turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
az összes téma hozzászólásai egyben, Lipták Roland hozzászólásai
új hozzászólás | témák listája

Összesen: 1579 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő


Lipták Rolandhozzászólásai | általános | válasz erre | 2016.08.23 11:39:09 (6720)
(orux-nál a theme választáskor a .xml neve látszik - ez mindkét theme könyvtárban "tuhu")

Kifejted bôvebben? Nálam mûködik.
[előzmény: (6716) Travis, 2016.08.23 00:39:47]

Lipták Rolandhozzászólásai | általános | válasz erre | 2016.08.22 20:44:25 (6714)
Szolgálati közlemény

Új androidos kimenet érhető el TuHu adatokból.
A http://turistautak.hu/ kezdőoldalról elérhető!

Lipták Rolandhozzászólásai | trackelés | válasz erre | 2016.08.18 13:52:18 (10857)
Csak a jegyzőkönyv kedvéért:
A 277829-esen 2016.06.11-én jártam, köszöni, megvan, látható, követhető, bár több helyen ágak és fák vannak rádőlve ( de ez a tanösvény teljes hosszára jellemző ). Kivéve az Eszkála-tetőnél, a K3-be csatlakozó utolsó kb. 30m-t, amit a vaddisznók egyébként is rendszeresen láthatatlanná túrnak.
A "Nem járható" paramétert levettem, az "ösvény" típust visszaállítottam, a vaddisznótúrásokhoz POI-t tettem, mivel Eszkála felől valóban nem látni hogy hol az ösvény.
[előzmény: (10851) piton, 2016.06.01 09:25:21]

Lipták Rolandhozzászólásai | általános | válasz erre | 2016.08.08 08:23:41 (6681)
Felteszem svg-ben gondolja.
[előzmény: (6679) Old Eye, 2016.08.08 08:22:02]

Lipták Rolandhozzászólásai | általános | válasz erre | 2016.08.08 08:22:48 (6680)
A Bükkben nem frissültek az utak.
[előzmény: (6674) Old Eye, 2016.08.07 11:17:12]

Lipták Rolandhozzászólásai | általános | válasz erre | 2016.08.08 08:14:33 (6678)
András felajánlotta ( nem most, már jó rég ), hogy ha valaki definiálja a hiányzó típusok megjelenését, és elküldi neki, akkor beleteszi.
[előzmény: (6676) Hev, 2016.08.07 19:39:45]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.06.23 08:09:39 (75185)
Ezt nem gondoltam volna a samuról. :)

Mondjuk nem vagyok benne biztos, hogy ha vesz valaki egy ugyanilyet, az is ugyanúgy tudni fogja.
Egyes fícsörökről úgy gondolják a gyártók, hogy az ne érdekelje a júzert, ne akarja használni. Menet közben is variálnak a hardverrel, és nem publikálják.
Te pedig eszközt veszel, nem specifikációt. :P
[előzmény: (75182) BáthoryPéter, 2016.06.22 14:50:40]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.06.22 14:32:33 (75181)
Ha szoftveres korrekció nélkül van MSL-ed, akkor kell hogy legyen NMEA adatod is.
Illetve, ha az API csinálja a korrekciót, és nem a vevőből jön közvetlenül, akkor nem.
De nem tudom, hogy ilyen létezik-e?

Milyen teló?
[előzmény: (75180) BáthoryPéter, 2016.06.22 14:20:30]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.06.22 13:56:06 (75179)
Nekem eddig sosem volt gondom magasságkorrekcióval, minden telefonomban működött.

Hardveresen? Tudtál belőlük NMEA adatfolyamot kinyerni?
Hallottam, hogy léteznek ilyen telefonok, de senki sem tudta megmondani, melyek azok ( eltekintve az olyan célszerszámoktól, mint pl. a Trimble okostelefonjai )
[előzmény: (75177) BáthoryPéter, 2016.06.22 13:49:53]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.06.22 13:50:23 (75178)
Egyszerűbb összeszedni, melyik nem. :)

Locus
Oruxmaps

Ezek tudják.

Az Androzic nem, de most épp le is szedték a playről.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mendhak.gpslogger Tudja
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.flashlight.ultra.gps.logger Tudja
https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.basicairdata.graziano.gpslogger Tudja
https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.stasta.mobiletopographer Tudja

Például.
[előzmény: (75176) Mr Zerge, 2016.06.22 13:24:33]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.06.22 13:04:38 (75175)
illetve az applikációk nem tartalmazzák a kompenzációt

Néha frissítsd az alkalmazásokat a telefonodon. ;)
[előzmény: (75173) Mr Zerge, 2016.06.22 12:39:07]

Lipták Rolandhozzászólásai | Országos Kéktúra | válasz erre | 2016.04.07 14:13:42 (6312)
Valóban nem személyeskedtél. Nem is neked szólt.
[előzmény: (6311) izsolt, 2016.04.07 14:00:24]

Lipták Rolandhozzászólásai | Országos Kéktúra | válasz erre | 2016.04.07 13:27:32 (6310)
Nekem van feltöltve POI-m is, trackem is, szerkesztettem is mostanában, mégis rám szólnak ha személyeskedem.
Lehet hogy többször kellene Garmin térképet letöltenem? :)

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.03.23 10:38:38 (74720)
*OFF


...Mondjuk kiindulva abból, hogy a téma ( láma vagyok, mivel navigáljak? ) rendszeresen előkerül, és mindig ugyanoda fut ki, lehet hogy nem ártana egy cikket betenni a wikibe vagy csinálni egy faq-öt erről. Mondjuk valami ilyesmit: http://sylverrat.hu/faq/pda-gps.pdf
Okostelefon és célhardver, pro és kontra, kifejtve. Ha van igény és szándék, én szívesen beszállok a megírásába.


ON*

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.03.23 10:15:57 (74719)
Nem forgattam ki a szavaidat, egyszerűen rámutattam, hogy nem állják meg az érveid a helyüket, és megindokoltam, hogy miért.
Tök felesleges ezen megsértődni. Mindenki tudja, hogy mivel foglalkozol, nem az üzleted akarom rontani.

De ha valaki beesik ide azzal, hogy mivel kezdjen ha kesselni akar, akkor újra és újra, mindig azt a tanácsot nyomatják a garmin-hitűek hogy csakagarmin. Holott simán lehet hogy egyáltalán nem is kellene magát költségekbe vernie, illetve ha összegyűjt egy kis saját tapasztalatot akkor már maga is ki tudja sakkozni hogy mire van szüksége. Felőlem megveheti tőled, vagy bárhol máshol. Ha átgondolta, tesztelte, átnyálazta, és már pontosan tudja hogy neki pont Garminra van szüksége.*

*Ez nem konkrétan neked szól.
[előzmény: (74717) vrobert82, 2016.03.23 09:56:02]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.03.23 09:52:18 (74716)
Ennek ugyanaz az oka, mint annak, hogy sokan parkolnak drága autókkal a panellakásuk előtt.
Olyan eszköz, amit többé-kevésbé muszáj megvenni, és ezért a legtöbben képesek értelmezni hogy az adott példány státusszimbólum-e, avagy sem?
A Garmin túra gps vagy akár a másfél millás Trimble nagyjából annyira tűnik fel a nem beavatottaknak mint az eredeti Zenith karóra vagy a Montblanc töltőtoll.
[előzmény: (74714) vrobert82, 2016.03.23 09:12:31]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.03.23 09:39:23 (74715)
amig a telfont teljesen feltoltve indul utnak

Mer' a túra GPS nem villannyal megy...?
Ne viccelj már. Ha kesselni / túrázni indul valaki akkor elemi érdeke hogy felkészüljön. Ruházat. Ennivaló. Folyadék. Ha telefonnal navigál akkor feltöltött telefon. Ha Garminnal navigál akkor friss elemek / töltött akkuk. Nem?


illetve tudja utkozben tolteni

Ha nem szükséges hogy folyamatosan menjen a navigáció egész nap, akkor nem kell tölteni. 6-8 órát viszont simán elmegy egy telefon bekapcsolt navigáció mellett is.
15 dollárért meg olyan USB power bankot lehet venni amivel napokig lehet tölteni a telót.


vagy amig nem ejti el, mert egy kijelzocsere altalaban dragabb, mint egy tura GPS ....

4 éve használok okostelefont ( előtte PDA-t használtam ), soha, egyszer sem dobtam el egyiket sem. Egyébként van rá kipróbált megoldás, egy ~5-10 dolláros klipszes tok és egy 50-60 centi hosszú lavinazsinór ( ~200 Ft ) képében.
De azért rákerestem arra is, hogy mibe kerülne a telóimhoz a gorilla glass, ha mégis eldobnám valamelyiket.
Defy+: 1523 Ft
Xperia Z: 1754 Ft
Ha tudsz ennyiért Garmint, szólj, elboltoljuk. ;)
Ja, és ugye semmi sem garantálja, hogy a nagy ívben eldobott Garmin nem törik porrá; csak valamivel nagyobb az esélye hogy működőképes marad. Illetve inkább annak, hogy úgy marad működőképes, hogy porrá törik ugyan, de nem muszáj rajta semmit kicserélni, ha ez nem zavar.

Vmiert az emberek a telefonukra sokkal konnyebben hajlandoak (eszervek nelkul) irrealisan sok penzt kiadni .... Erthetetlen ....

Csúcskategóriás kézi GPS: http://www.garmin.hu/termekek/monterra
Csúcskategóriás okostelefon: http://www.sonymobile.com/hu/products/phones/xperia-z5-premium/
Utóbbi ~30e-el olcsóbb. Ebből a 30k-ból veszek egy valóban minőségi lő- és köpésálló tokot hozzá, egy brutális power bankot, és még mindig marad annyi hogy elmenjek a haverokkal egy jót sörözni. Ja, és ebben még GSM modul is van, ha esetleg telefonálni akarok. :D
[előzmény: (74711) vrobert82, 2016.03.23 08:14:59]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.03.23 08:02:31 (74710)
Első körben, ha van okostelefonod, használd azt.
Nem kerül semmibe, és a vevő része semmivel sem rosszabb mint egy középkategóriás túra GPS-nek.
Az ezzel összegyűjtött tapasztalataid alapján pedig majd el tudod dönteni, hogy pontosan milyen GPS-re van szükséged ( illetve egyáltalán szükséged van-e rá? ).
[előzmény: (74699) Réka26, 2016.03.22 15:56:24]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.03.23 07:50:44 (74709)
Igen, de 10 látható holdból hajszálnyit több esélye van hogy legyen 4, aminek jó a jele, mint 4-ből. :)
Az NMEA mondatok tartalmazzák a pillanatnyi DOP értéket az egyes holdakra, annak alapján a vevő ki tudja választani hogy épp melyiket érdemes használnia.

A GPS maximális pontossága 3-8m, a Glonass-é 4-7m tehát optimális viszonyok közt igaz, hogy a Glonass-tól önmagában nem lesz pontosabb a pozíciómeghatározás. Nem optimális viszonyok közt ( kessingnél elég gyakran előfordul ) viszont simán lehet hogy önmagában a GPS csak mondjuk 30-40m-t tudna ( esetleg el is dobja a fixet ), de Glonass-al együtt a két rendszer együtt már 10m alatt van.
[előzmény: (74708) perRetZ, 2016.03.23 06:55:35]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2016.03.09 07:43:37 (71312)
Az itteni raszteres frissült, látom benne a rajzolásaimat.
A terkep.turistautak.hu tavaly nyár óta áll. Utóbbira nincs ráhatásunk.
[előzmény: (71307) FTom, 2016.03.08 14:25:46]

Lipták Rolandhozzászólásai | általános | válasz erre | 2016.02.29 21:32:19 (6506)
N48.0692708 E20.4468858
[előzmény: (6505) Judea, 2016.02.29 20:28:47]

Lipták Rolandhozzászólásai | általános | válasz erre | 2016.02.29 12:03:38 (6503)
EOV térképek.
Két helyen biztosan fenn vannak online raszteresen, de most így hirtelen nem tudok linket mondani.
[előzmény: (6502) tigersanyi, 2016.02.29 10:33:02]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.02.24 21:40:06 (74665)
Esetleg nézz körül az XDA-n, hátha valami főzött ROM létezik hozzá, amivel nincs ilyen gond.
[előzmény: (74662) Paramedic, 2016.02.24 18:44:48]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.02.08 11:50:54 (74643)
>Elvileg európa térkép van rajta, az vajon mennyire ismeri a magyar gyalogúthálózatot?

Esélyes hogy semennyire. Vagy mondjuk annyira mint a Google maps. Ha jól látom, OSM térképeket kezel, náluk érdemes kutakodni.

>Milyen lehet a gps érzékenysége?

Ez így értelmezhetetlen kérdés. Ha megmondjuk dBm-ben ( nem mondjuk meg, benne kell lennie a manualban ) az segít bármit is? ;)
Ilyesmiket keresgélhetsz: http://www.pressebuero-stremel.de/uploads/media/ALPIN_201409_Test_GPS.pdf
[előzmény: (74638) histvan8, 2016.02.08 10:45:03]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.02.08 11:33:15 (74641)
Valóban, ezek archívok és nem változnak, mert az OMP már nem TuHu adatatokból dolgozik.
Ha friss TuHu alapút akarsz, azt innen töltheted le. Persze nem ugyanaz lesz a kinézete.
[előzmény: (74639) bpla, 2016.02.08 10:59:47]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2016.02.01 08:09:47 (74593)
"Ha azt vesszük, hogy a vétel pontossága az útvonal során 5-10 méter között mozog (és ez az érték a magasságadatokra is vonatkozik)"

Sajnos nem, a magasságadatok szórása kb. a horizontális hiba háromszorosa.


"2, automatikus - globális Geoid modell alapján- ennek lehet az alapja egy olyan térkép amit a válaszodban csatoltál?"

Ha ez van beállítva, akkor letölti a geoid adatbázist netrôl ( elsô telepítést követôen szokott rákérdezni ha kiválasztod ezt az opciót ), és a továbbiakban tszf-al számol. A térképen is azt jeleníti meg és a logban is az szerepel.


3,NMEA adatok alapján - ha elérhető- gondolom ez egy online adatbázis

Nem, ez akkor ha van NMEA adatfolyamod. Az androidos telefonokban nem jellemzô, mert API-n keresztül látják a vevôt. De ha van pl. egy külsô BT vagy USB vevôd, akkor azok tudnak így beszélni ( vagy csak így tudnak ), és a GGA mondat tartalmazza a geoid feletti magasságot és a geoid korrekció értékét is a tszf-hoz viszonyítva, így a tszf számítható.


Még egy tipp: Az altitude managerben nézd meg a szûrô beállítást; ha nem repülsz, akkor bátran veheted erôsebbre a magassági szûrést, és akkor talán kevésbé fognak szóródni a magassági adataid a logban ( nem tudom hogy a logban is érvényesül-e a beállítás, vagy csak a térképes nézeten ).
[előzmény: (74590) Marton Zoli, 2016.02.01 06:51:34]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2016.01.11 13:23:36 (71264)
Bükkben mindjárt rajzolok, majd javítom.
[előzmény: (71263) Old Eye, 2016.01.11 12:42:03]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.12.29 19:39:33 (74446)
Mindkettő igaz, és egyik sem. :)
A nyomvonal hossza szűretlen adat ( illetve csak a mintavételezés limitált gyakorisága ad egyfajta primitív szűrést ). Gyakorlatilag az egyes rögzített pozíciók közti szakaszok összesített hossza. Mivel a pozíciómeghatározás eleve hibákkal terhelt ( optimális esetben is 3-8m lehet a hiba ), és a sebesség gyalogosan kicsi, ezért a relatív hiba minden szakasznál magas.*
Az útkomputer valamilyen algoritmus szerint ebből a nyers trackből közelíti a valós úthosszt. Az sem lesz pontos, de a valóságoshoz vélhetően közelebb lesz. De csak azért, mert a szűrést arra hegyezték ki. Amúgy 15-20%-ot az is simán csalhat szélsőséges helyzetekben ( tapasztalat ).

*Valójában erre is vannak szűrőalgoritmusok, de sokkal hatékonyabb a teljes adatsorból dolgozni, mint menet közben az előző néhány pontból.
[előzmény: (74439) palkova, 2015.12.29 12:00:37]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.12.27 21:46:30 (74426)
Nem, nem igényel.
Az is elég ha csinálsz egy restartot a telefonon. ;)
[előzmény: (74425) Marton Zoli, 2015.12.27 21:43:16]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.12.08 11:22:55 (74394)
Esetleg le is lehetne generáltatni ôket.
Néhányan keresik ezt is, és a russásokat is.
[előzmény: (74393) Old Eye, 2015.12.08 10:42:12]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.12.05 22:25:18 (71242)
Megfogalmazom máshogy.
Nincs rá dedikált jelölés, és itt a TuHu-n jó eséllyel nem is lesz már.
Akkor sem, ha nem hülyeség, tömegek fogják használni, karban lesz tartva és 100 év múlva is kinn lesz a terepen.
[előzmény: (71241) Medves, 2015.12.05 21:52:06]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.12.05 20:08:10 (71240)
Ja. Tanösvény jel. Az jó mindenre. :P
[előzmény: (71239) cseremoha, 2015.12.05 19:11:56]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.12.04 15:29:11 (71236)
Nagy előnye a megoldásnak, hogy nem fogják sem láncfűrésszel kivágni, sem a vihar nem nagyon tesz benne kárt, és nem fog a hordozó növekedése miatt sem 5x-ösére felfúvódva láthatatlanná válni.
( Bár valószínűleg a valós indok sok pénz hatékony elköltése volt. )

Mindenesetre amit ezekre festenek, az nem 4-5 évig lesz látható a karbantartás teljes hiánya mellett hanem 40-50 évig.
De persze a TuHu így sem fogja tudni megjeleníteni az új, tiszavirág-életű jelzéseket. :P
[előzmény: (71235) Hev, 2015.12.03 18:13:14]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.12.03 08:36:37 (71234)
Megjelentek a Bükkben több helyen is ilyen MTSZ felirattal nyomott betonoszlopok.
A régi MPK oszlopokhoz hasonlítanak, csak nem kábelfektetést jelölnek, hanem turistautat. Az eddigi jelzések mellett az új, tematikus jelzéseket ( http://www.turistamagazin.hu/fedezd-fel-az-uj-tematikus-utakat.html ) is ilyenekre pakolják fel.
Szerencsére már megállapítást nyert, hogy karbantartás hiányában néhány év alatt úgyis el fog tûnni az összes újdonsült jelzés, arra a rövid idôre pedig nem kell velük foglalkozni.

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.11.27 09:24:20 (74352)
Konkrét hivatkozást nem adtál, helyette az egész netet ajánlottad (jó nagy falat), illetve egy website nevének egy részét (az sem kevés).

Úgy gondolom, hogy te, mint az internetet készségszinten használó ember képes vagy néhány google keresést indítani.
A kérdéses website nevének megadott részére ráguglizva ( precízen: a www.google.hu keresőablakába beírva ) a legelső találat lesz.



A Garmin programozói egy stabil firmware-t is nehezen tudnak összehozni (az O6xx sorozatnál volt amelyikhez alig két nap után ki kellett adni a javítást). Ha a programozóit ilyen rosszul választja ki a Garmin, akkor miért kellene elhinnem, hogy a mérnökeit jobban megválogatja?

Mi köze a firmware-nek az akkumulátortöltéshez?!
Az akkumulátortöltés pont ugyanúgy van megoldva, ahogy a GPS vevő vagy a soros kommunikáció. Vesznek egy célhardvert valakitől aki ilyeneket fejleszt, beforrasztják, és kész. A töltőáramkör mindent elintéz önállóan, az eszköz csak néhány flagen keresztül beszélget vele ( esetleg soros interfészen ).



Nem linkelem be, de azt hiszem Te sem vitatod, hogy a GPS vevőkészülékekben is elterjedten használt NiMeH akkumulátorok gyorstöltése során a feltöltöttség detektálásának egyik módja - egyebek mellett - a hőmérséklet változásának figyelése. Szintén nem linkelem be, mert közismert tény, hogy a műanyag rosszul vezeti a hőt, tehát erős a gyanúm, hogy az Oregon teljes egészében műanyagból készült elemfészkében nincs olyan érzékelő, amelyik az akkucellák hőmérsékletét akár együtt, akár külön-külön figyelné. Ha a Garmin mérnökei igazán jó töltőt akartak az Oregonba építeni, akkor miért hagyták ki a jó töltőkre jellemző egyik funkciót? Ha ezen spóroltak, akkor hogyan higgyem el, hogy a NDV figyelő áramkörön nem spóroltak?

A műanyag valóban rossz hővezető, de ez két okból teljesen lényegtelen.
a) a töltés aránylag lassú folyamat, néhány másodperc ide vagy oda nem oszt, nem szoroz.
b) soha, sehol nem mérnek akkumulátorhőmérsékletet az eszközben. Mindig az akkumulátortokon belül mérik. Az ilyen akkukban van egy NTC és van ( minimum ) egy plusz terminál amin keresztül a töltőáramkör ki tudja olvasni.
De nem feltételenül szükséges a hőmérséklet mérése, a dV/dt figyelés vagy akár egy sima időzítő ( esetleg ezek kombinációja ) adott esetben pont olyan jó. A valóságban leggyakrabban mindhármat egyszerre szokták használni.
( Egyébként nem értem, hogy hogy jön ide a gyorstöltés? )



"A nikkel alapú akkumulátorok károsodás nélkül túltölthetők ha elég kicsi a töltőáram."

Annak ellenére, hogy a nikkel alapú akkumulátorok elég kicsi töltőárammal - szerinted - károsodás nélkül túltölthetőek, ennek ellenére a teljes feltöltődés után mégsem ajánlott őket néhány napnál tovább csepptöltésen hagyni (pedig ott elegendően kicsi a töltőáram):
"After full charge, the NiCd battery receives a trickle charge of 0.05–0.1C to compensate for self-discharge. To reduce possible overcharge, charger designers aim for the lowest possible trickle charge current. In spite of this, it is best not to leave nickel-based batteries in a charger for more than a few days. Remove them and recharge before use."
A forrás majdnem elfelejtettem linkelni
Nem lehetséges, hogy azért ajánlott levenni a töltőről, mert pár hét után a csepp(túl)töltés mégis csak megrongálhatja a kellően kicsi töltőárammal - állítólag - károsodás nélkül túltölthető akkut? Nem lehetséges, hogy inkább Neked kellene revideálni az álláspontodat, és mégiscsak az általad javasolt Battery University tudja a fankót?


No, mégiscsak rá tudtál guglizni? :P
Ha elég kicsi a töltőáram ( C/10 vagy kevesebb ) akkor jellemzően maradó károsodás nélkül, hosszú ideig ( akár 1 évig ) túl lehet tölteni ezeket az akkukat. Ezt mindig a gyártó mondja meg az adott akkumulátorra, sajnos nem lehet megúszni az utánanézést ha az ember hetekig-hónapokig töltőn akarja hagyni a cuccot.
Vannak olyan típusok, amik jobban bírják a folyamatos ( csepp- ) töltést, vannak olyanok, amelyek kevésbé. A BU általánosan fogalmaz, és a biztonság javára.
És itt a trickle charge-ról beszél, ami magyarul csepptöltés. Aminek az a célja, hogy feltöltve tartsa az akkut. Az előzőleg már teljesen feltöltött akkut. Azaz készenléti üzem. Erre alapvetően kevéssé alkalmasak a Ni alapú akkuk. Illetve a legtöbb akkumulátortípus, kivéve az ólomakkumulátorokat. Amelyik alkalmas, annál is számolni kell az elektródák passziválódással, azaz a használatba vételt követően néhány teljes ciklus ( tipikusan 3-5 ) után érik el az eredeti kapacitásukat és terhelhetőségüket.
Csepptöltésnél nem a feltöltés a cél, hanem a töltött állapot fenntartása. A cella kapacitás sokszorosának megfelelő mennyiségű energiát engedünk keresztül a csepptöltés folyamán az akkumulátoron.
De amiről eredetileg szó volt, az a cellák inhomogenitásából eredő túltöltés ( illetve mélykisütés ). Ott az idő limitált ( ha van annyi esze a usernek hogy nem hagyja a töltőn az eszközt örökké* ), és a pluszban átengedett energia a teljes cellakapacitás töredéke.

*A modern töltőáramkörök ezt is okosan kezelik, nem folyamatosan engedik az áramot a töltött akkura, hanem időnként, impulzusokban töltenek rá egy kicsit.



Nem tudom linkelni, de saját tapasztalatom, amit bármikor tudok reprodukálni, hogy az egy csomagban vásárolt, egyformának látszó, azonos névleges kapacitású akkumulátorok között is van kisebb-nagyobb különbség. (Legalább is az IPC-1-es töltőm szerint, ami vélhetően nem téved nagyot.) Álmoskönyv helyettt itt megtalálható, miféle problémákat okoz, az eltérő cellák sorbakötése.

Tök felesleges linkelni, a nyers cellák valóban 15-20%-ot szórnak, ezt én is tudom, és a gyártóknál is utána lehet nézni. Van mikrovezérlős töltőm ( Bantamtek BC6-10 ), válogattam össze is nem egyszer kapacitás szerint cellákat ( régebben analóg méréssel is ), tényleg ez a helyzet.
Az eltérő cellák sorbakötése alatt elsősorban az eltérő gyártótól származó és/vagy eltérő típusú és/vagy eltérő kapacitású és/vagy eltérő állapotú ( korú, ciklust teljesített ) cellák sorbakötését szokták érteni.
Ha azonos cellák vannak sorbakötve, és az egyik számottevően rosszabb, mint a többi, az nem normális üzem, hanem hiba.
Az új celláknál fennálló 15-20%-os eltérés a napi használat során nem jelent semmit. Mind a töltők, mind a működtetett berendezések, mind az akkuk remekül tolerálják. Ezért gyártanak ekkora szórással a gyártók; mert kisebb szórással drágább lenne, a nagyobb pedig problémákat okozna a felhasználónál.
Vannak érzékenyebb / extrémebb alkalmazások, ahol tényleg fontos, hogy ne legyenek gyengébb cellák a pakkban, ezeknél szokás 5%-os illetve 1%-os tűrésen belül összeválogatni a cellákat ( pl. modellezés ). Az ilyen pakkoknál 1-nél lényegesen nagyobb szorzó van a nyers cellákból épített telep árához képest.

A Garmin GPS nem ilyen felhasználás.
[előzmény: (74351) KoLa, 2015.11.25 18:57:48]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.11.25 15:54:33 (74347)
Figyelmen kívül hagysz az érvelésed során olyan logikus peremfeltételeket, mint pl. hogy a töltőáram nagysága időben változtatható ( megjegyzés: és félelmetesen egyszerű a Ni alapú akkuk töltésére intelligens vezérlést csinálni még diszkrét, analóg eszközökkel is ), vagy hogy a Garmin mérnökei minden bizonnyal tudták hogy a beépített töltő funkciónak hogyan kell működnie úgy, hogy az jó legyen. Vagy hogy műszaki jellemzőket nem álmoskönyvvel támasztunk alá.

Én mellesleg adtam hivatkozást.
Várom a tiédet.
[előzmény: (74346) KoLa, 2015.11.25 14:41:16]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.11.25 11:37:19 (74344)
Elnézést kérek amiért elragadott az indulat.
[előzmény: (74343) Juju, 2015.11.25 11:33:29]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.11.25 10:54:14 (74342)
Ugyanezt a kötekedő-álnaív játékot játszottad az OSM-es topicon is. Nem szórakoztató.
Ha tanulni akarsz, az egész net a rendelkezésedre áll. Kezdd pl. a batteryuniversity-vel.
[előzmény: (74339) KoLa, 2015.11.24 21:41:47]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.11.24 21:02:15 (74338)
Most vagy nem értesz az akkumulátorokhoz, vagy trollkodsz.
De egyik esetben sincs miről vitáznunk.
[előzmény: (74336) KoLa, 2015.11.24 17:55:33]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.11.24 10:17:54 (74331)
A nikkel alapú akkumulátorok károsodás nélkül túltölthetôk ha elég kicsi a töltôáram. Ezért alkalmasak a csepptöltésre is.
[előzmény: (74326) KoLa, 2015.11.23 18:13:40]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.11.16 17:45:59 (74286)
Én elégedett vagyok a saját eszközeimmel, és az ár, az nem jelent meg szempontként. :)
[előzmény: (74285) V_Gabor, 2015.11.16 17:31:19]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.11.16 14:49:59 (74284)
Bad Elf GPS PRO+
http://bad-elf.com/pages/be-gps-2300-detail

Vagy veszel egy glonass-os okostelefont és egy power bankot. Ezzel a párosítással nagyon-nagyon hosszú logokat is el tudsz menteni. :)
[előzmény: (74279) zsoooc, 2015.11.15 15:26:05]

Lipták Rolandhozzászólásai | általános | válasz erre | 2015.10.26 14:53:57 (6398)
2. Mobile Atlas Creator.
Kell majd hozzá egy .xml file amivel látja a TuHu raszterest ( gugli a barátod ).
Egyébként már vagy 3 hónapja áll a raszteres úgyhogy valójában nincs belôle igazán friss.
[előzmény: (6396) emik, 2015.10.26 08:59:29]

Lipták Rolandhozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2015.10.15 12:04:32 (74168)
Valószinûleg költséghatékonyan szeretné kezelni a dolgot, egyébként nem kérdezne ilyeneket.

Szerintem ( ha van ) érdemesebb okostelefonnal kezdeni, arra egyszerûen lehet térképet rakni. Ha azt kinôtte, majd eldönti, akar-e drágáér' Garmint.

Amúgy WinCe alá is lehet hekkelni TuHu-t, akár garminos térképeket is ( de legrosszabb esetben a rég leállt Russa kimenet térképeit biztosan ). A gugli megmondja, hogyan.
[előzmény: (74165) scele, 2015.10.15 10:01:36]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.10.08 10:03:34 (71180)
Nem, nem én csináltam. Nem terveztem, nem festettem fel.
[előzmény: (71179) tekan, 2015.10.08 09:41:11]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.10.08 07:59:02 (71176)
Ne haragudj, de nem értem.
Milyen piros almás logot ( logót? )?
[előzmény: (71175) tekan, 2015.10.08 07:45:56]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.10.07 14:38:16 (71162)
Mit nem én csináltam? o.O
[előzmény: (71159) tekan, 2015.10.07 13:42:31]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.10.07 14:37:46 (71161)
"Amennyiben felvetésedet komolyan gondolod, akkor keresd meg vele a Tuhu tulajdonosát/fenntartóját."

Tudtommal a vezetôség olvassa a fórumot.
[előzmény: (71158) cseremoha, 2015.10.07 13:08:20]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.10.07 14:34:52 (71160)
Nahát, mekkora oltári szerencse, hogy pont azt, amit nem tud a TuHu rendesen megjeleníteni, azt tulajdonképpen nem is kell. És ezek egyébként is olyan területen vannak, amelyek nem fontosak.

Megnyugodtam.
A hiányosságokat nem pótolni kell, hanem elmagyarázni.
A TuHu jôvôje biztosított.
[előzmény: (71157) Hev, 2015.10.07 12:46:18]

Lipták Rolandhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2015.10.07 10:51:09 (71156)
Úgy beszélsz a szerkesztôkrôl mintha valamiféle autoritások lennének, akik rendelkeznek forrásokkal, eszközökkel és felelôsséggel. Pedig nem.

Lejjebb említettem, hogy új, tematikus turistautak jelentek meg Észak-Magyarországon ( és nyilván máshol is már, vagy a jövôben ).
Néhány itt a közelemben is van, letrackelhetném, de nem fogom.
Nem azért, mert hû, lemásolja a gaz OSM, hanem azért, mert a) a TuHu adatbázisa nem teszi lehetôvé az új jelzések rögzítését b) a rögzítésre alkalmazható megoldások nem jelennek meg mûködô kimeneten. Feleslegesen pedig nem szeretek dolgozni.

A TuHu - a fenti példát alapul véve - nem hogy fejlôdésre nem képes, hanem már az aktuális állapot fenntartására sem. Nem, nem azért, mert nem trackel / rajzol elég ember, hanem azért mert bele kellene tolni néhányszáz emberórát a fejlesztésbe, amit senki nem fog, mert a) tavaly ilyenkor is késô lett volna b) jelenleg itt senki nem ért hozzá c) aki esetleg mégis az szívbéli jóságból nem fog felajánlkozni.

Ahogy mondtam, ideje bezárni a boltot, amíg méltósággal van rá mód.
[előzmény: (71155) Güszi, 2015.10.06 15:29:25]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók