turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
az összes téma hozzászólásai egyben, bregő és andorpapa hozzászólásai
új hozzászólás | témák listája

Összesen: 1946 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő


bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.25 15:19:20 (31101)
Hétvégén Pozsonyba kell mennem. Csak annyit tudok, hogy a főtérre kell eljutnom. Na most Pozsonyban utoljára 15 éve voltam, ráadásul szlovákul sem beszélek. Ráadásul furának tartom, hogy egy ekkora városban van ilyen, hogy főtér, ez inkább a falvakra, kisebb városokra jellemző, legalábbis mifelénk. Szóval aki járatos arra, tudna mondani egy szlovák utca/tér nevet vagy koordinátát, hova navigáljon Moha bá?

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.18 10:06:22 (30801)
Az A702 elméletileg egy sima telefonos PDA, tehát az iGO 8 telepítése a következő:
1. Megveszed az iGO 8-at.
2. Berakod a PDA-ba a kapott memóriakártyát.
3. Az magától "elindul", megkérdezi, hogy akarod-e telepíteni.
4. Akarod.
5. Fent van a PDA-n.
6. Futtatható a Start menü Programok pontjából kikeresve.

Amennyiben elgépelted, és nem a 702, hanem a 720 érdekel (ezért érdemes elébökni a típusbetűt is, mivel az egyik A702, a másik pedig C720, így félregépeléskor is tudni, melyikről van szó), az már keményebb dió, főleg azért, mert az gyárilag nem iGO 8-as, és az iGO 8-ból itthon nem kapni PNA verziót. Tehát lutri a legálisan megvásárolt iGO 8-cal próbálkozni, hiszen vagy megy majd a PNA-n, vagy nem. A C720 "feltörése" azonban viszonylag jól dokumentált, Google minden mennyiségben ontja a találatokat. A lényeg a következő: az SD kártyára fel kell telepíteni egy file managert, amivel majd látni fogod a belső fájlrendszerét is. Némi bütyköléssel az is elérhető, hogy látszódjon maga a manager. Ha az fut, akkor már nyert ügyed van, elég megpiszkálni a belső memóriát, onnét törölni a régi IGO-t, feldobni az újat, na meg az elegáns megoldás kedvéért megbuherálni a registry-t, hogy a térképeket ne a belső memóriában, hanem az SD kártyán keresse (persze ha elég nagy a belső memória, akkor tárgytalan, márpedig a 2 Gbyte az elég nagy).
[előzmény: (30799) Dzsozy, 2008.06.18 07:52:27]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.16 20:09:52 (30698)
Igen, ez lett volna a következő ötletem. Időnként az SD kártyák tudnak furcsa dolgokat csinálni. Ahogy a pendrive-ok is. Igazából az az igazi csoda, hogy az adatok többsége odatalál a helyére a sokmillió flashcella között. Pedig még GPS-ük sincs!
[előzmény: (30697) Bender, 2008.06.16 19:50:52]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.16 12:28:43 (30684)
A 10%-os eltérést csak akkor okozhatja ez, ha szárnyfesztávolságod elér egy kritikus határt, és a lóbálási intenzitás is meghalad egy bizonyos értéket. Ez azt jelenti, hogy 10 km gyaloglás alatt neked 1 km-t kell lengetned a gépet. Tudományos tesztem szerint (ami a fiókomban található háromszög vonalzó segítségével készült) a lóbálás mértéke átlagosan nem haladja meg a 20 centit, másodpercenként pedig kb. 1-1.5 lendítés a várható maximum. Ez azt jelenti, hogy 1 perc alatt akár 10-18 métert is lóbálhat a user! Ez az 1 perc alatt megtehető 75 méteres távval már komolyan partiban van (4.5 km/h-s átlagsebességgel számolva), simán hozhatja a 10%-os megtett úthossz-növekedést.

A valóság persze ennél bonyolultabb, hiszen a vételi pontatlanság miatt a vevő nem feltétlenül érzékeli a lóbálást, hiszen az bőven szubméteres! Illetve pont a vételi pontatlanság az, ami kiejtheti a kéz mozgásából származó extra utat. Na meg a fenti "okoskodásnál" nem vettük figyelembe azt, hogy a haladás jellemzően előre történik, a kéz kilengése pedig oldalra, a GPS pedig időben nem folytonos vonalat rögzít, hanem diszkrét pontokból állítja elő a tracket, a mintavételezési frekvencia meg gondolom a HCx-nél is 1 Hz, tehát az úthossz-növekedés számításához alapszintű trigonometriai műveletekre van szükség, jellemzően a háromszög témaköréből.

De szerintem ennél is egyszerűbb a szitu: a többiek gépén talán más firmware van. A HCx belső számlálója valószínűleg még nem teljesen szűrt adatokkal dolgozik (amit jellemzően nem a lóbálás, hanem a műholdjelből származó pontatlanság jellemez), a track pedig már lehet "tisztább" forma. Na meg itt a fórumon már sokszor volt szó arról, hogy a gép számlálója meg a MapSource számlálója valahogy "nem beszél közös nyelvet". Dobj föl egy úgy firmware-t, és nézd meg, hogy változik-e a dolog.
[előzmény: (30683) Csuhás, 2008.06.16 11:52:55]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.16 10:25:50 (30682)
Ezért nem szabad 6.1-es Windows Mobile-t frissíteni. Én is kipróbáltam több 6.1-es ROM-ot a telefonomon, de rá kellett jönnöm, hogy a 6.0 jobb biznisz. Persze nem azt mondom, hogy az adott hibajelenség tutira emiatt van, de ha az előző ROM-mal hibátlanul működött, a kártyán pedig nem variáltál semmit a fájlokkal, akkor betudható a 6.1-es Windowsnak. Ami gondolom nem hivatalos Dell kreálmány, ugye? Másik lehetőség, hogy valami olyan progi került a gépre, ami eddig nem volt rajta, és az akasztja ki a rendszert.
[előzmény: (30677) Bender, 2008.06.16 05:11:33]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.16 10:22:39 (30680)
Ez a program pénzbe kerül, nyilván a fejlesztők szeretnének valamiből megélni. Emiatt velük szemben nem fair, ha te nem fizetsz, de használod. Ráadásul itt a fórum közössége mindig is fontosnak tartotta, hogy távol tartsa magát az illegális megoldásoktól, vagyis az itt előforduló emberkék mind megveszik a programokat/térképeket, ha pedig nem, akkor arról nem szoktak nyilvánosan beszélni.
Azt szokták mondani, hogy aki warezban utazik, az tegye csendben, vagyis a nyilvánvalóan jogsértő magatartást nem illik belekürtölni a világba. Ha te mégis cracket, keygent, serial numbert vagy prepatchelt verziót keresel, akkor ne ezen a fórumon tedd, hanem cuppanj rá a komolyabb cracksite-okra (ajánlanám az orosz és szlovák oldalakat, azokon tényleg minden van), vagy a torrentoldalakra, sok ingyenes és regisztrációmentes oldal van, ahonnét aztán mindent lehet szedni. Ja, és természetesen Google minden mennyiségben, ha az ember ráérez az ízére, mindent megtalál vele. Sok sikert!
[előzmény: (30678) fejvadász, 2008.06.16 07:54:02]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.11 09:24:35 (30567)
A Garmin Mobile XT-vel is akkora a pontosság, amekkorát a vevő biztosítani tud. Ez az N95 esetében egy beépített cucc, a beépített cuccok minden hátrányával. Külső BT-s vevővel sokat lehet javítani a dolgon. Persze az is lehet, hogy a Geo-Ke-Csing által említett "hibahatár" nem a vételi pontosságból adódik, hanem esetleg a felhasznált térkép pontatlanságából, mert pl. kalibrált raszteres térképeket használ. Bővebb infó után tudnánk bölcsebbeket mondani.
[előzmény: (30563) rekasi, 2008.06.10 21:52:27]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.07 18:31:44 (30486)
Legutóbb én is 3000 HUF-ért vettem 4x2650 mAh AA Nyuszist, és azóta is jók. Ja, és én is a Metroban láttam eddig a legolcsóbban, Media Marktban 4 rugóért osztották, amikor legutóbb néztem. Bár mostanában kevesebbet tudjuk csak használni, így kezdenek gondolkodóba ejteni a kis önkisülésű darabok is, hiszen hiába a 2600-2700 mAh, ha 1 hónapig áll a szobában, terepen lehet, hogy kevesebbet bír, mint egy 2000 mAh-s eneloopszerűség.
[előzmény: (30485) H. Gábor, 2008.06.07 14:45:47]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.05 17:30:39 (30412)
Attól még, hogy a többi gyártó nem tömörítette 1 gigára a térképrendszerét, még nem biztos, hogy az iGO olyan frankó. A sikerét pedig szerintem nem az 1 gigás kivitel hozta meg, hanem a jó kezelőfelület és a plug'n'go működési elv, hasonlítsd össze az akkori Destinatorral, ÚtInfóval vagy TomTommal (a teljes Európa házszám navi pedig az iGO esetében is inkább amolyan jó szlogen, check out Kelet-Európa).
A sebességhatár megjelenítése valóban nem igényel nagy vasat, de ezzel más, hasznos infó helyét foglalja el, ha pedig hangfigyelmeztetést is akarsz, az már tovább bonyolítja a helyzetet (hanglejátszás...).

Azt írod, hogy a sebességhatár már így is ott figyel az iGO-ban, ez alapján számolja az útvonalat. Bár nem tudom pontosan, de valószínűleg ez, így, ebben a formában nem igaz, több okból sem. A legnyilvánvalóbb talán az empirikus valóság: menj ki a városba, és figyeld, hogy az iGO mennyire ismeri az adott utcák sebesség-korlátozását. Én úgy tapasztaltam, hogy nem elég jól, legalábbis az útvonaltervezéshez nem eléggé precízen, amiből arra következtetek, hogy a tervezés részben kategorizálásra épül, tehát 1. rendű főút, másodrendű főút, stb. A lényeg az, hogy jelenleg nem teljesen patent az iGO adatbázisa sebesség-ügyben, amit pedit te szeretnél, ahhoz sokkal pontosabb DB kell, tehát nagyobb fájlméretről van szó.

Az első telefonodat ne hasonlítsd össze a mostani telefonokkal! Csak azonos korú, tehát azonos gazdasági, piaci körülmények között, azonos értékű pénzért megvásárolható termékeket lehet 1-az-1-ben összehasonlítani! A többletfunkció pedig szinte mindig nagyobb árat jelent. Oké, lehet marketing szinten sokat variálni, de egy-egy fejlesztést vagy így, vagy úgy, de ki fogsz fizetni, semmi sincs ingyen. Nekem van egy mai példám: a Motorola F3 bruttó 6-10 rugóért már a tiéd. Ez a készülék abszolút semmit sem tud, mono kijelzőjével nem kápráztat, csak az akksi merül talán lassabban, és persze lehet rajta telefonálni. A Motorola L6 majdnem ugyanígy néz ki, de van rajta sokszínű kijelző, Bluetooth és kamera. Ja, és kezeli az mp3-at és az mpeg4-et, a létfontosságú MMS-ről nem is beszélve. Ezt a sok nagyon hasznos extrát meg kell fizetni, ugyanis kb. bruttó 20 rugó körül kapod meg az L6-ost. Hogy is van ez? Dupla ár? Pedig ismerek olyan embert, aki az L6-osán az itt említett extrák közül még egyiket sem használta. Telefonálni pedig mindegyikkel lehet...
[előzmény: (30409) KoLa, 2008.06.05 16:43:14]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.05 15:59:51 (30406)
Nem feltétlenül zavar, de ha ennek az az ára, hogy a következő navi nem fér el az x gigás kártyán, csak a 2-szer x gigán, emiatt nem lehet bevinni a régi kártyát és frissítettni, hanem meg kell venni az új navit új kártyát (természetesen drágábban) - nos akkor már zavar. Mert ugye miért zavar az, ha valaki azt szereti, hogy 3D-s épületek között mutatja az utat a navi? És miért zavar az, ha a navigációs szoftver tudja még ezt, meg azt, meg amazt? Természetesen nem zavar, ha egy szoftver sok dolgot tud. De ez nyilván helyigénnyel és - ez a gyakorlati tapasztalat - a program elbonyolításával, esetleg lassulásával jár. Na meg akár drágább is lehet.
Egy mai átlagos mobiltelefon a GSM funkciók mellett tud fényképezni, van benne FM rádió, Bluetooth, színes kijelző nagy felbontással, MMS, Java support meg mittudomén még micsoda, és ez engem elméletileg nem zavar (hiszen úgysem használom ki egyiket sem), de a gyakorlatban emiatt lesz drágább a telefon, és akkor még nem is tértem ki az üzemidő és a sebesség kérdéskörére. Ezért nem vagyok híve ilyen esetben a felesleges funkcióknak.

És ahogy piret (meg a többiek) írták, egy extra funkció nem is biztos, hogy növeli a biztonságot. Egy vasúti átjáró előjelzés megköveteli a pontosabb vasúti sín adatbázist, ami növeli a térkép méretét (nem nagyon, de növeli, és a mögöttes elvet kell figyelni) és lassítja a megjelenítést, még akkor is, ha nem használom a riasztás funkciót. Az pedig nem jó érv, hogy ha csak 1-szer életet ment, akkor már megéri. Mert ilyen alapon a minden zebra előtti 30-as tábla vagy monster fekvőrendőr is tök szupi elképzelés, hátha életet mentenek. Szerintem óriási baj van ott, ahol a GPS-en múlik a vasúti baleset. Ha nem nyomkodná mindenki vezetés közben a GPS-t, a telefont, a rádiót és a klímát (na meg nem nyomná közben tövig a gázt), akkor sokkal kevesebb baleset történne az országban.

A vasúti átjárók riasztása pedig már az előző iGO-val is megoldható, szépen kell csinálni egy speedcam adatbázist belőlük, és akkor máris lehet használni. És akkor akinek kell, az is boldog, és én is az vagyok, hiszen a navi adatbázisát nem terheli ez a dolog. És így valóban teljesül az, amit írtál: kinek a pap, kinek a paplan.
[előzmény: (30404) KoLa, 2008.06.05 15:29:22]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.05 11:58:44 (30391)
Ön nyert! Szerintem teljesen igazad van. A naviban legyen térkép, és mondja, hogy merre kell menni. A sofőr pedig figyelje az utat, a táblákat, a gyalogosokat, a vasúti átkelőt, és nem lesz baj. Lassan az ország összes régiójában megfordultam már, na meg egy csomó európai országban (kezdve a Balkántól a Nyugatig), de olyan vasúti átkelővel még nem találkoztam, amit ne lehetett volna észrevenni. A navigátor navigáljon, a sofőr meg vezessen (a KRESZ-nek megfelelő módon).
[előzmény: (30381) piret, 2008.06.05 10:33:50]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.05 08:46:06 (30369)
Az iGO-ban a legrövidebb és leggyorsabb mellett van egy "arany középút" is, és kövezzetek meg, de én már évek óta ezt használom országúti cirkálásra, kivételt csak azok az esetek képeznek, amikor valahová nagyon gyorsan kell eljutni. Szóval ez egy hasznos funkció. A speedcam opció teljesen használhatatlan, ráadásul az a véleményem, hogy be kell tartani a szabályokat (ne menjünk bele a 30-as táblák világába, azokat én is rühellem, nem is ezekről van szó, hanem a városban 70-80-nal közlekedő racsingos hülyegyerekekről, meg a zebrán gyerekeket gázoló emberszabásúakról, ja és a piroson átrongyoló - "az még rózsaszín volt" - userekről). A gyorshajtás figyelmeztetés pedig megint hülyeség, hiszen az útszéli táblák gyorsan változhatnak, amit tutira nem követ a térképfrissítés, ráadásul félpercenként azt hallgatni, hogy "Túl gyorsan mész!"... A vasúti átkelőkről meg az a véleményem, hogy eléggé feltűnően ki vannak táblázva, nem biztos, hogy a GPS-es térképet kellene ezzel terhelni.
[előzmény: (30368) Saughassy, 2008.06.05 08:26:56]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.06.02 21:50:33 (30315)
Ne feledjük, hogy a "leejtettem a szikláról" kategória nem garanciális ügy, sőt kimeríti a "nem rendeltetésszerű használat" fogalmát is. Persze javításról még lehet szó, de ezt már a szerviz által kiagyalt pénzért fogják elvégezni, ami gondolom jelen esetben TFT cserét jelent, az meg nem olcsó. Talán még mindig olcsóbb, mint egy új CSx, de a telefon/PDA/notebook kijelző cseréje nagyon masszív összegeket szokott felemészteni, találkoztam már pár készülékkel, ahol inkább új készüléket vettek, mert nem érte meg javíttatni.
[előzmény: (30313) SylverRat + Bogee, 2008.06.02 20:52:19]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.21 11:35:01 (30020)
Amikor pár hónapja előkerült a kérdés itt a fórumon, még nem volt firmware frissítési lehetőség a régebbi készülékekre. Szerintem érdemes lenne egy e-mailben rákérdezni a gyártónál, meglepően segítőkészek tudnak lenni egyes GPS-es cégek.
[előzmény: (30018) sliffy, 2008.05.21 10:33:22]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.21 08:35:18 (30015)
A GPS vevője a FuSi N5xx szériának eléggé halványra sikerült, így ha elsősorban GPS-es célokra kell PDA, akkor szerintem más fronton keresgéljenek a cimboráid.
[előzmény: (30009) Saughassy, 2008.05.20 21:42:38]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.20 09:08:41 (29975)
1999-ben kis ideig volt szerencsém Finnországban rontani a levegőt. Ha te tudnád, hogy a Nokia miket gyárt a telefonokon kívül... :)
[előzmény: (29974) magpet, 2008.05.20 00:00:19]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.17 15:38:34 (29912)
Mennyi pénzed van új cuccra?
[előzmény: (29909) Yoss, 2008.05.17 13:50:53]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.14 16:22:18 (29749)
Az iGO PDA/PNA szoftver, a Garmin GPS-ek (az autós és a terep cuccok is) teljesen más oprendszert (tehát nem Windowst) használnak, így nincsen rá megoldás, hogy Garmin+iGO együtt, kéz a kézben. Viszont Garmin GPS-ekhez is meg lehet vásárolni a Balkán több országának térképét is, emlékeim szerint AdriaRoute a neve, és rohadt sokba kerül. A garmin.hu-n megtalálod, ahogy az összes többi térképet is, amit Garminokhoz lehet használni. Nem tudom, hogy most mi a helyzet, de korábban az adriai garminos tékrépek jelentősen le voltak maradva az iGO térképanyagától. Még az is lehet, hogy jobban jársz egy 30 rugós PNA-val (amire gyárilag van telepítve teljes Kelet-Európa iGO), mint ha megveszed a garminos térképet. 36 rugóért, most néztem.
[előzmény: (29746) BobekX, 2008.05.14 16:12:03]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.12 19:38:27 (29606)
A navigáció nem térinformatika?
A Magellan érdeke, hogy komoly készülékként adja el a cuccot, hiszen PDA-ból annyi van, mint a szemét. Nyilván a MobileMapper abban jobb, hogy terepre készült, ezt bizonyítja a Garminokhoz hasonló masszív kialakítás és a 2xAA áramellátás. Innét kezdve egy terepi GPS külsejét és egy PDA belsejét kapod, ami sok esetben hasznos lehet. Ezek közé nyilván nem csak a közműfelmérés tartozik, hanem akár a geocaching is. Hiszen a Windows Mobile 6 oprendszeren ugyanúgy futtatható egy arra írt GIS szoftver és egy iGO is. Na meg a Russa, a Navitel és a többi olyan progi, amit a cacherek túrázásra használnak.
[előzmény: (29604) Gáspár Norbert, 2008.05.12 18:31:46]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.11 12:31:58 (29578)
Az autós GPS-eknek rövid az üzemidejük, és általában ládázásra alkalmatlan szoftver (pl. iGO) fut rajtuk (a Garmin autós cuccokon jó szoftver van ebből a szempontból, de a rövid üzemidő azoknak is nagy átkuk). Arról nem is beszélve, hogy az autós motyók nem bírják az időjárás viszontagságait, legyen az hó, eső, -10°C. Sokkal jobban jársz egy direkt terepre tervezett készülékkel, pl. Garmin Legend HCx. Ingyenes (és egyben profi) turistatérképeket a turistautak.hu-ról tudsz letölteni.
[előzmény: (29577) Raymond, 2008.05.11 11:40:10]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.10 12:43:44 (29567)
1: Kikapcsolt portosztás mellett a navigációs szoftver közvetlenül HW portra uszítása, valamint minden más progi lelövése mellett is produkálja a késést a cucc, de csak Sirf esetén (kb 20 sec), NMEA esetén nem. Ott ugyanis 0 a késés. Tehát honnét figyeli az oprendszer, hogy a porton most épp milyen protokollal beszélgetnek, hogy az egyiket késleltesse, de a másikat ne? Minden más feltétel megegyezik.
Azt ugye tudod, hogy én nem konkrétan a te problémádra reagáltam, csupán általánosságban összefoglaltam a szoftveres elméletét az oprendszer és portosztás kapcsolatának. Az, hogy csak SIRF protokollban késik a navigáció (még közvetlen hardveres port esetén is), két dologgal magyarázható. Az első tippem az lenne, hogy valamelyik SIRF adat frekvenciája 1 másodperc helyett jóval nagyobb időközönként frissül (SirfTech-kel simán ellenőrizhető), ha pedig frissül másodpercenként, de mindig 20 másodperccel korábbi adatot látsz, akkor pedig előfordulhat, hogy hibás a protokoll-implementáció (akár firmware szinten is), vagy az adott GPS-es szoftver kezeli rosszul a protokollt. Vagy maga a GPS chipset is tud furcsaságokat csinálni, egy hibásan megírt vezérlőprogram is lehet huncut. Ki kell próbálni BT-on keresztül egy SiRF III-as egységgel, ha azzal nem jelentkezik a hiba, akkor valahol a vasadnál nem stimmel valami, ha azzal is ezt csinálja, akkor meg szoftveres ügy.

2: Ha (tegyük fel h) túl sok program kapcsolódik be az adat-átadási-láncba a HW-től a navigációs szoftverig, és ez okozza a késést, hogy gyakorlatilag vár a progi, míg az oprendszer "lapot oszt", akkor szerintem a késés úgy nézne ki, hogy az elején még szinte semmi, majd pár másodperc, majd egyre nagyobb, végül több perc. De itt az a helyzet hogy rögtön a nulladik másodperctől kezdve azonnal ott a 20sec csúszás, ami gyönyörűen megmarad akár negyed óráig, nem változik. A SW meg csak ott malmozik a hüvelykujjaival, vár az adatra 20% prockó terheltség mellett :-(
Nem feltétlenül. Ez attól függ, hogy hogyan definiálod a 20 másodperces csúszást (már nem emlékszem pontosan a hibajelenségedre). Ha minden másodpercben jelez elmozdulást, akkor szimplán óriási látenciáról beszélhetünk, ha meg csak 20 másodpercenként 1x kapsz jelet, akkor lehet torlódás.

De visszaolvasva a hozzászólásodat, látom már, hogy frissül a jel folyamatosan, csak nem aktuális adatokkal. Akkor valami izgalmas hiba lehet a háttérben, hiszen a GPS vevőt és esetleg a szoftvert leszámítva senki sem használ buffert a műholdas navigáció során, márpedig úgy tűnik, hogy a probléma azért jelentkezik, mert valaki szépen pakol egy bufferbe, majd "túlcsorduláskor" kezdi abból továbbadni a motyót, és a feltöltés kezdetétől a túlcsordulásig 20 másodperc időre van szükség. Innét pedig már FIFO sorként megy az egész, olyan, mint a CD/DVD írók buffere. Szóval buffert az adott szoftver használhat, mert a korábbi adatokból számolni lehet pár okosságot. De a szoftver csak az adat felhasználása után rakja tárba a koordinátákat. Így ez kizárható. Akkor viszont marad a vevő. Hiszen az is letárolja a korábbi koordinátákat (is). A SIRF protokoll ráadásul több olyan információt tartalmaz, amihez szükség is van a korábbi mérések eredményeire. Ha pedig valamit elszúrtak a szoftverében, akkor előfordulhat, hogy SIRF protokollban extrém a látencia. Érdekes lenne egy olyan teszt, ahol közvetlenül bekapcsolás után vizsgálnád a vevő által adott jeleket, mert így lehetőség van annak megfigyelésére, hogy a műholdak megtalálása után közvetlenül (tehát az első pozícióadás után) hogyan viselkedik az első 20 másodpercben. Ebből több dologra is lehetne következtetni. (Pl. mutat-e elmozdulást az első 20 másodpercben, ha mutat, akkor van-e jelentős késés a valós pozícióhoz képest, ha van késés, akkor kb. mennyi és hogyan változik a késés mértéke stb.)
[előzmény: (29493) oli_b, 2008.05.08 08:54:43]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.07 18:46:18 (29465)
Sajnos most még másfél hétig nincs időm huzamosabb időt a fórumon tölteni, de röviden összefoglalom ezt a kérdést.

Az NMEA protokoll "mondatai" bárhol megnézhetők, elég akár egy NMEA logba belekukkantani. Ha összeadja az ember az 1 másodperc alatt összeszedett adat mennyiségét, akkor kijön, hogy a 4800 elég. Gyorsan megnéztem a BT-s loggerből kijövő NMEA egy "csomagját": 280 bájt, vagyis 2240 bit jött ki. Persze mielőtt elhamarkodottan következtetéseket vonnánk le, fontos kihangsúlyozni azt, hogy ez csak a "fogadott adás". És az NMEA protokoll baudrate-ről beszél, ami nem ugyanaz, mint a bitrate (ezt általánosan keverik az összes adatátviteli témakörben), amibe bele kell érteni a vezérlő jeleket is. A kérdésre van gyakorlati válasz is: a jelek szerint minden NMEA protokollt használó GPS működik 4800-on, tehát tutira elég.

SIRF üzemmódban ez már másként van, ott van jópár huncutság az NMEA "szókincséhez" képest. Erről a legegyszerűbben úgy lehet meggyőződni, hogy megnézi az ember SirfTech-ben, milyen extra információkat mutat a rendszer (persze néhány adat származtatott csupán). Ja, és persze a SIRF protokoll részletes leírása az igazi királyság, abban tényleg minden ott van. Bár kihasználnák a szoftverek azt a sok apróságot, amit ez a protokoll lehetővé tesz!

A késésről: igazad van abban, hogy a Windows Mobile portmegosztása okozhat késést. Ez nyilván függ az oprendszertől (WM5 vs. WM6, gyári romok vs. főzött ROM-ok, GPS vevő szoftveres implementációja stb), de talán leginkább a mögöttes elven múlik minden: ha egy portot a navigációs szoftver nem közvetlenül ér el, (tekintsünk el a portvezérléssel kapcsolatos absztrakciós szintek kérdéskörétől), hanem az oprendszer egy futó szoftverkomponensén, taskján keresztül, akkor nyilván a szoftvernek meg kell várnia, amíg az oprendszer ütemezője "lapot oszt" a szoftveres portsplitternek, és újabb látenciát jelent az is, amíg a navigációs szoftver és a Windows Mobile szépen eljátssza a kommunikációt. Minden "szoftver adatot nyer hardverről" kommunikáció esetén késést okoz egy újabb szoftverkomponens beiktatása. Lehet, hogy ez a késés a user számára nem érzékelhető, de elvi szinten feltétlenül megjelenik, hiszen több program verseng a közös erőforrásért (CPU, memória). Nem teljesen jó példa, de kb. ilyenek a digitális effektek a hangtechnikában. A hang az olcsóbb (gagyibb?) effekteken (legyen az gitárpedál vagy nagy keverőbe beépített) áthaladva az analóg-digitál-analóg konverzió során szükségszerűen időveszteséget szenved, ellenben az analóg effektekkel, ahol színtiszta elektronikai kérdésről van szó, és mint tudjuk, a "villany" gyorsan közlekedik a drótokon.

A gyakorlatban egyik gépen jelentős késést okoz, a másikon pedig érzékelhetetlen a különbség a direkt hardveres és a szoftveres port elérés között. Ez elég nagy valószínűséggel annak köszönhető, hogy PDA és PDA között jelentős eltérések lehetnek oprendszer szinten is, más verzió, picit más ütemezés, na meg a legfontosabb: más futó taskok. Talán az határozza meg a leginkább a késés mértékét, hogy mik futnak még a háttérben, és itt nyilván nem csak a felhasználói programokra gondolok, hanem a rendszer komponenseire is. Ezek prioritása biztosan hatással van a szoftveres portosztás sebességére. A másik gyakorlati tapasztalat pedig az, hogy a windowsos portosztás bizonyos konfigurációk esetén instabil. Én is javítottam már több olyan PDA-t is (Asus, Fujitsu-Siemens), amelyeken a navigációs szoftverek nem látták a GPS vevőt vagy különféle parajelenségeket produkáltak bekapcsolt szoftveres portosztás esetén. És ennek az ellenkezője is igaz: volt a kezemben olyan PDA (már nem emlékszem, hogy pontosan mi volt, de talán FuSi N520), amelyik kikapcsolt portosztás mellett nem látta a vevőt.
Annyi biztos, hogy aki nyugodtan akar aludni (és persze terepre menni), annak a GpsGate a tuti megoldás, nem drága és még extra funkciókat is biztosít.
[előzmény: (29453) SylverRat + Bogee, 2008.05.07 17:02:25]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.02 15:16:17 (29234)
"Tehát azt mondom, hogy ne ítélj, hogy ne ítéltessél!"

És azt is megírva találjuk, hogy "amit akartok, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük" (Mt 7,12). Ezzel mit akarok mondani? Térinformatikusként szeretnék majd elhelyezkedni, és rettentően zavarni fog, ha az általam előállított szellemi termékért nem fizetnek majd az azt használók. Ne érts félre, én is különbséget teszek a lopás és az illegális szoftver használat között. Utóbbihoz ugye nem fűződik közvetlen anyagi kár, maga a szoftver megmarad a gyártónak is. De kérdezd már meg a Nav'n'Go-t, hogy mennyi lenne a bevételük, ha nem jutna kb. 30-40 lopott változat egy legális iGO-ra! Ne mondja már senki, hogy ez nem veszteség! Vegyünk akkor egy másik példát: adott egy múzeum. Ha csak minden 20. látogató vesz jegyet, a többiek pedig beslisszolnak valahol hátul, akkor magát a múzeumot nem éri kár, hiszen festmény nem tűnik el, kárt nem tesznek a látogatók (tekintsünk el az amortizációtól), sőt még jót is tesz az intézmény hírnevének, hogy ennyi látogatója van, és annyi irányba viszik tovább a hírét. Persze az épületet 100 és 2000 látogató esetén is ugyanannyiba kerül fűteni és világítani, és az alkalmazottak száma is ugyanannyi marad. Ha a belépő 800 HUF, akkor az előbbi esetben 80000 HUF-os bevételt könyvel el az adott napon a múzeum, ha pedig mindenki belépőt vesz, akkor 1600000 HUF-ot (igen, másfél milliót). Előbbi esetben kifizetik a reszit, az alkalmazottakat és szépen vegetálnak, utóbbinál pedig bővítik a múzeumot (mert lesz miből), újabb festmények, igényesebb tárlatok várják majd az érdeklődőket.

Ugyanez történik a navigációs szoftvert fejlesztő cégnél is. Van egy minimális létszámhatár (minimum kifizetendő bér), van egy minimális rezsi, van egy minimális szükséges kiadás. A kérdés az, hogy ezek összege milyen viszonyban áll a bevétellel. (Persze lehetne mondani, hogy a múzeum azért más, mert az államilag támogatott, vagy non-profit, a navis cég meg profitorientált, és a termék ára bőven túlmutat az előállítási költségen blablabla.)

Én elhiszem, hogy a warez hasznos, már ami a tudásszerzést illeti. Nem vagyok szent, én is rengeteget tanultam abból, hogy tört programokat próbáltam ki, hogy elmerültem a warez bugyraiban. De ez most durva általánosítás, a konkrét példánkban iGO-ról van szó! Az pedig eléggé valószerűtlen, hogy valaki azért töltsön le tört iGO-t, hogy azon algoritmusokat tanulmányozzon, programkódokat fejtsen vissza tanulási szándékkal, vagy a GPS kezelés rejtelmeit kutassa. És itt az sem lehet érv, hogy ki akarja próbálni a user vásárlás előtt, hiszen bárhol ki lehet ezeket próbálni, és mint említettem, akár bérelni is lehet, 1 napra nem feltétlenül horror áron. Oké, valaki letölt egy Corel Draw-t (ne tegye), és a warez verzió segítségével megérti a vektoros grafikázás alapelveit. Ez jó. De mi mást lehet csinálni egy warez iGO-val, mint navigációra használni? Ez pedig már csak és kizárólag arról szól, hogy nem vagyunk hajlandók kifizetni X összeget a szoftverért.

És én ezért kárhoztatom a warezuserek többségét. Mert az, hogy nincs rá pénz, nem lehet indok! Mint azt az előző hozzászólásomban is említettem, ez valami idióta népbetegség, hogy azt is akarjuk, amire nincs pénzünk. Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér! Ha valaki már abban az anyagi állapotban van, hogy navigációra tud költeni, akkor rossz érv az, hogy ma már az alapvető dolgokra is alig van pénz. És igenis van pénz, csak spórolni kell. Igen, néha 1 hónappal többet, mint amennyit tervezett az ember. Mondok egy példát: úgy alakult az életünk, hogy tavaly lett 1 régi kocsink, és idén van lehetőségünk 1 hetet Horvátországban tölteni. A kocsi műszaki vizsgája pont a nyaralás előtt esedékes, és a kettőre egyszerre nem lenne pénzünk. Most persze megcsinálhatnánk, hogy valahol fű alatt intézünk egy "olcsóbb" műszakit, vagy megpróbálhatunk "bliccelni" is, de mi inkább azt az utat választottuk, hogy lemondtunk az egyéb extráinkról (pl. kinézett túrafelszerelések, digitális kütyük stb. beszerzéséről), és félretettük a pénzt. És íme, lesz lóvé mindenre. És még hitelt sem kell felvenni. Miért? Mert spórolunk. Aki pedig azt mondja, hogy van pénze GPS-re, de nincs pénze szoftverre, az hazudik. Van pénze, csak nem arra költi. (Demagóg duma, de hány forintot költünk el havonta úgymond luxusra? Égve hagyott lámpák, kóla, gyorskajálda, légkondi, offenzív vezetési stílus miatt feleslegesen elfüstölt üzemanyag stb.)

Az iGO 8-ban már fizetősek lesznek a frissítések (eddig ingyenesek voltak). Vajon miért?

Szerintem ugyanarról beszélünk, hiszen közösen állítjuk azt, hogy tessék megvenni a szoftvert. Hidd el, én sem akarok ítéletet mondani mások felett, magam is nagyon benne voltam sokáig a témában. Csak szeretem felhívni a figyelmet erre a jelenségre, mert hazánkban szinte teljesen természetes, hogy a szomszéd Windows CD-jét kérjük el, ha egy programot telepíteni akarunk. A többség szerintem el sem gondolkodik azon, hogy ez nem helyes. Mindegy, hogy Windows, AutoCAD vagy iGO. Nem helyes és kész.
[előzmény: (29232) Yoss, 2008.05.02 14:26:47]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.02 14:13:34 (29231)
Persze, de most csak a user-gyártó (én-Apple, én-Nav'n'Go, én-Morphologic, én-pék, én-fodrász) kapcsolatot vizsgáltam, nem akartam komoly üzletpolitikai, szociológiai, és vallási kérdést csinálni az ügyből. Megtehetem, de attól lehasal az SQL szerver! :)
[előzmény: (29226) jekaeff, 2008.05.02 13:19:26]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.02 11:33:58 (29225)
"Nyilván nem korrekt lenyúlni a cuccot, de sokan nem engedhetik meg maguknak a jogtiszta sw-t és azt is figyelembe kell venni, hogy később amikor majd lesz rá pénze akkor azt fogja megvenni, amit addig warezként használt, mert azt szokta meg."

Tehát ha nekem most nem futja iPod-ra, attól én még ellophatom, mert később, ha lesz pénzem, úgyis a következő generációs iPod-ot fogom megvenni, tehát a végén úgyis jól fog járni az Apple (és az első lopottat ki fogja nekik kifizetni)? Tudom, hogy kicsit béna a hasonlat, de talán érezhető, hogy nem stimmel a dolog. A szoftveriparban pedig ez sokkal neccesebb kérdés. Miért? Mert ha ma nem veszed meg a terméket, akkor már nem biztos, hogy lesz folytatás. Persze egy Apple, egy Microsoft, egy Adobe, egy Corel és hasonló nagy nevek mögött rengeteg tőke van, így nem vágja őket földhöz az, hogy esetleg minden legálisan megvásárolt termékükre 10 darab warez verzió jut. De ne feledjük, itt most a legnagyobbakról van szó. Az iGO, a NaviGuide, a MobiMouse és a többi magyar sikerszoftver viszont viszonylag kicsi cégek műhelyéből kerül elő, ha ott ma nincs bevétel, holnap nem lesz fejlesztés. A "kipróbálom, és ha tetszik, akkor megveszem" filozófiát nem a warezon keresztül kell megvalósítani, pont ezért találták ki a demo és shareware kategóriát, navigációs szoftver esetében pedig be kell menni egy tisztességes GPS-es boltba (pl. magpethez), ahol meg lehet fogdosni a kütyüket, sőt akár bérelni is lehet.

"de sokan nem engedhetik meg maguknak a jogtiszta sw-t..."
És sokan nem engedhetik meg maguknak a notebook vásárlását, vagy az új autót, esetleg a horvátországi nyaralást. A gazdasági hírek állandóan arról szólnak, hogy ennek ellenére mégis belemennek, veszik fel orrba-szájba a hiteleket, és eladósodik a társadalom. Szerintem itt a többséget még úgy nevelték, hogy amit nem engedhetsz meg magadnak, azt ne próbáld megszerezni. Spórolj, racionalizáld a kiadásaidat, mondj le egyéb dolgokról, és akkor talán lesz rá pénzed. És valóban, ez így (és csak így) működik.

Amúgy meg milyen műsor az, hogy nincs pénz jogtiszta szoftverre? Akkor GPS-re honnét van? Egy Kelet-Európa iGO 2006 bruttó 16 rugó! A legfrissebb, teljes Európával érkező iGO 8 is csak 40 rugó! Ha valaki tud PDA-t venni 60-80 rugóért, akkor erre miért nem futja? Mert 1-2 hónappal tovább kellene rá spórolnia? Vagy ha sürgősen kell, akkor miért nem vesz fel hitelt? Miért kell illegális mekgájverkedéssel mások munkáját is ellehetetleníteni? A pék abból él, hogy megveszed a kenyerét. A fodrász abból él, hogy kifizeted a hajvágást. A térképész meg a szoftverfejlesztő pedig abból él, hogy kifizeted az iGO-t. Ez ennyire egyszerű, és ezt nem lehet kimagyarázni. Van egy konkrét példám is: ha jól emlékszem, a Destinator nevű PDA-s navigációs szoftver volt az, ami az iGO előtt az egyik sláger volt (az AeroMap mellett). Hova tűnt ez a program? Ha jól emlékszem, kivonták Magyarországról (és talán Kelet-Európából), mert olyan nagy volt az egy legális változatra jutó warez példány száma, hogy ráfizetés volt az egész.

Amúgy ne érts félre, nem szentként ítélem el a bűnös lelkeket, csak van egy olyan íratlan szabály, miszerint ha tilosban jársz, akkor ne kérdezősködj. Ezt máshol így fogalmazták meg: warezhoz nem jár support. Ha valaki arra vetemedik, hogy illegális szoftverekkel próbálkozzon, akkor ne egy tisztességes fórumon tegyen erre utalásokat, hanem találja ki magától, hogy mi a dolgok rendje. Amúgy a tisztességes warez anyagokhoz kiváló manual is van, így akinek azzal sem megy, az ne mereszkédjen még a warez mély vizeire, van még mit tanulnia.
[előzmény: (29224) Yoss, 2008.05.02 09:24:20]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.01 19:21:13 (29206)
Azért, mert itt a fórumtársak egy része abból él, hogy a felhasználók számára navigációs eszközöket, szoftvereket és térképeket csinálnak, valamint ezekkel kereskednek, tehát ők azért kapják a pénzt, hogy neked és nekem profi GPS-es megoldást szállítsanak. Konkrétabban az iGO-t főmunkaidőben hegesztik magyar családapák, és őket abból a pénzből tartják el, ami befolyik a szoftver eladásából. Ha nincs bevétel, akkor őket nem tartják el. Az ActiveSync-en keresztül telepíthető iGO-ból nekik nincs bevételük. Így már gondolom érthetőbb a probléma.
[előzmény: (29180) bobi_001, 2008.05.01 11:26:09]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.05.01 11:12:53 (29177)
Ugye nem azt akarod mondani, hogy ActiveSync-en keresztül akarod telepíteni az iGO-t? Remélem tudod, hogy miért kérdezem...
[előzmény: (29166) bobi_001, 2008.05.01 06:18:44]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.30 17:47:40 (29148)
Annyi biztos csak, hogy nem SiRF III. Lehet, hogy ugyanaz az MTK chipset, ami a Vista HCx-ben csücsül, csak más az antenna (ez biztos) és esetleg más vezérlés (talán). A legegyszerűbben úgy tudjuk megállapítani, ha valaki szétszedi otthon a Colorado-ját darabokra, és megnézi, hogy mi van a GPS vezérlő chipre írva. Gondolom erre most még kevesen vállalkoznak.
[előzmény: (29146) Yoss, 2008.04.30 16:39:06]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.29 13:06:24 (29122)
Abban igazad van, hogy a bolti próba nem egyenértékű a terepi próbával. De mivel a boltból nem vihetjük ki terepre kipróbálni a bakancsot, így nem marad más választásunk, mint a hosszú és sokrétű bolti próbálás/járkálás. És abban is igazad van, hogy a testsúly (és méret) növekedésével áttolódnak a hangsúlyok, mázsa felett valóban több hely kell a szétterülő lábfejnek. Egy nagyobb bakancs még mindig jobb, mint egy kisebb, aki pedig elég időt fordít a vásárlásra, az kb. kényelmes bakancsot tud magának venni. A puding próbája pedig az evés (illetve a puding próbája kevés).
[előzmény: (29116) Ládafia, 2008.04.29 12:13:02]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.29 11:50:32 (29114)
Részben igazat adok neked, részben nem.

1. Valóban, a jó cipő talán az egyik legfontosabb kelléke a kellemes túrának, van olyan ismerősöm, akinek sokéves bakancsa még most is minden kirándulás végére feltöri a lábát, de nem hajlandó másikat venni. Ő tudja...

2. Én is a membrános cipők híve vagyok, ezek a körülményekhez képest jó szellőzést biztosítanak, de a vizet is sikeresen tartják távol a lábtól (egy ideig). Fontos, hogy ezeket a cipőket rendszeresen illik impregnálni, különben az egész nem ér semmit. Ráadásul a membrán nem csodaszer, patakban menetelve egy idő után szükségszerűen át fog ázni, akárcsak a membrános kabátok. Ennek ellenére átlagos körülmények között talán a legjobb alternatívát nyújtják.

3. Én is Vibram-párti vagyok, de azt azért tudni kell, hogy a Vibram elsősorban nem a csúszásgátlásról híres, és a boltosok dumájával ellentétben nem is a kopásállóságról. Nekem és Bregőnek is több vibramos lépője van (na meg pár nem vibramos is), és tapasztalatként tudjuk mondani, hogy az átlagos Vibram talpak (mivel a cég vagy 100 fajta talpat készít, a tűzoltólépőtől a papucstalpig) elsődleges funkciója a kényelem, amit leginkább a rezgéselnyeléssel, tompítással biztosít. Ettől olyan extra, ez az, amiben többet tud az átlagos talpaknál. Magam is sokszor tapasztaltam már, hogy egy hosszabb túra után a nem vibramos bakanccsal bizony éreztem a lábam, a vibramossal viszont ugyanazon a távon kevésbé fáradt el a lábfejem, a talpam. Lassan 2 éve már utcára is vibramos cipőt hordok, itt is leginkább a puhább járást veszem észre, a cipő ettől függetlenül ugyanúgy csúszik, mint a nem vibramos korábbi lépőim.
Ja, és a Vibram a kereskedők szlogenjével ellentétben gyorsan kopik, de legalábbis nem lassabban, mint egy átlagos talp. Az utcai cipőm és a túrabakancsom Vibram talpa is érezhetően gyorsabban kopik, mint egy hagyományos talp, ennek ellenére nem bánom, hiszen ezt a kényelmet más talpaknál még nem tapasztaltam.

4. Na itt aztán nagyon nem értünk egyet! A régi bakancsoknál tényleg az volt a trend, hogy nagyobbat vett az ember, belehúzta a vastag zoknit, és jó lett. De elég megnézni egy mai (jó) bakancsot belülről, a talp részét általában pontosan a láb alakjához igazítják (a reklámanyagok ezt hívják anatómiai felépítésnek), és pontosan leköveti annak formáját. Emiatt az 1 számmal nagyobb bakancs már nagyon eltér az ember lábától! Arról nem is beszélve, hogy a mai túrazoknik már nem 2 centi vastag anyagból készülnek, így ez sem lehet indok. A lábméretem 46.5, a jelenleg használt 2 bakancsom közül pedig egy sem 47-es, bizony mindegyik 46.5-es, és tökéletesen kényelmesek, úgy bújuk mindegyikbe, azt a kényelmet adják, mintha mindennap ezek lennének a lábamon.
Abban igazad van, hogy fontos a felpróbálás, és az, hogy figyeljünk a részletekre. Például arra, hogy az ujjunk ne érjen hozzá a cipő orrához. Azt írod, hogy ezt boltban nem lehet kipróbálni, szóval vegyen a user 1 számmal nagyobbat. Több boltban ki lehet próbálni, direkt ezért vannak ferde járófelületek (pl. farostlemezből), mesterséges kaptatók, ahol ha nem is tökéletesen, de saccra lehet szimulálni a terepi közlekedést. Na meg a jó boltokban nem hajtanak el, ha fél óránál is tovább próbál az ember egy bakancsot. Mert 2 perc alatt tutira nem fog kiderülni, hogy jó-e a lépő.

5. Az általad említett márkák valóban nagyon korrekt minőséget állítanak elő, és igazán kemény terepre leginkább ezeket a gyártókat ajánlja más is. Azt azonban kihangsúlyoznám, hogy hazánkban van egyfajta "villantás a bakanccsal" szindróma, ami azért gáz, mert emberek magashegyi bakancsban járják hazánk erdeit. És ez először is vicces, hiszen egy nehezebb, robosztusabb, általában kevésbé szellőző lábbelivel harcolnak mondjuk a Mecsek 500-as csúcsaival, másodszor szomorú, hiszen magukkal szúrnak ki, ez kb. olyan, mint tavasz végén a brutál 300-400-as polárpulcsi, 25 fokban majd belerohadnak, de nem vennék le, mert akkor nem látná senki, hogy North Face.
Szóval ennél a pontnál kell megemlíteni, hogy túrabakancs vásárlásakor nem jó ötlet a túlbiztosítás, ha hazai túrákra kell a lábbeli, akkor célszerű olyan terméket választani, ami nem a magashegyi kategóriába tartozik. Pénzügyileg is jobban jár az ember, a kényelemről nem is beszélve. Ha csak a hazai terepekben kell gondolkodni, akkor nálam a következő márkák is játszanak: Asolo, Aku, La Sportiva (igen, ezt sokan fikázzák, de mégtöbben szeretik). A legfontosabb, hogy tényleg az igényeknek megfelelő cipőt válasszon az ember, hiszen a bakancsok mellett szó lehet a magasszárú túracipőkről is, melyek könnyebbek, esetleg jobban is szellőznek, cserébe kevésbé masszívak, gyengébben tartják a lábat, de átlagos hétvégi kirándulásokra bőven jók (pl. Garmont, North Face stb).

6. A tényleg jó minőségű bakancs ára valóban kb. 30 körül kezdődik. Szerencsére gyakran lehet leárazásokba futni, főleg szezonváltáskor vagy új széria érkezésekor. Így a 30-40 rugós bakancsokat néha 20-25 rugó körül is meg lehet szerezni. Érdemes figyelni a nagyobb boltok weblapját, na meg keresni az outleteket is (pl. Mountex).

7. A jó zoknival kapcsolatban igazad van. Szerintem is az egyik legfontosabb tulajdonsága a túrazokninak, hogy úgy marad a lábadon, ahogy felhúztad rá, nem gyűrődik, nem csúszkál. Na meg a jó zokni jobb komfortérzetet biztosít, mert általában "jobban kezeli" az izzadtságot (a téli zoknik pedig jobb hőtartást biztosítanak). Ezen tényleg nem érdemes spórolni, 1500-3500 HUF között már nagy márkák termékei közül lehet válogatni (pl. Bridgedale, Lasting stb).
[előzmény: (29105) Ládafia, 2008.04.29 10:22:13]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.28 14:09:08 (29073)
Ez majdnem olyan alapsite, mint a SylverRat FAQ: http://pdamania.hu/pda/list/
[előzmény: (29072) bobi_001, 2008.04.28 14:05:42]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.28 14:05:24 (29071)
Elég sokat beszéltünk már a T620-ról is itt a fórumon, keress rá. Hogy van-e olyan jó, mint a Mio, azt nem tudom, mert ez kb. olyan, mint hogy az Opel Corsa van-e olyan jó, mint a Ford? Ka, Focus, Mondeo, Explorer, '82-es évjárat vagy 2007-es? Szerintem pár hete én magam is elég sokat írtam az Airisről. Szóval az Airis viszonylag megbízható gépeket gyárt, semmi csicsa, semmi extra, de legalább minden működik. Gyenge üzemidővel kell számolni, illetve a Mio-hoz képest gyengébb supporttal. Átlagos GPS képességek.

Szerintem fogj egy dobókockát, mindegyik PDA-hoz rendelj egy számot, amiről az elmúlt 1 hónapban itt a fórumon kérdeztél, majd döntsön a vak szerencse, és irány a bolt. Ne ragozd túl a kérdést, nincs tuti PDA.
[előzmény: (29066) bobi_001, 2008.04.28 11:42:43]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.27 19:43:57 (29052)
Ez kb. semmit. A Galileo az amerikai GPS rendszert akarja felváltani, ezzel is csökkentve az USA-tól való függést, hiszen ez teljesen európai produkció, és nem is katonai célokat szolgál (legalábbis nekünk erről tutira nem fognak szólni). A rendszer többet tud és pontosabban, mint az amerikai változat, de csak elméletben: a gyakorlatban sehol sincsenek. 2008-ra tervezték az átadást, tehát ma már csupa Galileo-kompatibilis eszközzel kellene szaladgálnunk, akár szubméteres pontossággal keresve a ládákat. Ezzel szemben idáig csupán 1 darab műholdat sikerült feljuttatniuk, ami önmagában szép teljesítmény, de mivel a rendszert 30 műholddal tervezték, így már eléggé sovány. Az ESA (Európai Űr Ügynökség) valamikor tavaly októberben még 2012 környékét célozta meg a polgári átadással, tehát az, hogy esetleg megint sikerült 1 darab nyomvadt holdat fellőni az űrbe, még nem jelent semmit, csak azt, hogy van remény a 4 év múlva esedékes startra.

Ja, és azért vagyok olyan pesszimista, mert az EGNOS nevű rendszert (ami a hagyományos GPS kiegészítésére szolgál) sem sikerült megcsinálniuk, pedig az régebbi projekt, mint a Galileo. Az is csak teszt jelleggel, időnként működik, ezért is tanácsoljuk itt a fórumon, hogy EGNOS-kompatibilis vevőjükön ne használják az EGNOS kiegészítést, mert akár ronthat is a pontosságon/megbízhatóságon. Szóval én nem hiszem, hogy a (technikai értelemben vett) közeljövőben EGNOS vagy Galileo jeleket fogunk használni a navigációhoz.
[előzmény: (29051) LaLee, 2008.04.27 19:11:12]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.27 09:36:19 (29045)
Nem lehet, hogy a Static Navigation nevű problémával szembesültél? Bár a leírásod nem teljesen illik a jelenségre, de fuss egy kört ezügyben is. Segítséget az alábbi tudástárban találsz: http://sylverrat.hu/faq/
[előzmény: (29044) Attiska, 2008.04.27 09:09:45]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.26 10:05:36 (29003)
Ha garanciális még, akkor egyből vidd vissza, minél előbb, annál jobb. Simán lehet gyártási hiba.
[előzmény: (29002) Vándorvakond, 2008.04.26 09:48:55]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.25 17:58:46 (28966)
Ez kb. minden szezonkezdetkor téma. Általánosságban arra jutottunk (és ebben talán egységes az álláspontunk), hogy a legnagyobb számokat célszerű kerülni. Gondolok itt arra, hogy a 2700 mAh-s változat nem biztos, hogy olyan jó, mint mondjuk a 2500 mAh-s. Hogy miért? Pl. lehet gyorsabb az önkisülése, így valóban többet tud frissen töltve, mint mondjuk a a 200-300 mAh-val kevesebbet tudó akksi, de két-három hét múlva viszont már gyengébben muzsikál.

A márkákat tekintve már összhang, meg eleve minden gyártónál vannak tuti szériák és gaggyerek is. Általában a nagyobb márkákra (Energizer, Duracell, Varta, Sony, Sanyo) kevesebb a panasz, mint az olcsóbb és gyakran noname cuccokra (pl. Hama, Uniross, GP). Utóbbiakkal néha az is előfordul, hogy rövidebbek/hosszabbak vagy épp szélesebbek a megszokottnál, ami bizonyos készülékek esetén fel sem tűnik, a kicentizett méretű elemtartóval rendelkező kütyüknél (pl. Garmin GPS-ek) viszont akár komoly fejtörést is okozhatnak! Érdekes, hogy az elméletileg jó márkának számító Ansmann akksikat az utóbbi időben több kritika is érte.

És most a saját tapasztalatokról: mi eddig az Energizer és Duracell vonalon utaztunk, Energizer 2500 mAh típussal hajtottuk a régi fényképezőgépünket, az újat pedig egy készlet (4 darab) Duracell 2500-assal, meg 1 készlet 2650-essel. Mindkét készlet már majdnem 2 éve teljesít szolgálatot a gépben, azóta 10000 expozíció fölött vagyunk, tehát használjunk rendesen. Ennek ellenére köszönik szépen, jól vannak. Persze "megmondom a tutit": hiába van májer akksid, ha nem jól kezeled és nem jól töltöd, gyorsan meg fog halni. Nekem régi és jól működő taktikám az, hogy minden akksit teljesen feltöltök, majd lemerülésig használom a készülékben, ezután a töltőn kisütés funkcióval teljesen lemerítem, majd ismét tökig töltöm. Nálam nincs rátöltögetés, nincs trükközés. Na meg nincs brutál töltőáram. Mert nem mindegy, hogy 200-400 mA árammal töltöd, vagy akár 800-1000 mA-rel. Vannak töltők, amelyek az utóbbit is tudják, de kérdezd meg a fórumozókat, hogy meddig bírták ilyen töltési paraméterek mellett a márkás akkumulátorjaik! Hát nem sokáig... Szóval minőségi akksi, jó töltő, korrekt töltési eljárás, és évekig nem lesz ezet a téren problémád.

Még egy tipp: az akkumulátorok ára nagyon változó tud ám lenni, figyelj oda, mert mondjuk egy 4 darabos készlet esetén akár kerek 1000 HUF-ot spórolhatsz, ha jó helyen veszed (pl. Media Markt vs. Metro, 4x2500 mAh Duracell 4000 HUF vs. 3000 HUF - anno)!
Ja, és persze faterom révén (aki a klasszikus magyar spórolós-jólmegszívós életérzés guruja) volt "szerencsém" az olcsóbb akksikhoz is, pl. régebbi GP, régebbi Hama, régebbi Sanyo, Tesco, BlueBaby, Uniross. Hát... Én csak annyit mondok, hogy 4 rugóért 4x2500 vagy 4x2700 mAh-s márkás akksikat kapsz (Varta, Ansmann, Duracell stb), szerintem ez nem olyan hatalmas összeg, aki itt spórol, az lehet, hogy később mégis többet költ akksira. De ne aggódj, majd mindjárt jönnek a GP-sek, és elmondják, hogy nem is olyan rossz, sőt. Szóval ebben a kérdésben is neked kell majd dűlőre jutni, a dolog inkább pénztárca-függő.
[előzmény: (28962) H. Gábor, 2008.04.25 17:42:42]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.25 17:23:01 (28961)
Több oka is lehet. Az egyik a SylverRat által vázolt jelenség, bár itt megemlíteném, hogy a radiátorra pakolást bizony nem szeretik az olyan rusnya alkatrészek, mint pl. a kondenzátorok, tehát a természetes hőmozgás (magyarul kirakod az asztalra száradni pár napig) humánusabb megoldás (már amennyiben a "humánus" fogalom értelmezhető gépekkel szemben).
A másik ok pedig a TFT elmozdulása. Ezt okozhatja egy leejtés, gyári hiba, szétszerelt majd helytelenül összerakott készülék stb. Magam is találkoztam egyszer ilyesmi jelenséggel, a megoldás az volt, hogy szépen szétcsavaroztam a készüléket, picit megmozgattam a kijelzőt, majd újból összeraktam az egészet, és máris elmúlt az egész, azóta is jól működik a gép. Persze ennél a műveletnél figyelni kell arra, hogy a csavarokat egyenletesen húzzuk meg, mint a kocsinál, és nem reccsenésig, mert azt nem szereti. Hogy hol vannak a csavarok? Sajnos gyakran elrejtve, pl. a csúszásgátló gumitappancsok alá, így ezeket le kell szedni, majd visszaragasztani.
[előzmény: (28956) Vándorvakond, 2008.04.25 16:33:47]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.25 17:17:05 (28960)
Hát még az IPX7!
http://www.lakemartin.com/BoatingWaterproofSpecs.asp
[előzmény: (28959) yoggi, 2008.04.25 16:45:20]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.25 13:58:05 (28949)
Szerintem a HP új szériájáról lehet szó, kb. az iPAQ 214-ről. Legalábbis a leírás alapján erre lehet következtetni. Amúgy ebben semmi meglepő, én próba nélkül is megmondtam volna, hogy a 4" már túl nagy terepre, nehezen fér el kézben. Ráadásul ekkora méretnél már illik VGA felbontást használni a QVGA helyett, vagyis tovább nő a fogyasztás (amit a méret már eleve rendesen megdob). Mi még a VGA hátránya? Hát az, hogy több számítási teljesítményt igényel, hiszen több pixelt kell vezérelni. Emiatt hiába az izmosabb proci, a megjelenítés gyorsasága nem változik, sőt akár csökkenhet is (már csak azért is, mert a navigációs szoftver nagyobb területet tud egyszerre megjeleníteni, tehát megint csak többet kell számolni, több a térképi objektum a képernyőn).
A valamilyen szempontból extrém készülékeket már csak azért is érdemes hanyagolni, mert jellemzően "tanulmány-szinten" készíti csak a gyártó, tehát általában nem egy meglévő széria fejlesztett, tökéletesített változata, valamint nem is várható folytatás, a hibák nem nagyon kerülnek orvoslásra. És nem, kifejezetten cáfolom, hogy az iPAQ 214 a hx4700 utódja lenne (ami mai szinten is profi és nagyon jól megcsinált gépnek számít, majdnem 4 évvel a megjelenés után).
[előzmény: (28948) Yoss, 2008.04.25 13:25:22]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.25 07:45:42 (28945)
A P350 egy szerencsés típus, az még komolyan jó volt. Ezzel kapcsolatban pár napja volt egy hosszabb hozzászólásom, pontosan a 28653-as számú, ott kiveséztem, hogy mi a különbség a P350/P550, a P550m és a P360/P560 között. Pl. az, hogy a P350/P550 volt az utolsó olyan széria, ahol nagyon kevés kritika érte a GPS képességeit.
[előzmény: (28928) KoLa, 2008.04.24 18:20:50]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.24 15:34:00 (28923)
"először olcsó autos, rá a RUSSA, majd később egy alap használt túra GPS..."

Ez is egyfajta egyedfejlődés, de vannak olyan vadhajtások is, mint pl. én, akik szerint egy PDA-t nem kell feltétlenül lecserélni valami alap túra GPS-re. Ha így gondolkodik az ember, akkor viszont már valami tisztességes gépben érdemes gondolkodni.
[előzmény: (28921) bobi_001, 2008.04.24 15:25:39]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.24 15:09:47 (28919)
PDA-król infókat szerezni innét célszerű: http://pdamania.hu/pda/list/
Az összes ismertebb márka összes típusa szerepel a listában, legtöbbször hibamentes adatlappal. A P360 és P560 amúgy méretben teljesen megegyezik, miért is lenne különbség, hiszen csak a felszereltségben térnek el: a P360-ból kimaradt a BT és a WLAN. De PDA fronton amúgy sincs nagy különbség gép és gép között: a klasszikus PDA-k (tehát no GSM, no keyboard) hagyományosan 3.5"-os kijelzővel futnak, van/volt egy-két nagyobb dög is (pl. HP hx4700 4.0"-os kijelzővel), de ez nem jellemző.

P560-nal egyre többen cachelnek, bár amint azt már én is leírtam, van egy-két macera a Px60-as szériával, na meg még kell egy kis idő ahhoz, hogy kellő mennyiségű tapasztalat jöjjön össze a fórumon az egyértelmű ítélethez. Az én személyes véleményem az, hogy a P360/P560 jól néz ki, nagyon finom vonalak és felépítés jellemzi, de pont emiatt hiányzik belőle számomra a masszív életérzés, márpedig ha terepben gondolkodunk... Ha viszont autós felhasználásban gondolkodunk, akkor teljesen jó, szép és finom. Persze autóban igazából tök mindegy, hogy mit használ az ember, hiszen sem az üzemidő, sem a strapabírás nem fontos.

Szerintem túl régóta keresed az ideális (olcsó és jó) PDA-t általános célra (autó, cachelés, túra), hidd el, úgysem fogod megtalálni (még Asusból sem :). A P360 egyetlen hátránya, hogy nincs BT, így ha elégedetlen leszel a beépített vevő képességeivel, akkor jól megszívtad, mert nincs BT-s vevő csatlakoztatására lehetőséged. Én emiatt feltétlenül hanyagolnám ezt a típust, akkor már inkább a P560. Ez tényleg fontos dolog, a PDA-s egyedfejlődést vizsgálva megfigyelhető, hogy az emberek előbb-utóbb eljutnak oda, hogy BT-s egységgel váltják fel a beépítettet, növelve ezzel a vételi képességeket, valamint a PDA üzemidejét. De akár az is megoldás, hogy veszel egy P360-ast, hiszen olcsó, és ha már nem elég, eladod, majd veszel valami újabbat. Ez is az egyedfejlődés egyik útja.
[előzmény: (28917) bobi_001, 2008.04.24 14:21:13]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.21 15:02:41 (28831)
FAQ! Mégpedig a SylverRat által gondozott, fórumunk tudásanyagát hordozó FAQ! Keresd a sys.txt-s részt, arra van szükséged: http://sylverrat.hu/faq/
[előzmény: (28826) LaLee, 2008.04.21 12:33:06]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.19 09:26:41 (28783)
Akkor minél előbb vedd meg, állítólag most optimális az €-árfolyam (rádióban mondták). :)
[előzmény: (28781) rekasi, 2008.04.19 09:10:32]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.19 09:19:18 (28782)
Akkor minél előbb vedd meg, állítólag most optimális az €-árfolyam (rádióban mondták). :)
[előzmény: (28781) rekasi, 2008.04.19 09:10:32]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.18 15:42:27 (28764)
A Garmin cuccoknak nem Garmin protokollt tudó vevő kell (és az NMEA nem jó)? Mert ha így van, akkor csak a Garmin vevők jöhetnek szóba, pl. Garmin Mobile 10, nem olcsó. Vagy keresel egy programot, ami képes a BT-s NMEA jelet Garmin protokollra konvertálni, és elhitetni a MapSource-szal, hogy ő Garmin. Szerintem a GPSgate PC-s verziója tud ilyet.
[előzmény: (28763) rekasi, 2008.04.18 15:33:13]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.18 11:00:24 (28750)
Ja, és a joystick alapú menüvezérlést sem szeretem, inkább a négy irányba billenő gomb áll kézre nekem, és mivel én szeretek minél több dolgot megoldani hardveres gombbal, ezért nálam ez is szempont.
[előzmény: (28749) bobi_001, 2008.04.18 10:38:05]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.18 09:34:47 (28741)
Ja, és mindezt úgy mondom, hogy én is eladtam a CF-es vevőmet, és vettem egy BT-s egységet. Aztán egy másikat is, loggert. Szóval én szeretem a BT-t, de a trackelés miatt én is ki is használom.
[előzmény: (28740) bregő és andorpapa, 2008.04.18 09:33:16]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.18 09:33:16 (28740)
Igazad van, az átlagusernek elég a belső vevő. A BT-s egység akkor jó, ha:
- Van pénz még egy kütyükre (minimum 13 rugó, de inkább 15-25).
- Térképészetben utazik az ember, trackelni szeretne a turistautak.hu számára, fontos a kiváló vétel mindig, mindenhol, és esetleg egyszerre több GPS-t is akar használni (pl. belső vevő és BT-s vevő).
- Nem elég jó és megbízható a belső vevő (lásd Fujitsu-Siemens N5xx széria).
- Szeretné növelni a user a PDA üzemidejét. A BT alacsonyabb áramfelvétele miatt akár órában mérhető a megtakarítás. Persze az már más kérdés, hogy megéri-e egy pótakksival szemben.

Azért is igazad van, mert az első SiRF II-es vevőmmel is jól tudtam navigálni, nem volt olyan láda, amit a vevő miatt ne találtunk volna meg. Szerintem sokkal fontosabb a jó térkép és a használható szoftver. Mennyivel nehezebb volt az országúti navigáció, amíg nem volt iGO, és az AeroMap-pel meg a Destinatorral kellett szívni, terepen meg nem volt még Russa és hozzá való tuhu térkép (sőt, tuhu sem volt), raszteres térképeket kellett kalibrálni a csigalassú GPS Tuner és a nem túl userfriendly OziExplorer alatt, és ez persze soha nem sikerült rendesen, mert a szkennelt turistatérképek hibákkal terheltek, az 1:10000-es katonai topotérképeken meg nem voltak turista jelölések, illetve helyenként teljesen valóságtól elrugaszkodott dolgok szerepeltek rajta (pedig nem az oktatási célra készült fake térképekről beszélek, hanem a rendes, szolgálati használatra gyártottakról). Ennek ellenére lehetett túrázni és ládázni. És minden tiszteletem azoké, akik digitális térkép nélkül, Gekko és eTrex kütyükkel mentek erdőbe. A mai helyzet ezekhez képest nagyságrendekkel jobb, kényelmesebb.
[előzmény: (28738) Bal3, 2008.04.18 09:09:59]

bregő és andorpapahozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2008.04.18 09:09:36 (28737)
Te kérdeztél, én válaszolok. A végén neked kell döntened, én csak leírom, hogy mit gondolok egy eldöntendő kérdés esetén. Nem vagyok az Asus beépített embere. A teljesítmény nem csak a CPU órajeltől függ. A proci architektúrája is számít, egy régi 400 MHz-es procit simán legyaláz egy mai 300-as. Na meg egy Samsung és egy Intel proci között is van különbség (nem is kicsi), azonos órajel mellett. Arról nem is beszélve, hogy felesleges navigációs célra a brutál hardver. Egy 195 MHz-es Texas Instruments procin simán elfutnak az új navi programok is (pl. iGO 8 3D csicsa nélkül), a túra/geocaching cuccok pedig röhögve (Russa, Navitel, GPS Tuner, Ozi, GPSDash, BeeLineGPS stb). Én 100 MHz-en hajtom az 5 éves PDA-mat, és akadás nélkül mennek rajta a turistatérképek és az iGO 2006 is. Na ezért nem tartom fontosnak, hogy két gép között van-e hajszálnyi különbség órajelet tekintve (mp3 lejátszás és hasonló műveletek is simán mennek 100 MHz-en, és a telefonom órajelét is 145 MHz-re korlátozom).

És mégis miért Asus? Nem feltétlenül és nem mindig Asus, de az általad feltett kérdésben 2 gép szerepelt, és én azok közül az Asust venném, már csak a tegnap vagy azelőtt hosszasan vázolt dolgok miatt is. Elég sok PDA-t hoznak hozzám ismerősök, barátok, meg javítok gépet "megrendelésre" is, ezért elég sok kütyü ment már át a kezem alatt, és ezek közül Asusból volt a legkevesebb. Fujitsu-Siemens és Mio annál több volt. Azok az Asus gépek, amiket eddig kipróbáltam, mind szépek voltak, masszívak (igényes anyagokból, jól összeszerelve), jó kijelzőjük volt, kellemes hardvergombokkal, ráadásul a SiRF III-as GPS-ük is hozta azt a szintet, amit el lehet várni egy ilyen képességű GPS chipsettől (minden GPS-es PDA-t összehasonlítok a saját vevőimmel, így van viszonyítási alapom). Szóval összességében elégedett vagyok az Asus gépekkel, és mások is. Itt a fórumon ritkán olvasni olyat, hogy valakinek nem megy a Russa/Navitel/iGO vagy a Static Navigation kikapcsolása Asus gépnél, ellenben Mio kütyük gyakori szereplők itt. Persze ez azért is van, mert többen vesznek Mio-t, a hiszen legtöbb esetben olcsóbb. De a régebbi Asus modellek szerintem nagyon jól sikerültek, az A636 és A632 nekem nagyon bejött. Persze az ember mindig "ráhibázhat", kifoghat hibás darabot, létezik gyári hibás Asus, Mio, Airis, Fujitsu-Siemens, Acer, HP, HTC stb.

Szóval vehetsz Mio-t is, nem rossz, és támogatást is kapsz hozzá, mert sokan használnak Mio-t. A kérdés csupán az, hogy te most infót keresel a döntéshez, vagy a döntésedre keresel igazolást? Nem jobb az Asus a Mio-nál, sem fordítva. Még két készülék között sem lehet egyértelmű rangsort felállítani, nagyon sok szubjektív tényező befolyásolja a döntést. Mondok egyet: én rühellem a 2.5" jack aljzatot audio kiemenetként, márpedig a Mio-n ilyen van, az Asuson meg rendes 3.5". Emiatt a Mio-ba csak átalakítóval tudsz standard füles bedugni, illetve átalakító kell akkor is, ha erősítőre (pl. autós magnó jack inputjára) akarod rákötni. Mivel viszonylag gyakran dugok össze audio-képes eszközöket, így tudom, hogy jellemzően az átalakítók azok, amik otthon maradnak. Tehát ilyen apró okokra is kell gondolni, amikor az ember dönt két készülék között.
[előzmény: (28732) bobi_001, 2008.04.18 08:01:37]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók