turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
, Kolesár hozzászólásai
Mielőtt kérdeznél, olvass: Wiki
Szerkesztést támogató audit processzek itt

új hozzászólás | témák listája

Összesen: 3161 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő


Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 19:15:56 (67863)
Röviden: utaknál csak a típus kötelező: highway=*. Húzol egy vonalat, ráteszed hogy highway=track és lett egy földutad.

Hosszabban: az utakat highway=* írja le, a vasutakat railway=*, a vizeket waterway=* és így tovább. A turistautak.hu típuskészlete csoportokba foglalja a típusokat, az osm-en csoport=érték formában jelenik meg.

A kulcsok egyediek egy objektumon, tehát nem lehet egyszerre highway=valami és highway=másvalami is. A kulcs-érték párosokat egyenlőségjel választja el, mint a mapeditben is. Egy ilyen kulcs-érték páros egy címke. Egy objektumon bármennyi címke lehet, akár egy sem.

Hasonlóság a turistautak.hu-val: pontosan így működnek a poi tulajdonságai. A vonalakra és a felületekre végül nem terjesztettem ki, egyébként lehetett volna ott is.

Különbség: az osm a kis- és nagybetűket megkülönbözteti és teljesen unicode.

Objektum maradhat címkézetlen is, ha része valami kapcsolatnak. Ha nem része, akkor hiba a címkézetlenség, erre a JOSM figyelmeztet is.

Az osztályozás több szintű is lehet. A leggyengébb szekérutat két címke írja le:
highway=track
tracktype=grade5

A burkolatlan utcát is kettő:
highway=residential
surface=unpaved

Ha burkolt, akkor elég egy:
highway=residential

Összefoglaló a típuskészletről magyar nyelven:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hu:Map_Features
[előzmény: (67860) laszloistvan, 2014.05.28 18:15:07]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 16:09:33 (67859)
Ami nem látszik a nyomvonalakból, az látszik a térképről. Amit ott te rajzoltál, azt megnézheted. A legegyszerűbb, ha a turistautak.hu friss állapotát nézed, egy kattintás és bent van a háttérben.

Ha ez valamiért nem jó, mert mondjuk nagyon rendes vagy és tényleg csak azt szeretnéd átvenni amit te tettél bele, akkor tedd alá a modonly mp-t, arról vedd át a geometriát vektrorosan egy az egyben. Ezt sem tilthatja meg senki.

Eygébként az a véleményem, hogy nehézkesebb összemásolás után a végeket összevarrogatni, gyorsabb végigszaladni a vonalon és megrajzolni frissen. Azóta lehet hogy jött új nyomvonal, meg persze ott van a műholdkép is.
[előzmény: (67858) Lipták Roland, 2014.05.28 15:51:41]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 14:26:53 (67857)
Az előző képhez az alábbi lépésekkel tudsz eljuni:

1. Indítsd el a JOSM szerkesztőt. http://josm.openstreetmap.de/josm-tested.jar
2. Fájl / Letöltés OSM-ről, majd
- nagyíts bele (egérgörgővel)
- mozgasd (lenyomott jobb egérgombbal)
- jelölj ki egy környéket téglalappal (lenyomott bal egérgombbal)
- kapcsold be felül a [x] Nyers GPS adatok letöltését
- töltsd le
3. Légifelvétel / Bing Sat

A turistautak.hu jelkulcs bekapcsolásához (csak az első alkalommal telepítendő, utána megjegyzi):
4. Ablakok / Térképrajz stílusok
5. A jobb oldalt alul megjelenő új eszközben az alsó négy gomb közül kattints a jobb szélsőre (beállítások).
6. A jobb oldali listától jobbra felül van egy + jel, arra kattints (új stílus).
7. Add meg a helyét az alsó url mezőben: http://kolesar.turistautak.hu/turistautak.hu.mapcss

Ha nem szeretnéd a sárga töréspontokat látni, akkor ugyanígy kapcsold be az alábbi stílust is:
http://kolesar.turistautak.hu/hide-nodes.mapcss

Ezek a .mapcss fájlok könnyen szerkeszthetők, testreszabhatók. Így készítettem én is.
[előzmény: (67856) Kolesár, 2014.05.28 14:04:12]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 14:04:12 (67856)
Így néz ki az JOSM szerkesztőfelülete nálam, amikor bing van a háttérben, rajta a nyomvonalak, legfelül pedig a térképi vonalak, turistautak.hu jelkulccsal.



Felül baloldalt a deltás csomópontban még lenne mit igazítani a vonalon, mert a nyomvonalak szélén halad. Ha kikapcsolom a nyomvonalakat, jól látszik az út a Bing műholdképen is.
[előzmény: (67855) Kolesár, 2014.05.28 13:21:45]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 13:21:45 (67855)
Ha nem megengedett az átvétel, akkor fogd a nyomvonalaidat és rajzold meg újra. Bekapcsolhatod háttérben a turistautak.hu-t, hogy könnyebben azonosítsd az egyszer már beállított úttípust, így nem kell két ablak között cikáznod. A saját nyomvonalaid alapján kattintasz. Már csak azért is érdemes újrarajzolni, mert ha látszik valami a műholdképről, akkor érdemes ahhoz (is) igazodnod.
[előzmény: (67853) Lipták Roland, 2014.05.28 13:01:36]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 12:52:20 (67852)
Megértem, ha rossz tapasztalataid vannak a közös munkával kapcsolatban. Az a helyzet, hogy az osm-en elég jól működik. Lábatlan épületeit két nap alatt megrajzolták néhányan.

Egységes szerkezetben jönnek-mennek az adatok (osm xml), részletesen kidolgozott api vigyáz arra, hogy ne ütközzenek a módosítások. Az eredmény megnyugtatóan jó. Ezek friss tények, ellenőrizheted.

Lábatlanban az előre megrajzolt épületkontúrokkal indul a terepi felmérés, két hét múlva házszámok is lesznek rajtuk.
[előzmény: (67851) alnibell, 2014.05.28 12:45:40]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 12:32:32 (67850)
Egy Monterra áráért öt darab jó állapotú használt S2-t veszek. Négyszer elázhat, leeshet, eltörhet és még mindig ugyanott vagyok anyagilag.
[előzmény: (67846) Lipták Roland, 2014.05.28 12:15:35]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 12:23:20 (67849)
Szerintem eltúlzod a helyzetet. Nem volt felesleges a munkád. A turistautak.hu nem szűnik meg. Ha átáll osm-re, és az MGKE megengedi az átvételét, akkor lesz ember, aki újrarajzolja helyetted, lehet hogy éppen a turistautak.hu részéről. Akkor válik feleslegessé, ha a felhasználók már nem keresik a térképet, az MGKE pedig nem engedi a feldolgozott adatok átvételét.
[előzmény: (67843) Lipták Roland, 2014.05.28 12:11:56]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 12:20:08 (67848)
Tévedsz, nem volt errefelé felmérése az osm-nek, Nyergesújfaluban volt tavaly, az nem nyúlt át idáig. Idén június 7-8-án lesz Lábatlanban.
[előzmény: (67838) olahtamas, 2014.05.28 12:03:34]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 12:18:53 (67847)
Ezt digitalizálásnak hívják és a turistautak.hu is örömmel venné, ha valaki megajándékozná ilyen felvételekkel. A forrása Bing vagy MapBox műholdkép, amelyet az osm jogszerűen használ fel ahhoz, hogy térképi pontokat jelöljön ki rajta. Ehhez az osm valóban remek eszközkészletet ad.
[előzmény: (67841) alnibell, 2014.05.28 12:07:26]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 12:15:33 (67845)
"A példa csak arra jó bizonyíték, hogy az OSM-ben jobban megy a másolás, míg a TuHu-nál ez tilos."

Értelmezem a fenti kijelentésedet.

Az előzmény, amire hivatkozol, térképcsempe-pár Lábatlanból, amelyen a piros sáv turistajelzés látható, amint halad felfelé a szőlőhegyen Pusztamarót irányába. A turistautak.hu térképén egy utca ágazik ki belőle, felmérendő utak három csomópontban. Ezen felül a lakott terület felülete és szintvonalak. Az osm-en ezen felül szerepelnek a földutak, felületborításként szőlő, plusz az épületek egyenként, valamint utcanevek.

Fenti mondatod leginkább úgy érthető, hogy amíg a turistautak.hu szabályai tiltják a másolást más térképekről, addig az osm-ben másolnak. Az osm is ugyanúgy tiltja.

Mivel a turistautak.hu kivágatán gyakorlatilag a piros sáv volt az egyetlen vonal, más digitális térképeken pedig nem ábrázolják a turistajelzéseket, valamint a turistautak.hu szerkesztője vagy, ezért megalapozottan gondoltam azt, hogy a turistautak.hu térképi anyagáról való másolást értesz alatta.
[előzmény: (67834) alnibell, 2014.05.28 11:48:29]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 12:00:56 (67837)
Azért mondtam nyomvonalrögzítést, mert arra alkalmas. Pontokat felveni vele macerás, arra a CSx-et használom.
[előzmény: (67836) olahtamas, 2014.05.28 11:58:56]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 11:22:34 (67833)
Jól értem, hogy azzal vádolod az osm-et, hogy a piros sáv nyomvonalát a turistautak.hu-ról másolták át?
[előzmény: (67832) alnibell, 2014.05.28 11:19:22]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 11:17:08 (67831)
(Bocs Hev, a sok hiszti után végre konkrét kérdés is érkezett, megválaszolom.)

Van annak is előnye, ha nem fér mindenki hozzá teljes egészében egy dologhoz, ha a bővítése, módosítása, kiegészítő kontroll mellett, csak a megfelelő joggal felruházottak privilégiuma.

Hátránya is van. Kérdés, hogy melyik jobb: egy nem teljesen szabad, nem teljesen nyitott rendszer, ahol bizonyos embereknek többlet jogosultságuk van, mint egy teljesen nyitott, ahol a jogosultságok egyenlőek? Nem mindegy persze, hogy benne vagy-e a szűk körben.

Az osm-en is előfordul, amint a turistautak.hu-n, hogy valaki elbarmol valamit, általában véletlenül. Nemrég találtam egy távvezetéket, ami szabályos körívben kerülte meg a várost. Gyanús volt, utánanéztem. Lekérhető a vonal teljes története az első verziótól a jelenlegiig. Ugyanígy az egyes töréspontoké is, külön-külön (!). Ebből egyértelműen meg tudtam állapítani, hogy ki és mikor rontotta el (néhány hete) az évekig jó vonalat egy véletlen gombnyomással. A "pontok elosztása körív mentén" eszköz remek, körfogalom javításához használatos, de a távvezetéknek nem tett jót. Viszont le lehetett követni és vissza lehetett állítani az eredeti állapotát. Minden naplózódik, az egészen elemi műveletek is. A turistautak.hu-n ez nincs így meg. Nem tudod megmondani, hogy mi volt a pont/vonal/felület állapota utolsó módosítás előtt.

A véletlen gombnyomó egyébként gyakorlott régi szerkesztő volt, nem frissen regisztrált kezdő. Így ez az eset bárkivel előfordulhatott volna a turistautak.hu-n is.

A magyarországi turistautak csak azokat érdekli, akik vagy már éppen használják vagy a közeljövőben használni kívánják a térképeket.

Ezzel egyetértek. De azért kár fenntartani egy teljes út- és utcahálózatot, hogy a turistautakat legyen mire rászerkeszteni, ha van egy ennél pontosabb és teljesebb alaptérkép, amin elég bejelölni, hogy melyik a turistaút.

Az viszont nincs rendben, hogy ennek legfőbb szószólója maga a TuHu létrehozója.

Miért is nincs rendben?

Lehet támogatni egy projektet úgy is, hogy közben másik kettőt nem lehetetlenítek el.

Nem lehetetlenítem el a turistautak.hu-t. Ébredj fel, lazíts kicsit, beszéld meg a helyzetet néhány szerkesztővel magánban.

Ehhez elég lenne egy link közlése, amelyet ugyanúgy elérhetne az osztrák, meg a délafrikai érdeklődő is.

Folyamatosan azt próbálom megértetni veled, hogy ez nem ugyanaz. Emlékszel a H betűs enciklopédiára? Hiába van, hiába teszed közzé, hiába hirdeted. Nagyon kevesekhez ér el, ha nem szerves része annak, amit világszerte használnak. Amit nem találsz meg a Google keresőjében az mintha nem is lenne, mondják jogosan. Amit nem találsz meg a de facto standard szabad világtérképen, az olyan, mintha nem is lenne.

az eddigi adatok újbóli feldolgozása nem jár többletmunkával?

Dehogynem, viszont erre csak egyszeri, lezárható folyamatként van szükség és utána nincs többletmunka. A jelenlegi állapot fenntartása folyamatos többletmunkával jár, kétszeres szorzóval.

Vagy másképp, miért nem kielégítő, ha az érdeklődő egyszerűen át van irányítva ide?

Azért nem kielégítő, mert nincs hova kitenned a turistautak.hu hivatkozását az osm térképen. Így hiába próbálod megmutatni a világnak, hogy mi magyarok milyen frankón fel bírtuk mérni a turistaútjainkat. Csak úgy tudod megtenni, ha az osm-ben szerkeszted meg a turistautakat.

Az országunkról kifelé mutatott kép része ma már, hogy mennyire vagyunk jók az osm térképén. Ha ehelyett üresen hagynánk, akkor mintha nem is létezne Magyarország. Még jó, hogy voltak, akik nem hagyták hogy üres legyen itt a térkép.
[előzmény: (67830) alnibell, 2014.05.28 10:53:00]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 10:32:00 (67828)
Lábatlan, a Közép-Dunántúi piros turistaút környékének jelenlegi állapota a turistautak.hu-n és az openstreetmapen. Ugyanaz a helyszín. A jobb oldali az osm.



Amint láthatod, nem csak sokat markol, de sokat is fog az osm már most. A turistautak.hu viszonyaihoz képest magasabb szintről indul a felmérés, ezért teszi még magasabbra a lécet.
[előzmény: (67826) alnibell, 2014.05.28 10:22:02]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 10:26:07 (67827)
A kettő között az különbség, hogy az omp térképét csak az omp szerkeszti, az osm térképét pedig mindenki más.

Ugyanígy, a turistautak.hu térképét csak a turistautak.hu szerkeszti, senki más. Az osm térképét mindenki szerkeszti. Ez sokkal inkább előny, mint baj. Nézzétek meg, mi motiválja az osm fejlődését. Rengetegen készítenek belőle térképet, weboldalt, szolgáltatást, navigációt, akár nyomtatott térképet is. Eközben előjönnek hibák és hiányosságok. Ezeket kijavítják a nagy közösben, ebből kimarad a turistautak.hu.

Nagy szervezetek nyers vagy feldolgozott adattal hozzájárulnak a térképhez. Teljes országok úthálózatát, épület-körvonalát, vízrajzát tették bele állami alapdatokból. Ebből is kimarad a turistautak.hu.

Számtalan leírás, tanulmány és cikk foglalkozik osm adatokon alapuló adatfeldolgozással, kutatással, elemzéssel. Ezekből duplán kimarad a turistautak.hu. Egyrészt mert nem férhető hozzá könnyen a nyers adat, másrészt mert aki osm alapon csinál valamit, nem bajlódik külön a turistautak.hu-val.
[előzmény: (67823) KiVi, 2014.05.28 10:08:45]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 10:15:34 (67824)
Jó, hogy hoztad ezt a példát, igazán szemléletes.

Tegnap említettem én is egy oldalt, idézem újra, mert eléggé kipörgött már. A merretekerjek.hu útvonaltervezőjét és szintemelkedés-görbéjét mutattam, mint jó példát osm alapú szolgáltatásra. Ugyanilyen szeretett volna lenni a turistautak.hu is az első perctől fogva, csak nem volt hozzá adat. Bármikor lehet ilyen a jövőben, kizárólag fejlesztési kapacitás kérdése. Bármelyik adatbázisból, turistautak.hu vagy osm.

Éppen ezért felesleges, hogy két párhuzamos adatforrás érhető el ma Magyarországról. Még feleslegesebb mindkettőt fejleszteni. Azt a munka, amit a párhuzamosság fenntartására fordít a turistautak.hu, hasznára válhatna az egész világnak. Fordítva is nézzétek meg: az a munka, amit az osm szerkesztői végeznek, ki tudná egészíteni azt amit most ti végeztek a turistautak.hu-ban. Egységben az erő.
[előzmény: (67810) heyjoe, 2014.05.28 09:27:47]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 10:02:28 (67821)
Az időzítés teljesen véletlen, a lábatlani felmérésre hívtam meg a turistautak.hu szerkesztőit. Túl közeli időpontot tűztek ki, így maradt bőven ingyen szállás és étkezés, ezért gondoltam hogy mivel úgyis egy hajóban evezünk, miért ne terjeszhetném ki a meghívottak körét.

Szó sincs bekebelezésről meg megszerzésről. A felméréshez nem kell más, mint maga a terep, amin nincs stipistop. Ez nem olyan, mint a piaci részesedés, hogy vagy én vagy a másik. Mindkettő fel tudja térképezni ugyanazt. Csak kár látni, hogy a világtól elszigetelt csapat munkájának eredményét sokkal kevesebben hasznosítják, mint a másikét.

A turistautak.hu most olyan, mintha egy intraneten dolgoza. A nyelvi nehézségek, az eltérő adatszerkezet és a bezárkózó licenszelés miatt az eredmény csak szűk kör számára, korlátozottan férhető hozzá. Itt a lehetőség váltani.
[előzmény: (67819) hadidoki, 2014.05.28 09:52:26]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 09:49:37 (67818)
Kedves Miklós!

Nem látod a fától az erdőt.

A turistautak.hu adatbázisa másodlagos. Az elsődleges az, hogy van 20 nagyon aktív, 60 aktív és néhány száz régebbi szerkesztő, akik közül többen eddig nem is gondolták, hogy feleslegessé válhat a turistautak.hu-ra fordított munkájuk. Igyekeztem felhívni a figyelmüket a kialakult helyzetre és alternatívát javasoltam számukra.

Sokat dolgoztam a turistautak.hu felépítéséért, ezért átfogó megoldásként javasoltam a név és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások új alapokra helyezését, hogy ne vesszen el a süllyesztőben. Ez nem csak az MGKE-nek szól, hanem mindazoknak, akik a turistautak.hu-t szeretnék a jövőben is használni. Ha a turistautak.hu nem lép, akkor maradhat ott is, ahol van.
[előzmény: (67814) Old Eye, 2014.05.28 09:40:30]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 09:34:09 (67813)
Sokáig idegenkedtem az okostelefonoktól, mígnem tavaly nyáron elromlott a Nokia 6303-am. Vettem egy használt Samsung Galaxy S2-t, körülbelül ugyanannyiért, mint amennyi a 6303 újjonan volt annak idején, és azóta nem csak térképet nézek rajta nagy felbontásban és részletességgel, hanem kiváló nyomvonalakat húzok vele, Sirf IV van benne.

Terepi felmérésre ma a két legjobb gps vevő a látókörömben a Garmin GPSMAP 60 CSx és a Samsung Galaxy S2. Kipróbáltam tavasszal Glonass-képes új Garminokat, MTK vevős CSx-et és loggert, nem vették fel a versenyt ezzel a kettővel.

Az akkura oda kell figyelni, viszek magamman pótakkut. Reggel hattól este kilencig folymatos nyomvonalat tudok vele húzni két akkuval.

Szívesen megmutatom élőben, menjünk el egyszer közösen túrázni.
[előzmény: (67811) olahtamas, 2014.05.28 09:27:50]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 09:27:36 (67809)
Az osm nem versenytárs, hanem a turistautak.hu jövője. Ezt mint az egyik alapító mondom.

Tegnap óta folyamatosan azt szajkózod, hogy miért nem szóltam hamarabb, hogy mit tervezek. Magát az üzenetet nem értetted meg vagy nem akarod tudomásul venni.

Megismlétlem: a turistautak.hu adattartalmának további szerkesztése felesleges munka. Kerestem alternatívát, találtam, beszámoltam róla, szabad a választás.
[előzmény: (67808) alnibell, 2014.05.28 09:21:33]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 08:28:04 (67807)
A turistautak.hu innentől kezdve elsősorban nem adattartalom, hanem csak egy bejáratott név. Régebben egyedi tartalom volt benne, most már a tartalom nem egyedi. Maradt a márkanév és a felhasználók nagy része csak megszokásból használja. Ennek akkor szakad vége, amikor a haver hozza az okostelefonján az osm alapú turistratérképet szintvonalakkal.



Az MGKE-nek nem érdeke, hogy sokan használják a turistautak.hu-t. Sőt, technikailag ellenérdekelt, mert sok felhasználóhoz erős vas kell, az meg neki pénzbe kerül.

Elsősorban a térképszerkesztők érdeke, hogy sokan használják azt, amit szerkesztenek.

Amit ma megrajzolsz a turistautak.hu-n, eljut x emberhez.
Amit ma megrajzolsz az osm-en, eljut y emberhez.
Ha mindkettőre megrajzolod, eljut x+y emberhez, ehhez duplán dolgozol.
Ha a turistautak.hu osm-re áll át, a rajzolásod eljut x+y emberhez és nem kell duplán dolgoznod.

Amíg y<x, nem érdekes a kérdés annyira, mint amikor y>x, sőt y>x*10.
[előzmény: (67805) Old Fairy, 2014.05.28 08:03:45]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 07:19:30 (67802)
"turistautakon túl a teljes közúthálózat és a települések utcaszintű térképezését is végzi" Ennek csak addig volt értelme, amíg egyedülálló volt az ingyenesen hozzáférhető út- és utcatérkép. Most már teljesen redundáns és le is van maradva. Főleg utcákat nehéz műholdkép nélkül pontosra rajzolni. A turistautak.hu-nak nincs lehetősége műholdképek alapján rajzolni. Márpedig nem lehetséges, nem érdemes mindent gps-el felmérni, ami egy rendes turistatérképhez (vagy topográfiai térképhez) szükséges: épületek, elektromos távvezetékek, ipari területek, felszínborítás határai, stb. A turistautak.hu itt elért egy át nem léphető határt. Ha szerezne is műholdképeket, tovább duplikálna mindent, amit az osm már felmért vagy maholnap felmér.

"Több forrást akkor érdemes hozzárendelni, ha ettől valamiféle eredmény várható (pl. felhasználószám növekedése)." Ha a turistautak.hu örül a felhasználószám növekedésének, akkor miért idegenkedik attól, hogy a jelenlegi célközönségének lélekszámát nagyságrendekkel megnövelje? Az openstreetmap az egész világra eljut, így aki ma Magyarországra érkezik és egy kicsit messzebbre lát a Google térképénél, az osm alapján navigál. Az okostelefonokban számtalan alkalmazás és szolgáltatás épül osm-re, miközben a turistautak.hu adatait sokkal kevesebben hasznosítják.

"Szeretjük azt gondolni, hogy hatalmas érték - és ez így is van: egy elvont értelemben." Az íróasztal fiókjában heverő remekmű hiába nagy érték, bezárva semmit nem ér. Amíg nem adják ki, nem hasznosul a tartalma és szerzőjét sem tartja el. A turistautak.hu most olyan, mint egy szűk körben stencilezett házi kiadás. A nagyközönség hiába várja. Egy fontos különbség viszont van a könyvvel szemben: ha a szerzője nem adja a kéziratot, más is meg tudja írni. Ez történik éppen most.
[előzmény: (67800) Old Fairy, 2014.05.28 05:54:12]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.28 06:03:56 (67801)
Old Eye válaszaira és bigmick kérdéseire egyszerre reagálok.

"A Magyar Geocaching Közhasznú Egyesületé" - Valójában senkié. Senki sincs abban a helyzetben, hogy eldöntse a turistautak.hu sorsát. Régebben, amíg aktívan részt tudtam venni benne, erősen meghatároztam a szekér haladásának irányát, de ennek akkor is voltak határai, sosem volt az "enyém". Szokták mondani, hogy a turistautak.hu atyja vagyok, találó a kifejezés. Körülbelül annyira tud hatni apa a fiára, mint amennyire én tudtam hatni rá ifjúkorában. Most már kevésbé, mert megizmosodott és vissza is beszél. Az MGKE itt a mostohaanya szerepét tölti be. Korlátozza a fejlődő gyermeket, ad neki enni, de amúgy sok köze nincs hozzá. Nem ő szülte.

"turisták számára fontos pontokat, utakat összegyűjtjük, földrajzi helyhez kapcsoljuk és térképként, valamint kereshetően és letölthetően megjelenítjük az interneten" - Tíz éve arra kellett rádöbbennünk, hogy nincs olyan alaptérkép, amin meg tudnánk jeleníteni a jelzett turistautakat. Ma már van ilyen térkép több is, ez fontos különbség. Nagy felbontású műholdképek, amivel először próbálkoztunk (ki emlékszik még a fekete-fehér NIMA műholdkép feletti SVG megjelenítőre?), korlátozott mértékben ingyen felhasználható kereskedelmi térkép (Google és társai) és szabadon szerkeszthető és felhasználható közösségi térkép (OpenStreetMap és társai).

A turistautak.hu kényszerből szedte össze a célkitűzésben nem szereplő dolgokat, készítette el azt az általános alaptérképet, amelyen meg tudja jeleníteni a turistáknak fontos helyeket. Ma ezt a célt sokkal egyszerűbb elérni úgy, ha az adatot egy közösségi alaptérkép adatbázisába helyezzük, ahonnan az egész közösség meríteni tud adatot. Ez az osm szemlélete, a tegnapi térkép-kivágatok szerintem meggyőzőek voltak arról, hogy ez jól működik.

"kereshetően és letölthetően megjelenítjük az interneten" - Fontos látni, hogy ezt a jogot a turistautak.hu mindig is fenntartotta magának. A turistautak.hu adatait csak engedéllyel lehet felhasználni, ezért XY ifjú titán nem indíthat saját weboldalt, egyedi szolgáltatást a turistautak.hu adatbázisából. Ez az munka eredményének hasznosulását nem segítette, hanem éppen korlátozta.

"Rossz a kérdés" - írod több helyen is. Miért? Teljesen jó kérdések. Meg is válaszolom mindegyiket.

"Mik a reális lehetőségei rövid és középtávon? (Beolvadás nemzetközi projektbe?, Együttműködés?, Verseny?, Bezárkózás?)" - lássuk egyenként.

"Beolvadás nemzetközi projektbe": Az adat közvetlenül nem tud beolvadni, mert a nemzetközi projektben már megvan a vele átfedő másik adat, jelenleg körülbelül 150 ezer kilométeren ütközik. Térképszerkesztők egyenkénti kézi munkája szükséges az adatok egyesítéséhez. A turistautak.hu elsősorban a térképszerkesztők kapacitásával és tapasztalatával tud beolvadni, nem az adataival. Az MGKE hiába ragaszkodik görcsösen az adatokhoz, a térképszerkesztőt nem tudja korlátozni abban, hogy amit eddig ezen az adatbázison végzett, azt a jövőben máshol végezze. A magára hagyott adat pedig nagyon gyorsan amortizálódik.

"Együttműködés": Ezt kérte grin két éve, az MGKE kikosarazta. Azt javasolta, hogy ha be nem is olvad a turistautak.hu, akkor legalább használjuk fel egymás eredményeit. Ezt most is lehetséges elkezdeni, csak kérdés, hogy mi értelme van fenntartani a magyar térképszerkesztők megosztottságát a dupla állomány miatt. Szerintem nincs értelme.

"Verseny": Ezt választotta az MGKE, de elvesztette. Az elefánt úgy gondolta, hogy könnyen versenyezhet a kisegérrel, de mára már be kell hogy lássa, a kisegér gyorsabb. Az osm-nek több szerkesztője van és nagyobb ütemben bővül. A mérleg ezekben a napokban-hetekben billen át a terepi utak tekintetében is.

"Bezárkózás": Ennek igazán nincs értelme.

"Lehet-e / érdemes-e nagyobb energiát/fejlesztési erőforrást/pénzt áldozni a továbbfejlesztésére?" - Lehet, de nem érdemes. Válaszomat elsősorban a különálló adatbázisra és a térképszerkesztőket kiszolgáló mechanizmusokra értem. A térképi kimenetek és szolgáltatások fejlesztésének van értelme, az viszont nagyjából független attól, hogy saját vagy osm adatbázisból jön-e az adat, lásd az omp-nél, ahol a saját adatot osm formátumúra alakítják és abból táplálkoznak a kimenetek.

"Mekkora energiát/fejlesztési erőforrást/pénzt érdemes áldozni a további működtetésére?" - A saját különálló adat további bővítésére semennyit. Az adatbázis elérhetőségét biztosítani mindaddig érdemes, amíg van benne olyan adat, amit még nem vettek át belőle. A turistautak.hu weboldalt mindenképpen érdemes fenntartani és szolgáltatásait fejleszteni.

"Mekkora érték a meglevő adatbázis? - Nagy. Nem véletlenül nyomult rá az MTSz és az OSM régebben és most az OSM újra". Az MTSz csak nyomult rá, de fizetni nem volt hajlandó érte. Pedig volt pénzük bőven, többért mérték fel a Kéktúrát újra, mint amennyiért megkapták volna az egész országot. Az OSM-nek sincs szüksége a meglevő adatokra, fel tudja mérni saját maga is. Mintha "adj király katonát" játékot játszanánk: "adj király adatot" - "nem adok" - "akkor felmérem" - "mérd, ha bírod". Láthatjátok, hogy fel is méri.

A turistautak.hu adatainak az adhat új életet, igazi használati értéket, ha megnyílik szélesebb közönség előtt. Számít a nemzetközi irány is, de fontosabb az, hogy magyar emberek között is sokan vannak, akik osm alapokon szívesen fejlesztenek. Nekik nyűg az, hogy külön van az osm és a turistautak. Az osm tág tárháza egy csomó szakterületnek és hobbinak egyszerre, beleértve a turistaút-hálózatot és a hozzá kapcsolódó fontos pontokat. A turistautak.hu értelmetlenül duplikálja ezen adatok jelentős részét. Miután hamarosan az erdőkben is utoléri az osm a turistautakat, már senki nem fog a turistautak.hu adatbázisához fordulni.

"Lehet-e még reálisan pénzt kérni érte/csinálni belőle? Amíg az MGKE közhasznú, nem" - A múltat ismerjük, leírtam az előbb. A turistautak.hu adataiért eddig senki nem fizetett. A szolgáltatások révén juthat bevételhez az MGKE, amit a működtetésre fordíthat, a tagdíjak és az 1% révén ez meg is valósul, így nem kell fizetőssé tennie az oldalt és reklám sincs rajta. Fontos belátni, hogy ugyanezt tudja folytatni akkor is, ha osm adatok vannak alatta. Nem veszít az MGKE semmit. Az aranytojást tojó tyúk álomképe már szertefoszlott, az adatot sok pénzért nem fogja tudni eladni senkinek. Régi hozzáállás, hogy az adatokból nem enged senkinek, nehogy már más gazdagodjon meg belőle. Ennek a hozzáállásnak viszont az lett az eredménye, hogy még azok sem reménykedhetnek abban hogy valami pénzes munkára használják fel a térképet, akik maguk szerkesztették. Válaszom tehát: az eddig úton haladva nem lehet pénzt csinálni belőle.

"És egyáltalán, ki fogja ezeket a kérdéseket eldönteni? A tulajdonos, nevében az MGKE Elnöksége" - Az MGKE megpróbálhatja magánál tartani az általam felépített rendszert és a sokunk által beleszerkesztett adatot, de mire megy vele? Bábáskodhat felettük, de az igazi döntés a térképszerkesztők kezében van. Mindenki saját maga dönti el, hogy melyik térképet szerkeszti a jövőben.
[előzmény: (67796) Old Eye, 2014.05.28 01:41:48]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 19:42:00 (67787)
Keszitettem egy kimutatast arrol, hogy az elmult ev modositasait kik tettek az osm-ben es a turistautak.hu-n. A teljes darabszam 1 szazalekenal huztam meg a hatart, hogy ne legyen tul sok apro bejegyzes. Mindket oldalon 20 nev jott ki. a turistautak.hu modositasainak 85 szazalekat husz ember vegezte, a tobbi 60 a maradekot. Az osm-en 20 ember a 75 szazalekat tette ossze. a tobbit meg kb 800, tehat ott tobb a kis szerkeszto.

Szerintem ezen 20 szerkeszto velemenye szamit elsosorban.
[előzmény: (67785) pockok, 2014.05.27 19:28:58]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 19:29:11 (67786)
Ma mar valoban sokadrangu a garmin kimenet. Mivel tobb eszkoz is elerheto a formatum gyartasara es koztuk tobb nyilt forrasu, pusztan hozzaerto es turelmes fejleszto kerdese.
[előzmény: (67782) Lipták Roland, 2014.05.27 19:19:16]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 19:24:20 (67783)
Ha az omp mar most is osm formatumbol gyartja a kimeneteit, akkor nekik kisebb az atallas folyamata. Nem utolsosorban teljes Europat lehetne az openmaps.eu oldalrol letolteni.

Innentol mar csak az a kerdes, hogy az omp fejlesztoi mennyire segitik a turistautak.hu-t es az MGKE-t. Idealis esetben ugyanazon mechanizmusok mukodhetnenek mindket oldalon.

Ad abszurdum, ha az MGKE koti az ebet a karohoz, akkor ebbol a jobol is kimarad.
[előzmény: (67777) kolmad, 2014.05.27 19:00:09]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 18:16:11 (67768)
Ezt a réteget számon tartjátok? Egy éve bent van a rétegválasztóban "Openstreetmap (turistautak.hu)" néven.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=14&lat=46.0999&lon=18.18786&layers=00000B000FTF

Kizárólag osm adatból készül, szintvonalak persze domborzatmodellből. A turistautak.hu-hoz azért hasonlít, mert hasonlóak a megjelenítés szabályai.
[előzmény: (67760) Lipták Roland, 2014.05.27 18:04:21]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 18:04:56 (67761)
Csak az egyesületen múlik, hogy mi megy a lecsóba. Ha együttműködő és hozzájárul az adatok átvételéhez, akkor nagyon gyorsan megy a folyamat. Technikailag nem lehet szó tömeges átvételről, csak arról, hogy látod a szerkesztőfelületen hogy hol mi van a turistautak.hu-n és felhasználod.

Ha az egyesület ezt nem engedélyezi, akkor ezzel nagy pofont ad a szerkesztőknek, hiszen turistautak.hu szerkesztőiől vonja meg a jogot, hogy a saját munkájukat felhasználják. Mivel emiatt újra fel kell kutatni a forrásokat (ami rég eltűnt szerkesztők esetén nem is lehetséges), megnehezíti a saját szerkesztőinek munkáját, így lényegesen tovább is tart. Amúgy pedig saját maga alatt vágja a fát, mert emiatt nehezebben és később kerül az osm abba az állapotba, hogy a turistautak.hu alá kerülhessen.

2012 januárjában az egyesület nem engedélyezte az adatok átvételét, még a nyomvonalakét sem. Persze aki akarta, megengedhette a az adatlapján tett nyilatkozattal, sokat meg is tették.
[előzmény: (67758) Lipták Roland, 2014.05.27 17:58:21]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 17:58:33 (67759)
Azt teszem, amit neked is ajánlottam. Kipróbálom a kész garminokat, aztán ha nem tetszik, gyártok egy sajátot.
[előzmény: (67756) olahtamas, 2014.05.27 17:56:13]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 17:49:10 (67751)
Az egyesület válaszára várhattok. A korábban idézett levelemet a vezetőségből is megkapták, semmit nem léptek. Amúgy is tiltakozni fognak, őrzik mintha aranytojást tojó tyúk volna.

Aki értelmes munkát szeretne végezni azt örömmel látja az openstreetmap, akit pedig nem lehet meggyőzni a váltásról, az csak maradjon és hizlalja tovább az MGKE máját.

A turistautak.hu funkcióit úgyis megvalósították már osm alapokon többen is. Ha valaki szeretne egy n+1-ediket, fogja meg az egyiket, fordítsa magyarra, tegye bele a magyar turistajelzéseket és üzemeltesse. Vagy adja oda az MGKE-nek, hogy tegyék fel a turistautak.hu cím alá.
[előzmény: (67750) Lipták Roland, 2014.05.27 17:41:43]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 17:29:05 (67746)
Olyanak tűnt akkor a helyzet, mint amikor a kisegér odamegy az elefánthoz, hogy dolgozzanak együtt. Elsőre én is csípőből tüzeltem rá. Utána átgondoltam amit mondott, majd figyeltem a magyar erőviszonyok alakulását. Most már az osm is elefánt.
[előzmény: (67744) Lipták Roland, 2014.05.27 17:20:18]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 17:13:50 (67742)
Amikor grin jött, akkor az osm-ben Magyarországon körülbelül 60 ezer kilométernyi út volt, grin is elismerte, hogy a turistautak.hu előnye jelentős. Most viszont már 180 ezer kilométer, vagyis több, mint a turistautak.hu állománya. Bő két év alatt tehát a háromszorosára nőtt.
[előzmény: (67740) Lipták Roland, 2014.05.27 17:01:22]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 16:55:50 (67739)
Én máris jelentkezem a kíváncsiak közé, bár a legjobb az volna, ha ide a fórumra (is) írnál erről.
[előzmény: (67738) heyjoe, 2014.05.27 16:46:44]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 16:32:48 (67737)
Úgy látom, veled teljesen értelmetlen vitáznom. A hazugságokat megcáfolom, meggyőzni nem próbállak többé.

"fejlesztője, gondozója úgy választott más, de teljesen azonos funkciójú platformot, hogy erről időben senkit nem tájékoztatott" - Ez akkor lett volna így, ha ma reggel azzal jelentkeztem volna, hogy mostantól az osm adataival működik a turistautak.hu. Nem így történt.

"még akkor sem, amikor a választott tevékenységi terület képviselői megkeresték a TuHu-t az adatok valamilyen formájú átvétele ügyében" - Kevered az időrendet. 2012 januárjában jött grin, én pedig 2013 júniusára jutottam el arra az elhatározásra, hogy megismerkedem az osm-mel a magyar közösségen keresztül.

Azért ástam bele magam az osm-be, hogy reális jövőt, megvalósítható programot tudjak felmutatni a területi átfedés miatt szerintem zsákutcába jutott turistautak.hu számára. Amikor pedig visszatértem az eredménnyel, cserbenhagyásként fogadtad. A többiek majd eldöntik maguk, hogyan ítélik meg a helyzetet.
[előzmény: (67735) alnibell, 2014.05.27 16:09:31]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 16:05:05 (67734)
turistautak.hu
[előzmény: (67733) olahtamas, 2014.05.27 15:52:36]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 15:42:30 (67732)
Komolyan ez tart téged vissza az osm-től, ilyen régóta?
[előzmény: (67731) olahtamas, 2014.05.27 15:38:13]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 15:24:35 (67730)
Esetleg ez? http://garmin.openstreetmap.nl/ :-)
[előzmény: (67729) SagiK, 2014.05.27 15:22:06]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 15:14:31 (67728)
Van egy nagy táblázat, ami összefoglalja az osm alapú Garmin kimeneteket. Próbáltad mindet?
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download

Ha hosszú a lista, próbáld ezeket. Én még nem próbáltam, de jól néznek ki:
http://garmin.openstreetmap.nl/
http://raumbezug.eu/ag/internet/osmGarmin.htm

Leírás otthoni egyedi térképgyártáshoz; ha neked hajmeresztően hangzik, akkor küldd tovább egy hozzáértőbbnek:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hu:OSM_Map_On_Garmin

Angolul is van, ez bővebb:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Topographic_maps_for_garmin_devices
[előzmény: (67726) olahtamas, 2014.05.27 14:57:58]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 15:08:28 (67727)
Nem fog égni a könyvtár, a digitalizálást ne is tűzoltók végezzék, hanem maguk a könyvtárosok.
[előzmény: (67725) Lipták Roland, 2014.05.27 14:52:11]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 14:48:54 (67724)
Mutatok egy párhuzamot.

Térkép-frissítések
http://turistautak.hu/updates.php

Módosításcsomagok
http://www.openstreetmap.org/history#map=8/47.277/19.715

Mindkettő azt mutatja meg, hogy Magyarországon ki mikor mit tett hozzá az adatbázishoz. A turistautak.hu-n ez egy tájegységhez kapcsolódik, az openstreetmapen a módosított rajzi elemek befoglaló téglalapja jelenik meg a térképen. Ugyanaz történik mindkét rendszerben.

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 14:31:41 (67723)
A jövő az alexandriai könyvtár digitalizálása. A turistautak.hu olyan, mint egy hagyományos könyvtár. Olvashat, aki elmegy oda. Csakhogy az emberek igen kis része veszi a külön fáradságot, ha interneten is talál másikat. Aki ma közösségi készítésű térképet keres, az openstreetmapet találja meg.

A turistautak.hu adattartalmára fordított munkaórák jelentős része átmenthető. A könyvek írására fordított munka sem vész el attól, hogy számítógépbe olvassák őket és a betűk képét értelmezve kereshető szöveggé alakítják. Jár vele persze áldozat, mert a papír előállítása, a nyomtatás, kötés, szállítás utólag feleslegesnek tűnik, de ha ez nem lett volna, akkor könyvtár sem lenne.
[előzmény: (67722) Lipták Roland, 2014.05.27 14:20:52]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 14:02:42 (67720)
Engedd meg, hogy újrahasznosított szöveggel válaszoljak. Néhány hete írtam az alábbiakat az egyik turistautak.hu-szerkesztőnek. Hivatkozom benne Mária útra, ami az imént emlegetett omp miatt érdekes. A Mária útnak kevés a turistautak.hu, mert kilóg belőle, csakhogy Częstochowa még az omp-n sincs rajta.

--

Valamelyik télen volt egy nagy flame a turistautak fórumán, amikor grin megkérdezte, nem nyit-e a turistautak.hu legalább annyira, hogy a nyers nyomvonalakat hozzáférhetővé teszi az osm szerkesztői számára. A turistautak.hu nem nyitott, főleg az MGKE elnöksége nem.

Elgondolkodtam, hogy jó-e nekünk ez a nagy zártság. A leginkább esélyes vevő-jelölt, az MTSZ határozottan elzárkózott attól, hogy megvegye az adatokat, azóta már újramérték az OKT-t és a megjelenítést osm térkép felett tervezik.

Azon is elgondolkodtam, hogy ha én magam szeretném a turistautak.hu-t bárhol felhasználni, akkor engedélyt kellene kérnem rá, amelynek akár azt a feltételt is szabhatják, hogy fizessek érte.

Aztán láttam, hogy az osm már eléggé előrehaladott állapotban van, főleg a városokban, ahol megelőzi a turistautak.hu felmértségi szintjét.

Végül de nem utolsósorban igen fontos szempont, hogy az osm nem áll meg az országhatáron, egységes adatszerkezetben ábrázolja az egész világot.

Így aztán elhatároztam, hogy megnézem, milyen ezt szerkeszteni, valóban működik-e a gyakorlatban. Igen, nagyon is.

Kiválóan megoldották az egyidejű szerkesztések kezelését, ehhez képest a turistautak.hu múlt évezredbeli technikát képvisel. Amíg Magyarország 27 tájegységre oszlik, addig egyszerre legfeljebb ennyi ember szerkesztheti zárolással. Elvileg lehet szerkeszteni zárolás nélkül is, de ha egyik a másikat felülírja, akkor annak annyi.

Az osm-en nincs zárolás, bárki bármikor szerkeszthet bárhol, az esetleges ütközések kiderülnek legkésőbb a feltöltéskor. Szerkesztés közben is lekérhető, hogy volt-e egyidejű módosítás a területen, illetve ütközik-e az én változtatásaimmal. Ha ütközik, akkor megnézhető az eredeti, a másik módosítás és összevetető a sajáttal.

Minden objektumnak tárolják a teljes történetét, tehát visszakereshető, hogy ki mikor miről mire változtatta. Az egyes töréspontok is objektumok, tehát ha valaki egy vonal egyik pontját mozdítja el, másvalaki egy másik pontját, az nem ütközés, mert a vonal maga nem változott, csak az egyik pontja. Elsőre hajmeresztően hangzik, de kiválóan működik.

Több szerkesztőfelülete is van, ezek multiplatform vagy teljesen platformfüggetlen eszközök, sőt van több böngészőbe épülő megoldás is. Ez jelentős előny a csak-windows mapedittel szemben. Amióta csak linuxot használok, a mapedit használata nyűgössé vált, pedig működik wine alatt vagy virtuális gépben is, de mindkettő lassabb, mint ugyanazon a gépen natívan.

Ezen felül az osm összetevői nyílt forráskódú szabad szoftverek. Mind a szerkesztőprogramok, mind a teljes szerveroldal, tehát tökéletesen megismerhető a működésük, ennek ismeretében tudnak fejlesztéseket javasolni vagy akár meg is írni külsősök, a turistautak.hu-nál nincs így.

A leginkább használatos szerkesztőprogram (JOSM) Java alapú, minden előítéletemmel ellentétben gyors és használható. Tudja azt a varázslatot, amit a turistautak.hu-mapedit páros nem, hogy a programból közvetlenül tölthetsz le és fel az adatbázisba, mégpedig tetszőleges számban és sorrendben. Ez hihetetlenül rugalmas: például elkezdhetsz rajzolni egy kisebb letöltött területen (a letöltési méretkorlát körülbelül néhány falunyi), viszont bármikor kiegészítheted a letöltést újabb területekkel, amelyek teljesen egybeforrnak.

Menet közben is tölthetsz fel bármikor, majd utána folytathatod a szerkesztést az eredeti állományon, mert a feltöltéskor az újonnan kiosztott adatbázis-azonosítókat a program megkapja. A turistautak.hu-n azért kell mindig letöltéssel kezdened, mert az szerkesztett állományban nincs azonosítójuk az új objektumoknak és így ismételt felöltéskor újra megjelennének.

A letöltés akármilyen kicsi lehet, akár néhány utcányi is, így gyors és hamar lejön. Tipikusan 100-200 kB jön le és minimális megy fel, mindez néhány másodperc.

A nyomvonalakból is lekérhető akármilyen kis terület, nem kell letöltened egy tájegység összes fájlját ahhoz, hogy képet kapj az adott hely nyomvonalairól. Másrészt van olyan TMS réteg, amin az osm összes nyomvonala előre raszterizáltan elérhető ugyanolyan villámgyorsan, mint akármelyik webtérkép, így le sem kell tölteni, ha nincs szükség az egyes vektorokra, átrajzolásra kiváló.

Az osm hihetetlenül gyors fejlődését magyarázza, hogy nem kell jogosultságot szerezned a feltöltésre, csak regisztrálsz és kész. Néha felbukkannak őrültek, de ezeket körülbelül ugyanúgy gyorsan kezelik, mint a Wikipédián.

Másik nagyon fontos szempont, hogy a szerkesztésben felhasználhatók bizonyos műholdképek, történetesen a Bing és a MapBox. Ezek felbontása ugyan általában elmarad a Google műholdképétől, viszont ezeket írásos engedély alapján fel szabad használni térképezésre. Így nagyon jól lehet települések utcahálózatát és az épületeket egyenként átrajzolni. A házakra egyenként is fel lehet tenni a házszámot, ami a kisebb településeken jelenleg egyik kereskedelmi térképben sincs még meg.

Végül, de nem utolsósorban a rendszer fejlesztése mögött nem egy ember áll, nem is csak egy egyesület, nem is csak egy ország, hanem az egész világ. Ez komoly potenciál. Ráadásul nem csak önkéntes fanatikusok dolgoznak bele, hanem cégek is: megéri nekik kijavítani az őket érintő hibákat és beletenni a szükséges adatokat, mint mondjuk a Google térképéért fizetni vagyonokat. Ezeket a tartalmi módosításokat és eszköz-fejlesztéseket pedig megkapja az egész közösség.

Fontos, hogy az osm általános célú téradatbázis, a megjelenítők általában nem szoktak mindent ábrázolni belőle. Az alapértelmezett nézete konkrétan eléggé béna, viszont nyitva áll a lehetőség bárki előtt, hogy a teljes adattartalom birtokában olyan megjelenítést készítsen hozzá, amilyet csak akar.

Amit az osm-en megrajzolsz, előbb-utóbb mindegyik térképbe belekerül. Nem utolsósorban olyan térképekbe is, amelyet külföldről hozzánk látogatók is ismernek, sőt rajta is van a telefonjukon alapból.

Ilyenkor mindig a Mária út jut eszembe, ami minden irányban kinyúlik az országból, pedig fontos szerkesztési szempont, hogy egyben legyen. Az osm-en az országhatárok csak határvonalak, még csak el sincsenek vágva a vonalak és felületek a határon.

Nem látom értelmét annak, hogy a turistautak.hu megvalósítsa az imént felsorolt ötleteket, mert a legfontosabb gondot akkor sem tudjuk orvosolni: a turistautak.hu a világtól elszigetelt, egyúttal pedig tökéletes átfedésben van az osm-el Magyarország területén.

A magyar felmérőket és szerkesztőket megosztja, hogy hová szerkesszék a bejárásaikat. Ha mindkettőre, duplán dolgoznak. Ha csak a turistautak.hu-ra, akkor az osm-be nem kerül bele a munkájuk. Ha csak az osm-re, akkor a turistautak.hu marad ki.

2012 januárjában egyszer kipróbáltam a kettős szerkesztést, ugyanazt a bejárást beletettem mindkettőbe, akkor elhatároztam, hogy ezt soha többé nem teszem. Az osm-ben sokkal nagyobb jövőt látok, ezért ezt választottam. Nem bántam meg. Azóta csak oda szerkesztek, könnyen megszoktam, működik.

A fentiek végiggondolását javasolni fogom a turistautak.hu szerkesztőinek is. Az MGKE-nek pedig azt, hogy a turistautak.hu állományát nyugdíjazva váltsanak osm adatbázisra. Minden kimenet és funkció felépíthető lenne rá. Hasonló térképi megjelenítést már készítettem régen.

Fájdalmasan hangzik sok év munkáját fiókba tenni, de minél később teszem, annál rosszabb. Amúgy is ráfér az adatokra némi frissítés, sok helyen látom hogy elavult, régen gyengén mértük fel vagy éppen üvölt a műholdképről a helyes geometria, amit csak nagyon alapos gps méréssel lehetne megmérni.
[előzmény: (67708) hadidoki, 2014.05.27 12:01:30]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 13:52:33 (67719)
Menjünk ki a hegyekbe, Kuźnice (Zakopane) falutól délre:


[előzmény: (67717) Kolesár, 2014.05.27 13:28:15]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 13:28:15 (67717)
Miért lenne más cipőben? Csak annyi a különbség, hogy az omp nagyobb területen fed át az osm-el. Csak kérdés, hogy ki használja.

A bal felső egy omp csempe, a többiek pedig különféle osm megjelenítések ugyanonnan.



Ha az osm ennyiféle térkép alapjául tud szolgálni, mire jó egy különálló adatbázis? Ha külön van, ki fogja használni?
[előzmény: (67712) Vacsape, 2014.05.27 12:34:17]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 13:18:03 (67716)
Éppen azért írtam a számok fölé, hogy kilóra, mert tisztában vagyok az osm adatainak minőségével. Egyúttal a turistautak.hu adatainak minőségével is. Nincs nagyságrendi különbség. Az osm-et ugyanolyan emberek készítik, mint a turistautak.hu-t is. Ugyanúgy nagy rendet kell tennem mindkét állományban, ahol 3+ gps-el mérem az utakat és részletes kézi vázlatot készítek a csomópontokról. Miután ezzel végeztem, az osm is teljesen jó állapotba kerül azon a helyen.

Az osm-ből olyan Garmin kimenetet készíthet bárki, amilyet akar. Ha neked nincs rá türelmed, valaki majd elkészíti, vagy már lehet hogy rég meg is van, csak nem találtál még rá.

Nézd meg az előzőleg hivatkozott oldalt. Beböksz két pontot, tervez rá útvonalat és megmutatja a magasságprofilt.

Vagy nézd meg ezt az útvonaltervezőt. Bárhonnan bárhová tervez, az útvonalat elhúzva tehetsz bele közbenső pontokat, gyorsabb mint a google térképe. Kipróbáltam saját gépen telepítve egyedi beálításokkal, hogy ne csak az autózható útvonalhálózaton tervezzen, hanem ösvényen is, az is ilyen gyors volt. Bármikor telepíthető a turiastautak.hu szerverére, merthogy nyílt az egész fejlesztés. http://map.project-osrm.org/
[előzmény: (67713) olahtamas, 2014.05.27 12:51:24]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 13:09:29 (67715)
"Már, ha érted ..." - Szerintem ez is személyeskedés, csak Fairy türelmes és nem kéri ki magának.

Programod nem fordítja ki a szekeret a zsákutcából. Hiába tisztítod az állományt, az elszigeteltséget nem tudod megszüntetni. Erre írtam az imént: "akármilyen is a turistautak.hu, lassan teljesen háttérbe szorul az osm miatt".

Az osm-et zsigerből ellenzők számára még az is jobb alternatíva lenne, ha az omp-hez kerülne át a turistautak.hu adata és az ő infrastrukturájukat használnátok. Ott nem szakadt meg a fejlesztés, többen üzemeltetik, mindig is büszkék voltak magukra, teljesen jogosan.

A turistautak.hu olyan, mintha valaki megírná egy enciklopédia H betűs szócikkeit. Akármilyen tökéletesre is készíti, a felhasználók 99%-a a Wikipédián keres. Feleslegesen dolgozik, aki ilyet készít.

Ha a turistautak.hu alapításakor már lett volna osm, akkor eszünkbe nem jutott volna saját adatbázist és térképszerkesztési infrastruktúrát kialakítani. Belerajzoltuk volna rá az ösvényeket és földutakat és feltettük volna rá a turistajelzéseket. Mint ahogyan ma mindenki teszi a világ összes országában, beleértve Magyarországot is.

Az osm megjelenésekor még nem lehett tudni, hogy eléri-e valaha azt a szintet, amit a turistautak.hu már elért. Elérte. Most már az a kérdés, hogy meddig érdemes fenntartani a párhuzamosságot. Ugyanez történt a wiw gépházában, amikor megjelent a facebook. Először nyilván legyintettek rá, hogy lám megint jött valaki, aki azt hiszi hogy utolérhet egy régóta bejáratott rendszert. A wiwet idén bezárják. Kérdés, hogy mikor zárja be az MGKE a turistautak.hu-t, mert feleslegesnek látja és unja már, hogy a szerver erőforrásainak javát egy olyan projekt emészti fel, amit egyre kevesebben használnak?

Az osm nem egy térkép. Attól mert az alap kinézetén nincs szintvonal és nem jelennek meg a turistajelzések, képes befogadni egy csomó szakterület vagy érdeklődési kör adatait, amelyeket aztán bárki bármilyen térkép készítésére felhasználhatja. Például a turistautak.hu is, mégpedig ugyanazon szolgáltatások nyújtására, mint eddig.

"foglalkozzon a terepi utakkal" - Ezt az osm-ben is meg tudod tenni. Első körben azt próbáltam meg tavaly az osm-ben, hogy meg tudom-e rajzolni benne a legrészletesebb felmérésemet. Igen, meg tudom. És azóta amit rajzoltam, az megjelent egy csomó open*map.org térképen, plusz olyanokon is, amelyeket nem is ismertem, például itt: http://merretekerjek.hu/montival#zoom=14&lat=47.7101&lon=19.06271&layers=BFF
[előzmény: (67711) alnibell, 2014.05.27 12:31:59]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 11:20:48 (67707)
Határozottan tiltakozom.

"De azt tartalommal a közösség munkába bekapcsolódó tagjai töltötték meg." - Ez csúsztatás, mert úgy is lehet érteni, sőt elsőre inkább úgy szól, mintha én csak a keretet adtam volna, a tartalom feltöltésében nem vettem volna részt.

"saját projektjébe bevont" - Ha a sajátom, akkor miért emlegeted az MGKE-t? Ha az MGKE projektje, akkor miért nem őket vonod felelősségre?

"váltásra vonatkozó döntéséről" - Ha a váltást úgy érted, hogy javaslom a turistautak.hu számára az osm-re való áttérést, akkor az nem döntés, hanem javaslat, amelyet vagy elfogadtok, vagy nem. Ha a váltást úgy érted, hogy szerkesztem-e az osm-et, az a saját döntésem, amelyről nem gondolom, hogy különösebben be kellene jelentenem.

"csak évek múlva ad tájékoztatást" - Nem teltek el évek. Tavaly júniusban elmentem el a nemrég emlegetett találkozóra Csabdiba, ahol egyébként nem én voltam az egyetlen a turistautak.hu színeiben.

Szerintem te jobban csűröd-csavarod a tényeket, mint amennyivel engem vádoltál.

Az OMP pontosan ugyanabban a cipőben jár, mint a turistautak.hu, kérdezd meg KiVi bajtársat.
[előzmény: (67706) alnibell, 2014.05.27 11:02:10]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 10:31:54 (67704)
Az osm kilóra már lehagyta a turistautak.hu-t: 180 ezer kilométernyi útja van a 154 ezer kilométerrel szemben. Az alábbiak szerint oszlanak meg:

osm:

autópályák: 2 301 km
főutak: 7 864 km
országutak: 23 990 km
keskeny aszfaltutak: 9 543 km
települések utcái: 43 076 km
egyéb burkolt utak: 7 331 km
makadámutak: 4 146 km
földutak: 72 783 km
gyalogutak: 5 368 km
vasutak: 9 804 km
kisvasutak: 560 km
kompok: 310 km

turistautak.hu:

autópályák: 2 467 km
főutak: 7 260 km
országutak: 22 653 km
keskeny aszfaltutak: 6 692 km
települések utcái: 35 945 km
egyéb burkolt utak: 634 km
makadámutak: 3 907 km
föld- és szekérutak: 60 556 km
gyalogutak: 14 302 km
vasutak: 7 565 km
kisvasutak: 449 km
kompok: 180 km

Amint a számokból látszik, a gyalogutak kivételével mindenhol megelőzi. A turistautak.hu itt még pillanatnyi előnyben van, de ez is hamar lemorzsolódik. Az autópályák hossza közti különbség abból adódik, hogy az M0-t az osm autóútként jelöli, a turistautak.hu viszont autópályának.
[előzmény: (67703) Kolesár, 2014.05.27 10:28:23]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2014.05.27 10:28:23 (67703)
Nem teljesen új a téma, néhányaknak (részben ezen fórum aktív tagjainak) az alábbit írtam egy hete:

-------- Eredeti üzenet --------
Tárgy: Re: openstreetmap - turistautak.hu
Dátum: Mon, 19 May 2014 11:34:39 +0200
Feladó: Kolesár András <kolesar@turistautak.hu>

Sziasztok!

Szerintem az osm nem versenytársa turistautak.hu-nak, hanem a jövőjének egyetlen életképes iránya. Mivel az osm pontosan ugyanazt térképezi mint a turistautak.hu, ezért aki ma Magyarországon felmér, az vagy duplán dolgozza bele a két térképbe, vagy csak az egyikbe teszi bele. A dupla munka teljesen redundáns, a megosztottság pedig mindkét tábort gyengíti.

Az osm-mel szemben nem érdemes versenyezni. Az egész világból vannak mögötte fejlesztők, nagy felbontású műholdképek legális átrajzolásával sokkal hatékonyabban és pontosabban tud térképezni, zárolás nélkül egyszerre sokkal többen tudnak rajta gördülékenyen szerkeszteni, továbbá a szabad licenc miatt sokak csak ide hajlandók dolgozni, vagy éppen tömeges betöltésre kész adattal hozzájárulni. Adattartalma a települések belterületén már elhúzott a turistautak.hu előtt, nemsokára külterületeken is megelőzi.

Érdemes volna átállítani a turistautak.hu-t az openstreetmap adataira, minden szolgáltatás működhetne belőle tovább. Így arra sem kellene erőt pazarolnotok, hogy kiismerjétek a működését. Keressetek egy osm-hez értő ráérő fejlesztőt, aki megírja az új weboldalt. Szerintem nem az a kérdés, hogy ezt érdemes-e meglépni, hanem hogy mikor. Minél hamarabb, annál kevesebb munkát ölnek bele a turistautak.hu rajzolói az állományba.

A fentiek értelmében az openstreetmap szekerét tolva egyúttal a turistautak.hu szekerét is tolom, ha ti is elfogadjátok ezt.

András
[előzmény: (67702) Kolesár, 2014.05.27 10:16:25]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók