Kiemeltem néhány extrém esetet tanulságképpen, de nem szívesen mennék bele méterek elemzésébe, meg az utca közepe és a járda közti különbségbe, mert éppen erről mondom - szerintem már valamennyi trackelési és rajzolási tapasztalattal -, hogy értelmetlen. Lentebb szerintem ELVILEG súlyosan hibás szemléletű eseteket mutattatam, amiknek nem ellenpontja annak elemzése, hogy itt vagy ott én is tehetnék idébb vagy odébb egy pontot. Szóval szerintem ne menjünk ebbe az irányba.
Viszont tanulságképpen beszélhetünk felmerülő kérdésekről.
1. Hévíz főutcájának három trackje jól mutatja, mennyi a mérési hiba (no meg a trackelési: autóval, biciklivel, gyalog mentem, az utca melyik felén, milyen volt a vétel stb.), és hogy mennyit érdemes ezzel foglalkozni (rajzban, szóban) - még úgy is, hogy a felmérő is jómagam voltam, meg a terep is hazai. Ebből épp az látszik, hogy ez a szakasz két pontnál többet nem érdemel. Az iránya lehet hogy nem a legjobban eltalált, de ez azért nem érdekel, mert az útról "hosszában" nincs track - rátérünk, majd letérünk róla. Az ilyenkor szokásos kanyarodási pontatlanságok eleve bizonytalanná teszik az egészet. Erre a szakaszra rajzolóként akkor térek majd vissza, ha lesz az úton teljes hosszában végighaladó track, melynek komolyan hinni tudok az irányában. A NaviGuide súghat ilyen esetekben, de nekem akkor nem volt, nem biztos, hogy hibátlan, és mellesleg nem azt másoljuk.
2.a Semmi baj és mentegetnivaló nincs a trackkel kapcsolatban, csak arról van szó, hogy ez nem térképrajzolás. Ez egy track, és ha lesz mellette másik, és mondjuk én rajzolom, akkor újra fogom húzni ezek nyomán az ésszerűség szerinti pontossággal, ezt mint útszakaszt pedig csak kidobni tudom, úgy ahogy van.
2.b Láthatóan durván pontatlan mérésnél (mint ez is) ill. mérési hibán belül topológiai szempontok felértékelődnek. Itt a forrásnál utak találkoznak. Sokkal jobb, ha van egy csomópont, és oda bejön az út, meg továbbmegy, még ha nem is stimmel méterre. Ez szerintem a példáim közül a leggázosabb. A topológiai következetességre lehet példa mondjuk Becehegy környékén a vasút és a kerékpárút. Hosszan egymás mellett mennek, de olykor átkereszteződve, oldalt váltva. Ennek akkor is így kell lennie, ha 5 track mutatja ennek ellenkezőjét.
2.c Nem küldöm rá a generalize-t. Egyrészt ez konkrét helyi tapasztalat, de ha nem, akkor is berajzolom a végpontokat, és lehet hogy kétséget kizáróan látszik, hogy ez elég. (Ez egy hosszú track, egy hosszú útról.) Ha nem, akkor a behúzott egyeneshez nézve gyönyörűen látszik az esetleges eltérés, és ha kell köztes ponttal húzok rajta és így tovább. Ha még nem próbáltad így a rajzolást, javaslom, gyönyörűen látszik, hova érdemes pontot tenni; a követés és a pontok száma is optimális lesz.[ előzmény: (3973) johann g (Lud), 2006.03.24 10:46:12] |