turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
az összes téma hozzászólásai egyben, Kolesár hozzászólásai
új hozzászólás | témák listája

Összesen: 4860 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő


Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 14:10:17 (68223)
Belekattintottam az előzőleg hivatkozott turistaút-listában az "elemez" gombra, kirajzolta az útvonal magasságprofilját és úttípus-eloszlását. Ezt még nem is ismertem. Fel fogom használni turistáknak szánt bemutatókon.

Balaton-felvidéki kéktúra
http://ra.osmsurround.org/analyzeRelation?relationId=2195579
[előzmény: (68220) Hev, 2014.06.02 13:58:27]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 14:01:28 (68221)
Beszéljünk nyíltan: vádolod azokat, akik bejelölték a hivatkozott turistautakat az openstreetmapen, hogy műholdképeken és saját felméréseken kívül más forrást is használtak?
[előzmény: (68220) Hev, 2014.06.02 13:58:27]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 13:55:19 (68219)
Többségét készen kapjuk. Nem a most átálló szerkesztők az első turisták az openstreetmapen.

Pecsételőhely jelölése három éve elfogadott az osm-ben. Magyar szerkesztő ajánlotta, de innentől az egész világ így jelöli.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Checkpoint_for_Tourism
[előzmény: (68217) pockok, 2014.06.02 13:41:19]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 13:40:49 (68216)
Ne csúsztass. Elmondtam objektív véleményemet a turistautak.hu-ról és az osm-ről. Nem dícsértem és nem becsméreltem egyiket sem. A turistautak.hu az én játékom is.
[előzmény: (68215) Hev, 2014.06.02 13:38:30]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 13:35:43 (68214)
"Az OSM soha nem lesz Magyar turistatérkép"

Már most is az.

"a jelenlegi adatbázis - nagyon helyesen - nem igazán veszi be a nemzeti ha úgytetszik Magyar turisztikai sajátosságokat"

Nemcsak a magyart, de a világ minden tájának sajátosságait is beveszi. Ha mégis tudunk újat mondani, akkor pedig nyitott arra, hogy befogadja.

"senki nem fog az autós GPS-be sem OSM térképet tölteni"

Ha tudnád, hogy mennyi navigációs kütyü használ osm térképet, nem mondtad volna.

"a turistautak.hu-n jól bevált rendszereket szeretnék többen átmenteni, túramozgalmak jelzése, figyelmeztető POI-k bevezetése"

Ezek megvoltak ott is, nem a turistautak.hu-ról másolták. Ne vádolj senkit lopással.

"Nekünk ez a térkép készítési tevékenység szórakozás, egy kellemes hobbi amit emellett hasznosnak is gondolunk, én legalábbis annak gondolom."

Az osm szerkesztői is így vannak vele.
[előzmény: (68212) Hev, 2014.06.02 13:28:22]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 13:29:26 (68213)
"egyre több olyan hiányosság tűnik fel ott is ami mindenképpen elgondolkodtató"

Mondj példát, fűzz hozzá véleményt, ítéld meg hogy mennyire fontos szempont szerinted. Tények felsorolása nélkül csak hangulatkeltés.

"jobban kiszolgálja a túrázókat, természetjárókat mint az OSM adatbázisból generált bármelyik térkép"

Kiragadott példával cáfolom. Nyilván vannak ellenkező példák is, ahol az osm üres. Viszont az adattartalom gyorsabban fejlődik, a különbség hamarosan eltűnik és onnantól vége a turistautak.hu előnyének.



A jobboldali az osm.

"Nem találkoztam még olyan túrázóval aki OSM térképet tett volna a GPS-be."

Én igen. Meghívtalak téged is Lábatlanba, ott többet is láthatsz.
[előzmény: (68209) Hev, 2014.06.02 13:08:27]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 12:57:00 (68207)
Erős volt nekem is. Higyjétek el, hogy nekem is fáj azt látnom, hogy amit tíz éve néhányan elkezdtünk, iszonyatosan sok munkát beleöltünk, az szinte minden szempontból gyengébb a később indult másikhoz képest. Viszont ettől nem törtem össze, nem tagadtam le a tényeket, hanem megtaláltam a módját, hogy ami felhasználható az elmúlt évtized munkásságából, azt mentsük meg és folytassuk másképpen.

Ha nem tudod megakadályozni, állj az élére.
[előzmény: (68206) Nargoth, 2014.06.02 12:50:34]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 12:45:06 (68203)
Milyen formában fogadja a térképi hibákat a turistautak.hu?

Az openstreetmap helyhez köti a bejelentéseket, amelyeket az alábbi térképen jeleníti meg pirossal, amíg rendbe nem teszi valaki:
http://www.openstreetmap.org/#map=13/47.5697/18.9092&layers=HN
[előzmény: (68202) alnibell, 2014.06.02 12:38:12]

Kolesárhozzászólásai | általános | válasz erre | 2014.06.02 12:39:08 (5972)
A turistautak.hu-n működő útvonaltervező algoritmust csakem tíz éve készítettem. Az akkori adatsűrűséggel még éppen működött, de azóta sokkal több út van az adatbázisban, így az algoritmus fejlesztésre, sőt inkább cserére szorul.

Már nem én fejlesztem a turistautak.hu-t, a jelenlegi fejlesztőnek és a döntéshozóknak ajánlom az alábbi két útvonaltervező algoritmus megfontolását és telepítését, akár mindkettőt:

http://project-osrm.org/
http://pgrouting.org/

Íme egy jó példa, ami részletes openstreetmap világtérképen tervez tizedmásodperc alatt útvonalat földrészek egyik végéből a másikba:
http://map.project-osrm.org/
[előzmény: (5971) draslacko, 2014.06.02 11:58:05]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 12:31:56 (68200)
Cáfold az állításomat. Bizonyítsd be, hogy a turistautak.hu térképe nem megbízhatatlan.
[előzmény: (68195) alnibell, 2014.06.02 12:02:42]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 11:38:19 (68192)
De mindegy is, mert senki sem akarja megvenni. Az osm sem akarja felhasználni, mert megbízhatatlan.
[előzmény: (68189) heyjoe, 2014.06.02 11:22:51]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 11:04:33 (68181)
A felső út 2007-ben sem volt ugyanolyan szekérút, mint a környezete. Az alsó egyértelműen mérési hiba, sosem volt ott út, csak egy nyomvonal bolyongott arra. Egyik úton sincs semmilyen paraméter kitöltve.

Ehhez már valóban nincs mit érdemben hozzátenni. Sajnos nem egyedi a példa. Nyilván találsz ilyet az osm-ben is, ha keresel. Csak közben ne hallgasd el, hogy turistautak.hu sem jobb.
[előzmény: (68179) alnibell, 2014.06.02 10:56:11]

Kolesárhozzászólásai | általános | válasz erre | 2014.06.02 10:53:28 (5970)
"ez a funkció annyira parciális, hogy nem tartom érdemesnek egy alapvetően térkép előállító rendszerbe beépíteni"

Ma már felesleges térképet gyártani, van általánosan felhasználható alaptérkép, nyitott a lehetőség kigészíteni a túrázók szemszögéből fontos dolgokkal.

A turistautak.hu elsődleges célja a túrázók kiszolgálása, az említett funkció pedig éppen túrák teljesítésének nyilvántartását valósítja meg. Ez neked miért parciális?

"Szóval, ne akarjunk meg mindent egy applikációban megoldani! Nem érdemes, mert csak felhízlaljuk az alkalmazást, ugyanakkor a funkcióinak egy részére csak keveseknek lesz szüksége."

Ezért tiltakozol az openstreetmap ellen kézzel-lábbal. Odaát éppen az a cél, hogy sokaknak jelentsen általános információforrást, miközben egyesíti a különféle érdeklődési területek adatait, ahogyan ezek a valóságban is egy helyen vannak. Lehet hogy neked ez nem jön be, de a turistautak.hu-t emiatt ne betonozd be oda, ahonnan te magad nem bírsz kiszabadulni.

"ezt csak alátámasztja az ajánlott rendszer már most érzékelhető jóval nagyobb erőforrás igénye"

Az openstreetmap egyetlen adatbázisszerverrel szolgálja ki az egész világot. 237 290 524 millió vonal van benne, szemben a turistautak.hu 692 359 vonalával. Az adatmennyiség tehát 300-szoros, a felhasználószám szintén, ennek ellenére ugyanúgy két négymagos processzor van benne mint a turistautak.hu szerverében, 7x memória, 2x több lemez, 64 GB SSD.

Ez nem vélemény, ez tény.
[előzmény: (5969) alnibell, 2014.06.01 18:39:24]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 10:31:22 (68177)
Azt is úgy fogod megszerkeszteni, mint az alábbi képen látható két fantom utat? A kép közepén a szántót keresztező földút, valamint ettől délre, a létező út túloldalán egyetlen törésponttal megrajzolt másik út a valóságban nem létezik.



ID=868688
Letrehozta=31045
Letrehozva=2012-09-03 17:54:26

Ezt egy 2007-es nyomvonalból rajzoltad. Lehet, hogy 2007-ben valaki arra ment, még az is lehet hogy egy terepjáró nyomán, de akármilyen évjáratú műholdképet nézek, nem látok olyan utat, mint az ugyanolyan úttípussal jelölt másikat, amiből leágazik.

ID=868686
Letrehozta=31045
Letrehozva=2012-09-03 17:54:26

Ezt egy 2006-os anyagból rajzoltad. A nyomvonal úgy haladt végig az ismert utakon, hogy azoktól 50-100 méterre bolyongott. Ebből nem lett volna szabad rajzolni.

Mindkét hiba bő másfél éve megvan a turistautak.hu-n, látható a műholdkép felett, mégsem javította ki senki. Egyik út fizikai paramétereitől sem tud többet az adatbázis, mint a típusát: szekérút (0x84, vonal)
[előzmény: (68171) kimici, 2014.06.01 21:54:55]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 07:36:26 (68174)
Állítsd be kérlek a zárt fórum jogosultságait a szabályok szerint. Ha nincs rá időd, szólj és megcsinálom én.
[előzmény: (68169) Old Eye, 2014.06.01 21:52:35]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.01 20:30:09 (68160)
Zavar támadt az erőben: a feltételeknek 65 felhasználó felel meg, miközben a zárt fórumra 49-nek van jogosultsága. A 49-ből 13 nem teljesíti a feltételt, tehát csak 36 van rendben, 29 jogosult nem éri el a fórumot.
[előzmény: (68155) heyjoe, 2014.06.01 19:55:16]

Kolesárhozzászólásai | trackelés | válasz erre | 2014.06.01 01:57:12 (10719)
Leggyorsabban és legkevesebb kattintással, bármely operációs rendszeren:

gpsbabel -i gpx -f 1.gpx -f 2.gpx -f 3.gpx -o gpx -F all.gpx
[előzmény: (10716) Bl4st3r & Amy, 2014.05.27 17:59:26]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 11:19:59 (68084)
Miért nem azokat kéred a fórum elhagyására, akiknek valótlan állításait sorra cáfoltam meg?
[előzmény: (68082) hadidoki, 2014.05.31 11:09:36]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 11:06:15 (68081)
Az idézett hozzászólásban a zárt fórumon feltett kérdésedre válaszoltam. Ha szeretnéd idézni kérdésedet a nagyközönség számára, tedd meg.
[előzmény: (68080) alnibell, 2014.05.31 10:56:03]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 10:45:46 (68079)
A turistautak.hu fontos döntés előtt áll. Hallgat-e a javaslatomra hogy átáll osm-re, vagy sem. Ehhez az érintetteknek, a térképszerkesztőknek információra van szükségük.

Nem lenne kiegyensúlyozott helyzet, ha ezen a fórumon csak azok kapnának szót, akik az osm-ről állítanak valótlanságokat, ezzel igyekezve marasztalni a térképszerkesztőket. Három napja mást sem teszek, mint megcáfolom a tévedéseket, megválaszolok a kérdéseket.
[előzmény: (68074) hadidoki, 2014.05.31 10:36:48]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 10:20:50 (68070)
Javaslom, hogy szakmai vitát folytassunk itt. A fröcsögés, sárdobálás, személyeskedés mehetne külön fórumon.
[előzmény: (68069) hadidoki, 2014.05.31 10:18:14]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 10:14:34 (68068)
Nézd meg a friss módosításokat az osm-en, ismerős neveket fogsz találni köztük.
[előzmény: (68067) alnibell, 2014.05.31 10:11:38]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 10:03:03 (68066)
Vicces, hogy egymásnak estetek. Szomorú viszont, hogy eközben lejáratjátok a turistautak.hu nevét. Mialatt ti egymással verekedtek meg engem gyaláztok, az értelmesebb szerkesztők sorban átállnak osm-re, ti meg magatokra maradtok.
[előzmény: (68064) alnibell, 2014.05.31 09:34:15]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 09:12:05 (68063)
"nincs egy olyan portál, ahol az egységsugarú user számára MINDEN megtalálható, amire egy turistának szüksége van"

Mi akadályozza meg Lay kollégát abban, hogy elkészítse?

"NEKED otthon megvan, meg 173 másik ember tudja, hogy hol lehet megtalálni esetleg, de ez nem szolgáltatás"

Félrevezetően fogalmazol. Válaszod azt sugallja, mintha azt írtam volna, hogy egy ilyen útvonaltervező használatához a felhasználónak magának kellene telepítenie a gépére. Nem.

A valóság az, hogy a hivatkozott program kifejezetten nyílt webes szolgáltatás nyújtására készült, nyílt forrású szabad licenszű fejlesztés, amit bárki felhasználhat útvonaltervező szolgáltatás kialakítására. Így Lay vagy bárki más is felhasználhatta volna, akár a turistautak.hu adataiból, akár osm adatokból.

Még fel is ajánlottam, hogy telepítem a szerverre. Ez nem fogtad fel?
[előzmény: (68057) olahtamas, 2014.05.31 07:52:54]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 08:10:52 (68060)
+1
[előzmény: (68059) heyjoe, 2014.05.31 08:07:51]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 07:37:28 (68056)
Ez nem igaz. Mondd a valóságot: még nem találtál olyan felületet, amely jelzett turistautakon tervezne. Ha nincs is ilyen, akkor mondd úgy, hogy senki sem üzemeltet ilyen szolgáltatást.

Az osm adatai alkalmasak turistautakon történő útvonaltervezésre. Próbaképpen én is üzemeltem már be ilyet, tizedmásodperc alatt tervez Írott-kőről Hollóházára. Ha az MGKE szeretné, fel tudom telepíteni a turistautak.hu szerverére.

Az alábbi példa autós útvonaltervező, ugyanezt használtam én is, csak autós kanyarodási tiltások nélkül, valamint belevettem a hálózatba a földutakat és az ösvényeket is.
http://map.project-osrm.org/

Mivel ez nyílt forrású szabad szoftver, bárki beépítheti a weboldalába akár így egy az egyben, akár csak az útvonaltervező algoritmust, módosítva is.
[előzmény: (68054) olahtamas, 2014.05.31 07:19:29]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 06:47:00 (68053)
Viszont ezáltal csak jelzett turistaúton tud tervezni.
[előzmény: (68051) olahtamas, 2014.05.31 06:44:32]

Kolesárhozzászólásai | általános | válasz erre | 2014.05.31 06:34:09 (5967)
"a jóval kisebb munka alá vont terület"

Ugyanazt a 93 ezer négyzetkilométert térképezi az osm is. Vagy a turistautak.hu időközben feladta azt a célt, hogy Magyarország teljes területét térképezze?

"egymással közelebbi kapcsolatban lévő közreműködők"

Milyen értelemben vannak közelebbi kapcsolatban? Lemaradtam valamiről?

"Ráadásul léteznek ellenőrző programok is."

Csúsztatás az osm ellen azzal érvelni, hogy a turistautak.hu-n vannak ellenőrző programok. Ez magában foglalja azt az állítást, hogy az osm-en nincsenek, ami csúnya tévedés vagy hazugság.

"nem kívánok váltani, nem látom értelmét, kellően alátámasztott indokát"

Nem érdekel, hogy te akarsz-e váltani. De ne tartsd vissza a turistautak.hu-t a váltástól, mert ezzel a vesztét okozod.

"A műholdképek ugyanúgy rendelkezésre állnak itt is, mint pl. felület kontúr meghatározási segédeszköz."

Milyen műholdképek és hogyan használod ezeket felületkontúr meghatározásához?

"erőforrás igény közötti nem elhanyagolható különbséget"

Ismerem a különbséget, én is tapasztaltam. Legtöbbször egy 6 éves laptopon szerkesztek, Core Duo T2400 @1.83 GHz, 2 GB memóriával. Bőven elég a JOSM-hez.
[előzmény: (5960) alnibell, 2014.05.30 23:03:43]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.31 06:19:54 (68050)
Kedves Attibati!

Igazán rendes részedről, hogy három nap után vetted a fáradságot és megpróbáltad megvédeni a turistautak.hu ultraortodox kisebbségének álláspontját. Fáradságot és időt nem kímélve elvesztél az openstreetmap kiismerhetetlen útvesztőjében és megtaláltad a legbonyolultabb utat a térkép MapSource alá telepítésére. A "nagy nehezen", "kínlódás", "semmiképpen nem mondanám felhasználóbarátnak" érveket Hev tíz percen belül cáfolta meg egy közvetlen hivatkozással, így az osm helyett magadat sikerült leégetned.

Kiválasztottál egy olyan települést, amit ugyan felmértél, de a turistautak.hu-ra még nem rajzoltad meg, így nem tudtál látványos képernyőképeket egymás mellé tenni. A bal oldali a turistautak.hu, a jobb oldali az osm adata hasonló megjelenítővel.



Megállapítottad, hogy Nádudvar utcáin nincs bejelölve a burkolat, állításod fontosságát azzal támasztottad alá, hogy ez igen fontos az útvonaltervezés során. Elhallgattad viszont, hogy a turistautak.hu-n az utcák döntő többsége legfeljebb felmérendő csonkként vagy egyáltalán nem szerepel, amelyen az útvonaltervező még csak az utcát sem találja meg, nemhogy a legjobb utat.

Kifogásoltad, hogy elavult utcanevek jelennek meg, "például a Tolbuchin utca ma már Lukács Dénes". Kutatásod során félretetted mérnöki pontosságodat, persze bizonyára a kései időpont és a nagy sietség miatt. Hibásan írtad az utca régi nevét (Tolbuhin utca volt), valamint az új nevét sem sikerült eltalálnod (Baksay Dániel utca lett), a Lukács Dénes utca 800 méterrel odébb van, az országút túloldalán.

Az utcákat az önkormányzat 2013. augusztus 29-én nevezte át:
http://www.nadudvar.eu/hirek/utcanevek.pdf

A példák a tárgyi tévedéseken túl már csak azért is szerencsétlenek, mert a turistautak.hu-n Tolbuhim utca néven szerepel, a Tisza utca pedig sehogy.

A Baksay Dániel és Kossuth Lajos utca kereszteződésétől északkeletre 20 méterrel kezdődik egy felmérendő út a turistautak.hu-n kelet felé. Ezzel az a gond, hogy az a bizonyos utca nem 20, hanem 70 méterre kezdődik és nem egy, hanem mindjárt kettő.



"Amúgy honnan veszitek az utcaneveket, ha digitalizáljátok a műholdképről az utcákat?"

Terepi felmérésből. Ezért nincs mindegyiknek neve még.

"Én is úgy látom, hogy kilóra lehet hogy megelőztétek a tuhut, de a minőségi szintet igen alacsonyan szabtátok meg."

Azt állítod, hogy az osm igen alacsony minőségi szintet szabott meg. Jól értem?

Nádudvar utcahálózata alapján bátor gondolat arra következtetni, hogy az osm milyen minőségi szintet szabott meg. Ha szerinted korrekt dolog egy közösségi térkép aktuális állapotából a kitűzött minőségi szintre következtetni, akkor hadd kérdezzem meg, hogy mit szólnál, ha valaki a turistautak.hu aktuális állapotát nézné ugyanilyen szemmel Nádudvaron és jutna hasonló következtetésre?

Mit szólnál továbbá ahhoz, ha ezeket az állításokat még nyilvánosan közölné is a mozgalom lejáratása céljából?
[előzmény: (68044) Attibati, 2014.05.30 23:08:54]

Kolesárhozzászólásai | általános | válasz erre | 2014.05.30 20:16:11 (5957)
"mert semmi biztosíték nincs arra, hogy a most még hiányzó funkciók, legalább ugyanúgy, mint a TuHu-nál, valaha is működőképesek lesznek"

Szerintem kiválóan működik a jelenlegi funkciókkal. Ha mégis van olyan, aminek a hiánya valóban fájdalmas, akkor annak a megvalósítása gyakorlatilag csak azon múlik, hogy turistautak.hu talál-e fejlesztőt rá.

"mert a bárki bármit csinálhat veszélye hatványozottabban áll fönn, mint itt"

Nézd meg a térképet és mutass rajta olyan hibát, amelyet felhasználói hülyeség okozott. Utána gondolj bele, nem láttál-e ilyet már a turistautak.hu-n is.

mert az eddigi itteni munka jelentős, a turisták, geoládázók számára alapvetően fontos munkarészeit ismételten el kellene végezni, hogy legalább ugyanaz a színvonal e tekintetben biztosítva legyen

Minél később váltasz, annál többet.

"mert ahhoz, hogy időlegesen se csökkenjen az érdeklődők és az adatszolgáltatásra váró OMP kiszolgálásának színvonala, egyelőre beláthatatlan ideig, párhuzamosan kellene mindkét területen ugyanazt elvégezni"

Ha az érdeklődők száma érdekel, akkor az osm-re váltás tetszeni fog. Ha az OMP miatt aggódsz, ők hamarabb fognak osm-re váltani, mint gondolnád. Majd ők is elkezdik rágni a füled, hogy segíts már a turistautak osm-be bedolgozásába, mert ez nekik is érdekük.

"mert a pontosság igény tekintetében nem fontos objektumok szerkesztéséhez itt is rendelkezésre állnak segédeszközök"

Mutasd be kérlek ezeket, mindig érdekelnek az újdonságok.

"mert a meglévő eszközkészlettel történő térképszerkesztést most sem veszélyezteti semmi, sem tartalomban, sem pedig minőségben"

Ezzel egyetértek. Ha mindenki így gondolkodna, akkor ma is járna a jeges, nem szűntek volna meg a postakocsi-állomások sem. Ezek azért szűntek meg, mert új technikai megoldások miatt szükségtelenné váltak.
[előzmény: (5955) alnibell, 2014.05.30 17:54:36]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 20:07:14 (68039)
"Mivel nem magyar nyelvű a felület"

Az openstreetmap.org magyar, a JOSM magyar. Melyik felület nem magyar?

Az aktív szerkesztők száma ott is hasonló nagyságrendű

A változtatások 80%-át ugyanúgy 20 ember végzi, de a módosítások száma sokszorosa a turistautak.hu-n végzett módosítások számának. A turistautak.hu-n összesen 59 szerkesztő dolgozott az elmúlt évben, az osm-en 800. Ez nem ugyanaz a nagyságrend.

ezért nem igazán tudnak előre lépni a terepi munkában, elsősorban a trekk hiány miatt

Van sok feldolgozatlan nyomvonal, részben ugyanazok a nyomvonalak, amelyekből a turistautak.hu is készült.
[előzmény: (68033) Hev, 2014.05.30 17:36:55]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 19:58:43 (68038)
SELECT COUNT(*), users.member FROM turistautak.segments INNER JOIN geocaching.users ON segments.usermodified = users.id WHERE datemodified>'2013-05-20' AND deleted=0 GROUP BY usermodified ORDER BY COUNT(*) DESC

20021 Bryan
11293 Hev
8717 pockok
5409 pgyp
4785 FTom
3826 filemaneger
3611 Fairy
3286 majormezei
3078 Lipták Roland
2738 cseremoha
2638 kimici
1932 MoGeMaP
1553 -bj-
1235 hadidoki
1159 Hajo
1124 Petymag
848 padler
833 kepenu
[...]
[előzmény: (68033) Hev, 2014.05.30 17:36:55]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 13:15:39 (68022)
A töprengéshez segítségül idézem azt a levelet, amelyet kivivel váltottunk nemrég. Az omp aggodalmaira adtam benne választ. A kérdések alul vannak egyben, az idézett levélben, de a válaszban is megismételtem.

1. Tíz perc alatt rajzoló lehetsz, megbíznak benned.

Ez előny és hátrány egyszerre. Nézzük a jó oldalát is: olyan adat is belekerül, ami különben kimaradna belőle. Amúgy tíz perc sem kell. Sőt, JOSM-ben elkezdhetsz rajzolni regisztráció nélkül is, mivel jelszó csak a feltöltéshez kell.

2. Nem kell zárolni területeket.

Próbáljátok ki, remekül működik. Egy éve rendszeresen használom, sosem volt gondom vele. Egészen nagy területeken szerkesztettem, például kanyarodási tiltásokat fél Budapesten, mondjuk a Szent István Bazilikától Dunakesziig, órákig molyoltam vele és utána felment csont nélkül.

100+ szerkesztésből 2-3 esetben volt olyan, hogy azt jelezte, hogy időközben megváltozott valami, amit én is módosítottam. Ezek rendszerint hosszú utak vagy nagy erdőfelületek nagy elemszámú kapcsolatai voltak, amelynél az ütközés feloldása annyi volt, hogy tudomásul vettem, hogy a másik végén valaki betoldott egy új szakaszt. Az ütközések feloldására a JOSM kiváló felületet biztosít háromutas különbség-vizsgálóval, lásd mondjuk a linuxos diff vagy meld programot, csak párbeszédablakban.

Röviden a szerkesztés menetéről: letöltesz egy téglalapot, lejön minden ami benne van vagy metszi. Az osm nem vágja el a dolgokat, mint ahogy tudtommal az omp teszi, hanem hagyja kilógva. Az osm fájl megjegyzi a téglalap határait, továbbá minden objektumnak az adatbázis-azonosítóját és letöltött verziószámát. Szerkesztés közben megjelöli hogy mi új, változott vagy törlődött, mint a turistautak.hu-féle mapedit, talán az omp is ilyen.

Viszont innentől kezdve teljesen más: bármikor kérheted, hogy frissítse fel az adatokat a szerverről. Választhatod azt, hogy a bbox alapján, ilyenkor lejön az, amit időközben feltöltöttek a téglalapodba, például megrajzolták ugyanazt az utat vagy épületet. Ilyen mondjuk eddig sosem fordult elő, pedig éppen tegnap derült ki a statisztikából, hogy amíg én 5 ezer vonalat módosítottam egy év alatt, addig a többiek 172 ezret, tehát volt párhuzamos munka bőven.

Választhatod azt is, hogy csak az általad módosított vagy törlésre jelölt azonosítójú objektumokat töltse le újból, ennek az a célja, hogy megtudd, lesz-e ütközés a feltöltéskor. Merthogy feltöltéskor minden változott vagy törlendő objektumnak megnézi a szerveroldali verziószámát, és ha egyet is talál ami időközben növekedett, akkor rollback és visszakapod az ütközések listáját. Ezt a listát kérheted le menet közben is, így frissen és ütközésmentesen tudod tartani az állományodat, mondjuk hosszú offline rajzolás közben.

Mindezeken felül lehet több bboxod is a rajzoláskor ugyanabban a fájlban, ezeket mind okosan kezeli, mutatja csíkozva a le nem töltött területet hogy lásd, bent vagy-e még a téglalapodban vagy kimentél belőle.

Ezen felül lehet több rajzi réteged is, vagyis több osm fájlod egyszerre JOSM-ben. Így megteheted, hogy az egyikben olyan dolgokat rajzolsz, amit nem fogsz feltölteni, vagy csak később amikor összeáll az adat rendesen, stb.

Arra is felhasználhatod a több külön fájlt, hogy a módosításcsomag (changeset) ne legyen túl nagy befoglalójú, mondjuk egyszerre rajzolsz dolgokat egymástól nagyon távol, mindegyiket külön rétegen (=fájlban). Ez mondjuk nem kötelező, lehet egy fájl és akkor egy csomagban megy fel, csak akkor befoglalja magába a fél országot.

Az sem kötelező, hogy a réteget fájlba mentsd, működik helyi fájl nélkül is, pusztán memóriából. Letöltöd, módosítod, feltöltöd, kilépsz.

Ennek a fordítottja is működik: letöltöd a területet, elmented fájlként, elutazol internet nélküli helyre egy hétre, közben nem zárolod a területet de mégis rajzolhatsz végig, majd internet közelébe érve letöltöd a frissítéseket és megtudod, hogy volt-e ütközés vagy belerajzolt-e valaki a területbe. Vagyis tudsz teljesen online és teljesen offline is dolgozni.

A objektumok verzióit visszamenőleg tárolják 1-ig, tehát ebből minden módosítás lekövethető és visszaállítható az adatbázis bármilyen időpillanatbeli állapota. Minden objektum minden verziója tárolja a módosításcsomag (changeset) azonosítóját, ami meg a felhasználót, időbélyeget és megjegyzést, így teljesen le lehet követni, hogy ki mikor mit tett. Mint a Wikipédián.

3. Rendkívül részletes az API. Bármit fel lehet rajzolni, pl. épületeket is.

Ezeket kettéválasztanám, nincs közük egymáshoz.

Az API arról szól, hogy a szerverrel kommunikálhatsz egyszerű HTTP lekéréssekkel, XML fájlokkal. Ez eléggé rendben van. Szépen lehetővé tették, hogy bármilyen kliens csatlakozhasson hozzá rugalmasan. Ami nagyon ügyes: feltöltéskor visszakapod, hogy az új objektumok ideiglenes (negatív) azonosítóinak milyen végleges azonosító jutott. Ez alapján a JOSM frissíti a fájlodat, így rajzolhatsz tovább a fájlban feltöltés után, nem kell letöltened újra. Nagyon felhasználóbarát.

A turistautak/omp rendszerekben is fel lehet rajzolni bármit, csak kötött típuskészletből kell választanod, amibe nem biztos hogy belefér. Az osm-ben kulcs=érték párosokat adsz, 0..sok darabot, a kulcs egyedi az objektumon, de több megkötés nincs. Bármi lehet a kulcs és az érték, minden unicode és érzékeny a kis-nagybetűre. Ha olyan kulcsot vagy értéket választasz, amit nem szoktak mások, akkor legfeljebb nem jelenik meg azokon a kimeneteken, amelyek nem értik. Viszont ettől válik rugalmasan bővíthetővé. Olyan adatokat tudsz beletenni strukturáltan, amelyeknek nem kell mezőt létrehoznod, még csak a közösség beleegyezését sem kell megvárnod. Előállsz egy jó példával, készítesz a wikin egy javaslatot, majd ha eléggé sokat melléd állnak, akkor elterjed az egész világon.

4. Nagyon jó szerkesztők állnak rendelkezésre. Akár online, sőt, in situ mobiltelefonról is lehet szerkeszteni.

A JOSM a mapedit után lassú és furcsa. Az első komoly rajzolás után megszoktam és most már a mapedit furcsa. Trackman nagy Java fejlesztő, megtalálhatná a módját hogy felgyorsítsa. A mapedit például konstansok sorozatával helyettesíti a szögfüggvényeket.

Jó, hogy Java. Elsőre idegenkedtem tőle, de később beláttam, hogy életképes. A turistautak.hu-n azért nem rajzoltam 2010 óta, mert akkor váltottam linuxra. A mapedit lassú volt wine alatt és virtuális gépben egyaránt, ebben az összehasonlításban a JOSM már nem lassabb. Egyértelmű előny, hogy platformfüggetlen és nyílt forrású.

A többi szerkesztőt nem használom, de valóban jó, hogy van többféle.

5. Mindenki elkészítheti a saját kimenetét (online térkép, Garmin, stb.), ami rendkívül rugalmas. Teljesen te döntheted el, mit akarsz látni.

Ez azt jelenti, hogy nem a te füledet rágják hogy fejleszd ezt-azt, hanem létrehozzák a saját térképüket-szolgáltatásukat saját környezetben ugyanabból az osm adatból, mint amiből te is dolgoznál. Ezen az úton járva teheti meg a turistautak.hu és az openmaps.eu is, hogy osm adatokból saját térképet készít webre vagy éppen Garminra, miegymásra.

Magyarország összes osm adatát általában 3 másodperc alatt szoktam letölteni a geofabrikról. Utána pár perc mire postgresqlbe kerül, mert lassú a hdd-m, ssd-n gondolom nincs egy perc sem. Innentől bárki olyan esélyekkel indul, ami eddig csak a rendszer üzemeltetőjének és néhány közeli barátjának adatott meg.

6. Online térkép beilleszthető bárhová, akár Google API-val is.

Ez nem az osm jellegzetessége, hanem a spherical mercator vetületű 256 pixeles csempepiramisoké, ilyet a turistautak.hu és az omp is gyártott eddig is.

Az már érdekesebb szempont, hogy hányféle változatot, milyen zoomszintig és milyen frissítéssel tud valaki gyártani, de ez sem az alap-adatbázis kérdése, hanem hogy milyen hardveren fut és ki fejlesztgeti a megjelenítés szabályrendszerét.

7. Nagyon jó importálásra váró adatbázisok érhetők el, pl. CLC felület adatok és Bing légi felvételek.

A CLC eddig is volt a turistautak.hu alatt, a Bing és a MapBox felhasználása viszont nagyon fontos. Úgy látom, hogy az osm sokkal hátrébb lenne műholdképek nélkül.

Ez nem azt jelenti, hogy csak ebből dolgoznak, nagyon is szükség van gps nyomvonalakra. Egyrészt azért, mert a műholdképek illesztése pontatlan, ezért nyomvonalak alapján szokták elcsúsztatni pár méterrel, hogy illeszkedjen a nyomvonalak többségére, persze csak szűk területen belül lesz jobb. Másrészt az erdőbe nem lát be a műhold, tehát ott a hagyományos módon készül a térkép.

A nyomvonalak és a műholdkép együtt nagyon jó párost alkotnak, remekül lehet dolgozni belőle. Most már úgy járok a terepen, hogy előre tudom mely utakat nem kell bejárnom csak azért, hogy pontos lehessen. Felrajzolom a környéket előre műholdról és ami arról már megvan, oda csak benézek hogy van-e az út mellett valami bejárandó, mondjuk magasles, így több időm marad az erdei utakra. Erdőfoltot vagy tavat nehézkes körbejárni gps-el, ezeket különösen jó műholdról felvenni.

8. Rengeteg hasznos alkalmazás, pl. online hibatérkép, valós idejű térkép a szerkesztésekről, és amit még el tudsz képzelni.

Meg amit el sem tudsz képzelni. Pont az a jó, hogy mindenkinél ott az adat, sőt az adatbázis postgresql szerveren, így mindenki tud nagyot alkotni. Mivel az egész világ ugyanazt használja, nem kell mindent mindenkinek újra megalkotnia, így az erőforrásokat új szolgáltatások kitalálására fordíthatják.

9. Szabad és ingyenes térkép, jogszerűen fel lehet használni bármilyen, akár kereskedelmi projektben.

Ennek az előnye ott fogható meg, hogy aki felhasználja és hiányzik vagy hibás benne valamilyen adat, azt helyben javítja és ez a közösség előnyére válik. Akár tőkeerős cégek is, például a ingatlan.com vagy az otthontérkép is. Ugyanígy a nyílt forrású eszközökbe is ezért tesznek annyi munkát.

a. nincs kötelező címkézés

Ez így nem teljesen igaz. Az adatbázisba felmegy a címkézetlen vonal, de a JOSM hibakeresője vagy az adatbázis-oldalon futó algoritmusok hibásnak mutatják. Ez a turistautak.hu-n sincs másképp.

"még azt sem, hogy vonalas objektum-e vagy felületet ábrázol": Ha nem zárt, akkor vonal, ha zárt, akkor felület. Felület képezhető vonalak sorozatából is, ami nagyon hasznos ha az út egyben felülethatár is. Ekkor egy kapcsolat (relation) fogja össze a vonalakat felületté. A JOSM gyönyörűen mutatja a kapcsolat részeit, egyből látszik ha a vonalak nem záródnak körvonallá. Az alkotóelemek sorrendjét kézzel is lehet állítani, de van rá automata rendező is, ami megkeresi hogy milyen sorrendben és irányban állnak össze hézagmentesen a vonalak.

b. tagging kezelése nem egységes.

Ez az egyes alkalmazások baja. A wikiben bemutatják az elfogadott címkézési rendszert, aki nem alkalmazkodik hozzá, az magára vessen.

c. Egyszer próbáltam használni egy (általam ismert) területről osm adatot. A letöltött adatok közül a feléről nem tudtam megállapítani, hogy micsoda (lásd b pont)

Minimális rutin kell hozzá és onnantól mindent értesz. Elsőre nekem is értelmezhetetlen szabásmintának tűnt a JOSM. Ennek legfőbb oka az, hogy a nagy felületek (erdő, folyó, lakott terület) határait vonalakból rakják össze, így redundancia-mentes a tárolásuk, például a közigazgatási határok két település között csak egyszeri vonalak, nem két illesztett felület. Ha letöltesz egy kis részt, csak azt a vonalat kapod, amelyik éppen érinti a téglalapodat, de a többit nem. A JOSM ekkor is felületként akarja ábrázolni azt, aminek csak egy része van letöltve, kitöltést tesz rá, ami eléggé szerencsétlenül néz ki.

Ennek elkerülésére vagy kikapcsolom a felületek kitöltését, vagy elrejtem a felületeket teljesen, vagy ha látnom kell, akkor kiválasztom a vonalat és letöltöm a hiányzó részeket, ekkor rendesen működik a teljes felület.

A JOSM nagyon rugalmasan tudja változtatni a megjelenését. Általános szűrőfeltételekkel tudsz letiltani objektumokat (szürkék lesznek), továbbá el is rejteni őket. Amit meg megjelenít, azt mapcss szabályokkal tudod befolyásolni, akár egymás után többel is, még a fájlok sorrendjét is változtathatod aszerint, hogy mikor mire van szükséged.

"amit pedig felimsertem, az a tuhu-n/omp-n megszokott pontossághoz, igényességhez képest sokkal gyengébb minőségű volt"

Ezzel én is találkoztam már így, de fordítva is. Felmértem egy környéket a szokásos 3+ egyidejű nyomvonallal és füzetbe írt jegyzetekkel megtámogatva, megrajzoltam és utána alátettem a turistautak.hu-t, ami az esetek döntő többségében sokkal gyengébb minőségű volt. Ahol műholdkép is segíti a rajzolást, ott különösen nagy a kontraszt. A turistautak.hu nagy részét 1-2 nyomvonalból, műholdkép nélkül rajzolták. Ahol azóta jártam, ott az osm felülmúlja a turistautak.hu állományát.

osm1) bárki belegányolhat a térképbe, különösebb ismeret és igényesség nélkül: elméletileg igaz, de a gyakorlatban minimális jelét látom
osm2) rajzolások párhuzamosságának megkérdőjelezhető kezelése: működik
osm3) nemcsak megfelelő pontosságú track, hanem "bármi" alapján rajzolnak: működik
osm4) nincs megkövetelt minimum információ a berajzolt objektumokkal szemben: ugyanúgy megjelöli hibásként, mint a turistautak.hu a típus nélküli rajzi elemet

Üljünk össze, megmutatom élőben is. Nekem sokat segített tavaly egy osm találkozó, ahol elkezdtem kivetítőn rajzolgatni, a többiek meg segítettek, hogyan lehet sokkal egyszerűbben és gyorsabban megtenni, amivel éppen küzdöttem. Onnantól kezdve már nagyon kézre állt minden.

András

-------- Eredeti üzenet --------
Feladó: kivi
Címzett: Kolesár
Tárgy: Re: openstreetmap - turistautak.hu

Valószínüleg még keveset, főleg Trackmannak vannak fenntartásai, alább, hogy mik. Ilyeneket kéne közösen megdumálni.

===

OSM előnyök (by herrbert74):
- Tíz perc alatt rajzoló lehetsz, megbíznak benned.

Ez hátrány.
Tíz perc alatt nem szerez valaki annyi ismeretet, amennyi korrekt térkép rajzolásához kell. Nem kell és nem szabad mindenkiben megbízni, az emberek precizitása, igényszintje nem egyforma. A wikpedia-t szokták mintaként emlegetni, csakhogy amíg egy mondatot azért a többség össze tud hozni, korrekt térképi szerkesztésre kevesebben alkalmasak. Míg hozzáértőnek a wikin egyértelműen látszik, hogy egy mondat tartalma rossz, addig a térképre ez nem igaz; "örökre" ott maradhat hanyag/inkorrekt/stb térképi adat.

- Nem kell zárolni területeket, az esetleges ütközések javításához a rendszer felajánlja a lehetséges javításokat.

Egyértelmű hátrány. Az egyik felhasználó egy olyan állapot alapján változtatott (rajzolt), ami még nem tartalmazta a másik felhasználó változtatását. Az ilyen helyzet nem javítható automatizmussal (ha az lenne, nem kéne térképet rajzolni, mert a gép magától is lerajzolná). A versenyhelyzetet nem csak alacsony szinten (programkód), hanem magas szinten (felhasználók) is meg kell szüntetni fentiek miatt.

- Rendkívül részletes az API. Bármit fel lehet rajzolni, pl. épületeket is. Lásd például http://www.openstreetmap.org/?lat=47.26111&lon=11.3934&zoom=16&layers=M.

Ez is jó is, meg nem is, vesd össze fenti 3)-as pont. A "mindenre van lehetőség" csábító, de a végeredmény, hogy minden feature-t max 10%-ban használnak, így ez a "jelenség" a térképi adatok minőségére megy, sosem lehet tudni, hogy egy-egy felhasználásnál mire számítson a térképi adatok felhasználója.

- Nagyon jó szerkesztők állnak rendelkezésre. Akár online, sőt, in situ mobiltelefonról is lehet szerkeszteni.

Csak a josm-ot ismerem. Számomra abszolút nem kézreálló és használhtatalanul lassú, de ez lehet ízlés dolga is.

- Mindenki elkészítheti a saját kimenetét (online térkép, Garmin, stb.), ami rendkívül rugalmas. Teljesen te döntheted el, mit akarsz látni.

Ennek a potnos jelentését valószínűleg nem látom át.

- Online térkép beilleszthető bárhová, akár Google API-val is. Hamarosan fel fogja váltani a beágyazott Google térképeket, mert sokkal részletesebb, ahol van lefedettség.

Ez jó dolog.

- Nagyon jó importálásra váró adatbázisok érhetők el, pl. CLC felület adatok és Bing légi felvételek.

Ez jó is lehet, és rossz is: légi felvétel hogyan importálható? Vektoros utakat adó, megfelelő minőségű automatikus raszter-vektor konverzió nem létezik. Kézzel lehet rajzolni légifotó alapján.

- Rengeteg hasznos alkalmazás, pl. online hibatérkép, valós idejű térkép a szerkesztésekről, és amit még el tudsz képzelni.

Nyilávn ennek pontos megértéséhez jobban kellene ismerni az osm rendszert.

- szabad és ingyenes térkép, jogszerűen fel lehet használni bármilyen, akár kereskedelmi projektben.

Ez jó, előny.

---

+ dolgok, amiket tudok az osm-ről:
a) Az objektumok egyfelől nem egyérelműen vonalak vagy felületek, ami még nem feltétlen baj, azonban nincs kötelező tagging (azaz tulajdonságok vagy "extrák"), ezért simán lehet egy olyan objektumot bevinni az adatbáisba, amelyről sem az nem tudható, hogy pl. tengert ábrázol-e vagy erdőt, de még azt sem, hogy vonalas objektum-e vagy felületet ábrázol.
b) A tagging kezelése nem egységes pl. multipolygonoknál (lyukas polygon). Egyes alkalmazások azt várják el, hogy a relation legyen taggelve, mások azt, hogy az összes körvonal, megint mások azt, hogy csak a külső körvonal (a belső és a relation pedig ne!).
c) Egyszer próbáltam használni egy (általam ismert) területről osm adatot. A letöltött adatok közül a feléről nem tudtam megállapítani, hogy micsoda (lásd b pont), amit pedig felimsertem, az a tuhu-n/omp-n megszokott pontossághoz, igényességhez képest sokkal gyengébb minőségű volt.

=================

Konklúzió:

Szerintem az osm rossz irányba halad a következők tekintetében:
osm1) bárki belegányolhat a térképbe, különösebb ismeret és igényesség nélkül,
osm2) rajzolások párhuzamosságának megkérdőjelezhető kezelése
osm3) nemcsak megfelelő pontosságú track, hanem "bármi" alapján rajzolnak,
osm4) nincs megkövetelt minimum információ a berajzolt objektumokkal szemben.

Mi rossz irányba haladunk ezen szempontokból:
omp1) nincsenek fejlesztők, nincs dinamizmus a rendszer szempontjából,
omp2) nincs elég növekedés a rajzolók és a trackelők tekintetében,
omp3) kétséges a tuhu-val való együttműködés,
omp4) kétséges a hardver fenntarthatósága.


-- Kolesár András írta:
Milyen érvek szólnak az osm-re való áttérés ellen? Ki ismeri közületek az osm-et és mennyire?

András
[előzmény: (68020) Old Fairy, 2014.05.30 13:11:23]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 13:09:01 (68019)
A fórum címe ez: térképszerkesztés. Leginkább itt van a helye szerintem ennek a témának.
[előzmény: (68016) Old Fairy, 2014.05.30 13:02:17]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 13:06:32 (68018)
Vak ellenállásotokkal csak olajat öntötök a tűzre, tápláljátok az ismét sárdobálásba fordult személyeskedést, amivel leginkább magatokat járatjátok le.

Az osm felől érdeklődő térképszerkesztők meg fognak találni másik fórumon is. Megint csak rátok vet nagyon rossz fényt, hogy nemcsak elzárkóztatok a váltás gondolatától, hanem még a döntés előkészítéséhez ismeretek átadását is megtiltottátok.
[előzmény: (68014) Hev, 2014.05.30 12:55:19]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 12:58:23 (68015)
Nem gondolom, hogy különleges szerepben lennék. Mindenki hallott már az osm-ről, régóta nyomon követhető a fejlődése. A turistautak.hu bármelyik szerkesztője felismerhette volna a helyzetet. Lehet hogy voltak is néhánya, akik szép csendben át is álltak már.
[előzmény: (68013) hadidoki, 2014.05.30 12:54:25]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 12:51:31 (68011)
Még mindig nem érted te sem: nem új szerkesztőket toborzok itt, hanem az itt működő szerkesztőknek mutatok irányt. Mindenki maga dönti el, hogy marad-e az elszigetelt párhuzamos zsákutcában, vagy átáll az osm-re. A turistautak.hu-t megmenteni az utóbbi irányban tudja.
[előzmény: (68010) Hev, 2014.05.30 12:48:37]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 12:44:27 (68009)
Nem lehetsz annyira korlátolt, hogy ne keress rá az "openstreetmap forum" kifejezésre.
http://forum.openstreetmap.org/

A magyar közösségnek is van itt helye:
http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=25

Más kérdés, hogy a magyar szerkesztők az előzőleg felsorolt helyeken (facebook, google) sokkal aktívabbak.
[előzmény: (68008) Hev, 2014.05.30 12:42:04]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 12:39:53 (68007)
Szerintem a turistautak.hu-szerkesztők szempontjából érdekes osm-kérdéseket leginkább ezen a fórumon lenne érdemes feltenni és megválaszolni. Amíg az MGKE ki nem tilt innen alnibell jajveszékelése nyomán, szívesen válaszolok a kérdésekre, ahogyan eddig is tettem. Utána egymásra lesznek utalva azok, akiket hagynak itt dolgozni a turistautak feltérképezésén.
[előzmény: (68005) heyjoe, 2014.05.30 12:30:24]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 11:41:52 (67993)
Késő.
[előzmény: (67991) alnibell, 2014.05.30 11:32:03]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 11:41:09 (67992)
"Most a TuHu vs. OSM virtuális meccs zajlik"

Itt most turistautak.hu-n belüli meccs zajlik. A haladó gondolkodásúak próbálják meggyőzni a szemellenzős gondolkodásúakat. Nem sértésnek szánom, csak tényeket állapítok meg: a fiatalabbak próbálják az idősebbeket meggyőzni arról, hogy ideje átgondolni a helyzetet és jó lenne váltani.

"most még az érdemi, a turistát érdeklő információk terén a TuHu sokkal jobban áll, mit az OSM"

Sokadrangú szempont, hogy mekkora a különbség most. Nézd a változás irányát és mértékét, majd olvasd le a grafikonról, hogy mikor billen át. Nem kérdés, hogy átbillen, csak az a kérdés, hogy mikor.
[előzmény: (67989) alnibell, 2014.05.30 11:18:48]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 11:13:25 (67987)
Anélkül is meg tudom válaszolni kérdésedet nyilvánosan, hogy idézném a kérdést.

Az osm-nek nincs szüksége a turistautak.hu adataira és térképszerkesztőire, fel tud mérni mindent és már most nagyobb tékrépszerkesztő tábora van Magyarországon, mint a turistautak.hu-nak.

A turistautak.hu-nak van szüksége arra, hogy térképszerkesztői értelmes munkát végezzenek. A eddigi keretek közt folytatva értelmetlenné válik a munkájuk. Nem azért, mert valaki halálra ítéli a turistautak.hu-t, hanem azért, mert egy másik térképezés meghaladta azt, amit a turistautak.hu végez.
[előzmény: (67986) Kolesár, 2014.05.30 11:07:41]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 11:07:41 (67986)
Nem követtem a zárt fórumot, mert üzenetemet nem a kupaktanács felé szeretném eljuttatni, hanem a turistautak.hu összes térképszerkesztőjének. Ha itt idézed a kérdésedet, itt válaszolok rá.
[előzmény: (67980) alnibell, 2014.05.30 10:48:14]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 11:06:07 (67985)
Nem lesz hiteles, csak annyival lesz más, hogy RTK vevőt használtak, amivel nyílt terepen pontosabbak, erdőben viszont aligha. Éppen azokon a helyeket próbálnak egyetlen nyomvonalból vonalat tisztázni, ahol a turistautak.hu és az osm több független méréssel rendelkezett. A lombbal nem fedett helyeken sincs sok előnye az RTK-nak, az osm műholdképről gyakorlatilag ugyanolyan pontosan dolgozik.
[előzmény: (67984) Lipták Roland, 2014.05.30 10:56:41]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 10:45:16 (67978)
Nem láttam az árajánlatot, de úgy csiripelték a verebek, hogy nyolc számjegyű volt. Az MGKE adta volna el az MTSz-nek.
[előzmény: (67976) Hev, 2014.05.30 10:43:10]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 10:42:57 (67975)
"A TuHu térképén most is sokkal több, általad jelzett objektumot találsz, mint az OSM-nél."

Még most is. Ősszel már nem biztos. Jövőre biztos nem.
[előzmény: (67952) alnibell, 2014.05.30 10:15:03]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 10:38:16 (67969)
"Amíg ezeket pótoljuk, ami még informatikailag támogatva sem 1-2 hónap"

A turistautak.hu szerkesztői két hónap alatt bele tudják tenni az osm-be az összes hiányzó jelzett turistautat, egy év alatt pedig az összes többi terepi utat is.
[előzmény: (67965) pockok, 2014.05.30 10:35:14]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 10:36:28 (67967)
"a belépési kódokat nem adta át másnak"

Ezt éppen Peter68 cáfolta meg előtted. Korábban is minenki kapott annyi hozzáférést, amennyit kért. Old Eye-nak sok-sok éve van közvetlen hozzáférése az adatbázishoz, nem csak a tavalyi rendszergazda-váltás óta.
[előzmény: (67960) hadidoki, 2014.05.30 10:32:18]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 10:33:54 (67962)
"mennyiségi gyarapodás önmagában, kiegészítő paraméter adatok nélkül"

Csúsztatás. Nem igaz, hogy az osm adatainak ne lenne kiegészítő paramétere, sőt sokszor éppen az osm-ben található tulajdonságok a részletesebbek, pontosabban.

"A végtermék használatára tudtommal eddig még mindenki megkapta az engedélyt."

Kivéve a Magyar Természetjáró Egyesület, mert az egyesület olyan árajánlatot adott, hogy inkább úgy döntöttek, hogy felmérik az egészet maguk. Aztán megjelenítik osm térképen.

[előzmény: (67948) alnibell, 2014.05.30 10:05:59]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.05.30 10:25:08 (67958)
"A TuHu és az OMP alaptérképe semmivel nem rosszabb, mint az OSM mostani állománya"

Hoztam néhány példát ennek cáfolatára, te viszont nem hoztál példát ennek alátámasztására. A turistautak.hu és az osm adattartalma nagyságrendileg azonos mennyiség, az összetevők aránya kicsit más, de a különbségek nem nagyságrendiek és elsősorban nem a kitűzőtt célok különbözőségéből, hanem az egyes szerkesztők mozgásterének különbségéből adódnak. A Mecsek, a Pilis- és a Visegárdi-hegység és a Balaton-felvidék turistaútjai például jól állnak az osm-en is, máshol csak idő kérdése, hogy utolérje. A települések utcahálózatában viszont már egyértelműen az osm vezet.

"Egy GC-játékosnak, egy turistának mennyire fontos, hogy egy település minden utcája szerepeljen a térképen, nem éppen a terepi objektumok érdeklik inkább?"

Éppen az előbb írtam, hogy a turistautak.hu-nak nem kell az utcákkal foglalkoznia. Az osm-ben vannak szerkesztők a legkülönbözőbb szakterületekre: épületek, városi közlekedés, vasút, elektromos hálózat, felszínborítás. A turistautak szakértői miért maradnak ettől távol?

"De nem legalább ugyanennyire szükségtelen egy új közforgalmú navigálásra alkalmas térkép létrehozása a meglévő, lassan számolhatatlan mennyiségű mellé, vagy az ehhez szükséges adatok gyűjtése?"

Akkor miért teszi ezt a turistautak.hu?

"azt tartottam tök fölöslegesnek, hogy pl. a felmérés tárgya legyen az oszlopok, trafók egyedi jelzésének rögzítése"

Az előbb felsoroltam néhány szakterületet a sok közül. Az elektromos infrastruktúra topográfiai térképek szokásos eleme, a turistatérképeken is fontos ábrázolni. Ha már felmérjük, rögzítjük néhány tulajdonságát. Ezek részben a megjelenítéshez fontosak, mert más nagyítási szintnél és más vastagsággal jelennek meg nagyfeszültségű és középfeszültségű hálózat vezetékei, másrészt az egyedi azonosítók feltüntetésável segítenek a gps nélküli tájékozódásban, turistáknak is.

"Nem, András, számomra egyáltalán nem meggyőző az eddigi érvelésed az OSM mellet."

Már írtam, hogy nem célom, hogy téged meggyőzzelek. Makacs ellenkezésed újra meg újra arra buzdít engem, hogy újabb és újabb szemszögből fogalmazzam meg álláspontomat. Vitánk így folyamatosan a térképszerkesztők szeme előtt marad. Akinek nyitva van a szeme és a füle, az egyre többet hallja mindkettőnk érveit. Ez kettőnk közül annak a malmára hajtja a vizet, akinek az érvelését jobban elfogadják. Ha nem bírsz értelmes érveket felhozni, jobban teszed ha visszavonulsz.

Inkább arra adj választ, amit a másik fórumhelyen tettem föl!

Idézd a kérdést vagy a hozzászólás számát.
[előzmény: (67942) alnibell, 2014.05.30 09:48:38]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók