozzászólásai
Mielőtt kérdeznél, olvass: Wiki
Szerkesztést támogató audit processzek itt

új hozzászólás | témák listája

Összesen: 3161 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő


Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.04 09:38:44 (68369)
Igen, meg egy csomó új szerkesztési funkciót is. Műholdkép persze csak akkor használható fel, ha a turistautak.hu kap rá engedélyt.

Szívesen segítenék, de mostanában nagyon le vagyok terhelve, így valószínűleg találtok másokat, akik hamarabb el tudják végezni a munkát.

Hozzáteszem, hogy a köztes megoldás kialakítása nagyobb fejlesztési munkával jár, mint az osm adatbázisra való átállás. A szerveroldal telepítése még hagyján, de a jogosultsági rendszerhez és felhasználói táblához való igazítás annál inkább, ráadásul Ruby nyelven járatos programozót igényel. Erre nincs szükség az osm adatok használata esetén, Ruby on Rails csak a szerveroldali apiban van.

Ez nem kampányszöveg, nem agitáció, hanem tények megállapítása, tömör megvalósíthatósági tanulmány.
[előzmény: (68364) Csuhás, 2014.06.04 07:24:14]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.04 06:27:43 (68363)
Fejlesszünk ki egy JOSM kiegészítőt a turistautak.hu szerkesztőinek, amely megkönnyíti az átállást a mapeditről. A megszokott típuskészletből lehessen választani, amelyet megfeleltet osm címkéknek. Pont rajzolásakor kattintás után egyből dobja fel a típuslistát. Lehessen választani a térkép egérrel való mozgatásának módját. Nyisson meg közvetlenül gdb fájlokat. Mentsen közvetlenül shp fájlt. A JOSM-nek a linux- és mac-felhasználók is örülnének, akik eddig szívtak a csak-windows mapedittel.

Ez akkor is használható lenne, ha a turistautak.hu úgy dönt, hogy folytatja a párhuzamos szerkesztést. A turistautak.hu szerverére telepíthető az openstreetmap infrastruktúrája: adatbázis és api. Az adat csak formátumában változik, tartalmában nem, továbbra sem lesz semmi köze az openstreetmap adataihoz, attól függetlenül és elszigetelten működik. A JOSM a turistautak.hu szerveréről tölti le az adatot és oda is tölti vissza.

Megszűnik a zárolás, egyszerre lehet szerkeszteni Nádudvaron és Püspökladányban. Le- és fel lehet tölteni közvetlenül a szerkesztőprogramból. Nem kell letölteni egy egész tájegységet, sokkal gyorsabban lejön és felmegy az adat. Megszűnnek a tájegységek határai, nem kell egyszerre két tájegységet kezelni. Megvalósul a teljes verziókövetés, visszakereshető az adat bármilyen időpontbeli állapota és hogy mikor ki mit módosított. Unicode, tehát helyesen leírhatók az idegen nevek is. Könnyen hozzáadható újabb paraméter pontokhoz, utakhoz, felületekhez.

Ezzel a köztes megoldással a turistautak.hu megnyeri az osm-hez kifejlesztett összes eszközt, benne többek között a műholdképeket kezelő szerkesztőfelülettel, de nem veszti el adatai függetlenségét. Használhatja akár saját magyar kulcsnevekkel, például út=ösvény. Beállítható, hogy csak külön kiérdemelt feltöltési jogosultsággal lehessen feltölteni.

Hozzáteszem, hogy nem ez a legjobb megoldás, mert továbbra is az osm-re való áttérést javaslom, csak felvetettem, mint köztes lehetőséget.

Az értetlenkedőknek (például rekasi) mondom, hogy amikor eltűntem, akkor először ennek a köztes megoldásnak a bevezetését készítettem elő, kipróbáltam saját gépen működött. Közben az osm adata is annyira felfejlődött, hogy méltóvá vált az egyesítésre, így továbbléptem rajta.

Fontosnak tartom összehasonlítani a licencfeltételeket.

Az openstreetmap eszközei szabad szoftverek, nyílt forrásúak, módosíthatók.
https://github.com/openstreetmap/openstreetmap-website
https://github.com/openstreetmap/josm

A mapedit nem szabad szoftver, hanem shareware, a forráskód használatához és módosításához regisztrációs díjat kellene fizetni, feltételezem hogy felhasználónként. "the right to use and modify the Source Code for development of own products is granted only if the registration fee for the Software is paid"
http://www.geopainting.com/en/License.html
[előzmény: (68348) Attibati, 2014.06.03 20:10:41]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 15:41:51 (68339)
Tegyünk le két anyagot az egyesület elnöksége elé. Mindkét tábor megírja a sajátját, ők meg elolvassák, megtanácskozzák és eldöntik. Ellenvetés?
[előzmény: (68335) Old Fairy, 2014.06.03 14:25:31]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 15:27:01 (68337)
Ezt azoknak mondd, akik nem bírták a kritikát, viszont ócsároltak és személyeskedtek.
[előzmény: (68336) zakany, 2014.06.03 15:22:19]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 13:53:21 (68333)
Nem bírod a kritikát, a vita elől kitérsz, inkább elzavarsz innen. Gratulálok, sok erőt kívánok a felesleges munkához. Ha nem tartod feleslegesnek, akkor kijavíthatnád a sárga sáv nyomvonalát, például az osm-ről.
[előzmény: (68332) Hev, 2014.06.03 13:43:16]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 13:33:00 (68330)
Jövőképem söralátétre nyomtatható méretben:

1. Alapvető célok, elevek: áttérés osm alapra, hogy ne alaptérkép-rajzolással kelljen törődni, hanem csak a túraútvonalakkal
2. Licensz: az osm-re rajzolt adat ODbL lesz, ezzel együtt a saját adatot is érdemes lenne megnyitni
3. Felhasználói kör: változatlanul a természetjárók
4. Finanszírozási igények és lehetőségek: nem változik, szerverett felméréseket támogasson az egyesület
5. Fejlesztési igények és lehetőségek: osm alapú szolgáltatások
[előzmény: (68324) Old Fairy, 2014.06.03 13:02:45]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 13:27:16 (68328)
A hivatkozott nyomvonal Kölcsk és az Izsákfai földvár között halad, 500 méteren fut a S jelzésen, majd letér róla. Bokodpuszta felé nem megy. Van másik nyomvonal, ami az ottani hibát alátámasztja?
[előzmény: (68326) Hev, 2014.06.03 13:18:09]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 12:48:30 (68323)
"a meglévő kárára, annak erőforrásait elvonva"
A térképszerkesztők döntik el, hogy váltanak-e.

"a felhasználók is kénytelenek lennének tapasztalni a megrekedt állapotot itt, a hiányos állapotot ott, teljesen bizonytalan hosszúságú időtartamig."
Minél jobban ellenkezik a turistautak.hu, annál inkább.

"éppen a célközönség vesztene a legtöbbet"
A megosztottság miatt, amihez ragaszkodsz.

Olyan ez a vita, mint egy kötélhúzás. Minél jobban kapaszkodsz a kötél végébe, annál erősebben húzom a másik felét. Közben pedig kilószámra gyártjuk a hozzászólásokat, amelyekből az olvasók megértik az érvelést és figyelmen kívül hagyják a fröcsögést. Döntsd el, hogy ez neked jó-e.
[előzmény: (68322) alnibell, 2014.06.03 12:14:20]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 12:04:29 (68320)
Indulatok helyett érvekkel szólalj meg.

A Track=0 nyílegyenes utakra van, amelyeknek mindkét végét jól megmértük. Amúgy miért írtad?
[előzmény: (68318) Hev, 2014.06.03 12:00:31]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 12:00:35 (68319)
"Így van, nem változna az állomány, megrekedne ott, ahol van. De hogy a ráköltés értékvesztéssel járna ...?"

A szavakat már az olvasáskor is kevergeted? Ezt írtam: "Az értékét amúgy akkor is veszti, ha költesz rá." Mint az öreg autó. Hiába költesz rá akármennyit, az értéke évről évre csökken.
[előzmény: (68317) alnibell, 2014.06.03 11:52:20]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 11:29:56 (68316)
Különösen északabbra, ahol átvág szántón, majoron, épületen.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=17&lat=47.21233&lon=17.1405&layers=0B0000000FFT
[előzmény: (68314) heyjoe, 2014.06.03 11:24:44]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 11:27:28 (68315)
"azért kellene így is"

Eszem ágában nem lenne ilyen hibákkal terhelt adatot ellenőrizetlenül átvenni. Néhányszor leírtam már a munkamenetet: a nyers nyomvonalakat műholdkép felett rajzoljuk át.

"meg azok is, akik elkövették"

Ugyanazok az emberek, akiket megtévesztett a nyomvonal a fehér alap felett, műholdkép felett nem követik el ugyanezeket a hibákat. Erről szólt az előző hozzászólásom.

Válaszom az utolsó két bekezdésre, már amennyiben jól húzom meg a határokat a sortöréssel befejezett, de üres sorral el nem választott mondataid között:

"a kettő akkor működhetne egymást kiegészítve együtt, ha ennek, a most erőltetett úgymond együttműködésnek nem lenne egyenes következménye a TuHu meglévő állományának degradálódása ezáltal"

Nem változik az állomány. Az értékét amúgy akkor is veszti, ha költesz rá.

"a TuHu-val együtt az OMP-t nem kényszerítené helybenjárásra egészen a kimúlásáig"

Ez csak a turistautak.hu döntésén múlik. Ha a homokba dugja a fejét, akkor így lesz. Ha a turistautak.hu vált, akkor elkerülheti.

"tökéletesen bizonyítást nyert az eredeti felhívásukkal kapcsolatos vélelmem, például a tuhu-s nyomvonalak újrarajzolásának most nyíltan megfogalmazott felvetésével és a tegnapi, a szerkesztők hiányára vonatkozó utalással"

Az ellentmondást a sokat idézett "nem kellenek az adatok és a szerkesztők" kijelentésem és a "nyomvonalak alapján újrarajzoljuk" között látod?

Nyomvonalak: az átrajzolásához valóban nincs szükség arra, hogy a turistautak.hu szerkesztői besegítsenek ebbe, ezt az osm megoldja saját maga is.

Szerkesztők: egyre többen látják be, hogy munkájuk sokkal jobban hasznosul az osm-en, ezért érdeklődve kérdeznek az ottani munka technikai részleteiről, sőt már el is kezdték a rajzolást.
[előzmény: (68312) alnibell, 2014.06.03 11:05:29]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 10:51:44 (68311)
Ha már univerzumban nem is, de másik műholdképen. A Google műholdképek elcsúszása és a Bing műholdképek elcsúszása más és más. Az előbbi példák között is van olyan, ahol odébb van az egész pár méterrel a Google műholdképéhez képest. Ettől még jól látszik, hogy hol követi az út a képet, illetve hol tér le róla durva hibával.
[előzmény: (68310) Lipták Roland, 2014.06.03 10:47:46]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 10:36:16 (68309)
A műholdképek elcsúszása egy nagyságrenddel kisebb, legfeljebb néhány méter. Nyomvonalakhoz könnyen tudod igazítani. A tapasztalat azt mutatja, hogy a nyomvonalak jól illeszkednek, igazítani sem szükséges.

A nem merőlegesen készült felvételeknek valóban van belső torzulása a meredek hegyoldalakon, amelyeket az igényes ortofotóknál pontos domborzatmodellel igazítanak a helyükre. A műholdképeknél lehet elnagyolt a domborzatmodell, vagy akár nincs is rajtuk ortokorrekció, de az eltérés itt sem több néhány méternél.

Az előbbi példákon az látható, hogy műholdkép nélkül sokkal nagyobb hibákat lehet véteni.
[előzmény: (68307) Lipták Roland, 2014.06.03 10:24:12]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 10:24:30 (68308)
(Mikulás: szólj alnibellnek is, hogy csituljon le, mert amíg ír, válaszolni fogok rá.)

"semmivel nem megbízhatóbb az az alaptérkép, amelyre az úgy láttam a műholdképen, hogy ott egy ilyen objektum van"

Mutatok néhány jellemző példát a Balaton-felvidékről. Mindegyik azt támasztja alá, hogy ha a szerkesztő látta volna a műholdképet, nem rajzolt volna butaságot.

A hivatkozások a turistautak.hu átlátszó térképét mutatják Google műhold felett. Javaslom, hogy nézzétek meg a helyszíneket osm felett is. Az alapréteg átváltásával a turistautak.hu átlátszó vonalai láthatóak maradnak.

A csomópont helye és alakja sem felel meg a valóságnak. Megfelelő sűrűségű gps nyomvonallal és terepen rajzolt kézi vázlattal tökéletesre lehetett volna rajzolni műholdkép nélkül is, de ilyen minőségű forrásadatot nem várhatunk el minden felmérőtől.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=47.01896&lon=17.96722&layers=0B0000000FFT

80 méteres hibával és erős elnagyolással megrajzolt út. Ennek nagyon kíváncsi lennék a forrására, mert gps ilyen helyen ekkorát nem téved.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=16&lat=46.95439&lon=17.85688&layers=0B0000000FFT

Az északnyugat-délkelet irányú út besorolása hibás, azonos vonaltípussal jelenik meg, mint a nála jóval kisebb jelentőségű, keskenyebb, nehezebben járható és más burkolatú leágazásai.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.96508&lon=17.73133&layers=0B0000000FFT

Valószínűleg busszal érkezett a felmérő és nem várt eleget a pontos gps vételre. Emiatt az első 200 méteren 15 méteres hiba van az út vonalában. Van egy másik, sokkal kevésbé markáns út a vonal alatt, de az csak sokkal később kanyarodik vissza az egyenes útra.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=17&lat=46.9267&lon=17.68483&layers=0B0000000FFT

Egymástól 15 méterre induló utakat vont össze egy csomópontban, legalább 10 méteres hibával. Az utak osztályozása is ellentmond a képeknek.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.93694&lon=17.66175&layers=0B0000000FFT

20 méteres mérési hiba, vagy egy évtized alatt ennyit változott az út? Mindenesetre ma a Google és a Bing képén is az osm nyomvonala alatt látható az út.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.90037&lon=17.63575&layers=0B0000000FFT

Ordít a képről, hogy az út keresztez egy sor szőlőt. Google és Bing egymástól független képein egyaránt ugyanazt a sort. A csomópont is a szőlőbe tolódott át. A sorok között haladó nyomvonalat az osm-re is feltöltötték, de ott nem rajzolták át, mert látszik, hogy bent megy a szőlőben. Nem is keresztezi a sorokat, hanem a turistautak.hu-n megrajzolt csomóponttól északra 40 méterre köt be az észak-déli útba.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.83068&lon=17.45356&layers=0B0000000FFT

T-elágazás helyett kanyar jelenik meg, az is 15 méterrel odébb, a folytatás is téves.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.79214&lon=17.43464&layers=0B0000000FFT

Megnézhetitek a hivatkozásokat JOSM-ben Bing műhold felett is, a letöltés ablakban a határolónégyzet fülre egy az egyben bemásolható a térképi hivatkozás, értelmezi belőle a lat és lon értékeket.

A képek azt is jól bemutatják, mennyire alacsony a térképezettség aránya a valós terepi utakhoz képest, körülbelül 15-20%-ra becsülöm. Elhangzott érvként a helyzet védelmében, hogy elsősorban a turisták számára érdekes utak jelennek meg a térképen, ezt a fenti példák cáfolják. Azok az utak jelennek meg a térképen, amerre éppen járt valaki. Mellettük sokkal több másik, ugyanannyira járt út van. A térképre került utak kiválasztása teljesen rendszertelen.

Ezt a helyzetet két úton lehet orvosolni. Nagyon sok szervezett felmérővel vagy műholdképek felhasználásával. Az első változat sem lehetetlen, csak éppen sokkal több időt és erőforrást emészt fel. Az utóbbit javaslom, a lehetőséget megkapjuk az osm-el.
[előzmény: (68304) alnibell, 2014.06.03 10:15:31]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 10:01:13 (68303)
Tudja a mapedit kezelni? Régebben nem tudta, a raszteres dolgok forráskódját Konstantin nem tette közzé.
[előzmény: (68302) Csuhás, 2014.06.03 10:00:11]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 09:46:19 (68300)
Az adatközlők hozzájárulásával, kérésére vagy közreműködésével kerülnek fel nyomvonalak fel az osm-re. Az "el fogják hordani" kifejezés erős rá.
[előzmény: (68299) Mikulás, 2014.06.03 09:40:30]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 09:25:35 (68298)
A szerzők maguk is áttölthetik nyomvonalaikat, vagy ha írásban hozzájárulásukat adták, akkor bárki más is feltöltheti az osm-re.
[előzmény: (68297) Attibati, 2014.06.03 09:21:57]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.03 05:40:53 (68296)
"Egy fél nap kiesett"

Távollétedben zavartalan szakmai vitát folytattunk.

"kívülálló szervezet részéről"

Kolesár András részéről, aki nem kívülálló, hanem alapító itt.

"A kettő így együtt nem csak a meggondolatlan vagdalkozás bizonyítéka, de egyúttal az eredeti felvetéssel kapcsolatos vélelmemet is igazolja és azt, hogy az azt cáfoló nyilatkozat eredendően hamis volt."

Visszatérve valószínűleg annyira feldühödtél, hogy még gondolkozni sem bírsz logikusan. Leírom a lényeget újra:

A felmérő és/vagy térképszerkesztő magyar túrázók történelmi okokból elsősorban a turistautak.hu környékén összpontosulnak. Itt önálló (=párhuzamos, átfedő) térképet készítenek, munkájuk eredménye nem jelenik meg az osm térképén. Ezért hiányos az osm a túrázók célterületein.

A turistautak.hu állománya azért megbízhatatlan, mert félig vakon készül, szerkesztéskor nincs mögötte műholdkép, csak többé-kevésbé megbízható gps nyomvonalak. Az osm vonalai mögött meg a nyomvonal alapú megerősítés hiányos, amint Fairy tegnap rámutatott.

A kettő együtt működik jól. A turistautak.hu nyomvonalaiból műholdas megerősítéssel újrarajzolt állomány jobb lesz, mint a mostani. Egy állományt fog alkotni sok más szakterület adataival. Általános célú térinformatikai állomány, amely térben amúgy is összekapcsolódó dolgokat együtt írja le.

A turistautak.hu állományát a meglevő osm adatok miatt nem lehet egyben átvenni, a különbségek átvételét nem lehet automatizálni. A vonalakat fehér háttér felett átrajzolva vagy egyenként átmásolva ugyanazokat a hibákat vinnénk be, mint amelyek miatt megbízhatatlannak mondtam.

A megoldás tehát a nyomvonalak átvétele, ezek alapján az osm vonalainak műholdkép feletti kiigazítása és kiegészítése. Ezt magától is meg tudja tenni az osm, sőt teszi is. A turistautak.hu ezt megakadályozni nem tudja. Ha megakadályozni nem tudja, még állhat az élére, hogy a folyamat minél előbb lezáruljon. Ez a turistautak.hu jövőjének az alapja.

Összefoglalva: nincs ellentmondás a két idézett állításom között. Az állomány nem másolható át, a szerkesztők hiányoznak a csapatból.
[előzmény: (68295) alnibell, 2014.06.02 22:44:19]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 18:39:56 (68282)
Azonosítsuk a turistautak.hu részeit, a sorrend teljesen esetleges:

1. felmérők
2. térképszerkesztők
3. név, domain
4. nyomvonalak: upload mappa és a tracks tábla az adatbázisban
5. adatbázis: poi, segments, polygons táblák
6. térképszerkesztő felület: download.php, upload.php, mapedit.exe
7. térképi kimenetek: mapedit, mapnik, garmin, egyéb gps-es formátumok
8. szolgáltatások: poi keresése, útvonaltervezés, itiner, magasságprofil, útvonalak
9. fórum

Szóljatok, ha kifelejtettem valamit.

Ami feleslegessé válik az osm-re váltással: 5, 6. Minden maradhat:

1. Felmérők maradnak, ugyanígy tölthetik a nyomvonalaikat ide. Lásd a 4. pontban.

2. Térképszerkesztők maradnak, ugyanitt beszélgetnek ugyanarról. A mapedit helyett JOSM-et használnak és nem terhelik a szervert a le- és feltöltésekkel, ez amúgy jelentős terhelés a processzornak.

3. Név, domain: változatlan.

4. Nyomvonalak: megmarad és épülhet tovább. Az osm-re úgysem lehet mindent feltölteni mint ide, csak gpx fájlokat fogad. Azt könnyű megoldani, hogy amit ide feltölt valaki, azt a szerver gpx-ben továbbtolja az osm felé, hacsak nem zárkózik el előle a feltöltő. Ugyanúgy bejelölhető, hogy ki és mikor dolgozta fel a nyomvonalat.

5. Maradnak az adatok, a poi tovább bővülhet, az ugye közös a geocaching.hu-val is. Érdemes lesz mindkét irányban megfeleltetni a poikat az osm objektumokkal: poi táblába osm azonosító, osm-re url=http://turistautak.hu/poi.php?id=...

6. Térképszerkesztő felület maradhat, szerkeszteni is lehet, mondjuk minek. Esetleg a geocaching poik helyének rendberakására jól jöhet.

7. A térképi kimenetek az osm adatainak helyi másolatából készülnek. A frissítés lehet napi vagy akár majdnem valós idejű is. A majdnem azt jelenti, hogy feltöltés után körülbelül ugyanannyi idő után jelenik meg az adat itt, mint amennyit most az upload.php szöszöl az ellenőrzéssel.

8. Szolgáltatások: átírandó osm alapokra. Ehhez remek eszközöket említettem mostanában.

9. Fórum: marad. Remélem, hogy nem tiltanak ki róla.

Fairy aggodalma nem alaptalan, osm adatokból bárki összerakhat ilyet. Akkor is, ha a turistautak.hu elzárkózik mindentől. Lehet, hogy terepi adattartalomban lassabban éri utol az osm, de akkor is utoléri és akkor már nagyon késő lesz. Kizárólagos adat már nem lesz, egyre kevesebb felhasználóval csökken az alapanyag, a honlap forgalmának csökkenésével a térképszerkesztői motiváció is. Ha a turistautak.hu nem lépi meg a váltást, akkor elsüllyed.

A turistautak.hu akkor maradhat a csúcson, ha megtartja a folytonosságát. Annyi idő alatt, amíg az osm adatait rendbeszedjük, el tudnak készülni a kiemenetek és webes szolgáltatások.
[előzmény: (68278) Old Fairy, 2014.06.02 18:09:12]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 17:52:17 (68272)
Rendben, köszönöm!
[előzmény: (68271) martin, 2014.06.02 17:50:53]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 17:46:04 (68270)
Ismerem a helyzetet, én is tapasztalom. Nem neked mondom, mert te úgyis tudod, hanem azoknak akik követik beszélgetésünket: ettől még jó alap arra, hogy beletegyük nyomvonalainkat és rendbeszedjük. A végeredmény jobb lesz, mint a turistautak.hu mostani állapota.

A jelen állapot azt tükrözi, hogy alulreprezentáltak a túrázók, vagyis éppen a turistautak.hu szerkesztői hiányoznak a csapatból.
[előzmény: (68267) Old Fairy, 2014.06.02 17:35:49]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 17:29:40 (68264)
Ezt megteheted úgy, hogy tárolod a szerkesztéskor lementett és felhasznált nyomvonalakat. Mindkét rendszerben.
[előzmény: (68263) Old Fairy, 2014.06.02 17:27:29]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 17:22:51 (68262)
Teljesen érthető, náluk nem 2004 óta gyűlnek a nyomvonalak. Viszont egyre több felmérő járul hozzá a nyomvonalai felhasználásához, így a turistautak.hu nyomvonal-állományának nagy része elérhető lesz az osm szerkesztői számára is. Ez akár olyan mértékű is lehet, hogy a végén az openstreetmap alatt lesz több nyomvonal.
[előzmény: (68261) Old Fairy, 2014.06.02 17:19:03]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 17:12:43 (68260)
Az openstreetmapre is csak legális adat kerülhet, a különbség csak annyi, hogy a műholdképek átrajzolása is legális (Bing és MapBox).

Van még egy harmadik út is, amely talán szokatlan a turistautak.hu szerkesztőinek: szervezetek hozzájárulása tömeges adatokkal. Szlovákiában az ingatlan-nyilvántartás és az erdészet is beadta az adatait, innen vannak az épületek és a terepi utak. Magyarországon is történt ilyen, a GySEV odaadta vasútvonalainak nyomvonalát.
[előzmény: (68256) Old Fairy, 2014.06.02 17:02:13]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 17:02:49 (68257)
Azóta még egy csomóan adták hozzájárulásukat, amit ezúton is köszönök nekik.
[előzmény: (68255) Hev, 2014.06.02 16:59:25]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 16:47:01 (68254)
Az osm szemszögéből az a felfoghatatlan, hogyan képes egy egész térképszerkesztő csapat fehér háttér felett, csak nyomvonalakból térképet készíteni. Továbbá miért nem fogják fel a műholdképen való rajzolás jelentőségét még akkor sem, amikor beszámolunk személyes tapasztalatainkról, példákat hozunk és bármikor maguk is kipróbálhatják?

Az osm-en sok "armchair mapper" van, ők is fontos munkát végeznek. Rengeteg vonalat rajzolnak az alaptérképre. Mit gondoltok, a topográfiai térképek milyen eljárással készültek? Elsősorban légifotóról. Csak abba nem tud belejavítani bárki bármikor.

Az igazi erő a két irányból érkező szerkesztők erejének egyesítéséből jönne létre. Dömcsi megrajzolja az utat az erdőig, Fairy pedig egy köteg nyomvonalból a lomb alatt.

Higyjétek el, hogy a műholdkép nem az ördög találmánya. Próbáljátok ki a szerkesztést úgy, hogy egyszere van alul műholdkép és rajta nyomvonal. Rá fogtok jönni, hogy ha a így rajzoltuk volna a turistautak.hu-t, akkor az osm sem érte volna utol még.
[előzmény: (68250) Old Fairy, 2014.06.02 16:31:35]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 16:41:20 (68252)
Te sosem néztél még turistatérképet szerkesztés közben?
[előzmény: (68251) Old Fairy, 2014.06.02 16:36:08]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 16:31:24 (68249)
Kevéssé valószínű, hogy a turistautak.hu-ról lopta volna a vonalvezetést. A töréspontok 2009.08.12. 15:29 óta változatlanok az osm-en. Akkor még nem a turistautak.hu-n spherical merator vetületű tms kimenet, ami betölthető mondjuk JOSM-be. Továbbá a szerkesztést Potlatch 1.2-ben végezte, ahová aligha tudott volna betölteni bármilyen külső forrást.
[előzmény: (68247) KiVi, 2014.06.02 16:11:51]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 15:52:18 (68245)
Csúsztatsz. Nem következtethetsz az osm egészének minőségére abból, hogy használ műholdképeket is, amelyeken össze lehet téveszteni az utat mással. A turistautak.hu meg bizonytalan gps nyomvonalakat használ, amelyek néha nagyon nagyot tévednek, épp ma mutattam rá egy eltévedt nyomvonalból készült soha-nem-volt útra: http://turistautak.hu/forum.php?action=thread&id=terkepek&message_id=430099

A műholdkép és a nyomvonal együtt sokkal jobb alapot ad a szerkesztésre, mint ha csak az egyiket vagy csak a másikat használnád. van ahol csak az egyik van, máshol csak a másik. Ahol mindkettő, ott kölcsönös ellenőrzési lehetőséget adnak egymásnak. Bármennyire is próbálod kicsinyíteni ennek jelentőségét.
[előzmény: (68240) Hev, 2014.06.02 15:28:03]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 15:38:34 (68243)
Télen nincs mindig hó. Az a lényeg, hogy akkor nincs lomb.
[előzmény: (68241) Old Fairy, 2014.06.02 15:31:55]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 15:36:19 (68242)
Tapasztalat és helyismeret nélkül valóban problémás. Az osm sok "kis" szerkesztője helyismeret alapján rajzol műholdas segítséggel. A gyakorlott osm szerkesztők már tapasztalatból tudják, hogy mit rajzolhatnak fel műholdképről.

Továbbá az osm-en is van sok nyomvonal.
[előzmény: (68239) Lipták Roland, 2014.06.02 15:22:17]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 14:47:41 (68235)
Ez a turistautak.hu-n ugyanúgy probléma. 3000 kilométernyi út Track=0, 5000 kilométer pedig felmérendő útként van jelölve, azért nem kap .. jelölést a Garmin kimeneten.

Egyébként ilyen vizsgálatoknál izgalmas lehetőség osm-ben, hogy a teljes történetet látod, nem csak vonalszinten, hanem töréspontok szintjén is. A hivatkozott vonal SC jelzés alatti (déli) felét tinker67 rajzolta, a kifogásolt nyomvonal nélküli részt pedig Domcsi.

JOSM-ben meg tudod jeleníteni az út azon pontjait, amelyet Domcsi szerkesztett utoljára: Szerkesztés / Keresés, user:Domcsi

Ha üres a JOSM, le tudod tölteni ezt az egyetlen vonalat is: Fájl / Objektumok letöltése, vonal 38902048
[előzmény: (68234) Old Fairy, 2014.06.02 14:31:44]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 14:28:24 (68232)
Az ajánlott megoldás ugyanaz, mint a turistautak.hu-n: töltsd fel a nyomvonalat rajzolás előtt, mert akkor a rajzolásnál már a frissen feltöltött is lejön. Utána is feltöltheted persze, csak ne felejtsd el. Magától nem megy fel, feltöltheted JOSM-ből vagy webes űrlapon.
[előzmény: (68230) Nargoth, 2014.06.02 14:26:45]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 14:26:48 (68231)
Kérdezd őt:
https://www.openstreetmap.org/message/new/Domcsi
[előzmény: (68228) Old Fairy, 2014.06.02 14:25:39]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 14:26:07 (68229)
... vagy ha az akkori műholdképen látszott. A Bing is folyton cserélgeti, mint a Google. Néha téli műholdkép van fent, azon látszanak az erdei utak is.
[előzmény: (68227) heyjoe, 2014.06.02 14:21:14]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 14:10:17 (68223)
Belekattintottam az előzőleg hivatkozott turistaút-listában az "elemez" gombra, kirajzolta az útvonal magasságprofilját és úttípus-eloszlását. Ezt még nem is ismertem. Fel fogom használni turistáknak szánt bemutatókon.

Balaton-felvidéki kéktúra
http://ra.osmsurround.org/analyzeRelation?relationId=2195579
[előzmény: (68220) Hev, 2014.06.02 13:58:27]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 14:01:28 (68221)
Beszéljünk nyíltan: vádolod azokat, akik bejelölték a hivatkozott turistautakat az openstreetmapen, hogy műholdképeken és saját felméréseken kívül más forrást is használtak?
[előzmény: (68220) Hev, 2014.06.02 13:58:27]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 13:55:19 (68219)
Többségét készen kapjuk. Nem a most átálló szerkesztők az első turisták az openstreetmapen.

Pecsételőhely jelölése három éve elfogadott az osm-ben. Magyar szerkesztő ajánlotta, de innentől az egész világ így jelöli.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Checkpoint_for_Tourism
[előzmény: (68217) pockok, 2014.06.02 13:41:19]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 13:40:49 (68216)
Ne csúsztass. Elmondtam objektív véleményemet a turistautak.hu-ról és az osm-ről. Nem dícsértem és nem becsméreltem egyiket sem. A turistautak.hu az én játékom is.
[előzmény: (68215) Hev, 2014.06.02 13:38:30]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 13:35:43 (68214)
"Az OSM soha nem lesz Magyar turistatérkép"

Már most is az.

"a jelenlegi adatbázis - nagyon helyesen - nem igazán veszi be a nemzeti ha úgytetszik Magyar turisztikai sajátosságokat"

Nemcsak a magyart, de a világ minden tájának sajátosságait is beveszi. Ha mégis tudunk újat mondani, akkor pedig nyitott arra, hogy befogadja.

"senki nem fog az autós GPS-be sem OSM térképet tölteni"

Ha tudnád, hogy mennyi navigációs kütyü használ osm térképet, nem mondtad volna.

"a turistautak.hu-n jól bevált rendszereket szeretnék többen átmenteni, túramozgalmak jelzése, figyelmeztető POI-k bevezetése"

Ezek megvoltak ott is, nem a turistautak.hu-ról másolták. Ne vádolj senkit lopással.

"Nekünk ez a térkép készítési tevékenység szórakozás, egy kellemes hobbi amit emellett hasznosnak is gondolunk, én legalábbis annak gondolom."

Az osm szerkesztői is így vannak vele.
[előzmény: (68212) Hev, 2014.06.02 13:28:22]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 13:29:26 (68213)
"egyre több olyan hiányosság tűnik fel ott is ami mindenképpen elgondolkodtató"

Mondj példát, fűzz hozzá véleményt, ítéld meg hogy mennyire fontos szempont szerinted. Tények felsorolása nélkül csak hangulatkeltés.

"jobban kiszolgálja a túrázókat, természetjárókat mint az OSM adatbázisból generált bármelyik térkép"

Kiragadott példával cáfolom. Nyilván vannak ellenkező példák is, ahol az osm üres. Viszont az adattartalom gyorsabban fejlődik, a különbség hamarosan eltűnik és onnantól vége a turistautak.hu előnyének.



A jobboldali az osm.

"Nem találkoztam még olyan túrázóval aki OSM térképet tett volna a GPS-be."

Én igen. Meghívtalak téged is Lábatlanba, ott többet is láthatsz.
[előzmény: (68209) Hev, 2014.06.02 13:08:27]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 12:57:00 (68207)
Erős volt nekem is. Higyjétek el, hogy nekem is fáj azt látnom, hogy amit tíz éve néhányan elkezdtünk, iszonyatosan sok munkát beleöltünk, az szinte minden szempontból gyengébb a később indult másikhoz képest. Viszont ettől nem törtem össze, nem tagadtam le a tényeket, hanem megtaláltam a módját, hogy ami felhasználható az elmúlt évtized munkásságából, azt mentsük meg és folytassuk másképpen.

Ha nem tudod megakadályozni, állj az élére.
[előzmény: (68206) Nargoth, 2014.06.02 12:50:34]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 12:45:06 (68203)
Milyen formában fogadja a térképi hibákat a turistautak.hu?

Az openstreetmap helyhez köti a bejelentéseket, amelyeket az alábbi térképen jeleníti meg pirossal, amíg rendbe nem teszi valaki:
http://www.openstreetmap.org/#map=13/47.5697/18.9092&layers=HN
[előzmény: (68202) alnibell, 2014.06.02 12:38:12]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 12:31:56 (68200)
Cáfold az állításomat. Bizonyítsd be, hogy a turistautak.hu térképe nem megbízhatatlan.
[előzmény: (68195) alnibell, 2014.06.02 12:02:42]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 11:38:19 (68192)
De mindegy is, mert senki sem akarja megvenni. Az osm sem akarja felhasználni, mert megbízhatatlan.
[előzmény: (68189) heyjoe, 2014.06.02 11:22:51]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 11:04:33 (68181)
A felső út 2007-ben sem volt ugyanolyan szekérút, mint a környezete. Az alsó egyértelműen mérési hiba, sosem volt ott út, csak egy nyomvonal bolyongott arra. Egyik úton sincs semmilyen paraméter kitöltve.

Ehhez már valóban nincs mit érdemben hozzátenni. Sajnos nem egyedi a példa. Nyilván találsz ilyet az osm-ben is, ha keresel. Csak közben ne hallgasd el, hogy turistautak.hu sem jobb.
[előzmény: (68179) alnibell, 2014.06.02 10:56:11]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 10:31:22 (68177)
Azt is úgy fogod megszerkeszteni, mint az alábbi képen látható két fantom utat? A kép közepén a szántót keresztező földút, valamint ettől délre, a létező út túloldalán egyetlen törésponttal megrajzolt másik út a valóságban nem létezik.



ID=868688
Letrehozta=31045
Letrehozva=2012-09-03 17:54:26

Ezt egy 2007-es nyomvonalból rajzoltad. Lehet, hogy 2007-ben valaki arra ment, még az is lehet hogy egy terepjáró nyomán, de akármilyen évjáratú műholdképet nézek, nem látok olyan utat, mint az ugyanolyan úttípussal jelölt másikat, amiből leágazik.

ID=868686
Letrehozta=31045
Letrehozva=2012-09-03 17:54:26

Ezt egy 2006-os anyagból rajzoltad. A nyomvonal úgy haladt végig az ismert utakon, hogy azoktól 50-100 méterre bolyongott. Ebből nem lett volna szabad rajzolni.

Mindkét hiba bő másfél éve megvan a turistautak.hu-n, látható a műholdkép felett, mégsem javította ki senki. Egyik út fizikai paramétereitől sem tud többet az adatbázis, mint a típusát: szekérút (0x84, vonal)
[előzmény: (68171) kimici, 2014.06.01 21:54:55]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.02 07:36:26 (68174)
Állítsd be kérlek a zárt fórum jogosultságait a szabályok szerint. Ha nincs rá időd, szólj és megcsinálom én.
[előzmény: (68169) Old Eye, 2014.06.01 21:52:35]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.06.01 20:30:09 (68160)
Zavar támadt az erőben: a feltételeknek 65 felhasználó felel meg, miközben a zárt fórumra 49-nek van jogosultsága. A 49-ből 13 nem teljesíti a feltételt, tehát csak 36 van rendben, 29 jogosult nem éri el a fórumot.
[előzmény: (68155) heyjoe, 2014.06.01 19:55:16]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók