Amint azt lent is írtam, a hasonlóságok nem feltétlenül azt jelentik, hogy a Mio gyárt lowcost cuccokat is Airis néven, hanem inkább azt, hogy van egy pl. Huing-Thei-Chai nevű kínai gyártó valahol a dzsungelben, akitől a Mio és az Airis is rendel, a Mio gépei pedig a masszív minőségellenőrzésen átesett futószalagról, az Airis meg egy másik sorról fog lejönni. Persze mindez feltételezés, de az általad leírt jelenségek alapján nem lehet rendes következtetéseket levonni.
- USB kábel. A KonicaMinolta fényképezőgépem is ugyanolyan kábelt használ (mini USB), mint az MDA Vario telefonom, vagy a Mio P550. Ettől még 3 különböző termékről van szó. Az USB csatlakozó elhelyezése pedig eléggé fantáziátlan meló a tervezőasztalon, általában a gép aljára, középtájékon szokás.
- Töltőkábel. A töltő az többnyire készülékfüggetlen dolog. Gondolj csak a sima mobilokra! Ott is egy töltő 20 típushoz jó. Arról nem is beszélve, hogy a mini USB-s eszközökhöz gyakorlatilag elég 1 töltő, hiszen az tuti, hogy 5 Voltot fog adni (a PC-d USB-je is ennyit ad), csak annyi a különbség, hogy a PC USB-je emlékeim szerint 500 mA-nél többet nem ad, egy hálózati mini USB-s töltő pedig akár 1-1.5 A-ig is megy. Szóval a töltőt tutira teljesen külső gyártóval készíttetik, az én PDA-telefonomhoz pl. a Delta Electronics, a Dell PDA-mhoz pedig a LITEON. Az Acer notebookomhoz is LITEON töltő van, de ettől még a Dell és az Acer nem ugyanaz a cég.
- Csavarozott akksifedél. Ez sem feltétlenül egyezésre utaló jel, hiszen két módon lehet rábírni az akksit, hogy a helyén maradjon (legalábbis a PDA-knál ezeket láttam eddig): 1. csavaros fedél 2. reteszes fedél. Akár arról is lehet szó, hogy az egyik gyártó lekoppintotta a másik ötletét. Érdemes beleolvasni mondjuk a pdamania.hu híreibe, hogy az utóbbi időkben hány iPhone-klón jelent meg, gyakran a legapróbb részleteket is lemásolva.
- Kezelőgombok száma és kiosztása. Régen, amikor még nem volt GPS, meg WM5 a PDA-kban, akkor a gombkiosztás szinte teljesen szabványos volt. Akkor is voltak renegátok, de ha végignézed kb. a 2003-as kütyüfelhozatalt, azt fogod látni, hogy van 4 gomb szépen sorban, középen meg a 4 irányú navigációs gomb, (jó esetben) benyomható középrésszel. A 4 gomb is régen szabványos volt, talán Calendar, Contacts (vagy Tasks?), Inbox és Home. Persze ezt át lehetett állítani, de ez egy jól megszokott "szabvány" volt. Aztán jött a Windows Mobile 2003 Second Edition, meg az integrált GPS-ek, és borult az egész, hiszen a korábbi 1 soros kiosztásból lett 2 tömbös, és ilyen cuccok kerültek ezekre a gombokra, hogy GPS, Zoom in, Zoom out stb. Sőt volt olyan PDA, amin nem 4 hardvergomb volt, hanem 6. Szóval ma már, ha két PDA-nak ugyanaz vagy hasonló a harvdergomb-kiosztása, rögtön másolatra, plágizálásra gyanakszunk, pedig lehet, hogy csupán kezd az ipar újból valamiféle ki nem mondott "szabvány" felé tendálni. A konkrét esetben nem tudok véleményt mondani, hiszen nem tudom, hogy a T620 mivel van összehasonlítva (Mio 169, vagy P550). A reset és a kikapcsoló gomb pedig ismételten nem egy túl kreatív elhelyezést igénylő valami, láttam már olyan Asust, aminek ugyanott van a reset gombja, mint a Fujitsu-Siemenseknek, de ettől még más világ a kettő.
- Autós tartó. Ezt is külső gyártó csinálja, a két cégnek lehet azonos beszállítója. Ami nem is csoda, hiszen valószínűleg kevés cég gyárt autós tartót, inkább csak matricáznak. A kb. ugyanakkora PDA-khoz pedig kb. ugyanolyan tartó kell.
- Fagyási jelenségek. Ez sokszor a felhasznált harvderelemektől és a konkrét WM verziótól is függ. Ugyanúgy lehet egy Asus és egy Acer notiban is Broadcomm hálózati vezérlő, ez PDA fronton is így működik. De pl. javítgattam sokáig egy Fujitsu-Siemens N520-at és egy Asus A636-ot, teljesen ugyanúgy fagytak azok is, mégpedig ugyanúgy teljesen váratlanul (szerintem alaplaphiba volt). Márpedig ismét két teljesen különböző brandről beszélünk.
Ha az Airis és a Mio tényleg egy tőről fakadna, akkor szerintem a PNA piacon kellene a leginkább megmutatkoznia ennek a ténynek, márpedig a T9xx széria szerintem köszönőviszonyban sincs a Mio Cxx szériájával, sem kívülről, sem belülről. Én fogtam már a kezemben T620-ast, meg Mioból 169-est, P350-est, P550-est, P560-ast is, PNA kínálatból szívtam már T910 telepítéssel, nyomorgattam C250-es Miót, de totál más érzés, ha nagyon marketingesre venném a figurát, akkor azt mondanám: más életérzés. Ettől függetlenül az Airis nem szar, csak olcsóbb a Mio cuccoknál, és szerintem az árkülönbség látszik, érződik. Nem azt mondom, hogy használhatatlan, csak azt, hogy Mio-Airis házasság elmélete szerintem egy élelmes kereskedőtől indulhatott országjáró turnéjára, aki rájött arra, hogy Magyarországon mindenki a bestbuyt keresi, a "hát ez így néz ki, de belül aztán..." életérzést. VW Lupo vs. Seat Arosa.[ előzmény: (25474) dbalint, 2008.02.04 07:48:03] |