Ha az egész projektet a túrázás, kirándulás, nagyobb gyűjtőfogalomként a turizmus jegyében halad előre, akkor a feladatunk egyértelmű: a papír turistatérkép kiváltása. Ha felcsapunk egy papír cuccot, abban nem csupán turistautakat látunk, hanem településeket, utcákat is. Tehát a legfontosabb a turistautak és egyéb erdei utak felmérése után az ezekhez elvezető városi/aszfalt utak felmérése, hiszen az sem utolsó szempont, hogy hogyan jutunk el az erdőig!
De egy papír turistatérkép meglepően sok olyan utcát is tartalmaz, melyeknek nincs az erdei turistautakhoz (kvázi semmilyen turistacélponthoz) közük. Ezért is írtam a turizmus kifejezést az előbb, amely sokkal több területet fed le, mint a bakancsos-outdoor túrázás. A hétvégén például Balatonbogláron jártunk Bregővel, és nagy szükségünk lett volna egy bankautomatára. Nagyon megkönnyítette volna a dolgunkat, ha lett volna olyan (turisztikai) térképünk, amely tartalmazott volna ATM POI-kat. Ez a kis példa is tökéletesen mutatja, hogy a turizmus nem áll meg az erdei utak taposásánál, egy kellemes vakáció egy idegen városban ugyanúgy jelenthet kihívást a navigáció szempontjából, mint egy erdei útkereszteződés.
Miért mondom mindezt? Nekem állandó elvem a Mecsek rajzolásánál, hogy funkciójában a papír térképppel megegyező (sőt inkább azt túlszárnyaló) termék kerüljön az emberek GPS-ébe/PDA-jába. Szintén történelmi visszatekintés: hihetetlenül nagy dolognak éreztem, amikor először mentem túrázni PDA-val (még semmilyen szoftverem nem volt), és nem kellett papír alapú térképet vinni, mert a szkennelt változat ott pihent a gépen. És akkor még hol voltak számomra a vektoros, GPS-es cuccok...
Szóval első számomra az, hogy száműzzem a papírt.
Ezt pedig csak úgy lehet megtenni, ha teljeskörű szolgáltatást nyújtunk, kezdve a webes itinertől a papír térképek részletességét és információ-gazdagságát másoló vagy túlszárnyaló garminos IMG-ig. Ez az, amiért én is támogatom az aszfalt utak felmérését. Természetesen csak egy bizonyos szintig, hiszen egy város határában található ipari park aszfaltrendszere mindenképpen elkerüli a turizmus szereplőinek figyelmét, ez legyen a többi térkép bulija. Tudom, hogy van egy csomó olyan utca (sőt szinte egész városrész) itt Pécsen, amit soha nem fogok felmérni, sem berajzolni a Mecsek térképre, és nem azért, mert lusta vagyok bejárni, hanem azért, mert valószínűleg soha nem lesz rá senkinek szüksége turisztikai célból, legfeljebb egyszerű városi navigációs okok miatt, amire pedig már vannak és lesznek is szoftverek és térképek, kézi GPS és PDA fronton is, így ez szintén legyen az ő bulijuk.
Ami még hozzátartozik a papírral vívott harchoz: a POI-k. Érzésem szerint ez a front az, ahol hatalmas előnnyel bír a digitális tartalom az "analóggal" szemben. Érdemes lenne teljesen kihasználni, elég csak az előző bankautomatás példámra gondolni. Ez az a terület, amit szívem szerint nem bíznék a digitális térkép paletta többi szereplőjére, ebben "működési elvünknek" köszönhetően mi vagyunk/lehetünk a legjobbak. Gyógyszertárak, bankautomaták, boltok, buszmegállók, állomások - csupa "kevésbé outdoor pötty", ami a turizmus céljait szolgálja. Ezért is lenne jó, ha a POI reform kellően nagy figyelmet kapna.
ttamasnak viszont igaza van abban, hogy ne kalandozzon el a figyelmünk a lényegről: a hardcore bakancsos témáról, hiszen ez a terület az, amelyből "hiányt szenved a haza"! Van NaviGuide, van iGO, de Turistautak csak a turistautak.hu által (tehát általunk) lehet, így erre kell leginkább odafigyelni, ezen a fronton kell folyamatosan többet adni és persze egyre teljesebb lefedettséget és pontosságot biztosítani. Némi elragadtatott túlzással szólva: amíg egyetlen berajzolatlan jelzett turistaút is van az országban, bakancsra fel, bemérni! Ez legyen az első! Mit nekem 100 km berajzolt autópálya (bár ennyi talán az egész országban nincs...), ha valahol hiányzik 1 km a Kéktúrából??? Természetesen én is örülök annak, hogy a részletesebb úthálózatnak köszönhetően jobban használhatók a turistautak.hu-s térképek (tehát van értelme az "aszfaltrajzolásnak"), de úgy érzem, hogy még nem állunk azon a feldolgozottsági szinten, hogy erőinket másra csoportosítsuk a turistautak lelkes taposása helyett.
Na, kb. ennyi a kis monológom, remélem azért nem voltam olyan unalmas...[ előzmény: (3156) Trackman, 2006.02.22 19:20:03] |