turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Szeműhozzászólásai | válasz erre | 2006.02.23 08:59:47 (3170)
Van jópár budapesti autós trackem. Szívesen kigyűjtöm a főutakra vnatkozó részeket, ha kell. Én is örömmel venném, ha a települések fontosabb közútjai meglennének. E mellett ismételten javaslom, hogy a POI-k kerüljenek fel az ország egész területére (az Alföldre és a még létre sem hozott Nyugat-dunántúlra is). Attól, hogy az illető területen még nincsenek felmérve a turistautak (vagy éppen egyáltalán nincsenek) még az arra vetődő turista hasznát venné.
[előzmény: (3162) Kolesár, 2006.02.22 20:49:34]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2006.02.22 20:49:34 (3162)
Egyetértek Andorpapával, igyekszem tömörebb lenni.

Szerintem sem jó, ha csak a jelzett utak vannak rajta, ettől függetlenül lesz ilyen Garmin kimenet, ráadásul az átlátszó lesz, hogy megálljon mondjuk egy NaviGuide felett. Ahol két vonal kerülgeti majd egymást 10-20 méterre, mert aszfalton halad a turistaút és ennyivel másfelé vezet az egyik térképen mint a másikon, arról sajnos nem tehetünk ;-)

Fontos tájékozódási pontok maradnak ki, ha nem rajzoljuk fel a műutakat. Fontos rövidítési lehetőségek maradnak ki, ha az ösvényeket, földutakat kihagyjuk. Ezért foglaltuk bele mindezeket a térképezésbe.

Nekem is fáj, hogy szakad az OKT, főleg a Balaton-felvidéki szakasza hiányos, de oda nem jutok el egykönnyen. A Budai-hegységbe hamar kiérek (ma is voltam), és mindig találok teljesen bejáratlan utakat, sokszor pontosítok jelzett utakat is (ma is).
[előzmény: (3159) bregő és andorpapa, 2006.02.22 20:25:10]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.22 20:25:10 (3159)
Ha az egész projektet a túrázás, kirándulás, nagyobb gyűjtőfogalomként a turizmus jegyében halad előre, akkor a feladatunk egyértelmű: a papír turistatérkép kiváltása. Ha felcsapunk egy papír cuccot, abban nem csupán turistautakat látunk, hanem településeket, utcákat is. Tehát a legfontosabb a turistautak és egyéb erdei utak felmérése után az ezekhez elvezető városi/aszfalt utak felmérése, hiszen az sem utolsó szempont, hogy hogyan jutunk el az erdőig!

De egy papír turistatérkép meglepően sok olyan utcát is tartalmaz, melyeknek nincs az erdei turistautakhoz (kvázi semmilyen turistacélponthoz) közük. Ezért is írtam a turizmus kifejezést az előbb, amely sokkal több területet fed le, mint a bakancsos-outdoor túrázás. A hétvégén például Balatonbogláron jártunk Bregővel, és nagy szükségünk lett volna egy bankautomatára. Nagyon megkönnyítette volna a dolgunkat, ha lett volna olyan (turisztikai) térképünk, amely tartalmazott volna ATM POI-kat. Ez a kis példa is tökéletesen mutatja, hogy a turizmus nem áll meg az erdei utak taposásánál, egy kellemes vakáció egy idegen városban ugyanúgy jelenthet kihívást a navigáció szempontjából, mint egy erdei útkereszteződés.

Miért mondom mindezt? Nekem állandó elvem a Mecsek rajzolásánál, hogy funkciójában a papír térképppel megegyező (sőt inkább azt túlszárnyaló) termék kerüljön az emberek GPS-ébe/PDA-jába. Szintén történelmi visszatekintés: hihetetlenül nagy dolognak éreztem, amikor először mentem túrázni PDA-val (még semmilyen szoftverem nem volt), és nem kellett papír alapú térképet vinni, mert a szkennelt változat ott pihent a gépen. És akkor még hol voltak számomra a vektoros, GPS-es cuccok...
Szóval első számomra az, hogy száműzzem a papírt.

Ezt pedig csak úgy lehet megtenni, ha teljeskörű szolgáltatást nyújtunk, kezdve a webes itinertől a papír térképek részletességét és információ-gazdagságát másoló vagy túlszárnyaló garminos IMG-ig. Ez az, amiért én is támogatom az aszfalt utak felmérését. Természetesen csak egy bizonyos szintig, hiszen egy város határában található ipari park aszfaltrendszere mindenképpen elkerüli a turizmus szereplőinek figyelmét, ez legyen a többi térkép bulija. Tudom, hogy van egy csomó olyan utca (sőt szinte egész városrész) itt Pécsen, amit soha nem fogok felmérni, sem berajzolni a Mecsek térképre, és nem azért, mert lusta vagyok bejárni, hanem azért, mert valószínűleg soha nem lesz rá senkinek szüksége turisztikai célból, legfeljebb egyszerű városi navigációs okok miatt, amire pedig már vannak és lesznek is szoftverek és térképek, kézi GPS és PDA fronton is, így ez szintén legyen az ő bulijuk.

Ami még hozzátartozik a papírral vívott harchoz: a POI-k. Érzésem szerint ez a front az, ahol hatalmas előnnyel bír a digitális tartalom az "analóggal" szemben. Érdemes lenne teljesen kihasználni, elég csak az előző bankautomatás példámra gondolni. Ez az a terület, amit szívem szerint nem bíznék a digitális térkép paletta többi szereplőjére, ebben "működési elvünknek" köszönhetően mi vagyunk/lehetünk a legjobbak. Gyógyszertárak, bankautomaták, boltok, buszmegállók, állomások - csupa "kevésbé outdoor pötty", ami a turizmus céljait szolgálja. Ezért is lenne jó, ha a POI reform kellően nagy figyelmet kapna.

ttamasnak viszont igaza van abban, hogy ne kalandozzon el a figyelmünk a lényegről: a hardcore bakancsos témáról, hiszen ez a terület az, amelyből "hiányt szenved a haza"! Van NaviGuide, van iGO, de Turistautak csak a turistautak.hu által (tehát általunk) lehet, így erre kell leginkább odafigyelni, ezen a fronton kell folyamatosan többet adni és persze egyre teljesebb lefedettséget és pontosságot biztosítani. Némi elragadtatott túlzással szólva: amíg egyetlen berajzolatlan jelzett turistaút is van az országban, bakancsra fel, bemérni! Ez legyen az első! Mit nekem 100 km berajzolt autópálya (bár ennyi talán az egész országban nincs...), ha valahol hiányzik 1 km a Kéktúrából??? Természetesen én is örülök annak, hogy a részletesebb úthálózatnak köszönhetően jobban használhatók a turistautak.hu-s térképek (tehát van értelme az "aszfaltrajzolásnak"), de úgy érzem, hogy még nem állunk azon a feldolgozottsági szinten, hogy erőinket másra csoportosítsuk a turistautak lelkes taposása helyett.

Na, kb. ennyi a kis monológom, remélem azért nem voltam olyan unalmas...
[előzmény: (3156) Trackman, 2006.02.22 19:20:03]

Trackmanhozzászólásai | válasz erre | 2006.02.22 19:20:03 (3156)
Ha rendesen meg akarjuk csinálni, hogy a turistautak elérhetőek legyenek, el tudjuk helyezni a "térben", akkor gondolom 1értelmű, hogy rajta kell lennie gyakorlatilag az összes (településen kívüli és kis településeken belüli) aszfaltos útnak is, meg a maguknak a településeknek is, stb. Lásd Cserhát-trekkelés, Moha bá összes autós trackje összességében kirajzolta a Cserhát autóstérképét.

Innen 1 lépés a nagyvárosok utcáinak berajzolása. Nem nagyobb lépés most már, mint a kis aszfaltos utak után az autópályákat is felrakni.

A kérdés innentől csak úgy jelenhet meg, hogy miért ne?

Tudnék lehetséges érveket és ellenérveket egyaránt. Vajon melyik oldal a súlyosabb?
[előzmény: (3155) ttamas, 2006.02.22 18:06:47]

ttamashozzászólásai | válasz erre | 2006.02.22 18:06:47 (3155)
Egyébként miért is foglalkozunk mással?

Nem tudom. Az előbb arról folyt a diskurzus, hogy Budapest Budai-hegység, Gödöllői-dombság, vagy Alföld.
Szerintem meg ez egy autós térkép kezdeménye:
http://img.tar.hu/ttenczer/size2/19940717.jpg
[előzmény: (3154) Peter68, 2006.02.22 15:50:39]

Peter68hozzászólásai | válasz erre | 2006.02.22 15:50:39 (3154)
Végülis igazad van.

Egyébként miért is foglalkozunk mással?
[előzmény: (3152) ttamas, 2006.02.22 15:00:39]

ttamashozzászólásai | válasz erre | 2006.02.22 15:00:39 (3152)
A tájegységekre bontást az eredeti koncepció indokolta.
Mármint a túristautak. Lassan ez lesz a legelhanyagoltabb terület. :((
Jó lenne egy olyan változat, ami semmi mást nem tartalmaz, csak a jelölt vagy jelöletlen krándulóutakat és esetleg a hozzájuk tartalmazó POI-kat.

A megyékre osztás logikus egy országos, autós térképnél. Úgy látom, most ez a cél, csak az elnevezés maradt.
[előzmény: (3151) Peter68, 2006.02.22 14:23:07]

Peter68hozzászólásai | válasz erre | 2006.02.22 14:23:07 (3151)
Még egy gondolat eszembe jutott valamelyik éjszaka.
Lehet, hogy a tájegység alapú országbontás helyett a megyék szerint kellene osztani az országot?

Mondjuk az adatbázis jelenlegi telítetségi szintjét nézve nem lenne a legegyszerűbb húzás, de elég sok problémát megoldana.

A megye határ nem metsz települést. Max. csatlakozó utakkal kellene foglalkoznunk.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók