turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

kocsihozzászólásai | válasz erre | 2009.03.19 11:51:30 (28878)
:: A városi, falvak közötti "kerékpárút"-nak nevezett izék
: ööööööööööö... nem biciklizem. Mi a baj velük?


Az országút mellett, azzal párhuzamosan, de attól elkülönített, széles, jó minőségű úttal semmi. De ilyen szinte csak a mesében létezik. A gyakorlatban olyanok vannak, hogy
- 500m-enként átvezetik az út egyik oldaláról a másikra
- nem vezetgeti át, de a kerékpárút inkább az árok funckióát tölti be. Az összes út menti trutyi abba kerül, a víz ott folyik
- szar az aszfalt (a Békásmegyer-Szentendre szakaszon megszámlálhatatlanul sok "fekvőrendőr")
- bevezetik a "kertek alá", össze-vissza kanyarog, teljesen véletlenszerűen, sokszorosan hosszabb úton mint az autóút.
- levezetik az ártérbe, amit rendszeresen elönt a víz, néha még a betonlapokat is elmossa mint Kismaros-Nagymaros között

... a lista végtelen hosszú, de ezek nem is a legdurvábbak. Budapesten olyanok is vannak amiken az ember már felháborodni sem tud annyira röhelyesek.

Van pár üdítő kivétel, de a többségről ordít, hogy olyanok "tervezték" akik soha sem kerékpároztak.

A legtöbb ilyen izén persze el lehet vergődni. Papa, mama, 2 kisgyerek szépen elsétabiciklizgethet ha szerencésjük is van. De aki nem csak andalogni menni, hanem közlekedni, netán haladni is szeretne azok jobban teszik ha az autók között mennek.
[előzmény: (28855) Old Eye, 2009.03.19 07:29:48]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2009.03.19 07:29:48 (28855)
A városi, falvak közötti "kerékpárút"-nak nevezett izék
ööööööööööö... nem biciklizem. Mi a baj velük? Amennyire látom, jól néznek ki. Kb 2 m széles, elkülönített aszfaltsáv. Pár ismerôsöm körbepedálozta a Balatont, minden egyébre panaszkodtak, csak az útra nem.
[előzmény: (28853) kocsi, 2009.03.19 02:41:51]

kocsihozzászólásai | válasz erre | 2009.03.19 02:41:51 (28853)
"terep és országúti kerékpárjelzéseket külön kezeljük"

Az országúti kerékpárosok a jó minőségű aszfaltutakat szeretik. A városi, falvak közötti "kerékpárút"-nak nevezett izéket nagyon rühellik. (Pl a Balaton körüli szörnyűség)

A montisokat nem az érdekli, hogy van-e aszfalt, hanem minden egyéb ami mondjuk az utak#felületek térkép + szintvonalak rétegekből kiderül.


Szerintem nem kell külön kezelni a terep és országúti jelzéseket, mert aki sportol, az úgy is az u#f+szintvonalak alapján választ utat, aki pedig kirándul-közlekedik azt a kerékpárutak jelölése segítheti.
(A második csoporton segíthetne ha a kerékpártérképen a szín nélküli OO jelzésű utak is megkapnák a kiemelést)
[előzmény: (28851) olahtamas, 2009.03.19 02:11:00]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2009.03.19 02:11:00 (28851)
A 2-es az szabályos jel, amennyiben kék, hogy ha bonyolítani akarjuk a helyzetet :)
Én nem akarom, így jó ahogy van.

És még megemlíteném a szín nélküli kerékpárutat amivel a sima kerékpáruakat jelöljük.
(Volt egy javaslat, hogy a terep és országúti kerékpárjelzéseket külön kezeljük, mit azt valahol külföldön teszik, így már a térképről is látszana, hogy milyen útra számítsak, és nem kell paramétereket nézegetni)
[előzmény: (28849) Old Eye, 2009.03.19 00:44:19]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2009.03.19 00:44:19 (28849)
Hajo, KiVi, johann gambolputty, meg azok, kiket érdekel a turistajelzések problémaköre és figyelemmel kísérik ez vitát (azért jó lett volna, ha ti is letettétek volna voksaitok... Még nem késô!)

A téma áttekintése

Van egyfelôl a szabály. Hogy ne legyen félreértés, én ezt a doksit tekintem annak: http://turistautak.hu/wiki/Turistajelzések_szöveges_megjelenítése

A szabály négy tényt rögzít
- a jelzéseknek két kategóriája van (szín és alak),
- a kategóriákon belül sorrendbe vannak rakva (KPSZ ill +34QBLCTYIoo, a sávnak, mint alaknak nincs jele és elsô helyen áll)
- alakjel mindig színnel áll, önmagában nem (PQ van, de csak Q nincs)
- több együttfutó jelzés közti hierarchia az alakok sorrendjén alapul (például kék négyszög, sárga háromszög és zöld kereszt megjeleníttetési sorrendje: Z+ S3 K4

Vannak még szabályon kívüli, de tuhu-n elfogadott jelek - PM, M, *, K2
Vannak vitatott jelzések, mint az SG. Itt figyelmetekbe ajánlom modras tanulmányát. Sok különleges jelet gyüjtött össze. És hozzájuk adhatjuk a fórumon emlegetett lila csibecsôröket, kosfejeket, házaspárok kettôs gyûrûsjeleit stb És nemrég a Hunyadorom körül mentem egy fehér háromszöggel jelzett turistaúton. Fénykép van.

A szabvány egyetlen hibája, hogy csak megemlíti a nemszabályos jeleket, de nem rögzíti viszonyukat sem egymáshoz sem a meglévô szabályos jelekhez.

Az olyan szöveg, hogy "és a sor végére kerüljön a labelben" avagy "A többi megy utána." avagy "A jelölés sorrendje... a B-n belül pedig véletlenszerű" blablabla, nem ad útmutatást.

A szabvány pontosítása

Azonban meg kell tartanunk a koncepcióját, különben fejünkre csapnak... Következô lehetôségeket látok:
- A nemszabályos jeleket a jelenlegi két kategóriába suvasztjuk (Mária útja, mint lila szín, a színkategória utolsó helyére kerül, a többi, x, +o, lo, g stb stb mint alakok a kerékpárutat jelölö OO-t követik, a sorrenden vitatkozhatunk...).
- Felveszünk két további kategóriát, színt és alakot, és ezekbe szépen beosztjuk a nemszabályos jeleket.
Az elsô megoldás az egyszerûbb. Csak bôvítjük a szabványt; a szín- és az alakjel pozíciójuk alapján egybôl felismerhetô.
A második megoldásnál maga a szabvány nem változik, csupán mintegy hozzácsatolunk egy függeléket, mely külön-külön leírja a nemszabályos színeket és alakjeleket.

Van még néhány szempont, mit mérlegelnünk kell:
- Olyan szín/alakjeleket kell kiválasztanunk, melyek a különféle kimeneteken egyaránt és egyformán megjelennek. Kevés van. Nehéz közös nevezôre jutni.
- Valóban olyan szín/alakjeleket kell kiválasztanunk, melyek a terepen vannak, amit a térképolvasó túrázó lát.
OFF Az utóbbi szempont lehet, hogy magától értetôdô, de mégis... Megmondaná nekem valaki, a WEBes térképen a Csóványost délrôl megkerülô síút miért 'piros ||' ikonnal van jelölve? Aki arra jár, hiába keresi fákon a két függôleges vonalat... küld is bennünket a jó meleg... Pedig az PX-re van kész ikon ON

A második megoldást javaslom:
Szin - M (Mária útja úgy is mint magenta/lila) és F (fehér, elég sok van); ebben a sorrendben
Alak - 2 (pecsét), X (síút), / (tanösvény), M (Margita, Meteor Maraton), G (gyöngy), * (joker); ebben a sorrendben

Összefoglalás

Javaslom, a meglévô szabály alapján a turistajelzések színeinek és alakjainak a következô csoportosítását:

Szabályos (változatlan)
színek: KPSZ
alakok: +34QBLCTYIoo

Nemszabályos (új kategóriák, késôbb bôvíthetôk)
színek: MF
alakok: 2X/MG*




[előzmény: (28806) Old Eye, 2009.03.18 10:35:24]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 10:35:24 (28806)
Hajo, KiVi, johann gambolputty - türelmeteket kérem, fogok válaszolni maholnap, de még nem rendeztem gondolataimat.
[előzmény: (28805) johann g (Lud), 2009.03.18 10:23:51]

johann g (Lud)hozzászólásai | válasz erre | 2009.03.18 10:23:51 (28805)
egyetértek, tartsuk a szabvány szerinti sorrendet spec jelek menjenek a végére.
a spec jeleket is korlátozzuk le: legyen mondjuk * a labelbe, pl. házaspárok kettős körös jelzése, teljesítménytúrás pöttyök, katicás jelzés, piros M, stb. esetleg a k paraméterbe beírhatjuk hogy mit is takar a joker.
a Mária út tekintettel az országos jellegére legyen simán M, és a sor végére kerüljön a labelben.
[előzmény: (28773) Hajo, 2009.03.17 16:48:55]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 16:48:55 (28773)
A jelen téma két külön kérdés. Ne keverjük azokat össze:

1.) Amit én jeleztem az az, hogy a tuhu jelen szabályozása (valljuk be elég hiányos) az 'm' jelzést a végére sorolja. Nem sáv jelzés, nem +, nem 3 stb, tehát megy a végére.
(A szintaktikai alapon vett megközelítésedet teljesen értem, logikus, de a szabályunk nem így szól).
Vitassuk meg, hogy jó-e a szabály, de addig amíg nem változtatjuk meg azért alkalmazzuk a jelenlegit inkább, mint mást. A példa szerint is a végére sorolódik.

Másik kérdés
2.) Fontos-e a Mária út (vagy bármelyik más tematikus útvonal)? Fontosabb-e mint egy "sima" turistaút és/vagy egy másik jelzés? Melyik tematikus út fontosabb?
Én nagyra becsülöm ezt is csakúgy, mint bármely másik spirituális és/vagy sport, turizmus indíttatású hosszútávú vándorutat. A fontosság befolyásolhatja (kell is, hogy befolyásolja) az label-be írandó sorrendet. Azt is figyelembe kell vennünk azonban, hogy a jelenlegik szabályozás egyértelműen az MTSZ(?) szabványos jelölési sorrendjéhez igazodik (már ha betartják a jelzésfestők).

Én alapvetően Kivi-vel értek egyet:
Aminek saját spec jele van az az általad is idézett alakok sorrendje szabály miatt meg a végére. A szabályban nevesített alakok sorrendje meghatározott. A többi megy utána.
[előzmény: (28771) Old Eye, 2009.03.17 14:47:15]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 14:47:15 (28771)
Jó lenne ha ilyen egyszerû lenne a helyzet. Azonban ez a Mária útja nem egy kis erdészet/egylet/önkormányzat magánakciója. Több. És ezt be kell látnunk.
[előzmény: (28766) KiVi, 2009.03.17 14:23:53]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 14:23:53 (28766)
Szerintem így néz ki a helyzet:
A) Klasszikus turistaút, A-ból B-be visz, fontosságát szín, funkcióját alak jelöli
B) Tematikus út, saját jele van (T,M, egyéb)

Így a Mária út a B kategóriába való.

A jelölés sorrendje pedig A majd B, az A-n belül van szabály, a B-n belül pedig véletlenszerű.
[előzmény: (28764) Old Eye, 2009.03.17 14:12:30]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 14:12:30 (28764)
Szabványon kívüli, valóban, de be kell suvasztanunk valamilyen kategóriába. Van színjel és alakjel.
Azonban alakjel köv okok miat nem lehet -
- már van 'M' alakjel - a Margarita és a Meteor Maraton utak jele (ez mindig Pvel áll)
- az 'm' jövôben más alakjellel elôfordulhat - 'm3', 'mL' stb. Két alakjel együtt sose fordulhat elô ('3L' nincs)
Így marad a színjelként való kezelés. És praktikus is.
Ha nem muszáj, ne állítsunk fel kivételeket... a kivételek értemezése mind a térképrajzolóknak, -gyártóknak és olvasóknak pluszmunka.
[előzmény: (28760) KiVi, 2009.03.17 14:00:38]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 14:00:38 (28760)
Az M az sáv? Szerintem inkább szabványon kívüli jel, így a végére való.
[előzmény: (28759) Old Eye, 2009.03.17 13:52:15]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 13:52:15 (28759)
A Mária útja hazánk komolyabb vallási központjait, kegyhelyeit köti össze egymással és a külvilággal, a nemzetközi zsarándokutakkal. Jele 'm' (a terepen egy kicsit kacifántosabban néz ki), színe lila, azaz más, mint KPSZ valamelyike (okosan). Tervezik, hogy +34QBLC stb alaki jelekkel egyéb utakat (leágazásokat) is létrehoznak. Így magától adódik, hogy az 'm'-t külön színként kezeljük, s beillesztjük a KPSZ mellé utolsónak és úgy, hogy alakot bármikor kapcsolhatunk hozzá.
Most idézet innen:
Több együtt futó jelzés esetén egymás után írjuk őket szóközzel elválasztva, a terepen felfestett sorrendben. Elsődleges prioritású az alakok sorrendje, másodlagos pedig (tehát az azonos alakúak között) a színeké. Szabályos felfestés esetén ezek egymás alatt vannak, pl: K P S Z+
Így az 'm' önmagában, mint 'sáv', megelôzi az egyéb alaki jeleket, de a többi sávos szín mögé kerül; lásd az utolsó példádat:
"ID=33311, sequ error in Label=Z KC M, updated as Label=Z m KC"
[előzmény: (28757) Hajo, 2009.03.17 13:21:26]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2009.03.17 13:21:26 (28757)
Old Eye,
Nézegettem a budaiban utoljára feltett MapAudit logot.
Jól értem, hogy a labelben a turistajelzések sorrendjét így válzotatta a progi?
"ID=33359, sequ error in Label=S+ M, updated as Label=m S+"
"ID=26401, sequ error in Label=S+ KC M, updated as Label=m S+ KC"
"ID=33311, sequ error in Label=Z KC M, updated as Label=Z m KC"

Igazából a M (=Mária út) jelének áthelyezésével van gondom. Én úgy gondolom, hogy annak (mint speciális jelnek) a lista végén van a helye.
(Leírás: itt vagy itt.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók