turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
az összes téma hozzászólásai egyben, bregő és andorpapa hozzászólásai
új hozzászólás | témák listája

Összesen: 1946 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő


bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.07 21:39:30 (28254)
A SirfTechben van factory reset (emlékeim szerint NMEA és SIRF protokollban is), ez a GPS-t az eredeti, gyári állapotába dobja vissza, ez kell neked.
[előzmény: (28250) Karakke, 2008.04.07 20:55:29]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.07 09:28:46 (28216)
Érdemes eljátszani a Windows GPS beállításaival is, katasztrófa, amit a WM5 és WM6 csinál GPS automatikus kezelése címszó alatt. A Russának pedig mennie kell A P360/P560 alatt, én már láttam, és van olyan cimborám, akinek megy. Nem hinném, hogy a Mio hardveresen tiltja a progit! :)
Na meg nem a GPS kezelés nem túl nagy mutatvány, a megfelelő portra kell kiböfögni néhány mondatot, és várni, hogy mit szól vissza a periféria. Az egészet csak az idióta szoftveres réteg bonyolítja meg, tehát minden a beállításokon múlik.
[előzmény: (28212) ID24, 2008.04.07 07:59:43]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.06 22:30:14 (28203)
Russa enciklopédia megvolt? Meg a belinkelt FAQ többi leírása is? Mert a Russa bizony fut az összes Mio PDA-n, kezdve a WM2003-asokkal egészen a legújabb WM6.0-ás kütyükig, tehát "a hiba nem az ön készülékében van". Fuss neki az egész FAQ-nak, le merem fogadni, hogy gyorsan sikerült talpra állítani a Russát is.
[előzmény: (28201) Cinege42, 2008.04.06 21:37:28]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.04 13:50:15 (28092)
Elgépelés, dhpc helyett dhcp.

Másodszor pedig: ha valami alap router, amin igazából semmi sincs beállítva, akkor lehet fix IP-vel is vagánykodni. Ha kicsi a hálózat (pl. 8 portos router), akkor fejből kiszámolható, hogy melyik az az IP, amit már tutira nem oszt ki, azt belövöd és örülsz. A kis házi webszerverem egy windows-os pici hálózatban volt eldugva, és mivel az ftp, http és ssh port átirányítását a router beállításánál csak fix IP-re lehetett kérni, így muszáj volt a fent vázolt módszert alkalmaznom.
[előzmény: (28091) bregő és andorpapa, 2008.04.04 13:44:24]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.04 13:44:24 (28091)
Nem lehet, hogy valami miatt fix IP-t akar magának a gép? Most fejből nem tudom, hogy az UHU Debian alapú-e, de ha igen, akkor talán a /etc/network/interfaces-ben megnézhetsz mindent. Kellene találnod egy ilyen sort: iface eth0 inet dhcp. Ha a DHCP helyett static van, akkor már meg is találtuk a problémát. Ha ennyi lenne, akkor javítsd és /etc/init.d/networking restart.
Vagy gyorsan: ifconfig eth0 dhpc start majd ifconfig eth0 dhcp status. Persze lehet, hogy rosszul emlékeztem, és az is lehet, hogy nem itt van a probléma.

Persze azért nem árt megnézni először, hogy mit mond az ifconfig magától, hátha már ott kiderül a bibi.
[előzmény: (28086) BiharyG, 2008.04.04 13:15:26]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.04 10:41:43 (28073)
Igazad lenne, de mégsem: a kormányválság miatt ugyanis a PannonPumaGPS program az új biztosítási rendszerrel együtt megy a levesbe, amire tehát 51 szittya műholdat tudnánk használni, addigra úgyis a kínaiak brutál hálózata lesz nálunk is a standard (és erre reális esély van, figyelembe véve az európai töketlenkedést, lásd EGNOS, GALILEO). Vagy GSM alapú huncutság.
[előzmény: (28072) H. Gábor, 2008.04.04 10:24:51]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.04 09:31:42 (28071)
Szerintem a Garmin nem használt SiRF II-t, a Cx tutira másra épül (kb. a SiRF III volt az első Garmin-SiRF frigy, bár az iQue szériánál lehet, hogy volt valami huncutság). SiRF II-nél gondolom erősebb is, kivéve persze, ha valami Xtrac változatban gondolkodunk.
[előzmény: (28069) SylverRat + Bogee, 2008.04.04 09:19:58]

bregő és andorpapahozzászólásai | általános | válasz erre | 2008.04.04 08:14:09 (1847)
Sajnos nem találkozunk olyan gyakran. Na meg néha a saját trackjeimmel sincs időm foglalkozni, nem még más, össze-vissza rögzített, számomra ismeretlen helyen készült vonalát kisilabizálni. Eddig kétszer mutattam meg neki, hogyan kell tracket feltölteni és térképet letölteni. Talán a térképletöltés már megy neki (nem biztos), a trackfeltöltés még nem.
[előzmény: (1839) izsolt, 2008.04.03 19:27:17]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.04 08:06:39 (28066)
Szerintem érted, csak nem akarod elhinni. Arról szól a történet, hogy egy átlagusernek hiába beszélsz dB-ekről, meg különféle érzékenységi paraméterekről, ő azt nem érti, neki valami egyszerű és világos mutató kell, ami megmondja: vajon királyosabb a GPS-e, mint a szomszéd Gézáé, vagy sem. És itt jön a képbe a "csatornák" száma, hiszen végre egy érték, ami minél nagyobb, annál jobb. Marketing és kész.

Persze annyi előzménye van a dolognak, hogy nem is olyan régen még 8 és 12 csatornás vevők közül lehetett válogatni, és azok között még tényleg volt különbség, hiszen 8 holdnál többet könnyen össze lehet szedni az égen. Kb. innét származik a "csatornák száma" harc.
[előzmény: (28065) Yoss, 2008.04.03 22:40:44]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.03 22:36:11 (28064)
Leegyszerűsítve arról szól a történet, hogy a 12 csatornás vevő egyszerre 12 műhold jelét képes fogni és használni is, egy 20-as meg 20 műholdét. Amint az a linkelt szövegben is olvasható, ez nem teljesen így működik, de a gyakorlatban ez téged nem érint. Már csak azért sem, mert a polgári célra felhasználható műholdak száma bizony kevés, ezeket pedig igyekeznek úgy elosztani a Föld körül, hogy annak minden pontján biztosítsa a navigációt éjjel-nappal. Persze a sarkok felé ez a hajlandóság csökken, a kontinensek fölött pedig "jobb a vétel", de amire ki akarok lyukadni, az nem más, mint a hazánkban egyszerre fogható műholdak száma. Szóval aki sokat jár GPS-szel, és gyakran nézegeti a műhold-táblázatot, az tudja jól, hogy kiváló vételi körülmények között (pl. pusztában vagy magas hegycsúcson), mindenféle árnyékoló tereptárgy nélkül is ritka az, hogy 12 műholdat lásson egyszerre az ember. Nekem eddig kb. 4-5x sikerült ez 4 év alatt (pedig gyakran nézem). 10-11 holdat ennél gyakrabban sikerül kifogni, de a műholdak száma nem feltétlenül befolyásolja a pontosságot, hiszen azok elhelyezkedése, jelerőssége stb. is jelentősen meghatározza azt. Ha figyeled a HDOP értéket (vétel pontosságát jellemző arányszám, minél kisebb, annál jobb), láthatod, hogy pl. egy 9 holdas és egy 11 holdas vétel között már gyakran nincs is különbség (pl. fixen HDOP=0.8).

Szóval ne csodálkozz, hogy nem látsz 20 műholdat, gondolj bele, a Föld másik felén is navigálni kell valamivel, ha az összes műhold a fejünk fölött kolbászolna, akkor Indiában vagy az USA-ban nehezen tudnának A-ból B-be jutni. De a kérdés már csak azért is költői, mert elméleti és gyakorlati megfontolásból is jól látszik, hogy 10 műholdnál nem nagyon van szükség egyszerre többre. A 44-52 csatornás új fejlesztések pedig csak a marketingesek fejében léteznek, nagy valószínűséggel maga a hardver nem is képes 44 csatorna párhuzamos kezelésére, de ilyen-olyan trükkel belemagyarázható, hogy tudja. Ez kb. olyan, mint anno a digitális fényképezőgépek forradalmánál a zoom kérdés, ahol a végén már mindenki teljesen irreális számokat írt a készülékre, mert ugye fogták az optikai zoom értékét, és megszorozták az amúgy használhatatlan digitális zoom (gaggyer interpoláció vagy képközép-kivágás) értékével. Így lehettek 48x-os zoommal szerelt, farmerzsebben elférő készülékek, amikkel persze csak 2x-es optikai zoomot kaptál.

Majd a GPS gyártók is kinövik ezt a buta számversenyt.
[előzmény: (28063) Yoss, 2008.04.03 22:21:12]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.02 23:10:28 (28025)
Mint pda-fan, én is csak a belinkelt oldalt tudnám ajánlani, de ha a geocaching és a túra az elsődleges szempont, akkor Garmin. Mégpedig Legend (vagy Vista) HCx, ezeknek az ára jelenleg a béka hátsója alatt van, most már megéri ilyeneket venni. Ha budapesti vagy, akkor ajánlok egy boltot, ahol mindegyik kütyük megtapogathatod, mindent megkérdezhetsz, és mindenre választ is kapsz: http://geochallenge.hu
[előzmény: (28021) new will, 2008.04.02 22:56:00]

bregő és andorpapahozzászólásai | általános | válasz erre | 2008.04.02 23:01:35 (1825)
Nem rád értettem az "öntelt" jelzőt, csupán arra a szemléletre, hogy "mi frankók vagyunk, mert csinálunk valami szupi dolgot, és akinek nem tetszik a kusza frontlap felépítés, az először köszönje meg, hogy szabadidőnkben csinálunk valamit, majd kérdezzen, utána várja meg az ilyen-olyan (szintén nagyon régóta húzódó) reformokat, és csak aztán kritizálja az egészet".

Az előttem írók szépen kifejtették a dolgot: az átlagusernek nincs ideje, kedve, lelkesedése, elhivatottsága hosszasan túrni a weboldalakat. Mert nem ehhez van szokva, és ha nem megy neki, akkor legfeljebb szól a szomszéd Pistikének (aki amúgy hardcore gamer, Linux guru, torrent-mágus és PC-félisten), hogy szerezzen neki turistatérképet lehetőleg "ingyenbe". Mivel a neten az átlaguser dominál, így nem helyes őket lenézni, azt mondva, hogy aki nem veszi a fáradtságot, az meg is érdemli, hogy nem találja meg a neki fontos cuccokat.

Ahol webes fejlesztést tanítanak (egyetem, tanfolyam stb), mindig alapelvként verik az ember fejébe, hogy első a user, hiszen ő fogja használni, rá kell optimalizálni. De alkalmazás-fejlesztésnél is ez az alapelv (emlékszem a projektmenedzsment tanárunk ismételte el óráról órára, hogy nem az a jó szoftver, ami ír-olvas-beszél-kávét főz és nincs benne egyetlen bug sem, hanem az, amit a user használni tud és elégedett vele). Ebből számomra az jön le, hogy a főoldalunk elavult, nem felel meg a mai átlaguserben megfogalmazódó elvárásoknak, tehát fejlesztésre szorul. Ugyanúgy, ahogy a POI rendszer. Lehet prioritizálni, de az biztos, hogy a főoldal-reform könnyebben és gyorsabban megoldható, mint a POI reform. A SylverRat-féle link például jó kiindulópont lehetne (http://sylverrat.hu/tuhu/index3.html). Nincs sok különbség, mégis könnyebb rajta az eligazodás. És ez még csak koncepció.

Én a főoldalon szökőévente járok, automatikusan az adott aloldal címét ütöm be, legyen szó trackekről, fórumról, térképletöltésről stb. Nyilván nem nekem kell a reform, hanem mondjuk annak az ismerősömnek, akinek én frissítem havonta egyszer a térképeit, mert nem igazodik ki a TUHU-n (egyetemi oktató amúgy az illető). És saját bevallása szerint ezért nem rak fel trackeket sem, pedig kéktúrázik, és minden második hétvégén terepen van. Szerintem ez sokat elmond a helyzetről.
[előzmény: (1822) izsolt, 2008.04.02 20:15:24]

bregő és andorpapahozzászólásai | általános | válasz erre | 2008.04.02 11:30:12 (1808)
Szerintem igazad van, nem kellene nekünk öntelten azt mondani, hogy aki nem találja, az így járt, és ha nem tetszik, akkor nem kell használni, örüljön a user, hogy ingyen van. Ez hülyeség, magunknak teszünk rosszat ezzel a hozzáállással, hiszen kevesebben ismerik meg, használják vagy éppen segítik munkánkat. Ráadásul ez építő kritika, amit már sokan (belülről is) megfogalmaztak. Ez a fejlesztés már régóta van napirenden, némi php+html+css tudással egész sokan rendelkezünk a csapatból, nem lenne gond összedobni valami átláthatóbb, júzerfrendlibb kezdőoldalt.
[előzmény: (1806) sophegyi, 2008.04.01 21:04:12]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.29 13:46:30 (27878)
De futhatsz egy kört a MapEdittel is, hiszen betölthetők alá a turistautak.hu térképei, és elméletileg natívan kezeli az NMEA protokollt is. Még nem próbáltam, de valószínűleg ez is működne, kb. úgy, mint MapSource alatt, csak útvonaltervezés és egyéb extrák nélkül. Mire kell a noti+GPS páros? Navigáció, prezentáció, kutatás?
[előzmény: (27871) softi, 2008.03.28 20:16:00]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.27 10:46:23 (27825)
T-Mobile - amire a sok színvak azt mondja, hogy magenta, pedig az pink. Az igazi probléma pedig a magyarok nyelvi tunyulásával van, ugyanis a pinket gyerekkoromban még rózsaszínnek is becézték (persze egy hölgy ismerősöm már kioktatott, hogy a kettő nem ugyanaz, de ő tévedett). Olyan szín pedig nem létezik, hogy magenta, illetve legyünk pontosak: van magyar neve. Úgy hívják, hogy bíbor. Ilyenkor a többség felhördül, hogy a bíbornak köze sincs a T-Mobile színéhez, de ez csupán a sok TV-nek és mesefilmnek köszönhető, ugyanis az átlagnak a bíborról a királyi palást, tróntermi dísz, bíboros a Három testőrből stb. jut eszébe, márpedig ezek vizuális megjelenése a bíbor helyett a bordóhoz és a vöröshöz állnak közelebb. Rövidebben: a magyarok többségében rossz kép él a bíborról, más színnel/árnyalattal keverik. Informatikai vénával megáldottaknak viszont nem lehet nehéz fejben tartani a bíbor látványát: CMYK! A Magenta komponens az bizony bíbor, és jól ismerjük a színét, még a tejes dobozon is rendszeresen össze lehet vele futni. Szóval a bíbor az ilyesmi: http://drukuj.net/cms/upload/Metoda-substraktywna-CMYK-d53.jpg

A pink és a magenta pedig egyszerű nyelvi hanyagság, hiszen a legtöbb angol-magyar szótárt felütve megtaláljuk a magyar megfelelőt, úgy mint rózsaszín és bíbor (helyenként bíborvörösként szerepel). Az már más kérdés, hogy mára sikerült megideologizálni is ezt a szóhasználatot (pink=/=rózsaszín), a dolog hátterében az észnélküli angol/amerikai majmolás van, valamint üzleti érdek, hiszen sokkal megnyerőbb egy termék, ha az van a céduláján, hogy ez pink vagy magenta. Kb. ugyanolyan, mint amikor a noname discman dobozára is ráírták, hogy digital, amiről az átlagusernek az jut eszébe, hogy "váo, ez tutira frankó lehet", pedig gyakorlatilag semmit sem jelent.
Bár ebben semmi különös nincsen, ma már outdoor shopokban veszünk túraruhát, a quadosok pedig offroadozni mennek az erdőbe.
[előzmény: (27818) SylverRat + Bogee, 2008.03.27 09:30:09]

bregő és andorpapahozzászólásai | általános | válasz erre | 2008.03.26 20:06:57 (1797)
Rossz verziót nézel, az ingyenessé tett verzió már nem kér kódot. Ugorj el ide: http://gps.info-racio.hu
Itt megtalálod az ingyenes változat telepítő fájlját, hozzá skineket és persze ropogósan friss turistatérképeket. Valamint a Russa enciklopédiát, amiből a program használatát lehet elsajátítani. Rövidebben: mindent megtalálsz a fenti címen.
[előzmény: (1796) kuzo, 2008.03.25 22:30:29]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.25 23:16:54 (27789)
A H betű nem a SiRFIII-ra utal, az csak a 60-as széria x-es változataiban, valamint (emlékeim szerint, de ebben hirtelen nem vagyok 100%-ig biztos) a nüvikben van. A HCx MTK chipsettel van szerelve, ami hasonlóan erős, mint a SiRFIII.
[előzmény: (27773) mb2000, 2008.03.25 13:41:31]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.24 22:36:10 (27738)
Ha zavarnak a Russa betegségei, akkor érdemes futni egy kört a Navitellel (vagy iNavi néven is ismerik), az gyakorlatilag a Russa alapjaira épül, csak átesett némi fejlesztésen, és ezt a programot még ma is pofozgatják. Persze nem ingyenes, de hát valamit valamiért.
[előzmény: (27735) Vándorvakond, 2008.03.24 21:07:46]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.22 11:32:56 (27512)
BiharyG-nek igaza van, ha főleg terepen akarsz mozogni, akkor egy Garmin lehet jó megoldás, hiszen állják a sarat (átvitt értelemben és valóságban is), az üzemidejük is jó (csak a nálad lévő AA akksik számától függ), valamint geocachingre is tökéletesek. Ha budapesti vagy, akkor ajánljuk a Geochallenge GPS boltot (http://geochallenge.hu), ott mindegyik kütyüt meg lehet tapogatni, nyomkodni, és a tulaj szívesen felvilágosít mindenről, szóval profiként jössz ki a boltból.
[előzmény: (27510) lucio, 2008.03.22 11:11:24]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.22 11:03:11 (27508)
A kutya ott van elásva, hogy egy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező PDA (pl. 400 MHz-es Samsung proci, 128/128 Mbyte RAM/ROM, Bluetooth, WLAN, Windows Mobile 6, SD kártya, SiRF III-as GPS) lehet sokkal silányabb is. Mert nem elég megvenni az alkatrészeket a gyártónak, azokat össze is kell rakni. Van, aki spórol a NYÁK-on, más a forrasztásokra nem fordít elég figyelmet, de a GPS antennáját is össze lehet gányolni, és máris nem olyan jó a GPS vétel, mint egy másik, elméletileg kottára ugyanolyan PDA esetében. Van gyártó, amelyik válogatott RAM chipeket tesz a gépébe, van amelyik nem. A kijelző is izgalmas kérdés, hiszen ezen sokat lehet spórolni, hasonlíts össze egy gagyi és egy márkás PDA-t ilyen szempontból is. Aztán ott van még szoftver, hiszen minden készülékre picit specializált Windows Mobile kerül, ezért sem lehet mondjuk egy Asus ROM-ot felrakni egy Mio készülékre. Szóval a beégetett szoftveren is sok múlik. Ja, és persze az akkumulátor! Egy 1100 és egy 1300 mAh-s akksi között ránézésre nincs nagy különbség, pedig az üzemidőt megnézve van! Sőt, két 1300 mAh-s akksi között is akad különbség, lásd Tesco akksi vs. Duracell.

Ettől függetlenül nem kell feltétlenül Mio készüléket venni. Akad még jó gyártó a piacon (pl. Asus). A márkásabb gépek azért ajánlottak, mert nagyon sokan használják őket, így fórumokon könnyű hozzájuk segítséget találni, valamint kiterjedtebb az ügyfélszolgálatuk, könnyebb mondjuk a garanciális ügyeket intézni (általában). Hátha segít a hasonlat: két hasonló vagy egyező paraméterű notebook között (pl. Albacomp vs. Dell) is lehetnek erős különbségek.
[előzmény: (27497) lucio, 2008.03.22 10:20:53]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.20 16:52:52 (27439)
Sőt, nemhülye nemrendőr is van. Csak sajnos kisebbségben...
[előzmény: (27438) OldNat, 2008.03.20 16:40:42]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.18 10:36:58 (27330)
Én mondjuk nem használom a programot, de Csuhásék leírásaiból nekem úgy tűnt, hogy nem warezolnak, ő pont az előbb (és persze korábban is) írta azt, hogy:
"Okosítás nélkül is teljes értékű csak néha homokóra helyett egy shareware figyelmeztetést rak ki ami 2..3 mp alatt eltünik, vagy érintésre rögtön."
[előzmény: (27327) Brogan, 2008.03.18 09:12:55]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.16 22:56:55 (27289)
A dolog már csak azért is izgalmas, mert én ismerek olyan P560 tulajt, aki örömmel nyomkorássza most is a kütyüt, természetesen Static Navigation nélkül. Persze lehet, hogy van valami új/elrontott széria...
[előzmény: (27288) Bal3, 2008.03.16 22:06:19]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.16 10:25:35 (27255)
A legtöbb vevővel nem szokott probléma lenni iGO alatt, kikapcsolt SN esetén. Én pl. évek óta így használom az iGO-t, de próbáld ki, ha valami rendelleneset/zavarót tapasztalsz, akkor kapcsold vissza, ha nem, akkor élvezd így.
[előzmény: (27252) Strider, 2008.03.16 09:40:51]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.12 09:59:56 (27106)
Üdv! A probléma az, hogy a Vox (vagy S710, ahogy tetszik) nem telefonos PDA, hanem ún. okostelefon. A különbség az, hogy a Voxnak hagyományos kijelzője van, nem érintőképernyő. Ez természetesen a kezelhetőséget is erőteljesen befolyásolja, vagyis más az operációs rendszer. Ezen is Windows Mobile van, de nem ugyanaz, mint egy érintőképernyős gépen. A legtöbb nálunk elterjedt navigációs szoftver pedig csak érintőképernyővel hajlandó futni. Valószínűleg ezért nem hajlandó a Russa feltelepülni, nem is fog sikerülni, hiszen a program billentyűzetről nem vezérelhető.

Eddig a rossz hír, most pedig a jó: létezik egy szoftver, amit pont az ilyen készülékekre (is) találtak ki: Garmin Mobile XT. A program a Garmin nüvi szériánál megismert kezelőfelületet biztosítja gyakorlatilag minden elterjedtebb mobil platformra (pl. Symbian, Windows Mobile, Palm (utóbbiban nem vagyok biztos)). Ráadásul a Mobile XT tökéletesen kezelhető érintőképernyő nélkül. Eszi az összes Garmin térképet, gyakorlatilag egy nüvi funkcióival ruházhatod fel a gépedet. A Russával szemben egy erős hátránya van: nem ingyenes. Itthon a legolcsóbban a NaviGuide (az iGO-val megegyező részletességű Magyarország térkép) csomaggal együtt lehet hozzájutni 17 rugóért: http://www.pdamania.hu/shop/shop.php3?do=2&catalog_id=61&prod_id=99244

Akad még pár szoftver Windows Mobile alapú okostelefonra, de a Garmin Mobile XT a leguniverzálisabb, és ezzel lehet rendesen kezelni a Garmin térképeket, pl. a turistautak.hu családot.
[előzmény: (27101) Bender, 2008.03.11 23:00:27]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.11 11:19:58 (27052)
A PNA-kba is belerakják a 300-400 MHz-es procikat, és bizony sok kacatot futtat az oprendszer a háttérben, csak azt elrejtik a user elől. Mioknál könnyen előhozható a standard WinCE, ami amúgy a Windows Mobile alapja is. Az A201-et személyesen nem volt lehetőségem nyomkodni, csak egyszer, de annak elméletileg nem volt rossz üzemideje. Persze egy leharcolt, nem helyesen töltött akksival egyik kütyü sem bírja sokáig (most nem rólad van szó, általánosságban mondom). Ja és persze 300 MHz-es Inteleknél szigorúan Speed vagy XScale tuning, nem a Windows sajátja, és ScreenOff, így aztán bőven lehet üzemidőt spórolni. A 10 órát azért írtam, mert az én Dell Axim X5-ösöm (2004-ben vettem használtan) BT-s vevővel még most is tud 8-10 órát hozni, gyári akksival. És más PDA-k is alkalmasak erre. Persze akad olyan is, ami csak 4-5 órát bír, de ha általánosságban akarunk nyilatkozni a PDA-k üzemidejéről, akkor mindet illik említeni, alsó és felső határt egyaránt.

Ha az embernek van pénze, vegyen egy térképes Garmint terepre. Ezt ugye sokan nem engedhetik meg maguknak (és autóban jobban szeretik a tapizható, beszélő, nagyképernyős cuccot), ezért PDA-val nyomják. És ez sem bűn, vagyunk itt páran, akik évek óta csak így járjuk a természetet. Nyilván a "telefon legyen telefon" elv alapján nem ez az optimális eljárás, de még senki sem szólt, hogy "hé haver, megdoblak egy Vista HCx-szel, hogy terepen is penge legyél!", így a téma nálam elvi szintre degradálódik.
[előzmény: (27049) Yoss, 2008.03.11 10:30:35]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.11 10:17:20 (27048)
Üdv a fórumon! Nem lehet, hogy csak nincs beállítva rendesen a PDA-d? Ajánlom figyelmedbe a SylverRat gondozásában álló tudástárunkat: http://sylverrat.hu/faq/ (főleg a sys.txt és Static Navigation kulcsszavak)
Ettől függetlenül persze terepre jobb egy Garmin, de érdemes térképeset venni, használtat, ezek a készülékek megbízhatóak, nem kell félni attól, hogy valaki már nyúzta terepen.

Yossarian: azért az a 2-3 óra eléggé alsó becslés, lehet, hogy egy PNA ennyi ideig bírja (és igen, egy PNA valóban eddig bírja), de egy rendesebb PDA (tehát nem feltétlenül a Yakumo, Airis és társai) 4-10 órát is visz, főleg akkor, ha az ember kikapcsolja a képernyőt, ha nincs rá szüksége, illetve nem pörgeti feleslegesen a procit. Nekem pl. már évek óta 100 MHz-en megy az amúgy 300 MHz-es Intel procim a PDA-ban, és mégis röhögve, szaggatás nélkül elfut rajta a Russa, a Navitel, de még az iGO 2006 is. Az üzemidő tehát erősen függ a usertől is.
[előzmény: (27026) Mathyas, 2008.03.10 14:49:02]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.07 14:16:21 (26944)
Tutira beállítás-para van nálad! Lehet, hogy nem jó Russád van! A Russa egy ideje már ingyenes, a régebbi, fizetős időkből származó crackelt verziókkal sokan szívtak. Szóval http://gps.info-racio.hu, itt a Russa installt keresd, fent van a program telepítőfájl, a skinek és a magyar nyelvi anyag is, mennie kell. Ha az iGO nem szarozik, akkor a Russának is mennie kell. Sys.txt-t ugye nem felejtetted el?
[előzmény: (26943) ID24, 2008.03.07 14:07:57]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.07 13:51:33 (26942)
Mit értesz az alatt, hogy azonnal látja? Látja és stabil a vétel, vagy ez is szakadozik? Mint hallottuk, a P560-on futnia kell mindegyiknek rendesen, így vagy beállítás, vagy hardverhiba lehet. Utóbbira szerintem kisebb az esély. Szóval pár ötlet (lehet, hogy néhány evidencia, de nem tudom, mennyire vagy otthon a WM világban):
- Ha egy programot becsuksz (X a "jobbfelsőbe), még nem biztos, hogy be is záródott. Mindegyikből rendesen ki kell lépni, mert előfordul, hogy a háttérben fut tovább a program, és foglalja a GPS portját a később indított alkalmazás elől.
- Mielőtt nekiállsz tesztelni a Russát/iGO-t, nyomj egy soft resetet, hogy tiszta lappal induljon a Windows.
- A Russában próbáld ki a sima NMEA és a 9600-as NMEA protokollt is. Elméletileg a beépített vevők 4800-on kommunikálnak, de soha nem lehet tudni.
- Ha Sirftech-kel valamit matatsz a GPS-ben, akkor utána (az eddigi, más PDA-kon megszokott gyakorlattal ellentétben) ne nyomj soft resetet, mert minden beállítás visszaáll az alapértelmezettre! Ugyanez igaz a teljes áramtalanításra is. Legalábbis ezt az infót kaptam az egyik P560-as cimborámtól.
- Ha nem segített egyik ötlet sem, akkor fuss egy kört a GpsGate-tel (min. 2-es verzió). Ez a program elméletileg portmegosztásra született (hogy több progi is hozzáférjen egyszerre a GPS-hez), de olyan mint a pálinka: mindenre jó. Szóval ez a progi beül a GPS és a szoftver közé, és "elsimítja a nézeteltéréseket", több paranormális GPS rendetlenkedést sikerült már megoldani ezzel.
- Bónusz ötlet: eddig csak Fujitsu-Siemens gépen találkoztam vele, de hátha: nagyon be tud kavarni az integrált GPS működésébe, ha be van kapcsolva az infra, ezért érdemes kikapcsolni, amúgy is csak pazarolja az áramot.

Várjuk a folytatást!
[előzmény: (26924) ID24, 2008.03.06 22:30:38]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.07 08:07:45 (26928)
Hát, azért nem kínoznám magam Vistával, ha nem muszáj (meg nincs is elég hely hozzá a gépemen). Állítólag azért van activesync-es nyomor Vistán is rendesen. Persze az jó, ha használhatod natívan USB mass storage-ként a készüléket, ez egy jó fejlesztés.
Naptárat meg ilyesmiket nem akarok szinkronizálni. Eleve, Outlookot sem akarok látni. Ez nem Microsoft-gyűlölet, csupán az élet hozta úgy, hogy kiábrándultam az ActiveSync-ből és az Outlookból is. Telefon mindig van nálam, rendszeresen mentek mindent SD kártyára (contancts, messages, calendar, tasks, notes, custom files - PIMBackup), így nem kell PC-n látnom ezeket. Persze elismerem, nem rossz dolog, de nem szeretem ezeket.
A MapSource-ra pedig megkötésként gondoltam. Mint térképkezelő/nézegető program nem is olyan rossz, lehet rajta térképet nézni, útvonalat tervezni. De minden Garmin GPS-hez szükséges, még a platformfüggetlen XT Mobile-hoz is, tehát csak arról a gépről tudsz térképet frissíteni, ahol van MapSource, ez pedig megkötés, hiszen az agyonkorlátozott melóhelyi PC-k vagy a netcafék ebből a szempontból ki vannak lőve. Megkötésről azért beszélek, mert egy PDA-t pedig rá lehet dugni a gépre driver és kezelőszoftver nélkül, fel lehet rá másolni a .rus/.img/.ntm/.jpg/.gif/stb térképeket, és lehet használni. Ha pedig van benne WLAN, akkor hotspoton keresztül is lehet frissíteni. Ez kényelmes, és azért a Garmin is halad ebbe az irányba, például már kártyaolvasóval lehet térképet rakni microSD-re, illetve a Colorado is rendelkezik valamiféle vezetéknélküli kommunikációs lehetőséggel, ami persze egyelőre nem szabványos WLAN, de lesz ez még jobb is!
[előzmény: (26927) VasG, 2008.03.07 00:38:54]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.06 21:55:49 (26923)
Két ötlet a két parára:
- GPS. Próbáltad már a SylverRat-féle FAQ-ban leírt iGO sys.txt-s trükkjét? Nem lehet, hogy csak az iGO zavar be? Static Navigation be van kapcsolva?
- ActiveSync. Legfrissebb AS-ed van? Nem tudom, hogy fut-e a P560-on, de ha nincs más megoldás, akkor próbáld ki ezt: ActiveSyncMode.sa.CAB. Google elég sok találatot ad ki, nem tudom, hogy Mio-n is megy-e, de HTC telefonos PDA-n igen. Ezzel azt állíthatod, hogy RNDIS vagy hagyományos USB kapcsolatot akarsz a PC és a PDA között. Az én telefonom (MDA Vario) a gyári WM5-ös ROM-mal nem volt hajlandó kapcsolódni az asztali géphez, de aztán átállítottam az ActiveSyncMode segítségével hagyományos UBS kapcsolatra, azóta semmi gond (a most használt WM6-os ROM-om telepítése után pedig ezt a szoftvert raktam fel elsőként).

Fontos továbbá: ha RNDIS üzemmódban használod a PDA-dat, akkor gyakorlatilag hálózati műveleteket igényel a kapcsolat (Remote Network Driver Interface Specification), ezt pedig néhány antivírus és tűzfal nem nézi jó szemmel, ez is okozhat galibát, érdemes megtanítani az adott védelmi szoftvert erre. Egy notebookon tapasztaltam pl. azt, hogy egy Messenger-klón az Outpost Firewall "Block most" üzemmódjában nem volt hajlandó kapcsolódni, a "tanuló üzemmódban" időnként ledobta a progit a netről, "Allow most" üzemmódban pedig mindenféle hiba nélkül futott a csevegőprogram.

Ötlet, hogy mosolygós legyen a hátralévő életed: próbáld ki a WM5torage nevű programot. Nem biztos, hogy menni fog a P560-on (a P550m gyári ROM-mal nem ment, próbáltam egy gépen), de hátha. Ez a szoftver (http://www.freewareppc.com/communication/wm5torage.shtml) kártyaolvasót csinál a PDA-ból. Vagyis a szoftver futtatásakor nem PDA-ként, hanem mezei kártyaolvasóként ismeri fel a készüléket a Windows, így a fájlok átküldésekor nem kell az ActiveSync-kel bohóckodni. Ha pedig programokat akarsz telepíteni, akkor ne a PC-s .exe fájlokra vadássz, hanem közvetlenül a PDA-ról telepíthető .cab-okra, így teljesen kiiktatható az ActiveSync. A telefonos PDA-m november óta van meg, idén még nem használtam ActiveSync-et, pedig gyakran dugdosom PC-re a készüléket. A program nagyszerűsége az, hogy akár pendrive-ként lehet használni a PDA-t, elég egy szimpla mini-USB kábel, nem kell sem ActiveSync (sem MapSource, mert ha valami, hát ez tényleg nyomor a Garminoknál), se driver. A telefonos PDA-k körében nagyon népszerű a WM5torage, a legtöbb barkács-ROM-ba alapértelmezettként szerepel, nem véletlenül.

Ja, és visszatérve a GPS-re: ha iGO-val sem akad össze, és nincs semmi furcsaság a beállításokban, akkor szimpla gyártási hiba, az 550m-nél elég sok darabbal volt probléma, elképzelhető, hogy a Mionál mostanában szabotálnak az éhbérért robotoló ázsiai gyerekek, szóval ha nem szoftveres a probléma, akkor egyből vidd vissza, minél előbb, annál jobb. Persze azért érdemes letesztelni még legalább két másik szoftverrel is, hátha csak szoftveres gebasz van. iGO és VisualGPSce. Ha ezek stabilan mennek, akkor máshol van gáz, ha ezekkel is akadozik a vétel, akkor hardver, csere.

(Igyekszem követni a sztorit, de mostanában nagyon kevés időm van erre, bocs.)
[előzmény: (26912) ID24, 2008.03.06 20:24:26]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.03 10:49:23 (26795)
Köszönjük a beszámolót!

Némi pontosítás a korrektség jegyében: a SiRF III érzékenysége nem egyenlő a Yakumo DeltaX érzékenységével! Tehát ha egy GPS chipset képességeit akarod tesztelni, akkor ne egy PDA-ba integrált változattal fuss neki, hiszen köztudott, hogy az integrált GPS vevők a helyhiány és a spórolás miatt mindig gyengébbek a bluetooth-os vagy egyéb megvalósításoknál. Arról nem is beszélve, hogy a DeltaX ráadásul közismerten szar az integrált SiRF III-asok között is. A Vista HCx MTK-ját sokkal inkább a 60 CSx-szel kellene összehasonlítani, hiszen itt található azonos minőségű kialakítás. Ha fogsz egy minőségi BT-s vevőt (pl. RoyalTek), rácsodálkozol, mit mut a SiRF III. Az én SiRF III-asom, de még anno a SiRF II-esem is fogott jelet vonaton (a SiRF III-as az összes pályaudvaron, és néha alagútban is). Régebben valaki itt a fórumon pont a BT-s SiRF III vs. Yakumo-féle SiRF III tapasztalait írta le, és ő is rácsodálkozott, hogy mennyire szar vevő volt a Yakumóban.

Ettől függetlenül persze valóban ütős az MTK chipset, nem véletlen, hogy a Garmin is készülékcsaládot épített rá. De egy jól megvalósított SiRF III-as rendszer is erős tud lenni (lásd pl. 60CSx).
[előzmény: (26792) zozo76 + MarcsiLány, 2008.03.03 10:37:31]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.03 10:33:16 (26791)
Itt a crackre miatt haparunk, igyekszünk tisztán tartani a fórumot. Ha crackben utazol, akkor érdemes inkább a direkt PDA-ra szakosodott "ejnye-bejnye" portálokat átfutni, Google segít, ppc, warez, pda, link és hasonló kulcsszavakkal az ember gyorsan rátapint a lényegre.
[előzmény: (26790) gere, 2008.03.03 10:08:08]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.03 09:59:14 (26789)
Üdvözlünk a csapatban! Ha nem akarsz mindenféle térképdarabolással bajlódni, akkor érdemes kipróbálnod a Russát. Ez ugyanis ingyenes, és ugyanúgy elérhetők hozzá a hazai és külföldi turistatérképek, ahogy a Navitelhez is, ráadásul eléggé nagy hazai felhasználótábora van, mindent el lehet hozzá érni. Érdemes elindulni innét: http://sylverrat.hu/faq/index.php?page=russa (ez a fórumozók által összehozott tudásbázis).
Térképek, skinfáljok, magyar hang stb. miatt pedig ide látogass el: http://gps.info-racio.hu
A programhoz letölthető egy nagyon részletes magyar kézikönyv is, ráadásul aki a Navitelt próbálta már, annak nem lesz újdonság a program, hiszen maga a Navitel is a Russából indult ki.
[előzmény: (26788) gere, 2008.03.03 08:26:49]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.03.02 16:29:24 (26787)
Üdvözlünk a társaságban! A PNA valóban eléggé limitált lehetőségeket biztosít, de bizonyos típusokra pl. telepíthető a Russa, amivel jól lehet ládázni és kezeli a turistatérképeket is. Ettől függetlenül igaz, hogy PNA-val eléggé macerás a természetjárás, így ha van rá lehetőség, próbáld PDA vagy Garmin vonalon kiegészíteni a gépparkodat, itt a fórumon szívesen segítünk ebben is.
[előzmény: (26781) kocszso, 2008.03.02 13:25:56]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.29 21:26:00 (26719)
A Holuxot hanyagold, Low Speed Bug jellemző rá, inkább a Qstarz vonalon indulj el.
[előzmény: (26696) koszta, 2008.02.29 14:54:51]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.28 10:35:16 (26631)
Üdvözlünk a csapatban! Ha minden igaz, akkor te egy bluetooth-os GPS vevőt próbálsz használni. Ha az iGO a 2-es porton látja a vevőt, akkor a Russának is jó lesz az, de ne a sima NMEA-0183 protokollon keresztül hajtsd meg, hanem a nagysebességű változatán, tehát a beálllítások között, a GPS fülön az NMEA-0183 (9600 bps) üzemmódot válaszd. Érdemes a programot is újraindítani. Így már nagy valószínűséggel menni fog. Arra ügyelj még, hogy ne fusson semmilyen olyan program a háttérben, ami a GPS-t is használja. Ugyanis Windows Mobile alatt a jobb felső sarokban lévő X-szel nem záródnak be a programok, csak háttérbe kerülnek. A neten elég sok olyan programot találsz, ami ezt a funkciót átállítja úgy, hogy az X-re kattintva valóban bezáródik az adott program. Ajánlom pl. a WkTask nevű ingyenes alkalmazást, de még sok hasonlót lehet letölteni, pl. innét: http://www.freewareppc.com

Ha még lenne kérdésed, bátran tedd fel, igyekszünk segíteni!
[előzmény: (26620) odorl, 2008.02.27 20:18:46]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.27 09:39:13 (26562)
Igen, jó, hiszen a microSD az egy szabvány. Persze előfordul időnként, hogy egy-egy fényképezőgép, PDA vagy GPS nem hajlandó boldogulni egy bizonyos típussal, de ez a ritkább eset.
[előzmény: (26560) zozo76 + MarcsiLány, 2008.02.27 09:16:11]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.26 10:56:16 (26507)
Ja, és még annyi, hogy az ID-t minden program máshogy értelmezi, a hexa számok sorrendje tehát nem fix, érdemes ezzel kapcsolatban előre tájékozódni.
[előzmény: (26505) bregő és andorpapa, 2008.02.26 10:41:47]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.26 10:41:47 (26505)
Windows Mobile alatt létezik egy Card_ID.exe nevű aprócska program (6 Kbyte), ez szépen kiírja a 10 jegyű hexa ID-t. Funkciójából eredően legtöbbször a warez oldalakon fordul elő, bár maga a program teljesen legális, és akár jóra is lehet használni. Amúgy emlékeim szerint az SKTools is tudta ezt a funkciót, valahol a 3.0 fölött, és a 3-as széria már ingyen letölthető (talán még most is). Persze ha PC-re kell, akkor máshol kell keresni.
[előzmény: (26502) rekasi, 2008.02.26 09:17:17]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.22 07:56:27 (26329)
:)

ON: jó, hogy itt vagy: mikor szabadul a Mecsek?
[előzmény: (26328) belulo, 2008.02.22 07:33:24]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.21 22:49:40 (26315)
A bőség zavara... :)

OFF: honnét szedik Bütyökék a ládáikhoz ezeket a frankó mini-hullazsákokat? Későbbi ládarejtés és hétköznapi használat miatt is érdekelne, bejön rendesen!
[előzmény: (26311) SylverRat + Bogee, 2008.02.21 22:22:00]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.21 22:19:40 (26310)
Bizony, ahogy SylverRat írja: már van legális, ingyenes verzió a Russából. Innét le tudod tölteni: http://gps.info-racio.hu/?q=node/10
Sőt, a fent említett helyen skin fájlokat, magyar hangot és persze a hozzá való turistatérképeket is le tudod szedni. Hajrá!
[előzmény: (26306) Paul, 2008.02.21 21:24:20]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.20 16:22:31 (26199)
A beázó készülékházról nem is beszélve...
[előzmény: (26196) Saughassy, 2008.02.20 15:42:32]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.17 09:05:31 (26042)
Lehetőségem volt tesztelni az iGO8 PDA-ra szánt, nem végleges verzióját, mégpedig egy telefonos PDA-n, amiben a szokásos, 195 MHz-es Texas Instruments proci dolgozott, 64 MByte RAM kíséretében, WM5.0 oprendszerrel, 25 MByte boot utáni szabad RAM-mal. Szóval az első benyomások a következők (a nem végleges verzióból származó hiányosságok/hibák most nem kerülnek részletezésre):

Program indul, méghozzá meglepően gyorsan, érzésre gyorsabban a 2006 SE-nél. A betöltődés után a korábbi verzióhoz képest egy teljesen átdolgozott felület fogad, csak nyomokban emlékeztet a 2006-ra. A design szerintem eléggé óvodásra sikerült (hiába, bővíteni kell a célközönséget), de azért elviselhető. A főmenüből könnyen elérhetők a szokásos funkciók (címkeresés, POI, kedvencek blabla). A Beállításoknál semmit sem lehet beállítani, csak a nyelvet, a skint és a GPS-t (port és baudrate vagy automatikus), teljesen PNA érzetet kölcsönözve a dolognak. De aztán rátalálunk a mi barátunkra: Expert mode. Szóval ha expertek vagyunk, akkor máris miénk az egész világ, itt aztán mindent lehet paraméterezni.

A 3D beállításoknál lehet kapcsolni a tereptárgyakat (igen, a Parlament pl. tereptárgy) és azok renderelési tulajdonságát, a felületmintázatot vagy a többszintű utak megjelenítését. Ez utóbbi egy régóta várt, és értelmes funkció, hiszen végre jól látható a térképen, hogy egyes utak keresztezik-e egymást, vagy nincsenek egy szinten, pl. felüljárók, alagutak, felhajtók stb. Ez jó ötlet volt. A térképbeállítások között kb. ugyanazokat találjuk, mint a 2006-nál, nincs túl sok újdonság. A menübeállítások között animációt is választhatunk, erőteljesen emlékeztet a Win98 --> WinXP váltáskor tapasztalt parasztvakításra. Az animáció bekapcsolása után nagyon frankón ugrálnak elő a menüpontok, a navigáció szempontjából ez mondjuk teljesen lényegtelen, de a gyerekek imádni fogják.

Továbbra is van Intelligens nagyítás és Madártávlat mód, ezek kb. ugyanazt hozzák, amit az iGO 2006 esetén már megismertünk. Az útvonalbeállítások sem változtak sokat, itt az újdonságot a kapcsolható teljes képernyős műszerfal jelenti. Ja, és az útvonaltervezési stratégiák közé a szokásos három mellett (gyors, rövid, gazdaságos) felkerült egy "easy" névre hallgató is, gondolom a kevésbé rutinos sofőröknek. A képernyő elrendezését (álló, balra fekvő, jobbra fekvő) továbbra is egyszerűen lehet állítani (és továbbra is automatikus újraindítást végez ilyenkor a program), az energiagazdálkodás is maradt a régi, bár bővült egy új, és valóban hasznos funkcióval: a háttérvilágítás értékét (%-ban) külön megadhatjuk nappali és éjszakai üzemmód esetén is. Ez jó, éjszaka végre nem süti ki a TFT az ember szemét.

A hangbeállítások maradtak a régiek, annyi fejlesztés azonban történt, hogy a sebességfüggő hangerőnél definiálhatunk alsó és felhő sebesség-határértéket, megadva, hogy mikortól és meddig kezelje dinamikus a hangerőt a program. Ez végülis jó ötlet. Az új iGO is kérésre figyelmeztet, ha túl gyorsan mész, sőt még némi ráhatással is lehetsz arra, hogy ezt hogyan tegye. Én életemben egyszer próbáltam ezt a funkciót, Pécstől Kishertelendig bírtam (20 km), soha többé nem vettem igénybe ezt a szolgáltatást. Akik már próbálták, tudják miért, akik még nem, azok pedig majd megtudják. A program a megengedett maximális sebességet vizuálisan is meg tudja jeleníteni, így nincs szükség hangra ahhoz, hogy az ember lássa: túl gyorsan megy. A speedcam rész nem fejlődött a 2006-os verzióhoz képest, bár ezt a funkciót sokan hanyagolják, mivel a magyar adatbázis sok helyen pontatlan és/vagy elavult. Hiába, a bírság ellen továbbra is csak egy tökéletes megoldás van: be kell tartani a sebességhatárokat.
A GPS és a TMC beállítása továbbra sem bonyolult, aki elakad, annak a Súgó segíthet.

Élesben: szóval ha navigálni akarunk, akkor vagy a címkeresést használjuk, vagy a POI-kat. Utóbbira azért érdemes kitérni, mert végre nem csupán pillanatnyi pozíciónk körül és a fixen leszúrt kurzor körül tud keresni, hanem akár a megtervezett útvonal mentén, vagy akár a célpont közelében, illetve tetszőleges cím környékén is. Ezzel végre régi hiányosságot pótolt a Nav'n'Go, hálás köszönet érte, az útvonal mentén való POI keresés talán a leggyakoribb feladat, amit POI-kkal kell elvégezni. Eddig csak egyszer próbáltam, benzinkutakat kértem az általam jól ismert útvonal mentén, és nem hibázott, túl nagy kitérőt igénylő kutakat nem adott, és az összes kút rajta volt, ami tényleg útba esik. Mások panaszkodtak már rá, hogy ez a funkció még nem tökéletes, az lenne a legjobb, ha lennének beállítások ezzel kapcsolatban is. Lehet, nekem viszont az első próba sikert hozott, persze meglátjuk, hogy később mennyire leszek elégedett a funckióval.

A címkeresésen kívül lehet koordinátára is navigálni, a formátumot pedig egy gombnyomással lehet változtatni. Ez persze kóros melegágya lehet a PNA-val cachelésnek, de néha jól jöhet (aki meg iGO-val cachel, az meg is érdemli). A címre navigálás végre kinőtte a szekvenciális betegségét, vagyis nem sorban kell megadni az ország-város-utca-házszám információkat, hanem tetszőlegesen választhatunk, hogy melyiket kívánjuk éppen megadni. Ez elsőre nem tűnhet fantasztikus újdonságnak, de érdemes kipróbálni, hogy mennyivel gyorsabb így. Nekem legalábbis annak tűnt, és a félrenyomásra is kisebb így az esély.

A cím megadása után a 2006-hoz hasonló látvány fogad, persze picit átdolgozva. A legfontosabb újítás az, ami rettentően hiányzott régen: a megadott címet nem csak célpontnak lehet választani, hanem akár kiindulási pontként is! Végre, eljutottunk idáig is. Így gyorsan tud az ember útvonalat tervezni akár GPS jel nélkül is, vagy meglévő GPS jel mellett is kiszámolhatunk távolságokat (pl. Pécsen, a belvárosban parkolva érdekel, hogy a másnap esedékes Budapest-Szombathely utam milyen hosszú lesz és mennyi idő alatt teszem meg). De az adott címet egyből hozzáadhatjuk a speedcam adatbázisunkhoz, vagy POI-t hozhatunk létre.

A térkép nézetről: maga a látvány ismerős lesz, fektetett üzemmódban baloldalon a panel (statusbar, navigációs utasítások stb) nem sokat változott a 2006-hoz képest. A korábban jobbra helyezett cuccok is ide kerültek, mivel jobboldalt átlátszó gombokkal kaptunk új funkciókat: itt kapcsolható a 3D nézet, kerülőutat lehet gyorsan keresni, illetve a menübe ugorhatunk. Mondjuk én jobban örültem volna annak, ha ezt a gombsort is magam konfigurálhatnám (persze lehet, hogy a véglegesben már lesz rá mód), így eléggé céltalanul foglal el kb. 15%-ot a képernyőből. Egy hasznos gomb mégis akad itt: Kurzor. A 2006-os iGO-ban a térképet megérintve felugrott egy nagy menü, ahol az éppen megérintett ponttal kapcsolatban kaptunk opciókat. Ez a funkció jó lett volna, de rettentően idegesítő is tudott lenni. Ugyanis a térképet vonszolva (drag) időnként érintésnek (tap) gondolta azt az iGO, és máris feldobta a menüt, mikor én csak scrollozni akartam a térképet. Na ez mostantól nincs így, a térképet bárhol megérintve megjelenik ugyan a kurzor, de hozzá csak egy apró, átlátszó gombsor jelenik meg, amivel zoomolási opciókat kapok (ezekre most nem térek ki, érdemes kipróbálni, szerintem ötletes).

A statusbar megérintésével előugrik egy komplett műszerfal, aminek közepét egy nagyon hangsúlyos króm-alumínium kilométeróra uralja, 240 km/h-ig skálázva, közepén pedig digitális formában is kijelezve a pillanatnyi sebességet. Le merem fogadni, hogy ez sokak kedvenve lesz, pedig túl sok értelme nincs. Én általában a 0-110 km/h tartományban mozgok, úgyhogy erőteljes kisebbségi komplexus-képző hatása van ennek a csodának, de komolyabb sportkocsi tulajdonosok megpróbálhatják "kiakasztani" az órát. Az óra mellett amúgy az összes fontos funkciót megtaláljuk (távolság a célig, idő a célig, érkezési idő, sebességkorlát, magasság, pontos idő). Nagy élmény, amikor az ember rájön, hogy ezek közül, ráadásul itt választhatja ki a statusbar elemeit. Véletlenül jöttem rá, nem feltétlenül triviális, és nem is feltétlenül ujj-barát, a 2006-ban sokkal egyértelműbb és kényelmesebb volt ez.
Az útvonaladatok nem sokat változtak, szerintem ugyanolyan jól mutatja a lényeget, és ugyanúgy elérhető a képernyőre méretezés funkciója is. Az útvonal szerkesztése szint semmit sem változott a 2006 óta, sajnos az itt választható elkerülési opciók sem, pedig van már jobb a piacon.

A 3D-ről. A sajtó már az első screenshotok óta erről beszél, a fórumokon pedig szintén téma, a szakmaibb közösségek esetén általában negatív előjellel. Hiába, az iGO 8 neve gyakorlatilag össze lett kapcsolva a 3D megjelenítéssel. Szóval adott a sima 3D üzemmód, amivel már az iGO 2006 esetében is találkozhattunk. Ez az iGO 8-ban sem változott sokat, amit érdemes kiemelni, az a hidak, felhajtók stb. kiemelése, szépen látszik 3D üzemmódban az egész. Ennyi, ez nem nagy dobás. Az igazi vitákat a 3D-s épületek és a domborzati modell váltotta és váltja ki ma is. Teljesen jogosan, ugyanis egy autós navigációban semmi szükség hegyekre, dombokra (egy Garmin Colorado-ban ez még érthető dolog), ez nem turista szoftver. Ugyanígy az épületekre sincs szükség, ez inkább csak marketingeszköz. Megnéztem: Országház, Nyugati Pályaudvar, Citadella - felismerhető ugyan, de kb. a SimCity valamelyik korai verziója ugrik be róla, ez így komolytalan, a navigációt pedig nem segíti, hanem hátráltatja az, hogy a térképi objektumokat (utcanevek, utak, POI-k) eltakarja egy épület. Elvégre pont azért szeretjük a térképeket, mert nem takar semmi semmit, távolra el lehet rajtuk látni.

Az pedig nem mellékes tény, hogy a 3D rendesen belassítja a rendszert. A Nav'n'Go hivatalosan minimum 300 MHz-es processzort ír elő a programhoz (bár az eltérő architektúrák miatt nincs értelme összehasonlítani egy azonos frenvenciájú Samsung, Intel és Texas Instruments procit), de a szóban forgó (amúgy lomha) 195 MHz-es TI-n kiválóan, szaggatás, akadás nélkül futott az iGO 8. A program gyorsan indul, a gombok lenyomására gyorsan reagál, a térkép scrollozása és nagyítása meglepően gyors (gyorsabb a 2006 SE-nél!), le a kalappal a fejlesztők előtt, ügyesen optimalizált motorral állunk szemben. A teszthez környezetet biztosító telefonos PDA a maga 25 megás szabad RAM-jával simán kiszolgálta az iGO 8-at, a használat közben pedig hívást is fogadtam, az is gond nélkül ment, az iGO sem omlott össze. Az összkép addig csodás, amíg az ember nem kezd el bohóckodni a 3D-s dolgokkal, mert akkor hirtelen jön a szaggatás, a lassú reakció. Ha simán 2D-ben használja az ember, akkor egy ilyen, gyengének számító konfigon is röhögve elfut, gyorsan mozgatja a térképet, a hangnavigáció sem késik. Tehát akik viszonylag régebbi készüléken akarják futtatni, azok számára jó hír: egy 300 MHz-es procival és kb. 25 mega RAM-mal első ránézésre beéri az iGO 8, így a Mio P3xx/P5xx, az Asus A63x, a FuSi N5xx tulajok és a többiek (pl. telefonos PDA-sok) fellélegezhetnek, nem kell gépet cserélni. A 3D-t viszont el kell felejteni.

A navigáció során volt némi negatív tapasztalatom, erről nem tudom, hogy a nem végleges verziónak tudható be, vagy egyéb oka van. Az egyik egy érdekes térképhiba volt, egy olyan utcára tervezett rá a program, ami valójában nem is létezik, és érdekes, hogy az iGO 2006 SE alá való térképen ez az utca soha nem is szerepelt. A másik hiba (bár ezt nem volt időm eleget tesztelni), hogy a gazdaságos tervező algoritmus bizony furcsa útvonalakat tud összeszedni, több helyen is észszerűtlenül próbál rövidíteni, ott is, ahol a 2006 SE többnyire helyes utat választ. Ez persze lehet a térkép hibája, de akár az algoritmus is csiszolásra szorulhat. Érdekes, hogy az iGO 8 térképei kevesebb helyet foglalnak a 2006-hoz képest (valószínűleg hatékonyabb tömörítést kapott), bár nem árt tudni, hogy az iGO 8-ban külön fájlban vannak a térképi vektoros adatok, és külön fájlban maguk a POI-k.

Összegzésként annyit mondhatok, hogy a pár órás teszt alatt az iGO 8 jó benyomást keltett bennem, bár a hivatalos megjelenésig még van pár komoly dolog, amit be kell foltozni (térkép, tervező algoritmus), és néhány hiányzó feature-t még odahegeszthetnének. iGO 2006 SE-ről átlépve nincs az a "hú, micsoda újdonság!" élmény, de van pár olyan fejlesztés, ami már régóta hiányzott, és most nagyon jó volt használni (pl. fejlettebb POI keresés, útvonaltervezési hiányosság, háttérvilágítási opciók, gyors térképkezelés). Megnyugtató, hogy a régebbi vasakon is el fog futni, így valószínűleg a 2006 SE usereknek nem okoz majd gondot az átállás. Az iGO 8-at jelenlegi állapotában még nem használnám, és a most már kapható iGO 8-as PNA-kat sem venném meg, érzésem szerint még csiszolásra szorul kicsit a szoftver. Korábbi vesszőparipám, a logikátlan menürendszer még mindig kísért, bár már javult a helyzet a korábbi verzióhoz képest. Aki látott már 2006-os iGO-t, annak kb. 5 perc lesz felderíteni az iGO 8-at. Mondjuk a Garmin Mobile XT még így is átláthatóbb program.
Ha az ember kikapcsolja a 3D cuccokat és a többi sallangot, akkor egy felújított, kibővített, kipofozott 2006-ot kap, jó értelemben véve.

Az itt leírtakkal kapcsolatban azért ismét hangsúlyozom, hogy mindössze egy párórás teszt az alapjuk. Hosszabb navigációra, igazán éles helyzetben még nem volt szerencsém használni a programot, aminek amúgy nem is lett volna sok értelme, elvégre a végleges verzióra még legalább 1 hónapot kell várnunk, a beta és demo verziókkal való játék pedig nem mérvadó a végleges változattal szemben.

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.15 12:29:48 (25970)
Másik verzió: programozó srác cirka 8 éve gubbaszt egy sötét szobában egy Matrox Parheliával hajtott tripla-monitoros gép előtt, és hegyezi a Garmin grafikus motort. Egyszer bejött egy öltönyös ember hozzá, és közölte vele, hogy: "mivel nagy gamer hírében állsz, testhez álló feladatot találtunk ki neked: csinálj 3D-s terepmodellt az új készülékbe". A mi barátunk lelkesen ugrott neki a feladatnak, de mivel az elmúlt 8 évben csak a Quake 3-on keresztül érintkezett a külvilággal (ott pedig nem fordítottak túl nagy figyelmet a napszak-változással járó megvilágítás realisztikus kidolgozására), így északről süt a nap, és máris konstanssal lehet számolni, nem pedig többféle változó különböző szögfüggvényeivel.

C verzió: már a 3D is erősen nyúzza a procit, a realisztikus megvilágításhoz már DirectX 8 kellett volna, meg valami izmos proci a PDA iparból... :)
Na, majd az új SiRFprima 3D gyorsítójával (amit a Colorado 3. fog tartalmazni) már lesz köd (erőteljesen fehér képernyő), eső, napfelkelte, vörösre festett égbolttal, éjszaka csillagokkal, természetesen WLAN-ról vagy WAP-ról leszedett időjárási adatok alapján. Vajon mennyire lehet mély a bili?
[előzmény: (25967) magpet, 2008.02.15 12:07:01]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.14 12:13:20 (25927)
"Csak idő kérdése, hogy 10-ből ugyanúgy 0 user tudja berakni a tokba, mint megpákászni... lásd pl a Colorado-családot, ahol az egyetlen különbség a tagok között a gyárilag feltöltött térkép, mertmivel azt már nem lehet a júzerre bízni a nagyvízen túl.

Ez egy találó példa, teljesen igazad van.
Zárójeles sztori: a mi ki szívódízelünkben meghalt vidéken a mágnesszelep (elektromágnes, a kulcs állásától függően nyitja vagy zárja a dízel útját a motor felé). Ideiglenes megoldásként ki lett belőle szerelve a tényleges szelep, így mindig nyitva volt az út a lötty előtt. Eredmény: ha egyszer beindult a motor, nem is lehetett leállítani, a kulcsot is kivehetted, az akkusarut is lehúzhattad, meg nem állt, úgy kellett lefullasztani. Ezt a fajta biztonságot hiányolom a mai autókból, és ez az (a pénzhiányon és a 6.5-6.8 literes városi fogyasztáson kívül), ami miatt nem cserélném újabbra.
[előzmény: (25926) piret, 2008.02.14 12:02:08]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.14 11:42:48 (25924)
10-ből 9 user bele tudja rakni a tokba, 10-ből 7 user pedig még soha nem fogott a kezébe pákát.
[előzmény: (25922) magpet, 2008.02.14 11:31:08]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.14 11:41:42 (25923)
Hé, fiatal vagyok ugyan, de a Commodore 128 típusú számítógépünk kazettás egységébe faterral közösen építettünk tuningmeghajtást, meg műszerész csavarhúzóval hangoltam a fejet, és az autónkon az olajcserétől kezdve a fékcserén át az elektromos bindzsizésig és a ködlámpa-építésig sokmindent megcsinálok, ha pedig lennének profi szerszámaim (=lenne sok pénzem), pl. csapágylehúzók, szelepemelő, precíziós szögmérő, tisztességes és pontos nyomatékkulcsok, rendes menetvágó készlet stb, akkor tényleg egyszerű lenne az élet. És pontosan el tudom mesélni a turbófeltöltő működési elvét is, ahogy egy frontmeghajtásos autó elsőkerékcsapágy-cseréjének procedúráját is. A vezérműről nem egy Lenin szobor, a termosztátról pedig nem a kávé jut eszembe. Hasonló módon a műszaki cikkek terén is igyekszem művelődni olyan szinten, hogy a mezei felhasználóval ellentétben pontos képem legyen a "miért, mivel, hogyan, milyen elven" kérdéskörben, és nekem hiányoznak a mai elektronikus berendezésekről a jumperek és a DIP kapcsolók, és zavar, hogy mindent szoftveresen kell megoldani, a firmware vagy BIOS frissítéseket pedig "járó oprendszer" mellett kell végezni.

Ennek ellenére én úgy gondolom, hogy egy bluetooth-os GPS-nél zavaró hiányosság az, hogy egy teljesen általános funkciót csak forrasztással lehet elérni. És szerintem ebben az esetben hiába nyitod fel a BT-s egység dobozát, és hiába forrasztod be a két pont közé az ellenállást, semmivel sem leszel okosabb, már ami a működését illeti, hiszen a lényeg úgyis a 20-80 lábas chipekben zajlik le, amire nincs semennyi rálátásod, nem tudhatod, hogy pontosan mi zajlik bent, kb. 1 millió tranzisztor között. Tök szép egy BT-s GPS nyákja, van rajta pár kondi, ellenállás, dióda, miegymás, ez nagyon frankó, de a lényeg (amit esetleg tényleg érdemes lenne megérteni) úgyis a fekete kockákon belül történik. Persze lehet oszcilloszkóppal naphosszat nézegetni, hogy hol mi történik, de túl sok értelmét nem látom... Szerintem ma már sok cucc esetén nem azt kell megérteni, hogy mi zajlik a fekete chip belsejében, hanem azt, hogy maga a készülék hogyan működik, mi az elv, ami mentén zajlanak a dolgok, mi miután jön, mi mivel áll kapcsolatban. Így hiba esetén az elv alapján kitalálható, hol is van pontosan a hiba. Ha az ember érti az alkatrészek vagy funkciók logikai kapcsolatát, akkor már sínen van.

Ja, és hidd el, tényleg nem vagyok modernitás-párti, de a BT-s GPS a mezei usernek készül, ezért elvárható, hogy mezei szinten lehessen kezelni. Egy geodéta cucc már más téma. Szerinted melyik autószerelő tudja, hogy pontosan hogyan működik egy PDTDI motor vezérlőelektronikája vagy lambdaszondája (mert az nem nagy kunszt, hogy tudjuk, mire való)? Passz. De ha azt kéred, hogy ismertessék a legapróbb fázisát is egy szívódízel működésének, felcsillan a szemük, és kezdik sorolni. Mert a szívódízelben nincsenek fekete chipek, sok-sok lábbal.
[előzmény: (25920) piret, 2008.02.14 10:56:53]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.02.14 10:51:18 (25919)
Én pl. nem félek a pákától, de azért nehogy már egy gyári dobozból kivett zsír új műszaki cuccot kapásból forrasztgatni kelljen! Ez kb. olyan, mint egy új DivX-es DVD lejátszó, amibe ellenállásokat kellene forrasztgatni azért, hogy az ékezetes feliratokban ne nagy kérdőjelek jelenjenek meg: "?ltal?ban az egy jogos elv?r?s egy mai k?sz?l?kt?l, hogy egy egyszer? funkci? miatt ne kelljen megbontani a bor?t?s?t."

Nem az MTK-t, és nem is a rá épülő BT-s egységeket akarom fikázni, mert azok képességeiket figyelembe véve nagyon jó készülékeknek számítanak, csak maga a tény furcsa, hogy a user bizonyos funkciókat csak hardveres beavatkozással tud elvégezni, és azért a BT-s vevők vásárlóinak egy része tutira nincs felkészülve ilyen műveletekre. Ami pedig fontos, és kiemelendő: van olyan BT-s logger, amibe semmit sem kell beforrasztani, mégis helyesen kezeli a BT-s kapcsolat és a loggolás összefüggését, tehát igenis megoldható a dolog. És ne fogadjuk el az ilyen gyártási hiányosságakat a szokásos "ennyi pénzért örüljünk ennek is" hozzáállással! Tudom, kicsit messzebb kanyarodok a témától, de pont amiatt tud eladni a Tesco, Auchan és tsa. kompánia annyi szart (legyen az műszaki cikk vagy egyéb termék), mert a legtöbben "lenyelik a békát", nem rinyálnak, három okból:
- "Ennyi pénzért nem állok neki hisztizni, meg különben sincs időm ezzel foglalkozni".
- "Jó lesz ez, úgyis csak a danúbijuszt hallgatom, nem baj, ha nem működik a tuner poti."
- "Nincs semmi gond, van itthon WD-40!" (lásd még: sufnituning, garázsbarkács, ekecsmester)
[előzmény: (25918) piret, 2008.02.14 10:34:23]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók