turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
az összes téma hozzászólásai egyben, Kolesár hozzászólásai
új hozzászólás | témák listája

Összesen: 4860 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő


Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 21:34:24 (68412)
"Én úgy gondolom, hogy a Mapedit programban történő módosításnak nagyobb esélye van, mint annak, hogy egy teljesen más rendszerre álljunk át"

Ez nem külső tényezőktől függ, hanem szakértői véleményekre alapozott közösségi döntéstől.

"Ruby nyelven dolgozó fejlesztő is szükséges hozzá. C++ nyelven ennél sokkal több fejlesztő tud programozni."

Én sem születtem úgy, hogy tudnék Ruby nyelven dolgozni, főleg mert a nyelv fiatalabb nálam. Ennek ellenére könnyen meg tudtam oldani az openstreetmap api számomra fontos módosításait. Eléggé hasonlít a Pythonhoz, csak még elvontabb egy kicsit. A C++ a másik véglet. Régebbi, ezért ismerik többen, de Konstantin szintjén programozni kevesen tudnak. Nem vagyok biztos abban, hogy a nyelvet ismerők száma alapján lenne érdemes ebben döntést hozni.

Ennél sokkal fontosabb az, hogy lássátok az irányt. Jelenleg három irány van napirenden:

1. az osm adatokra és eszközeire való áttérés helyezés (egyenes út előre)
2. az osm eszközeire való áttérés (kanyargós út ismeretlen irányba)
3. a mapedit fejlesztése (zsákutca)

Szükséges fejlesztések a három irányhoz:

1. kimenetek, webes szolgáltatások
2. kimenetek, webes szolgáltatások, szerveroldal illesztése, konverziós program
3. mapedit fejlesztése, engedély műholdképek felhasználására

Az első gyorsabb, mint a második. A harmadik a fejlesztő sebességén és ügyességén múlik, de lehet hogy engedélyt sohasem adnak, addig belekezdeni sem érdemes.

Fontos azt is látni, hogy melyik iránnyal mit kap a turistautak.hu:

123
+++ műholdképek felhasználása a szerkesztéshez
++- tetszőleges méretű terület letöltése szerkesztésre
++- zárolás nélküli szerkesztés ütközések kimutatásával
++- teljes verziókövetés, a rajzi elemek bármely változatának visszakeresése
++- újabb paraméterek rugalmas bevezetésének lehetősége
++- letöltés és feltöltés közvetlenül a szerkesztőfelületről
++- szerkesztés folytatása feltöltés után azonnal, újabb letöltés nélkül
++- tájegységhatárokon átívelő szerkesztés, akár országosan egyszerre
++- teljesen testre szabható megjelenítés a szerkesztőfelületen
++- raszteres és vektoros rétegek kezelése, sorrend, átlátszóság beállítása
++- unicode támogatás az idegen nevekhez
++- típusra jellemző tulajdonságok beállítása sablonokkal
++- zarándokutak, teljesítménytúrák útvonalainak szerkesztése tetszőleges számban
++- szerkesztés böngészőbe ágyazva
++- operációs rendszertől független szerkesztőprogram
+-- folyamatosan bővülő alaptérkép
+-- illeszkedés nemzetközi hálózatba
+-- a szerkesztések megjelennek a világ összes osm alapú térképén

Összefoglalva:

A mapedit fejlesztése egyeten előnnyel jár, az osm eszközökre áttérés további 14-el, az osm adatokra és eszközökre áttérés további hárommal.

Ezek alapján miért tartod valószínűnek, hogy a közösség a mapedit fejlesztését fogja választani?

"elintézhető-e, hogy a hallgatólagos felhasználási illetve módosítási engedély tovább éljen a Mapedit programra"

Szerintem ehhez nem kell tenni semmit, kérdés esetén hivatkozzatok rám. Aztán ha ez kevés lesz, mert mondjuk ügyvédet szabadít rátok, akkor gondolkodjatok el szabad szoftver használatán, amit most is javaslok.

"mennyibe fájhat valamelyik műholdkép szolgáltatónál egy céljainknak megfelelő licenc megvásárlása"

A FÖMI ortofotó árait tudom mondani, 250-4000 forint négyzetkilométerenként, évjárattól és felbontástól függően. A Bing képei minőségben az 500-1000 forint környékén lehetnek. Teljes országra 0,6-os mennyiségi szorzóval 14 és 223 milló forint között van, plusz áfa. WMS-ben is kérhető, úgy évente a negyede. http://www.fomi.hu/portal/index.php/termekeink/legifelvetelek

Ez is jön ingyen az osm-mel.
[előzmény: (68407) Attibati, 2014.06.04 20:26:03]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 21:18:16 (68410)
"adataink csak addig vannak viszonylagos biztonságban, amíg azoknak az ittenitől eltérő feldolgozása ráfordításigényes"

Ez tévedés. Bármikor bárki előállít az .mp fájlokból shape fájlt, postgis adatbázist, vagy éppen osm fájlt. Tudod, hogy az omp mit tölt át naponta? .mp fájlt. Ebből készül náluk osm, majd bármi más.

"Remélem, hogy legalább a hétvégére elszakadsz innen, és foglalkozhatunk végre egymás között a felvetődő kérdésekkel. Érezzétek jól magatokat Lábatlanon!"

Köszönöm, remek idő lesz, az erdőt fogom mérni 5 nyomvonallal. Ha valaki szeretne csatlakozni, szeretettel várjuk. Még vannak szabad helyek a szálláson és a vacsorán a Kan-berek szőlőhegy egyik pincéjében.

"Szabályt, etikait, Te tiporsz, nem veszel semmibe, immár egy hete."

Nem tartom igaznak az állításodat, alaptalan vádaskodásnak tartom. Indokold meg, ha nem akarsz hangember maradni.
[előzmény: (68409) alnibell, 2014.06.04 20:58:49]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 20:34:50 (68408)
Remélem, hogy sikerült megértenem a gondolatmenetedet. Azt raktad össze fejben, hogy működik-e az osm technikára épülő rendszer másféle kulcsrendszerrel? Igen.

"elképzelhető-e, hogy a köztes osm fájlt tovább szerkesztem JOSM alatt, az abban használatos tag-ekkel?"

Minden osm fájl szerkeszthető JOSM-mel. Ha a köztes osm fájl alatt olyan osm fájl értesz, amiben nem osm címkék, hanem mondjuk magyar címkék vannak, például JarhatosagAutoval=A, akkor is.

"elképzelhető, hogy ebből a szerkesztett osm-ből jó kimenet gyártódjon?"

Igen. A kimenet szabályrendszere szűrőfeltételeket tartalmaz, amelyek módosíthatók. Amikor például a földutakat rajzolja, leszűri a highway=track címkéjű utakat. Ezt át lehet írni a turistautak.hu által választott egyedi jelölésrendszerre, legyen az Type=0x85 vagy út=földút, így is jó kimenet készül belőle.
[előzmény: (68406) kolmad, 2014.06.04 20:00:15]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 19:51:18 (68405)
Csodálom támogatóid türelmét és elvtársi fegyelmét, hogy még nem igazították ki szakmailag hibás állításaidat. Visszautasítom a vádakat, cáfolom a tévedéseket:

"nem lehet hozzáépíteni a más formátumú többihez"

Mihez kellene hozzáépíteni? Nem derül ki, hogy milyen más formátumú többire gondoltál.

"nem lehet belőle az eddig gyakorlat szerint kimenetet gyártani a megszokott eszközökkel"

Dehogynem. A Garmint gyártó mkgmap elsősorban osm adatból dolgozik jól, éppen az mp formátum támogatása hiányos. Igaz, honnan is tudhatnád. Mégis miért hangoztatod az ellenkezőjét? A mapnik is osm-hez készült fejlesztés, postgresql adatbázison, openstreetmap adaton érzi magát igazán otthon.

"a jelenlegi gyakorlat szerint készített kimenetek megrekednek itt és az OMP-nél is"

A kimenetek készítéséhez már most is osm formátumra alakítják az adataikat, ezt leírták itt a fórumon korábban. Minden nap átalakítják, abból készül a Garmin kimenet és tms csempe. Amúgy az omp komolyan fontolgatja az osm-re átállást, de náluk nem tévinformatikusok, hanem térinformatikusok döntenek a szakmai kérdésekben.

A turistautak.hu jelenlegi kimeneteinek készítése amúgy is felülvizsgálatra szorul. Időnként megakadnak, a hagyományos raszteres egészen speciális környezetet igényel. Amikor üzembe állítottuk, még nem léteztek a mai kiváló eszközök, amelyekre ideje lenne áttérni.

"ennek elkerülése megkövetelné a hagyományos munkamódszer szerint feldolgozást"

Ezt hogyan értetted?

"itt kellene rohamléptekben átszerkeszteni a régi adatokat az új formára, bizonytalan ideig fenntartva a kimenetek stagnáló állapotát"

Dehogy! Adatbázisból adatbázisba megy az adat közvetlenül, kézi beavatkozás nélkül, pár perc alatt. Lásd az omp kimenetgyártásánál említett napi gyakorlatot.

"elég egy külön ablakban megnyitni a szerkesztés alá vont területről rendelkezésre álló műholdképek valamelyikét"

Ez nagyon nem ad jó eredményt.

"műholdkép nincs a WGS84 felületre transzformálva"

A WGS84 egy ellipszoid, amelyre nem transzformálnak műholdképeket, mert a képek síkok. Erről szól a vetülettan, amit valószínűleg nem tanultál. A műholdképeket a webes megjelenítésben szinte kizárólagosan használt spherical mercator vetületben szolgáltatják, a JOSM is ebben dolgozik alapértelmezésben, de választható epsg kód alapján más, például a magyar EOV is.

A turistautak.hu által használt mapedit nem foglalkozik vetületekkel, így a raszteres háttér kezeléséhez először a vetületi átszámításokat kellene rendbe tenni.

A tms és wms adatforrások kezelésének mapeditbe beépítése véleményem szerint erősen meggondolandó, szerintem nem érdemes. Rengeteg munkaórát emészt fel, miközben van erre a feladatra kész, szabad szoftver. Az egyesület ezt a közösség pénzéből finanszírozná, vagy valaki bedobná lelkesedésből, mindkettő komoly áldozat. Tényleg úgy gondolod, hogy szakmailag felkészült vagy egy ilyen döntés mögé állni?

Délelőtt nem írtam véleményt Attibati mapedites felvetésére, mert akkor még nem tiportátok lábbal a fórumon elfogadott szabályt, hogy nem kritizálunk, hanem tovább gondoljuk és fejlesztjük a másikét.
[előzmény: (68403) alnibell, 2014.06.04 19:03:22]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 17:01:42 (68394)
Nincs vezerkar. Mindenki azonos jogosultsaggal fer az adathoz, a lehetosegek egyforman adottak barkinek.

Nem lerombolni, hanem megmenteni szeretnem a turistautak.hu-t. Ha most nem latod at a helyzetet, majd nezd meg nehany ev mulva.
[előzmény: (68393) Hev, 2014.06.04 16:40:42]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 16:34:46 (68392)
"Nincs pénzosztási probléma, mert nincs bevétel. Ha lesz, az érdekeltekkel együtt fog dönteni az egyesület vezetősége, ebben biztos vagyok."

Annak a jelenetnek nem szeretnék a tanúja lenni. Viszont a biztonság kedvéért addig is lelakatolva tartjátok az adatot, ha kell az örökkévalóságig is. Egy másik probléma viszont van: a vezetés elutasítja többek adatfelszabadítási igényét, pedig a felszólalók között bőven van felmérő, térképszerkesztő, sőt alapító is. Kik utasítják el és milyen alapon?

"Amikor elkezdtek trekkelni, szerkeszteni a tuhu számára hallgatólagosan is elfogadták azt a feltételrendszert, aminek keretén belül a tuhu működik."

A devizahitelesek is aláírták a szerződést, néhányan még talán el is olvasták. Aztán amikor kitört a balhé, a bank az apró betűkre mutogat. Letagadod a probléma létezését, pedig bizony vannak szerkesztők, akik felmismerve a helyzetet felálltak innen, vagy itt sem voltak, mert eleve az osm-hez mentek. Ez nem probléma?

"Milyen megállapodás alapján használja a tuhu a Mapedit programot, ha nem szabad felhasználású a kód?"

Nincs megállapodás. Sűrű levelezést folytattam Konstantinnal 2005-2008 között, amikor sokat fejlesztettem a programot. Elküldtem neki a szerkesztési lehetőségeket kiterjesztő, felgyorsító vagy éppen pontosító változatásaimat. Ő örült neki, eközben tudott rólunk, nem kérte hogy fizessünk. Értelmezheted úgy, hogy társadalmi munkában kiváltottam a regisztrációs díj megfizetését.
[előzmény: (68390) Attibati, 2014.06.04 16:03:59]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 15:18:22 (68387)
Ha kérdések feltevésével egymásnak tudom ugrasztani a felmérő-térképszerkesztő tábort az egyesület vezetőségével, ott nem a kérdés a hibás, hanem kettejük viszonya.

Ez a kérdés érinti őket: "Miért egyeznek bele a térképszerkesztők, hogy sem ők maguk, sem mások nem használhatják szabadon, amit ők létrehoznak?"
[előzmény: (68382) Attibati, 2014.06.04 14:46:59]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 15:12:59 (68385)
Nem célom Lábatlan felméréséből üzletet csinálni. Megkérdezheted a polgármestert, kinyomozhatod akárhogy, vagy akár el is hiheted. Viszont bárki készíthet belőle remek térképet drága pénzért, akár eljön a felmérésre, akár nem. És ez nem zavarja a felmérőket, a térképszerkesztőket és az osm-et sem. Ők másképp gondolkodnak mint ti. Nem is csodálom, hogy nem akartok a közösség részévé válni.

Az óra nem nálam, nem is az osm-nél ketyeg, hanem itt a turistautak.hu-n. Éppen most számoltam ki az általános fórumon, hogy az osm-be két év alatt került annyit földút, mint amennyi a turistautak.hu-ba tíz év alatt. Az utóbbi évben 29 ezer új kilométer, míg itt 7 ezer. Csak felhívtam a figyelmeteket tényekre.

Várjuk a jövőképet a konzervatív oldal képviselőitől is. Még akkor is, ha az semmiben sem különözik az eddigi gyakorlattól.
[előzmény: (68381) Attibati, 2014.06.04 14:44:40]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 14:57:37 (68384)
Sajnálom, hogy ezt látod mögötte. Nincs semmilyen takargatnivalóm, semmilyen hátsó szándékom mindazzal, amit az előbb idézett levél óta eltelt két hétben folytatok. Sajnálom, hogy ismét teleszemetelitek a fórumot személyeskedő, kételkedő, vádaskodó hozzászólásaitokkal.
[előzmény: (68382) Attibati, 2014.06.04 14:46:59]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 14:53:28 (68383)
Old Eye is megkérdőjelezte, hogy magam írtam-e a levelet, amikor az alább idézett levelet küldtem neki. Az utolsó sor az előzményre hivatkozik, ami így szólt: "régóta nincs Kolesár (átment ugye az OSM szekerét tolni)". Feltett két kérdést, amit csak én tudtam megválaszolni, átmentem a teszten.

Sziasztok!

Szerintem az osm nem versenytársa turistautak.hu-nak, hanem a jövőjének egyetlen életképes iránya. Mivel az osm pontosan ugyanazt térképezi mint a turistautak.hu, ezért aki ma Magyarországon felmér, az vagy duplán dolgozza bele a két térképbe, vagy csak az egyikbe teszi bele. A dupla munka teljesen redundáns, a megosztottság pedig mindkét tábort gyengíti.

Az osm-mel szemben nem érdemes versenyezni. Az egész világból vannak mögötte fejlesztők, nagy felbontású műholdképek legális átrajzolásával sokkal hatékonyabban és pontosabban tud térképezni, zárolás nélkül egyszerre sokkal többen tudnak rajta gördülékenyen szerkeszteni, továbbá a szabad licenc miatt sokak csak ide hajlandók dolgozni, vagy éppen tömeges betöltésre kész adattal hozzájárulni. Adattartalma a települések belterületén már elhúzott a turistautak.hu előtt, nemsokára külterületeken is megelőzi.

Érdemes volna átállítani a turistautak.hu-t az openstreetmap adataira, minden szolgáltatás működhetne belőle tovább. Így arra sem kellene erőt pazarolnotok, hogy kiismerjétek a működését. Keressetek egy osm-hez értő ráérő fejlesztőt, aki megírja az új weboldalt. Szerintem nem az a kérdés, hogy ezt érdemes-e meglépni, hanem hogy mikor. Minél hamarabb, annál kevesebb munkát ölnek bele a turistautak.hu rajzolói az állományba.

A fentiek értelmében az openstreetmap szekerét tolva egyúttal a turistautak.hu szekerét is tolom, ha ti is elfogadjátok ezt.

András
[előzmény: (68380) Mikulás, 2014.06.04 14:22:57]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 13:38:10 (68377)
Szerintem most kellene. Mikor majd?
[előzmény: (68376) Nargoth, 2014.06.04 13:24:37]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 13:06:31 (68373)
Azt írod, hogy a gyűlésen felvetették a turistautak.hu valós értékét. Mikor, kik és mit mondtak róla? Mit értettek turistautak.hu alatt? A hivatkozott szövegben kilenc részre osztottam fel, nem mindegy hogy ugyanarról beszélünk-e. A név és a domain? A térképi adatbázis? A nyers nyomvonalak? A felmérők és térképszerkesztők tapasztalata és munkaereje? Az utóbbi nem az egyesületé.

Megfogalmazásodból nem derül ki, hogy ezen a gyűlésen tisztázták a licencelés különbségeit, vagy csak felvetették ennek szükségességét? A non-profit felhasználás nem egyenlő azzal, hogy a felhasználó nem juthat hozzá bevételhez. Maga az egyesület is non-profit, mégis van bevétele, mondjuk éppen a turistautak.hu-ból nem volt még soha.

Azt írod, hogy az egyesület korlátozza az adatbázis felhasználását. Ezúton kérdezem az egyesülettől, hogy milyen érdeket szolgál ez a korlátozás? Az eredeti modell az lett volna, hogy a befolyó pénzt a turistautak.hu-ra fordítja. A tervektől eltérően az egyesülethez semennyi pénz nem folyik be a turistautak.hu licenceiből. A korlátozás így értelmét veszti, az egyesület nulla bevételét nem csökkenti a térkép szabad felhasználása.

Attibati nemrég kissé másképpen fogalmazta meg az egyesület szándékát: "arra tisztán emlékszem, hogy az elnökség a befolyt összeg nagy részét a tuhuba szándékozta visszaforgatni". A többivel mit kezd, ezt milyen alapon teszi és ezt miért hagyják a térkpszerkesztők? Miért egyeznek bele a térképszerkesztők, hogy sem ők maguk, sem mások nem használhatják szabadon, amit ők létrehoznak?

Arról esett szó ezen a gyűlésen, hogy mi lesz néhány év múlva, ha az egyesület változatlanul tovább kotlik az állomány felett?
[előzmény: (68371) Nargoth, 2014.06.04 12:24:19]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 09:38:44 (68369)
Igen, meg egy csomó új szerkesztési funkciót is. Műholdkép persze csak akkor használható fel, ha a turistautak.hu kap rá engedélyt.

Szívesen segítenék, de mostanában nagyon le vagyok terhelve, így valószínűleg találtok másokat, akik hamarabb el tudják végezni a munkát.

Hozzáteszem, hogy a köztes megoldás kialakítása nagyobb fejlesztési munkával jár, mint az osm adatbázisra való átállás. A szerveroldal telepítése még hagyján, de a jogosultsági rendszerhez és felhasználói táblához való igazítás annál inkább, ráadásul Ruby nyelven járatos programozót igényel. Erre nincs szükség az osm adatok használata esetén, Ruby on Rails csak a szerveroldali apiban van.

Ez nem kampányszöveg, nem agitáció, hanem tények megállapítása, tömör megvalósíthatósági tanulmány.
[előzmény: (68364) Csuhás, 2014.06.04 07:24:14]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.04 06:27:43 (68363)
Fejlesszünk ki egy JOSM kiegészítőt a turistautak.hu szerkesztőinek, amely megkönnyíti az átállást a mapeditről. A megszokott típuskészletből lehessen választani, amelyet megfeleltet osm címkéknek. Pont rajzolásakor kattintás után egyből dobja fel a típuslistát. Lehessen választani a térkép egérrel való mozgatásának módját. Nyisson meg közvetlenül gdb fájlokat. Mentsen közvetlenül shp fájlt. A JOSM-nek a linux- és mac-felhasználók is örülnének, akik eddig szívtak a csak-windows mapedittel.

Ez akkor is használható lenne, ha a turistautak.hu úgy dönt, hogy folytatja a párhuzamos szerkesztést. A turistautak.hu szerverére telepíthető az openstreetmap infrastruktúrája: adatbázis és api. Az adat csak formátumában változik, tartalmában nem, továbbra sem lesz semmi köze az openstreetmap adataihoz, attól függetlenül és elszigetelten működik. A JOSM a turistautak.hu szerveréről tölti le az adatot és oda is tölti vissza.

Megszűnik a zárolás, egyszerre lehet szerkeszteni Nádudvaron és Püspökladányban. Le- és fel lehet tölteni közvetlenül a szerkesztőprogramból. Nem kell letölteni egy egész tájegységet, sokkal gyorsabban lejön és felmegy az adat. Megszűnnek a tájegységek határai, nem kell egyszerre két tájegységet kezelni. Megvalósul a teljes verziókövetés, visszakereshető az adat bármilyen időpontbeli állapota és hogy mikor ki mit módosított. Unicode, tehát helyesen leírhatók az idegen nevek is. Könnyen hozzáadható újabb paraméter pontokhoz, utakhoz, felületekhez.

Ezzel a köztes megoldással a turistautak.hu megnyeri az osm-hez kifejlesztett összes eszközt, benne többek között a műholdképeket kezelő szerkesztőfelülettel, de nem veszti el adatai függetlenségét. Használhatja akár saját magyar kulcsnevekkel, például út=ösvény. Beállítható, hogy csak külön kiérdemelt feltöltési jogosultsággal lehessen feltölteni.

Hozzáteszem, hogy nem ez a legjobb megoldás, mert továbbra is az osm-re való áttérést javaslom, csak felvetettem, mint köztes lehetőséget.

Az értetlenkedőknek (például rekasi) mondom, hogy amikor eltűntem, akkor először ennek a köztes megoldásnak a bevezetését készítettem elő, kipróbáltam saját gépen működött. Közben az osm adata is annyira felfejlődött, hogy méltóvá vált az egyesítésre, így továbbléptem rajta.

Fontosnak tartom összehasonlítani a licencfeltételeket.

Az openstreetmap eszközei szabad szoftverek, nyílt forrásúak, módosíthatók.
https://github.com/openstreetmap/openstreetmap-website
https://github.com/openstreetmap/josm

A mapedit nem szabad szoftver, hanem shareware, a forráskód használatához és módosításához regisztrációs díjat kellene fizetni, feltételezem hogy felhasználónként. "the right to use and modify the Source Code for development of own products is granted only if the registration fee for the Software is paid"
http://www.geopainting.com/en/License.html
[előzmény: (68348) Attibati, 2014.06.03 20:10:41]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 15:41:51 (68339)
Tegyünk le két anyagot az egyesület elnöksége elé. Mindkét tábor megírja a sajátját, ők meg elolvassák, megtanácskozzák és eldöntik. Ellenvetés?
[előzmény: (68335) Old Fairy, 2014.06.03 14:25:31]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 15:27:01 (68337)
Ezt azoknak mondd, akik nem bírták a kritikát, viszont ócsároltak és személyeskedtek.
[előzmény: (68336) zakany, 2014.06.03 15:22:19]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 13:53:21 (68333)
Nem bírod a kritikát, a vita elől kitérsz, inkább elzavarsz innen. Gratulálok, sok erőt kívánok a felesleges munkához. Ha nem tartod feleslegesnek, akkor kijavíthatnád a sárga sáv nyomvonalát, például az osm-ről.
[előzmény: (68332) Hev, 2014.06.03 13:43:16]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 13:33:00 (68330)
Jövőképem söralátétre nyomtatható méretben:

1. Alapvető célok, elevek: áttérés osm alapra, hogy ne alaptérkép-rajzolással kelljen törődni, hanem csak a túraútvonalakkal
2. Licensz: az osm-re rajzolt adat ODbL lesz, ezzel együtt a saját adatot is érdemes lenne megnyitni
3. Felhasználói kör: változatlanul a természetjárók
4. Finanszírozási igények és lehetőségek: nem változik, szerverett felméréseket támogasson az egyesület
5. Fejlesztési igények és lehetőségek: osm alapú szolgáltatások
[előzmény: (68324) Old Fairy, 2014.06.03 13:02:45]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 13:27:16 (68328)
A hivatkozott nyomvonal Kölcsk és az Izsákfai földvár között halad, 500 méteren fut a S jelzésen, majd letér róla. Bokodpuszta felé nem megy. Van másik nyomvonal, ami az ottani hibát alátámasztja?
[előzmény: (68326) Hev, 2014.06.03 13:18:09]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 12:48:30 (68323)
"a meglévő kárára, annak erőforrásait elvonva"
A térképszerkesztők döntik el, hogy váltanak-e.

"a felhasználók is kénytelenek lennének tapasztalni a megrekedt állapotot itt, a hiányos állapotot ott, teljesen bizonytalan hosszúságú időtartamig."
Minél jobban ellenkezik a turistautak.hu, annál inkább.

"éppen a célközönség vesztene a legtöbbet"
A megosztottság miatt, amihez ragaszkodsz.

Olyan ez a vita, mint egy kötélhúzás. Minél jobban kapaszkodsz a kötél végébe, annál erősebben húzom a másik felét. Közben pedig kilószámra gyártjuk a hozzászólásokat, amelyekből az olvasók megértik az érvelést és figyelmen kívül hagyják a fröcsögést. Döntsd el, hogy ez neked jó-e.
[előzmény: (68322) alnibell, 2014.06.03 12:14:20]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 12:04:29 (68320)
Indulatok helyett érvekkel szólalj meg.

A Track=0 nyílegyenes utakra van, amelyeknek mindkét végét jól megmértük. Amúgy miért írtad?
[előzmény: (68318) Hev, 2014.06.03 12:00:31]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 12:00:35 (68319)
"Így van, nem változna az állomány, megrekedne ott, ahol van. De hogy a ráköltés értékvesztéssel járna ...?"

A szavakat már az olvasáskor is kevergeted? Ezt írtam: "Az értékét amúgy akkor is veszti, ha költesz rá." Mint az öreg autó. Hiába költesz rá akármennyit, az értéke évről évre csökken.
[előzmény: (68317) alnibell, 2014.06.03 11:52:20]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 11:29:56 (68316)
Különösen északabbra, ahol átvág szántón, majoron, épületen.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=17&lat=47.21233&lon=17.1405&layers=0B0000000FFT
[előzmény: (68314) heyjoe, 2014.06.03 11:24:44]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 11:27:28 (68315)
"azért kellene így is"

Eszem ágában nem lenne ilyen hibákkal terhelt adatot ellenőrizetlenül átvenni. Néhányszor leírtam már a munkamenetet: a nyers nyomvonalakat műholdkép felett rajzoljuk át.

"meg azok is, akik elkövették"

Ugyanazok az emberek, akiket megtévesztett a nyomvonal a fehér alap felett, műholdkép felett nem követik el ugyanezeket a hibákat. Erről szólt az előző hozzászólásom.

Válaszom az utolsó két bekezdésre, már amennyiben jól húzom meg a határokat a sortöréssel befejezett, de üres sorral el nem választott mondataid között:

"a kettő akkor működhetne egymást kiegészítve együtt, ha ennek, a most erőltetett úgymond együttműködésnek nem lenne egyenes következménye a TuHu meglévő állományának degradálódása ezáltal"

Nem változik az állomány. Az értékét amúgy akkor is veszti, ha költesz rá.

"a TuHu-val együtt az OMP-t nem kényszerítené helybenjárásra egészen a kimúlásáig"

Ez csak a turistautak.hu döntésén múlik. Ha a homokba dugja a fejét, akkor így lesz. Ha a turistautak.hu vált, akkor elkerülheti.

"tökéletesen bizonyítást nyert az eredeti felhívásukkal kapcsolatos vélelmem, például a tuhu-s nyomvonalak újrarajzolásának most nyíltan megfogalmazott felvetésével és a tegnapi, a szerkesztők hiányára vonatkozó utalással"

Az ellentmondást a sokat idézett "nem kellenek az adatok és a szerkesztők" kijelentésem és a "nyomvonalak alapján újrarajzoljuk" között látod?

Nyomvonalak: az átrajzolásához valóban nincs szükség arra, hogy a turistautak.hu szerkesztői besegítsenek ebbe, ezt az osm megoldja saját maga is.

Szerkesztők: egyre többen látják be, hogy munkájuk sokkal jobban hasznosul az osm-en, ezért érdeklődve kérdeznek az ottani munka technikai részleteiről, sőt már el is kezdték a rajzolást.
[előzmény: (68312) alnibell, 2014.06.03 11:05:29]

Kolesárhozzászólásai | általános | válasz erre | 2014.06.03 11:03:30 (5980)
"miért kellett elindítani egy harmadik honi rendszert, elaprózva az erőforrásokat, párhuzamos tevékenységet végezve, ahelyett, hogy a meglévő állapotán javíts/javítsanak?"

Talán éppen a turistautak.hu zárt licensze miatt. Ha akkor meglettek volna az osm-ben a jelzett turistautak, akkor lehet hogy abban dolgoznának. Egyúttal Örülök, hogy beláttad végre az erőforrások elaprózásának következményét, még ha nem is az osm és turistautak.hu viszonylatában.

"gyakorlatilag soha nem tudjátok behozni azt a mennyiségi és minőségi hátrányt, ami a TuHu és a ti állományotok között most megvan"
Az elsziegtelt turistautak.hu nem tud lépést tartani az osm-el. A minőségről bővebben itt: http://turistautak.hu/forum.php?action=thread&id=terkepek&message_id=430301

"az erőszakosan törtető viselkedésed okán"
Nem voltam erőszakos, legfeljebb lendületes.

"már nem tekintelek korrekt vitapartnernek"
Mindannyiunknak jobb lesz ezáltal.
[előzmény: (5979) alnibell, 2014.06.03 10:46:03]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 10:51:44 (68311)
Ha már univerzumban nem is, de másik műholdképen. A Google műholdképek elcsúszása és a Bing műholdképek elcsúszása más és más. Az előbbi példák között is van olyan, ahol odébb van az egész pár méterrel a Google műholdképéhez képest. Ettől még jól látszik, hogy hol követi az út a képet, illetve hol tér le róla durva hibával.
[előzmény: (68310) Lipták Roland, 2014.06.03 10:47:46]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 10:36:16 (68309)
A műholdképek elcsúszása egy nagyságrenddel kisebb, legfeljebb néhány méter. Nyomvonalakhoz könnyen tudod igazítani. A tapasztalat azt mutatja, hogy a nyomvonalak jól illeszkednek, igazítani sem szükséges.

A nem merőlegesen készült felvételeknek valóban van belső torzulása a meredek hegyoldalakon, amelyeket az igényes ortofotóknál pontos domborzatmodellel igazítanak a helyükre. A műholdképeknél lehet elnagyolt a domborzatmodell, vagy akár nincs is rajtuk ortokorrekció, de az eltérés itt sem több néhány méternél.

Az előbbi példákon az látható, hogy műholdkép nélkül sokkal nagyobb hibákat lehet véteni.
[előzmény: (68307) Lipták Roland, 2014.06.03 10:24:12]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 10:24:30 (68308)
(Mikulás: szólj alnibellnek is, hogy csituljon le, mert amíg ír, válaszolni fogok rá.)

"semmivel nem megbízhatóbb az az alaptérkép, amelyre az úgy láttam a műholdképen, hogy ott egy ilyen objektum van"

Mutatok néhány jellemző példát a Balaton-felvidékről. Mindegyik azt támasztja alá, hogy ha a szerkesztő látta volna a műholdképet, nem rajzolt volna butaságot.

A hivatkozások a turistautak.hu átlátszó térképét mutatják Google műhold felett. Javaslom, hogy nézzétek meg a helyszíneket osm felett is. Az alapréteg átváltásával a turistautak.hu átlátszó vonalai láthatóak maradnak.

A csomópont helye és alakja sem felel meg a valóságnak. Megfelelő sűrűségű gps nyomvonallal és terepen rajzolt kézi vázlattal tökéletesre lehetett volna rajzolni műholdkép nélkül is, de ilyen minőségű forrásadatot nem várhatunk el minden felmérőtől.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=47.01896&lon=17.96722&layers=0B0000000FFT

80 méteres hibával és erős elnagyolással megrajzolt út. Ennek nagyon kíváncsi lennék a forrására, mert gps ilyen helyen ekkorát nem téved.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=16&lat=46.95439&lon=17.85688&layers=0B0000000FFT

Az északnyugat-délkelet irányú út besorolása hibás, azonos vonaltípussal jelenik meg, mint a nála jóval kisebb jelentőségű, keskenyebb, nehezebben járható és más burkolatú leágazásai.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.96508&lon=17.73133&layers=0B0000000FFT

Valószínűleg busszal érkezett a felmérő és nem várt eleget a pontos gps vételre. Emiatt az első 200 méteren 15 méteres hiba van az út vonalában. Van egy másik, sokkal kevésbé markáns út a vonal alatt, de az csak sokkal később kanyarodik vissza az egyenes útra.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=17&lat=46.9267&lon=17.68483&layers=0B0000000FFT

Egymástól 15 méterre induló utakat vont össze egy csomópontban, legalább 10 méteres hibával. Az utak osztályozása is ellentmond a képeknek.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.93694&lon=17.66175&layers=0B0000000FFT

20 méteres mérési hiba, vagy egy évtized alatt ennyit változott az út? Mindenesetre ma a Google és a Bing képén is az osm nyomvonala alatt látható az út.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.90037&lon=17.63575&layers=0B0000000FFT

Ordít a képről, hogy az út keresztez egy sor szőlőt. Google és Bing egymástól független képein egyaránt ugyanazt a sort. A csomópont is a szőlőbe tolódott át. A sorok között haladó nyomvonalat az osm-re is feltöltötték, de ott nem rajzolták át, mert látszik, hogy bent megy a szőlőben. Nem is keresztezi a sorokat, hanem a turistautak.hu-n megrajzolt csomóponttól északra 40 méterre köt be az észak-déli útba.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.83068&lon=17.45356&layers=0B0000000FFT

T-elágazás helyett kanyar jelenik meg, az is 15 méterrel odébb, a folytatás is téves.
http://terkep.turistautak.hu/?zoom=18&lat=46.79214&lon=17.43464&layers=0B0000000FFT

Megnézhetitek a hivatkozásokat JOSM-ben Bing műhold felett is, a letöltés ablakban a határolónégyzet fülre egy az egyben bemásolható a térképi hivatkozás, értelmezi belőle a lat és lon értékeket.

A képek azt is jól bemutatják, mennyire alacsony a térképezettség aránya a valós terepi utakhoz képest, körülbelül 15-20%-ra becsülöm. Elhangzott érvként a helyzet védelmében, hogy elsősorban a turisták számára érdekes utak jelennek meg a térképen, ezt a fenti példák cáfolják. Azok az utak jelennek meg a térképen, amerre éppen járt valaki. Mellettük sokkal több másik, ugyanannyira járt út van. A térképre került utak kiválasztása teljesen rendszertelen.

Ezt a helyzetet két úton lehet orvosolni. Nagyon sok szervezett felmérővel vagy műholdképek felhasználásával. Az első változat sem lehetetlen, csak éppen sokkal több időt és erőforrást emészt fel. Az utóbbit javaslom, a lehetőséget megkapjuk az osm-el.
[előzmény: (68304) alnibell, 2014.06.03 10:15:31]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 10:01:13 (68303)
Tudja a mapedit kezelni? Régebben nem tudta, a raszteres dolgok forráskódját Konstantin nem tette közzé.
[előzmény: (68302) Csuhás, 2014.06.03 10:00:11]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 09:46:19 (68300)
Az adatközlők hozzájárulásával, kérésére vagy közreműködésével kerülnek fel nyomvonalak fel az osm-re. Az "el fogják hordani" kifejezés erős rá.
[előzmény: (68299) Mikulás, 2014.06.03 09:40:30]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 09:25:35 (68298)
A szerzők maguk is áttölthetik nyomvonalaikat, vagy ha írásban hozzájárulásukat adták, akkor bárki más is feltöltheti az osm-re.
[előzmény: (68297) Attibati, 2014.06.03 09:21:57]

Kolesárhozzászólásai | általános | válasz erre | 2014.06.03 06:02:56 (5978)
"Nem felesleges [alaptérképet gyártani], mert nincs. Még nálatok is csak itt-ott van meg és egyáltalán nem teljeskörűen."

Ebből azt a következtetést vontad le, hogy mivel egyik sem teljes, dolgozzunk csak párhuzamosan (=megosztottan) tovább? Miért nem látod be, hogy ez értelmetlen?

"Az meg megint csak nem éppen előny, ha mindenre vonatkozó adat egy helyen van tárolva."

A párhuzamos nyilvántartásokat térben egymás fölé helyezve kiderül, hogy mennyire rossz, hogy szerkesztőik nem működnek együtt. Még egy rendszeren belül is képesek területi határok mentén ellentmondásba jutni, például a kataszteri térkép a települések határain. Hasonlóan fájdalmas lesz az MTSz által felmért turistaút-nyomvonalakat akármelyik térképre rátenni, semelyikkel sem lesz összhangban.

"A jelentősen nagyobb erőforrás igény vitathatatlan, magad is elismerted."

Összekeversz két dolgot. A C++ nyelven írt és végletekig optimalizált mapeditnél lassabban fut a JOSM, ezt ismertem el. Viszont biztosítottalak afelől, hogy az utóbbi is remekül megy egy 5-10 éves számítógépen is. A mapeditet 2004 óta használjuk, akkor még Pentium III és IV processzorok voltak, ezért választottuk. Ma már erősebbek a számítógépek, bátran válthatunk másik szerkesztőprogramra, ami jóval többet tud.

Egy másik hozzászólásban a szerveroldal erőforrás-igényét hasonlítottam össze: nagyságrendileg azonos gép szolgál ki két nagyságrenddel több adatot. Ezt egyébként az openstreetmap intézi, nem a turistautak.hu problémája.

"Aztán az egyetlen adatbázis szerver sem éppen a biztonságos működés megtestesítője."

Nem egyetlen, egy egész család van körülötte:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Servers

Ha megsemmisül, a világ számtalan helyén van belőle folyamatosan frissített másolat. Te is letöltheted a teljes állományt:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Planet.osm

A turistautak.hu-nak valóban egy szervere van, az nagyobb kockázat mint az osm.
[előzmény: (5977) alnibell, 2014.06.02 23:13:47]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.03 05:40:53 (68296)
"Egy fél nap kiesett"

Távollétedben zavartalan szakmai vitát folytattunk.

"kívülálló szervezet részéről"

Kolesár András részéről, aki nem kívülálló, hanem alapító itt.

"A kettő így együtt nem csak a meggondolatlan vagdalkozás bizonyítéka, de egyúttal az eredeti felvetéssel kapcsolatos vélelmemet is igazolja és azt, hogy az azt cáfoló nyilatkozat eredendően hamis volt."

Visszatérve valószínűleg annyira feldühödtél, hogy még gondolkozni sem bírsz logikusan. Leírom a lényeget újra:

A felmérő és/vagy térképszerkesztő magyar túrázók történelmi okokból elsősorban a turistautak.hu környékén összpontosulnak. Itt önálló (=párhuzamos, átfedő) térképet készítenek, munkájuk eredménye nem jelenik meg az osm térképén. Ezért hiányos az osm a túrázók célterületein.

A turistautak.hu állománya azért megbízhatatlan, mert félig vakon készül, szerkesztéskor nincs mögötte műholdkép, csak többé-kevésbé megbízható gps nyomvonalak. Az osm vonalai mögött meg a nyomvonal alapú megerősítés hiányos, amint Fairy tegnap rámutatott.

A kettő együtt működik jól. A turistautak.hu nyomvonalaiból műholdas megerősítéssel újrarajzolt állomány jobb lesz, mint a mostani. Egy állományt fog alkotni sok más szakterület adataival. Általános célú térinformatikai állomány, amely térben amúgy is összekapcsolódó dolgokat együtt írja le.

A turistautak.hu állományát a meglevő osm adatok miatt nem lehet egyben átvenni, a különbségek átvételét nem lehet automatizálni. A vonalakat fehér háttér felett átrajzolva vagy egyenként átmásolva ugyanazokat a hibákat vinnénk be, mint amelyek miatt megbízhatatlannak mondtam.

A megoldás tehát a nyomvonalak átvétele, ezek alapján az osm vonalainak műholdkép feletti kiigazítása és kiegészítése. Ezt magától is meg tudja tenni az osm, sőt teszi is. A turistautak.hu ezt megakadályozni nem tudja. Ha megakadályozni nem tudja, még állhat az élére, hogy a folyamat minél előbb lezáruljon. Ez a turistautak.hu jövőjének az alapja.

Összefoglalva: nincs ellentmondás a két idézett állításom között. Az állomány nem másolható át, a szerkesztők hiányoznak a csapatból.
[előzmény: (68295) alnibell, 2014.06.02 22:44:19]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 18:39:56 (68282)
Azonosítsuk a turistautak.hu részeit, a sorrend teljesen esetleges:

1. felmérők
2. térképszerkesztők
3. név, domain
4. nyomvonalak: upload mappa és a tracks tábla az adatbázisban
5. adatbázis: poi, segments, polygons táblák
6. térképszerkesztő felület: download.php, upload.php, mapedit.exe
7. térképi kimenetek: mapedit, mapnik, garmin, egyéb gps-es formátumok
8. szolgáltatások: poi keresése, útvonaltervezés, itiner, magasságprofil, útvonalak
9. fórum

Szóljatok, ha kifelejtettem valamit.

Ami feleslegessé válik az osm-re váltással: 5, 6. Minden maradhat:

1. Felmérők maradnak, ugyanígy tölthetik a nyomvonalaikat ide. Lásd a 4. pontban.

2. Térképszerkesztők maradnak, ugyanitt beszélgetnek ugyanarról. A mapedit helyett JOSM-et használnak és nem terhelik a szervert a le- és feltöltésekkel, ez amúgy jelentős terhelés a processzornak.

3. Név, domain: változatlan.

4. Nyomvonalak: megmarad és épülhet tovább. Az osm-re úgysem lehet mindent feltölteni mint ide, csak gpx fájlokat fogad. Azt könnyű megoldani, hogy amit ide feltölt valaki, azt a szerver gpx-ben továbbtolja az osm felé, hacsak nem zárkózik el előle a feltöltő. Ugyanúgy bejelölhető, hogy ki és mikor dolgozta fel a nyomvonalat.

5. Maradnak az adatok, a poi tovább bővülhet, az ugye közös a geocaching.hu-val is. Érdemes lesz mindkét irányban megfeleltetni a poikat az osm objektumokkal: poi táblába osm azonosító, osm-re url=http://turistautak.hu/poi.php?id=...

6. Térképszerkesztő felület maradhat, szerkeszteni is lehet, mondjuk minek. Esetleg a geocaching poik helyének rendberakására jól jöhet.

7. A térképi kimenetek az osm adatainak helyi másolatából készülnek. A frissítés lehet napi vagy akár majdnem valós idejű is. A majdnem azt jelenti, hogy feltöltés után körülbelül ugyanannyi idő után jelenik meg az adat itt, mint amennyit most az upload.php szöszöl az ellenőrzéssel.

8. Szolgáltatások: átírandó osm alapokra. Ehhez remek eszközöket említettem mostanában.

9. Fórum: marad. Remélem, hogy nem tiltanak ki róla.

Fairy aggodalma nem alaptalan, osm adatokból bárki összerakhat ilyet. Akkor is, ha a turistautak.hu elzárkózik mindentől. Lehet, hogy terepi adattartalomban lassabban éri utol az osm, de akkor is utoléri és akkor már nagyon késő lesz. Kizárólagos adat már nem lesz, egyre kevesebb felhasználóval csökken az alapanyag, a honlap forgalmának csökkenésével a térképszerkesztői motiváció is. Ha a turistautak.hu nem lépi meg a váltást, akkor elsüllyed.

A turistautak.hu akkor maradhat a csúcson, ha megtartja a folytonosságát. Annyi idő alatt, amíg az osm adatait rendbeszedjük, el tudnak készülni a kiemenetek és webes szolgáltatások.
[előzmény: (68278) Old Fairy, 2014.06.02 18:09:12]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 17:52:17 (68272)
Rendben, köszönöm!
[előzmény: (68271) martin, 2014.06.02 17:50:53]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 17:46:04 (68270)
Ismerem a helyzetet, én is tapasztalom. Nem neked mondom, mert te úgyis tudod, hanem azoknak akik követik beszélgetésünket: ettől még jó alap arra, hogy beletegyük nyomvonalainkat és rendbeszedjük. A végeredmény jobb lesz, mint a turistautak.hu mostani állapota.

A jelen állapot azt tükrözi, hogy alulreprezentáltak a túrázók, vagyis éppen a turistautak.hu szerkesztői hiányoznak a csapatból.
[előzmény: (68267) Old Fairy, 2014.06.02 17:35:49]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 17:29:40 (68264)
Ezt megteheted úgy, hogy tárolod a szerkesztéskor lementett és felhasznált nyomvonalakat. Mindkét rendszerben.
[előzmény: (68263) Old Fairy, 2014.06.02 17:27:29]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 17:22:51 (68262)
Teljesen érthető, náluk nem 2004 óta gyűlnek a nyomvonalak. Viszont egyre több felmérő járul hozzá a nyomvonalai felhasználásához, így a turistautak.hu nyomvonal-állományának nagy része elérhető lesz az osm szerkesztői számára is. Ez akár olyan mértékű is lehet, hogy a végén az openstreetmap alatt lesz több nyomvonal.
[előzmény: (68261) Old Fairy, 2014.06.02 17:19:03]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 17:12:43 (68260)
Az openstreetmapre is csak legális adat kerülhet, a különbség csak annyi, hogy a műholdképek átrajzolása is legális (Bing és MapBox).

Van még egy harmadik út is, amely talán szokatlan a turistautak.hu szerkesztőinek: szervezetek hozzájárulása tömeges adatokkal. Szlovákiában az ingatlan-nyilvántartás és az erdészet is beadta az adatait, innen vannak az épületek és a terepi utak. Magyarországon is történt ilyen, a GySEV odaadta vasútvonalainak nyomvonalát.
[előzmény: (68256) Old Fairy, 2014.06.02 17:02:13]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 17:02:49 (68257)
Azóta még egy csomóan adták hozzájárulásukat, amit ezúton is köszönök nekik.
[előzmény: (68255) Hev, 2014.06.02 16:59:25]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 16:47:01 (68254)
Az osm szemszögéből az a felfoghatatlan, hogyan képes egy egész térképszerkesztő csapat fehér háttér felett, csak nyomvonalakból térképet készíteni. Továbbá miért nem fogják fel a műholdképen való rajzolás jelentőségét még akkor sem, amikor beszámolunk személyes tapasztalatainkról, példákat hozunk és bármikor maguk is kipróbálhatják?

Az osm-en sok "armchair mapper" van, ők is fontos munkát végeznek. Rengeteg vonalat rajzolnak az alaptérképre. Mit gondoltok, a topográfiai térképek milyen eljárással készültek? Elsősorban légifotóról. Csak abba nem tud belejavítani bárki bármikor.

Az igazi erő a két irányból érkező szerkesztők erejének egyesítéséből jönne létre. Dömcsi megrajzolja az utat az erdőig, Fairy pedig egy köteg nyomvonalból a lomb alatt.

Higyjétek el, hogy a műholdkép nem az ördög találmánya. Próbáljátok ki a szerkesztést úgy, hogy egyszere van alul műholdkép és rajta nyomvonal. Rá fogtok jönni, hogy ha a így rajzoltuk volna a turistautak.hu-t, akkor az osm sem érte volna utol még.
[előzmény: (68250) Old Fairy, 2014.06.02 16:31:35]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 16:41:20 (68252)
Te sosem néztél még turistatérképet szerkesztés közben?
[előzmény: (68251) Old Fairy, 2014.06.02 16:36:08]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 16:31:24 (68249)
Kevéssé valószínű, hogy a turistautak.hu-ról lopta volna a vonalvezetést. A töréspontok 2009.08.12. 15:29 óta változatlanok az osm-en. Akkor még nem a turistautak.hu-n spherical merator vetületű tms kimenet, ami betölthető mondjuk JOSM-be. Továbbá a szerkesztést Potlatch 1.2-ben végezte, ahová aligha tudott volna betölteni bármilyen külső forrást.
[előzmény: (68247) KiVi, 2014.06.02 16:11:51]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 15:52:18 (68245)
Csúsztatsz. Nem következtethetsz az osm egészének minőségére abból, hogy használ műholdképeket is, amelyeken össze lehet téveszteni az utat mással. A turistautak.hu meg bizonytalan gps nyomvonalakat használ, amelyek néha nagyon nagyot tévednek, épp ma mutattam rá egy eltévedt nyomvonalból készült soha-nem-volt útra: http://turistautak.hu/forum.php?action=thread&id=terkepek&message_id=430099

A műholdkép és a nyomvonal együtt sokkal jobb alapot ad a szerkesztésre, mint ha csak az egyiket vagy csak a másikat használnád. van ahol csak az egyik van, máshol csak a másik. Ahol mindkettő, ott kölcsönös ellenőrzési lehetőséget adnak egymásnak. Bármennyire is próbálod kicsinyíteni ennek jelentőségét.
[előzmény: (68240) Hev, 2014.06.02 15:28:03]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 15:38:34 (68243)
Télen nincs mindig hó. Az a lényeg, hogy akkor nincs lomb.
[előzmény: (68241) Old Fairy, 2014.06.02 15:31:55]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 15:36:19 (68242)
Tapasztalat és helyismeret nélkül valóban problémás. Az osm sok "kis" szerkesztője helyismeret alapján rajzol műholdas segítséggel. A gyakorlott osm szerkesztők már tapasztalatból tudják, hogy mit rajzolhatnak fel műholdképről.

Továbbá az osm-en is van sok nyomvonal.
[előzmény: (68239) Lipták Roland, 2014.06.02 15:22:17]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 14:47:41 (68235)
Ez a turistautak.hu-n ugyanúgy probléma. 3000 kilométernyi út Track=0, 5000 kilométer pedig felmérendő útként van jelölve, azért nem kap .. jelölést a Garmin kimeneten.

Egyébként ilyen vizsgálatoknál izgalmas lehetőség osm-ben, hogy a teljes történetet látod, nem csak vonalszinten, hanem töréspontok szintjén is. A hivatkozott vonal SC jelzés alatti (déli) felét tinker67 rajzolta, a kifogásolt nyomvonal nélküli részt pedig Domcsi.

JOSM-ben meg tudod jeleníteni az út azon pontjait, amelyet Domcsi szerkesztett utoljára: Szerkesztés / Keresés, user:Domcsi

Ha üres a JOSM, le tudod tölteni ezt az egyetlen vonalat is: Fájl / Objektumok letöltése, vonal 38902048
[előzmény: (68234) Old Fairy, 2014.06.02 14:31:44]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 14:28:24 (68232)
Az ajánlott megoldás ugyanaz, mint a turistautak.hu-n: töltsd fel a nyomvonalat rajzolás előtt, mert akkor a rajzolásnál már a frissen feltöltött is lejön. Utána is feltöltheted persze, csak ne felejtsd el. Magától nem megy fel, feltöltheted JOSM-ből vagy webes űrlapon.
[előzmény: (68230) Nargoth, 2014.06.02 14:26:45]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 14:26:48 (68231)
Kérdezd őt:
https://www.openstreetmap.org/message/new/Domcsi
[előzmény: (68228) Old Fairy, 2014.06.02 14:25:39]

Kolesárhozzászólásai | térképszerkesztés | válasz erre | 2014.06.02 14:26:07 (68229)
... vagy ha az akkori műholdképen látszott. A Bing is folyton cserélgeti, mint a Google. Néha téli műholdkép van fent, azon látszanak az erdei utak is.
[előzmény: (68227) heyjoe, 2014.06.02 14:21:14]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók