turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2011.07.12 18:54:43 (9351)
Ezek a NOI-k az én felfogásom szerint főleg a turistautakra koncentrálódnak. Hiszen eredeti célja ennek a közösségnek a turistautak felmérése. Aztán lett egy-két jó és rossz elfajzása is, amik ma már részei. A Budapest - Kehidakustány útvonal megtervezésére jelenlegi formájában nem a legalkalmasabb, ebben jobb a konkurencia.

Track-elés esetén élőben még nehéz eldönteni, hogy mi sima kereszteződés/csomópont és miből lesz NOI. A lényeg, hogy ha van hozzá türelmed, akkor minden olyan helyen nyomj útpontot a GPS-en, ahol valami változik az úton az eddigihez képes (pl.: leágazás, aszfalt vége, stb...). Ha már sűrűn bejárt területen vagy, akkor nem kell, főleg a még felméretlen részeken nagy segítség ez.
[előzmény: (9350) FDorka, 2011.07.12 18:33:30]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.12 18:33:30 (9350)
Akkor ha jól kapiskálom, valamiféle kapcsolópontként működne, ami összeköti az oda érkező több utat. Elvileg akkor bármely útelágazás lehetne ilyen.
Akkor viszont - visszatérve a trackelésre - felesleges a kérdés, hogy lehetséges csomópontok megjelölve, mert bármely elágazás lehet csomópont. Vagy minden csomópont elágazás de nem minden elágazás csomópont? :)
[előzmény: (9349) Arti (junior), 2011.07.12 18:20:07]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2011.07.12 18:20:07 (9349)
Annyira régen volt már a gyenesdiási találkozó, hogy nekem is már csak halovány emlékeim vannak róla. Ha jól emlékszek, akkor a következő irányból indult el a NOI:
A turistautak.hu rendszerébe fel lehet vinni útvonalakat. A lényeg, hogy az egyes vonalak ID-inek sorozata kellene az útvonal azonosításához. Egészen addig, amíg konstans a térkép (a vonalak ID-i nem változnak, azaz nem rajzolunk leágazást egy vonal közepén) az útvonalak jól működnek. Amint darabolódik egy vonal az új leágazás miatt a rendszerből eltűnik a régi ID-s vonal és helyett két darab, új ID-s vonal lesz. Ekkor az útvonal használhatatlan lesz. Elvileg ezt oldaná meg valahogy a NOI-k halmaza.

Az útvonalak remekül leírhatnának egy teljesítménytúrát. Ebben az esetben a rajtban kapott papírtérkép helyett/mellett a szervezők adnák az útvonalat a turistautak.hu rendszeréből. Kényelmes megoldás lenne szerintem. Persze akinek nincs GPS-e, az marad a térkép és iránytű kombinációjánál.
[előzmény: (9348) FDorka, 2011.07.12 18:00:17]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.12 18:00:17 (9348)
Ha jól tudom, az útvonaltervező nem 2 POI között generálja az utat, hanem bejelöl még azok között különböző útvonalpontokat magának (route points?). Egyébként amíg a sz.gépre letöltött térképen tervezek és azt tolom fel a kütyüre, addig biztosan nem szűnik meg a hőn szeretett POI-m. :)
Ha pedig frissítek és megszűnne, akkor ez valószínűleg azért történhetett mert az a PO már nem I többé, akkor pedig miért mennék oda hozzá? :)

Ha ez a NOI a gépnek kell, hogy tervezzen az más kérdés.

De ez már nekem magas filozófia, csatlakozom KiVi-hez. :D
[előzmény: (9347) Arti (junior), 2011.07.12 16:15:54]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2011.07.12 16:15:54 (9347)
S mi van, ha megszűnik a hőn szeretett POI-d, amitől tervezni akarsz? Namámeg akkor cumi van. (Na, ez a stílus/szó nekem nem jön be.)
Mert egy NOI-k sorozata egy adott turistautat ír le. Ha jól tudom, akkor erre lett kitalálva. Így a POI-k változásától függetlenül ugyanaz marad a turistaút.
[előzmény: (9346) FDorka, 2011.07.12 16:08:19]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.12 16:08:19 (9346)
Namámeg minek a NOI-kat összekötni? Én legalábbis nem NOI-tól NOI-ig, hanem POI-tól POI-ig szoktam útvonalat tervezni - papíron is meg valóságosan is. Hmm?
[előzmény: (9345) Old Eye, 2011.07.12 13:55:06]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2011.07.12 13:55:06 (9345)
Nnnna, nekünk, térképrajzolóknak sem érdekes... Nem nekünk, hanem térképhasználóknak van tervezve, de hiányzik a lényeg: Hiányzik a process, mely a kiválasztott NOI-kat (turisztikai csomópontokat) összeköti, megtervezi a túraútvonalat. Mintha utat építenénk, de nincs jármû, mely menne rajta.
[előzmény: (9344) FDorka, 2011.07.12 12:31:39]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.12 12:31:39 (9344)
Kösssz, hát ez elég bonyolultan hangzik... :)
ha jól látom, ez inkább a térképrajzolóknak érdekes.
Én nem tartanám fontosnak a megjelenítést, de pl. a szlovák turistatérképeken meg vannak jelölve az ilyen pontok táblával és a térképen is.
[előzmény: (9342) Old Fairy, 2011.07.11 20:26:10]

Old Fairyhozzászólásai | válasz erre | 2011.07.11 20:26:10 (9342)
A pont (.) nem része a linknek :-)) Szóval: http://www.turistautak.hu/wiki/Turistautak_logikai_hálózata
[előzmény: (9341) FDorka, 2011.07.11 17:57:39]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.11 17:57:39 (9341)
NOI - végy egy nagy lélegzetet - http://www.turistautak.hu/wiki/Turistautak_logikai_h%C3%A1l%C3%B3zata.
"Ez a lap jelenleg nem tartalmaz szöveget. Rákereshetsz erre a címszóra, vagy szerkesztheted a lapot"

:(
[előzmény: (9337) Old Eye, 2011.07.11 12:37:39]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2011.07.11 12:37:39 (9337)
Amikor még élt a PDA-m, gyufaszállal böködtem az érintôképernyôjét.
POI-k külön letöltése - van rá lehetôség. Mindjárt jön valaki és megmondja a tutit.
NOI - végy egy nagy lélegzetet - http://www.turistautak.hu/wiki/Turistautak_logikai_h%C3%A1l%C3%B3zata.
Egyik kollégánk, modras vesszôparipája. Még nem tudjuk, mi sül ki belôle. Személy szerint megvagyok a NOI-k (és a turistajelzések) nélkül.
OFF Eszemmel tudom, kellenek a turistajelzések, gondosan kitáblázott turistaút-csomópontok, többen vannak, kik csak ilyeneken járják a természetet, ha nem látnak jelzést, elveszettnek érzik magukat.
Egyszer egy természetjáró szakosztálynak vezettem túrát a Visegrádi-hegységben. Elvittem a társaságot egy csomó érdekes helyre, melyekrôl nem tudtak. Be voltak zsongva, marhára élvezték az egész túrát. Hazaútban a szakosztályvezetô félrevont és leteremtett, mert sokszor nem a jelzett utakon mentünk. ON
[előzmény: (9336) FDorka, 2011.07.11 12:18:17]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.11 12:18:17 (9336)
Uhh... látom kisebbfajta lavinát generáltam.

A "mezei turisták" nevében, örülök, ha a POI-k részletesek, és sokan vannak, és megmutatják, mit látok (láthatok) a környéken. A csomópontokat is, bár azt észreveszem talán magamtól is, ha belebotlok.

Nekem alapállásban a Dakota csak a POI pontot mutatja, azt már nem, hogy micsoda, ahhoz, hogy a kijelzőre kiírja a nevét, útvonalpontként kell mapszószban egyesével kijelölni, vagy áttervezni rajta az útvonalat (vagy a kütyüben rátenni a gombostűt, de ez a legmacerásabb (vastag a mutatóujjam az érintőképernyőhöz).

Le lehet netán úgy tölteni ezeket mint a geoláda adatokat, pl. étteremhez rákattintva láthassam esetleg a nyitvatartást, vagy bármi tudnivalót amit netán a feltöltő közzétett.

Mijaza NOI?
[előzmény: (9317) Old Eye, 2011.07.09 09:13:29]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2011.07.09 09:13:29 (9317)
Átérezzük jelentôségét, egy olyan mezei turistának isten áldása, ha megmutatjuk neki, hol vannak azok az útkeresztezôdések, ahol fákra százas szögekkel felerôsített információs táblák, nyilak szájába rágják, merre menjen.
Nem ez a baj. Egy évtized alatt hihetetlen információmennyiség gyûlt össze az adatbázisban. Túl sok ahhoz, hogy mind megjelenítsük térképeinken. Szûrnünk kell. Ami térképet elôállítunk, csak annyi információt tartalmazzon, hogy biztonsággal tudjunk navigálni. És fontosabb információt. Akinek több kell (pl az összes kemping, tûzcsap, szelektív hulladékgyûjtôsziget, geoláda, buszmegálló, másoknak a tervezett Mária-utak, zsombolyok), az töltse le magának külön és tolja fel kütyüjére (ha nem tudja, megtanulja). Most kezdünk elveszni a részletekben. Ebbôl a helyzetbôl kell kilépnûnk a jövôben.
A NOI-kkal konkrétan az a probléma, hogy esetek többségében más, fontosabb tereppont is van azon a helyen. Úgy ütik azokat, mint tervezett Mária utak tömkelege a meglévô turistautakat.
[előzmény: (9315) olahtamas, 2011.07.08 23:56:07]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2011.07.08 23:56:07 (9315)
Pedig igazán nem nehéz, csak kicsit át kell érezni a jelentőségét!
A NOI tulajdonképpen olyan POI, ami turistautak csomópontjában van, és általuk ekzaktul leírható, egy jelzett utakon vezető túra.
http://www.turistautak.hu/wiki/Turistautak_logikai_h%C3%A1l%C3%B3zata
[előzmény: (9314) KiVi, 2011.07.08 22:13:52]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2011.07.08 22:13:52 (9314)
Igen, ezek a hírhedt NOI-k, amiket később fogok megérteni mint a relativitás-elméletet. :)
[előzmény: (9313) Hev, 2011.07.08 21:45:26]

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2011.07.08 21:45:26 (9313)
Lehet, hogy Dorka ezekre gondolt mint csomópont?

http://turistautak.hu/poi.php?code=44550

Én ilyet még nem rajzoltam. Látom van aki előszeretettel rakja ki ezeket :-)
[előzmény: (9311) FDorka, 2011.07.08 21:12:40]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.08 21:12:40 (9311)
Nem pont a Gyadai rétre, hanem ahogy mentünk le a K-en a Naszály oldalában és balra fordultunk, mintha lett volna csomópont megjelölve, aztán elgondolkodtam, hogy most hogyisvanez.
[előzmény: (9308) Old Eye, 2011.07.08 18:44:53]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2011.07.08 18:44:53 (9308)
A Gyadai-rét útjaira gondolsz, ugye?
Hát ez az... a völgyben több szekérút vezet Bakter házától Kosd felé, egymással párhuzamosan futnak, összefonódnak, szétválnak, de egy irányba tartanak, az embr valóban azt választja, amelyik éppen járhatóbbnak látszik. Errôl van szó, jól látod, nem ;erdemes mind felrajzolni, de nehéz dönteni, melyiket. (A murvás út rég be van rajzolva, de az Ôsagárdra vezet.)
Nézd meg a térképen Naszály északi oldalán futó jelzetlen utakat. Nos, azokat én rajzoltam be még tanulóként. Mivel nemcsak mert ott vannak, de ki is váltanak egy kemény kaptatót, el lehet kerülni Naszály megmászását, azaz a K turistautat rövidíteni lehet - ezeket valóban érdemes volt bejárni és berajzolni.
Itt-ott le lehet menni a völgybe át a P jelzésre és az Ôsagárdra vezetô erdészeti útra, de még nem jutottam hozzá, hogy azokat az összekötô utakat bejárjam.

Kütyüt a vállamon hordom, valahogy úgy, mint a katonák a vállapjukat - csak a fejem árnyékol. Szerencsére kicsi :-P
[előzmény: (9307) FDorka, 2011.07.08 18:19:49]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.08 18:19:49 (9307)
"Ha egy pontról több út vezet egy másik közeli pontra, csak az egyiket, a legjobban használtat rögzítem. Ezzel a környeztet is védem, és térképen a tájékozódást is segítem (nem lesz kusza a térkép) Ha a berajzolt út éppen nem a legrövidebb, aki a terepen van., az úgyis arra megy."

Ezzel nem feltétlenül értek egyet, pont most mentünk a Naszály alatt egy úton, amely elég párhuzamos volt a P jelzéssel, szekérút (erdei járműút), nem ösvény. Azt választottuk, mert szemerkélt az eső, és az kevésbé volt sáros. Tippeltem, hogy végülis ugyanarra fogunk kilyukadni (vissza a P-ra). Ha már ott van, akkor bejelöltem a track-en is, hogy az egy út, nem gombászni mentünk a P-tól 10 m-re... :)
Vagy a rövidebb, belátható hosszúságú levágásokra gondolsz?

Antenna a fejem tetejére: na majd gondolkodom rajta :) (addigis a háti vállpántján lóg, de elöl, nem hátul, igaz, ha a hátamon lóg, akkor elöl takarom a hódokat).

Az elágazásokat megjelölgetem, ha ráérek, be is megyek valamennyit. A túra elején ált. minden sarkot, a vége felé már csak az érdekesebbeket. :)
[előzmény: (9306) Old Eye, 2011.07.08 17:42:20]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2011.07.08 17:42:20 (9306)
Jogos kérdések...

"Lehetséges csomópontok megjelölve"
Csomópontot esetünkben amikor több út találkozik. Amikor a terepen egy ilyen pontra érsz, a következô esetek valamelyike fennforog
- már rajta van a térképen - javasoljuk (csak javasoljuk) nyomj egyet a kütyün, nem kell szöveg se - a rajzoló az ilyen pontok segítségével igazítja pontosabb helyre az útkeresztezôdéseket
- nincs rajta térképen - el kell döntened a helyszínen, az útkeresztezôdés mennyire érdekes, fontos;
-- ha úgy látod, nagy forgalmú utak találkoznak, jelöld be és írd fel, merre milyen utak indulnak, berajzoljuk felmérendôknek; ha van rá kapacitásod, menj is bele ezekbe az utakba 20-20 m-t
-- ha úgy látod, érdektelen, tovább osonsz (*)

Mûholdállás - teljesen szubjektív a döntés eredménye... Bármennyire kitûnô is lehet éppen a mûholdállás, akkor sem jelentheti ki senki, hogy ezzel és ezzel a kiváló kütyüvel cm pontos a track... a rajzolók mindig átlagolnak. Amikor otthon végignézem a track-emet, ha azt látom, nem tántorogtam az úton balra-jobbra, mint Józsi bácsi a kocsmából hazafelé és nem szakadt a track, hát bebillentem azt az opciót, de - ôszintén gondolom - kétlem, hogy nézi azt valaki

miért nem jó a nyakban lógatott gps Hasonlítsd csak össze nyílt mezôn ill erdôben húzott trackeidet - látni fogod a különbséget. A tested hasonlón árnyékolja a kütyüdet, mint az erdô fái, lombkoronája, torzan/nem látja a tested által takart mûholdak jeleit, ezért nem jó csípôn, mellen, vagy csak kézben vinni azt. A legkényelmesebb hely ha hátizsákod vállpántjára tûzöd. A legjob hely pedig valóban a fejed búbja , a kütyüt baseball sapka alá dugjuk ilyenkor. Pl Fairy így trackelte le a Révfülöp - Balatonboglár átúszás útvonalát. Igaz, nem is tudná máshova tenni. :) Az ôsi idôkben, mikor még kevés trackelô volt és sok a fehér folt, használtak külsô antennát - a hátizsákba bedugtak egy botot, melynek vége fej fölé ért, annak végére erôsítették. Most már nem divat, jobbak is a készülékek.

(*) Eléggé egyedül vagyok a következô véleménnyel, de tartom magam hozzá: Azt rajzoljuk, ami a terepen van, de nem mindent.
Ha több tereptárgy van egy helyen, pár méternyi sugarú körben pl buszmegálló, tûzcsap, közkút, szelektív hulladékgyûjtô, telefonfülke, információs tábla minden egy helyen, csak az adott helyen a legfontosabbat, a leglátványosabbat, tájékozódási pontnak a legmegfelelôbbet rögzítem.
Ha egy pontról több út vezet egy másik közeli pontra, csak az egyiket, a legjobban használtat rögzítem. Ezzel a környeztet is védem, és térképen a tájékozódást is segítem (nem lesz kusza a térkép) Ha a berajzolt út éppen nem a legrövidebb, aki a terepen van., az úgyis arra megy.
Megnyugtatásul... így rajzolok, de ha más elveszve a részletekben mindet felhord, úgy is hagyom.
[előzmény: (9304) FDorka, 2011.07.08 16:45:39]

FDorkahozzászólásai | válasz erre | 2011.07.08 16:45:39 (9304)
Hát akkó' én bejelölöm, hogy elágazás, oszt majd a rajzoló jól eldönti, hogy vajh kvantumfizikailag most az annak számít-e. :)
A trackfeltöltő űrlapon ki kell pipálni, hogy "lehetséges csomópontok megjelölve", azért lettem kíváncsi, hogy mitől minősül egy elágazás csomópontnak.

Nameg azt is ki kell pipálni, hogy végig jó műhódállás, hátha én 20-30 km-en keresztül a műhódállást figyelném, jól orra is esnék :) ettől függetlenül a Dakota vevője elég jó, néhányszor rákukkantok, mindig maxon van, meg sípol, ha gyenge a kapcsolat, de az csak akkor, ha épületbe nagyon bemegyek és nem lát ki belőle.

És még megkérdezhetem azt is, hogy miért nem jó a nyakban lógatott gps, ha hátizsákra akasztom, úgy már jó? Vagy hova tegyem, a fejem búbjára? (Legalább akkor már napelemmel tudna töltődni jó időben. :))

(ez válasz erre: Téma: térképszerkesztés - Old Eye / 2011.07.08 15:44:00 (48074))


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók