Lehetőségem volt tesztelni az iGO8 PDA-ra szánt, nem végleges verzióját, mégpedig egy telefonos PDA-n, amiben a szokásos, 195 MHz-es Texas Instruments proci dolgozott, 64 MByte RAM kíséretében, WM5.0 oprendszerrel, 25 MByte boot utáni szabad RAM-mal. Szóval az első benyomások a következők (a nem végleges verzióból származó hiányosságok/hibák most nem kerülnek részletezésre):
Program indul, méghozzá meglepően gyorsan, érzésre gyorsabban a 2006 SE-nél. A betöltődés után a korábbi verzióhoz képest egy teljesen átdolgozott felület fogad, csak nyomokban emlékeztet a 2006-ra. A design szerintem eléggé óvodásra sikerült (hiába, bővíteni kell a célközönséget), de azért elviselhető. A főmenüből könnyen elérhetők a szokásos funkciók (címkeresés, POI, kedvencek blabla). A Beállításoknál semmit sem lehet beállítani, csak a nyelvet, a skint és a GPS-t (port és baudrate vagy automatikus), teljesen PNA érzetet kölcsönözve a dolognak. De aztán rátalálunk a mi barátunkra: Expert mode. Szóval ha expertek vagyunk, akkor máris miénk az egész világ, itt aztán mindent lehet paraméterezni.
A 3D beállításoknál lehet kapcsolni a tereptárgyakat (igen, a Parlament pl. tereptárgy) és azok renderelési tulajdonságát, a felületmintázatot vagy a többszintű utak megjelenítését. Ez utóbbi egy régóta várt, és értelmes funkció, hiszen végre jól látható a térképen, hogy egyes utak keresztezik-e egymást, vagy nincsenek egy szinten, pl. felüljárók, alagutak, felhajtók stb. Ez jó ötlet volt. A térképbeállítások között kb. ugyanazokat találjuk, mint a 2006-nál, nincs túl sok újdonság. A menübeállítások között animációt is választhatunk, erőteljesen emlékeztet a Win98 --> WinXP váltáskor tapasztalt parasztvakításra. Az animáció bekapcsolása után nagyon frankón ugrálnak elő a menüpontok, a navigáció szempontjából ez mondjuk teljesen lényegtelen, de a gyerekek imádni fogják.
Továbbra is van Intelligens nagyítás és Madártávlat mód, ezek kb. ugyanazt hozzák, amit az iGO 2006 esetén már megismertünk. Az útvonalbeállítások sem változtak sokat, itt az újdonságot a kapcsolható teljes képernyős műszerfal jelenti. Ja, és az útvonaltervezési stratégiák közé a szokásos három mellett (gyors, rövid, gazdaságos) felkerült egy "easy" névre hallgató is, gondolom a kevésbé rutinos sofőröknek. A képernyő elrendezését (álló, balra fekvő, jobbra fekvő) továbbra is egyszerűen lehet állítani (és továbbra is automatikus újraindítást végez ilyenkor a program), az energiagazdálkodás is maradt a régi, bár bővült egy új, és valóban hasznos funkcióval: a háttérvilágítás értékét (%-ban) külön megadhatjuk nappali és éjszakai üzemmód esetén is. Ez jó, éjszaka végre nem süti ki a TFT az ember szemét.
A hangbeállítások maradtak a régiek, annyi fejlesztés azonban történt, hogy a sebességfüggő hangerőnél definiálhatunk alsó és felhő sebesség-határértéket, megadva, hogy mikortól és meddig kezelje dinamikus a hangerőt a program. Ez végülis jó ötlet. Az új iGO is kérésre figyelmeztet, ha túl gyorsan mész, sőt még némi ráhatással is lehetsz arra, hogy ezt hogyan tegye. Én életemben egyszer próbáltam ezt a funkciót, Pécstől Kishertelendig bírtam (20 km), soha többé nem vettem igénybe ezt a szolgáltatást. Akik már próbálták, tudják miért, akik még nem, azok pedig majd megtudják. A program a megengedett maximális sebességet vizuálisan is meg tudja jeleníteni, így nincs szükség hangra ahhoz, hogy az ember lássa: túl gyorsan megy. A speedcam rész nem fejlődött a 2006-os verzióhoz képest, bár ezt a funkciót sokan hanyagolják, mivel a magyar adatbázis sok helyen pontatlan és/vagy elavult. Hiába, a bírság ellen továbbra is csak egy tökéletes megoldás van: be kell tartani a sebességhatárokat.
A GPS és a TMC beállítása továbbra sem bonyolult, aki elakad, annak a Súgó segíthet.
Élesben: szóval ha navigálni akarunk, akkor vagy a címkeresést használjuk, vagy a POI-kat. Utóbbira azért érdemes kitérni, mert végre nem csupán pillanatnyi pozíciónk körül és a fixen leszúrt kurzor körül tud keresni, hanem akár a megtervezett útvonal mentén, vagy akár a célpont közelében, illetve tetszőleges cím környékén is. Ezzel végre régi hiányosságot pótolt a Nav'n'Go, hálás köszönet érte, az útvonal mentén való POI keresés talán a leggyakoribb feladat, amit POI-kkal kell elvégezni. Eddig csak egyszer próbáltam, benzinkutakat kértem az általam jól ismert útvonal mentén, és nem hibázott, túl nagy kitérőt igénylő kutakat nem adott, és az összes kút rajta volt, ami tényleg útba esik. Mások panaszkodtak már rá, hogy ez a funkció még nem tökéletes, az lenne a legjobb, ha lennének beállítások ezzel kapcsolatban is. Lehet, nekem viszont az első próba sikert hozott, persze meglátjuk, hogy később mennyire leszek elégedett a funckióval.
A címkeresésen kívül lehet koordinátára is navigálni, a formátumot pedig egy gombnyomással lehet változtatni. Ez persze kóros melegágya lehet a PNA-val cachelésnek, de néha jól jöhet (aki meg iGO-val cachel, az meg is érdemli). A címre navigálás végre kinőtte a szekvenciális betegségét, vagyis nem sorban kell megadni az ország-város-utca-házszám információkat, hanem tetszőlegesen választhatunk, hogy melyiket kívánjuk éppen megadni. Ez elsőre nem tűnhet fantasztikus újdonságnak, de érdemes kipróbálni, hogy mennyivel gyorsabb így. Nekem legalábbis annak tűnt, és a félrenyomásra is kisebb így az esély.
A cím megadása után a 2006-hoz hasonló látvány fogad, persze picit átdolgozva. A legfontosabb újítás az, ami rettentően hiányzott régen: a megadott címet nem csak célpontnak lehet választani, hanem akár kiindulási pontként is! Végre, eljutottunk idáig is. Így gyorsan tud az ember útvonalat tervezni akár GPS jel nélkül is, vagy meglévő GPS jel mellett is kiszámolhatunk távolságokat (pl. Pécsen, a belvárosban parkolva érdekel, hogy a másnap esedékes Budapest-Szombathely utam milyen hosszú lesz és mennyi idő alatt teszem meg). De az adott címet egyből hozzáadhatjuk a speedcam adatbázisunkhoz, vagy POI-t hozhatunk létre.
A térkép nézetről: maga a látvány ismerős lesz, fektetett üzemmódban baloldalon a panel (statusbar, navigációs utasítások stb) nem sokat változott a 2006-hoz képest. A korábban jobbra helyezett cuccok is ide kerültek, mivel jobboldalt átlátszó gombokkal kaptunk új funkciókat: itt kapcsolható a 3D nézet, kerülőutat lehet gyorsan keresni, illetve a menübe ugorhatunk. Mondjuk én jobban örültem volna annak, ha ezt a gombsort is magam konfigurálhatnám (persze lehet, hogy a véglegesben már lesz rá mód), így eléggé céltalanul foglal el kb. 15%-ot a képernyőből. Egy hasznos gomb mégis akad itt: Kurzor. A 2006-os iGO-ban a térképet megérintve felugrott egy nagy menü, ahol az éppen megérintett ponttal kapcsolatban kaptunk opciókat. Ez a funkció jó lett volna, de rettentően idegesítő is tudott lenni. Ugyanis a térképet vonszolva (drag) időnként érintésnek (tap) gondolta azt az iGO, és máris feldobta a menüt, mikor én csak scrollozni akartam a térképet. Na ez mostantól nincs így, a térképet bárhol megérintve megjelenik ugyan a kurzor, de hozzá csak egy apró, átlátszó gombsor jelenik meg, amivel zoomolási opciókat kapok (ezekre most nem térek ki, érdemes kipróbálni, szerintem ötletes).
A statusbar megérintésével előugrik egy komplett műszerfal, aminek közepét egy nagyon hangsúlyos króm-alumínium kilométeróra uralja, 240 km/h-ig skálázva, közepén pedig digitális formában is kijelezve a pillanatnyi sebességet. Le merem fogadni, hogy ez sokak kedvenve lesz, pedig túl sok értelme nincs. Én általában a 0-110 km/h tartományban mozgok, úgyhogy erőteljes kisebbségi komplexus-képző hatása van ennek a csodának, de komolyabb sportkocsi tulajdonosok megpróbálhatják "kiakasztani" az órát. Az óra mellett amúgy az összes fontos funkciót megtaláljuk (távolság a célig, idő a célig, érkezési idő, sebességkorlát, magasság, pontos idő). Nagy élmény, amikor az ember rájön, hogy ezek közül, ráadásul itt választhatja ki a statusbar elemeit. Véletlenül jöttem rá, nem feltétlenül triviális, és nem is feltétlenül ujj-barát, a 2006-ban sokkal egyértelműbb és kényelmesebb volt ez.
Az útvonaladatok nem sokat változtak, szerintem ugyanolyan jól mutatja a lényeget, és ugyanúgy elérhető a képernyőre méretezés funkciója is. Az útvonal szerkesztése szint semmit sem változott a 2006 óta, sajnos az itt választható elkerülési opciók sem, pedig van már jobb a piacon.
A 3D-ről. A sajtó már az első screenshotok óta erről beszél, a fórumokon pedig szintén téma, a szakmaibb közösségek esetén általában negatív előjellel. Hiába, az iGO 8 neve gyakorlatilag össze lett kapcsolva a 3D megjelenítéssel. Szóval adott a sima 3D üzemmód, amivel már az iGO 2006 esetében is találkozhattunk. Ez az iGO 8-ban sem változott sokat, amit érdemes kiemelni, az a hidak, felhajtók stb. kiemelése, szépen látszik 3D üzemmódban az egész. Ennyi, ez nem nagy dobás. Az igazi vitákat a 3D-s épületek és a domborzati modell váltotta és váltja ki ma is. Teljesen jogosan, ugyanis egy autós navigációban semmi szükség hegyekre, dombokra (egy Garmin Colorado-ban ez még érthető dolog), ez nem turista szoftver. Ugyanígy az épületekre sincs szükség, ez inkább csak marketingeszköz. Megnéztem: Országház, Nyugati Pályaudvar, Citadella - felismerhető ugyan, de kb. a SimCity valamelyik korai verziója ugrik be róla, ez így komolytalan, a navigációt pedig nem segíti, hanem hátráltatja az, hogy a térképi objektumokat (utcanevek, utak, POI-k) eltakarja egy épület. Elvégre pont azért szeretjük a térképeket, mert nem takar semmi semmit, távolra el lehet rajtuk látni.
Az pedig nem mellékes tény, hogy a 3D rendesen belassítja a rendszert. A Nav'n'Go hivatalosan minimum 300 MHz-es processzort ír elő a programhoz (bár az eltérő architektúrák miatt nincs értelme összehasonlítani egy azonos frenvenciájú Samsung, Intel és Texas Instruments procit), de a szóban forgó (amúgy lomha) 195 MHz-es TI-n kiválóan, szaggatás, akadás nélkül futott az iGO 8. A program gyorsan indul, a gombok lenyomására gyorsan reagál, a térkép scrollozása és nagyítása meglepően gyors (gyorsabb a 2006 SE-nél!), le a kalappal a fejlesztők előtt, ügyesen optimalizált motorral állunk szemben. A teszthez környezetet biztosító telefonos PDA a maga 25 megás szabad RAM-jával simán kiszolgálta az iGO 8-at, a használat közben pedig hívást is fogadtam, az is gond nélkül ment, az iGO sem omlott össze. Az összkép addig csodás, amíg az ember nem kezd el bohóckodni a 3D-s dolgokkal, mert akkor hirtelen jön a szaggatás, a lassú reakció. Ha simán 2D-ben használja az ember, akkor egy ilyen, gyengének számító konfigon is röhögve elfut, gyorsan mozgatja a térképet, a hangnavigáció sem késik. Tehát akik viszonylag régebbi készüléken akarják futtatni, azok számára jó hír: egy 300 MHz-es procival és kb. 25 mega RAM-mal első ránézésre beéri az iGO 8, így a Mio P3xx/P5xx, az Asus A63x, a FuSi N5xx tulajok és a többiek (pl. telefonos PDA-sok) fellélegezhetnek, nem kell gépet cserélni. A 3D-t viszont el kell felejteni.
A navigáció során volt némi negatív tapasztalatom, erről nem tudom, hogy a nem végleges verziónak tudható be, vagy egyéb oka van. Az egyik egy érdekes térképhiba volt, egy olyan utcára tervezett rá a program, ami valójában nem is létezik, és érdekes, hogy az iGO 2006 SE alá való térképen ez az utca soha nem is szerepelt. A másik hiba (bár ezt nem volt időm eleget tesztelni), hogy a gazdaságos tervező algoritmus bizony furcsa útvonalakat tud összeszedni, több helyen is észszerűtlenül próbál rövidíteni, ott is, ahol a 2006 SE többnyire helyes utat választ. Ez persze lehet a térkép hibája, de akár az algoritmus is csiszolásra szorulhat. Érdekes, hogy az iGO 8 térképei kevesebb helyet foglalnak a 2006-hoz képest (valószínűleg hatékonyabb tömörítést kapott), bár nem árt tudni, hogy az iGO 8-ban külön fájlban vannak a térképi vektoros adatok, és külön fájlban maguk a POI-k.
Összegzésként annyit mondhatok, hogy a pár órás teszt alatt az iGO 8 jó benyomást keltett bennem, bár a hivatalos megjelenésig még van pár komoly dolog, amit be kell foltozni (térkép, tervező algoritmus), és néhány hiányzó feature-t még odahegeszthetnének. iGO 2006 SE-ről átlépve nincs az a "hú, micsoda újdonság!" élmény, de van pár olyan fejlesztés, ami már régóta hiányzott, és most nagyon jó volt használni (pl. fejlettebb POI keresés, útvonaltervezési hiányosság, háttérvilágítási opciók, gyors térképkezelés). Megnyugtató, hogy a régebbi vasakon is el fog futni, így valószínűleg a 2006 SE usereknek nem okoz majd gondot az átállás. Az iGO 8-at jelenlegi állapotában még nem használnám, és a most már kapható iGO 8-as PNA-kat sem venném meg, érzésem szerint még csiszolásra szorul kicsit a szoftver. Korábbi vesszőparipám, a logikátlan menürendszer még mindig kísért, bár már javult a helyzet a korábbi verzióhoz képest. Aki látott már 2006-os iGO-t, annak kb. 5 perc lesz felderíteni az iGO 8-at. Mondjuk a Garmin Mobile XT még így is átláthatóbb program.
Ha az ember kikapcsolja a 3D cuccokat és a többi sallangot, akkor egy felújított, kibővített, kipofozott 2006-ot kap, jó értelemben véve.
Az itt leírtakkal kapcsolatban azért ismét hangsúlyozom, hogy mindössze egy párórás teszt az alapjuk. Hosszabb navigációra, igazán éles helyzetben még nem volt szerencsém használni a programot, aminek amúgy nem is lett volna sok értelme, elvégre a végleges verzióra még legalább 1 hónapot kell várnunk, a beta és demo verziókkal való játék pedig nem mérvadó a végleges változattal szemben. |