turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

mephisofthozzászólásai | válasz erre | 2007.04.25 14:50:42 (12108)
Nem tudom pontosan, mit akarok, mert nem ismerem a (reális) lehetőségeket.

Azért leírom, hogy kb. miért tévedtem ide ...

Elsősorban országúti bicajjal (virsligumis "versenybicaj") jövök-megyek. Amikor ismeretlen vidékre vetődök, akkor túristatérkép alapján próbálom megtervezni, merre menjek - de ez nem mindig működik jól, gyakran nem egyértelmű a jelkulcsból, járható-e számomra az út, vagy sem.

Bicajosoknak azt hiszem az lenne a legnagyobb segítség, ha lenne egy olyan nézete a webes térképnek, amin csak a kerékpárral járható utak látszanak. Ha ezen is lehetne itinert tervezni, az szuper lenne, akkor még a szintdiagramot is meg lehetne nézni előre.

Út közben a outi bicajos nem nagyon nézne GPS-t, ha elégazáshoz ér, akkor vagy emlékszik, merre kell menni (hiszen nincs túl sok elágazás), vagy megnézi a túristatérképet, vagy egy térképvázlatot.


***

Kerékpáros fórumokon időnként előfordulnak kérdések, hogy itt-meg-ott milyen az út, merre lehetne menni, stb. Magam a Pilis útjait ismerem, de máshol szinte semmit. Arra gondoltam, indítok egy wikit, ahol kerékpáros útvonalakat írunk le. Én leírok mindent, amit tudok a Pilisről, és remélem mások követnek, és így aztán akármerre megyünk, mindenhol jó és könnyen elérhető kerékpáros szemszögből tálalt infót találunk.

Amikor belekezdtem volna, azt javasolták, hogy ne akarjam feltalálni a melegvizet, itt a turistautak.hu. Eleinte azt gondoltam, hogy csak "lelopok" innen térképeket, de minden lényegi info a kerékpáros wikin lenne. Az általános fórumban "kértem engedélyt" a lopásra. Ott aztán azt javasolták, ne lopjak, hanem készítsek itt útvonalakat, és azokat hivatkozzam meg a wikin.

Ekkor arra gondoltam, hogy készítek itt a turistautak.hu-n olyan útvonalakat, amik ugyan sok elemi szakaszból állnak, de outi kerékpáros szempontból nézve egy szakaszt képeznek (~aszfaltos elágazástól aszfaltos elágazásig), és amikből aztán az érdeklődő összerakhatja a komplett túráját. Persze készítettem volna komplett túraajánlatokat is, az egyes szakaszok összefűzéséből. A kerékpáros wiki ezeknek a szakaszoknak és komplett túráknak lehetne tematikus tartalomjegyzéke.

El is kezdtem készíteni pár szakaszt, de most elbizonytalanodtam. Viszonylag bonyolult ezeket a szakaszokat megcsinálni (+feltenni a hivatkozást a wikire), félek, nem sokan követnének. Túl sok rövid, "érdektelen", csak technikai okokból szükséges szakaszt kéne megcsinálni, emiatt nehéz a szakaszokat "beszélően" elnevezni. Nem tudom, hogyan tudnék a szakaszokról használható áttekintő térképet készíteni. A dolog használata (egyéni túrák összeállítása az előkészített szakaszokból) is macerás lenne: az azonosítókat össze kéne másolni (a szakaszok ráadásul irányítottak), ebből új útvonalat készíteni, ... Két rendszert kell hasznáélni, a wikit és a turistautak.hu-t, ... Félek, a wiki legtöbb látogatója hamar föladná.

***

Ekkor olvastam itt a fórumon, hogy kerékpáros térkép készül. Ha lenne egy ilyen, akkor az egész, amit terveztem, fölösleges lenne. Összességében sokkal kevesebb munkával sokkal jobb eredményt lehetne elérni. Ha van egy jó térkép, amin látszik, mi jó az outi kerékpárosnak (és nincs rajta sok fölösleges neki részlet), akkor fölösleges előre legyártani a szakaszokat, mindenki egyszerűen meg tudja tervezni magának az útvonalát. (Persze kedvcsinálóként az egyes tájegységeket kerékpáros szempontból jól bemutató pár komplett túrát akkor is érdemes összerakni.)

Ha tudok, esetleg inkább itt szállok be segíteni. (A Pilis összes outis útjáról van trackem (egy FRWD (www.frwd.fi) ketyerével készültek, lat/lon/alt (barometrikus) listát tudok kinyerni belőle.)

***

Azután egy más kérdés lenne ugyanez (hasonló) montis szemszögből. A dolog sok ok miatt sokkal bonyolultabb, pl. mert sokkal több út alkalmas montihoz, de kevésbé egyértelmű, mi járható, mi nem, aztán van, ami járható, de mégsem ildomos behajtani (csörtetni, zúzni), ...

***

Szumma szummárum, kérdés: esélyes, hogy csináljatok egy olyan nézetet a webes (SVG) térképhez, ami csak a "KerékpárralJárható=a" utakat mutatja, de aztán mindent ugyanúgy lehet vele csinálni, mint a szokásossal (=> itiner, magassági metszet)? (No, a végére csak rájöttem, mit szeretnék :)
[előzmény: (12101) Kolesár, 2007.04.25 13:41:22]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.25 13:41:22 (12101)
Tisztázzuk a helyzetet.

1. Amit papa71 szeretne előállítani, az annyi, hogy a Garmin eszközeinket értelmes útvonaltervezésre bírjuk. Ha nincs MapSource-od, akkor feltehetően nincs Garmin GPS-ed, így amit itt éppen készíünk, az nem neked szól.

2. "bicajos térkép a neten" alatt pontosan mit vársz? Készíthetünk olyan megjelenésű webes térképet, ami jobban bejön bicikliseknek, mint a mostani turistatérkép-jelkulcsú térkép, de ez egy külön feladat.
[előzmény: (12099) mephisoft, 2007.04.25 13:35:23]

mephisofthozzászólásai | válasz erre | 2007.04.25 13:35:23 (12099)
Letöltöttem a bicajos térképet, de nem tudom megnézni, mert nincs MapSource-om. Úgy látom, a Garmintól sem lehet letölteni. (Illetve le lehet, de hiába.) Meg tudom valahogy nézni mégis a térképet? Esetleg lesz fent a Neten egy olyan verzió (vagy szűrő, kapcsoló), hogy kerékpáros térkép? Ha igen, mikorra remélhető?
[előzmény: (12096) Kolesár, 2007.04.25 13:17:04]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.25 13:17:04 (12096)
Előttem van az első térkép, ami már elvileg bringásnak készült. Nagyon furcsa dolgokat tapasztalok rajta, szerintem essünk neki többen és gyűjtsük a tapasztalatokat. Fontos beállíási szempontok:
- Vehicle: Bicycle
- Calculation Style: Faster Time / Shorter Distance
- Road Selection: Prefer Minor Roads .. Prefer Highways

Ezen kívül lehet, hogy talán a sebességek is befolyásolják, bár elsőre kb. 16-18 km/h sebességgel tervezett a MapSource. Függhet a MapSource verziójától is.

http://turistautak.hu/file.php?dir=maps&file=turistautak-kerekpar-garmin-mapsource-setup.exe [28 MB]
[előzmény: (12091) papa71, 2007.04.25 09:56:11]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.25 09:56:11 (12091)
Jó legyenek paraméterek:

Tehát kerékpárút:

JarhatosagGyalog=A
JarhatosagAutoval=D
JarhatosagBiciklivel=A
JarhatosagBabakocsival=A
Burkolat=aszfalt vagy rossz aszfalt vagy beton
JarhatosagEsoben=A
Szelesseg=keskeny műút
BehajtasAutoval=D
BehajtasBiciklivel=A

és Budapesten (budai, gödöllői) a tipusa 90% -ban 0x16 (lehet, hogy 100%-ban de nem merek rá megesküdni).
Valamint Label=oo
Kérdezném a többieket, hogy balatonnál, és a soproniban is így néz-e ki a dolog?

Főutakon az autós tiltás azért lenne jó a kerékpáros térképen, hogy össze lehessen hasonlítani a két járműtipus autó és kerékpár tervezési algoritmusa közötti különbséget (ha van egyáltalán különbség akkor az autó valószínűleg jobban ki van dolgozva)

A járhatósági feltételeknél mi legyen, ha a paraméter N/A?
Én azt mondanám értelmezzük B vagy C ként. Első körben én a B -re voksolnék.


Párhuzamos utaknál algoritmizálás messzire vezetne, itt kéretik az útra beállítani a BehajtasBiciklivel=D paramétert.
Egyetértek ezentúl kerékpárút rajzolás közben így fogok eljárni. Kérem, a többieket is hogy ezt tegyék.

Szólok, ha elérhetővé válik letölthető telepítő, gyártja a szerver.
Köszünöm, köszönjük.



[előzmény: (12072) Kolesár, 2007.04.24 16:43:51]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.24 16:43:51 (12072)
A "megfelel a kerékpárút sablonnak" feltételt nem tudom értelmezni, szerintem így nincs értelme. Adott paraméterek felsorolásának lehet, de hogy pl. a JelzesMinoseg=N/A feltételt nincs értelme vizsgálni, az biztos. A sablonok ész nélküli használatától egyébként is óvok mindenkit.

Az főutakon való autós tiltásnak nem látom értelmét, ezt nem tettem bele. A járhatósági feltételeknél mi legyen, ha a paraméter N/A?

Párhuzamos utaknál algoritmizálás messzire vezetne, itt kéretik az útra beállítani a BehajtasBiciklivel=D paramétert.

Szólok, ha elérhetővé válik letölthető telepítő, gyártja a szerver.
[előzmény: (11977) papa71, 2007.04.20 10:40:35]

papa71hozzászólásai | válasz erre | 2007.04.20 10:40:35 (11977)
Tehát mint az előbb mondtam az el lett vetve hogy azúttipusok megváltozzanak.
Helyette az a javaslat él, hogy a rout class-t és a speed limitet módosítanánk.

Ami megfelel a kerékpárút sablonnak labelben tartalmazza a "oo"-t vagy nem felel meg a kerékpárút sablonnak, de labelben tartalmazza az "oo"-t és a megjegyzésben a "Kerékpárút" szöveget annak a route class-sa legyen 4-es.

Ami nem felel meg a kerékpárút sablonnak, de labelben tartalmazza a "oo":
Annak a route class-a legyen 3-as.

Azok az utak, amelyek nem tartalmazzák labelben a "oo" de burkolatuk: aszfalt, rossz aszfalt, beton
és a JarhatosagBiciklivel=A, vagy B :
Azok rout classa legyen 2.

Azok az utak, amelyek nem tartalmazzák labelben a "oo" de burkolatuk: makadám, köves, kavics, homok, föld, középen, füves, fű vagy JarhatosagBiciklivel=C:
Azok route calss -se legyen 1.

A többi út route class-sa legyen 0.

Az autópályákon és az 1 számjegyű utakon mind a kerékpáros, mind az autós járhatóság legyen tiltva. (Hogy tudjuk tesztelni mind a két járműtipussal)

Az egyirányúsításokról, még nem születet konszenzus, egyelöre maradjanak meg.

Ha megoldható hogy azok az utak amelyek mellet kerékpárút fut (ez nem tudom algoritmizálható-e) tiltva legyenek, mind autós mind kerékpáros közlekedésre az is hasznos lenne szerintem.

A speed limit-ek nem tudom mennyire kavarnak be a kerékpáros jármű tervezésbe? Talán egyelöre ne bolygassuk őket. Ha nem lesz kielégítő a tervezési eredmény akkor megpróbálhatunk azokkal is variálni.

[előzmény: (11973) Kolesár, 2007.04.20 09:23:10]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.20 09:23:10 (11973)
Ezt látom a leírásnál:
0x1 - Kerékpárút
0x2 - kerékpársáv, vagy kis forgalmú úttest
0x3 - Összekötő útvonal aszfaltozott (úttest vagy járda)
0x4 - Összekötő útvonal földút vagy rázós burkolat
0x5 - Erdei útvonal (ilyen még nincs benne)
0x6 - Egyéb út vagy utca (kerékpárral járható)

Semmi akadálya, hogy a kimenetbe 0x01-0x06 típusokat osszak bizonyos elvek alapján (merthogy most is ez történik), itt a nagy kérdés az, hogy konkrétan milyen feltételrendszer szerint. Ismeritek a vonalak jellemzőit, ez alapján kellene összeírni. Pl. a labelben oo van, vagy a vonaltípus, járhatóság adott értékei esetén, stb.
[előzmény: (11971) SagiK, 2007.04.20 08:59:03]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.20 08:59:03 (11971)
A http://turistautak.hu/tracks.php?id=1983 trackhez feltöltött bpbike14.zip a kiindulási alap. Mivel a térképkészítés számomra fekete lyuk, így remélem papa71 olvassa ezt, és megadja a szükséges adatokat.
[előzmény: (11967) Kolesár, 2007.04.20 07:57:51]

Kolesárhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.20 07:57:51 (11967)
Kevesebb energia befektetésével már itt a helyén elkészülhetett volna ugyanez, működő telepítővel. Írd le kérlek részletesen, hogy mi a különbség az eredeti mp-hez képest, készítek ilyen kimenetet és beteszem a Garmin-automatizmusba. (Kérdés persze, hogy mi az eredeti.)
[előzmény: (11966) SagiK, 2007.04.20 07:54:25]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2007.04.20 07:54:25 (11966)
Papa71 közreműködésével létrejött bicajos térképkezdeményezést mostanra sikerült úgy lefordíttatnom a mapcenter2-vel. installset is keletkezzen. Természetesen megpróbáltam felrakni, ki is végezete a 6.12.2-es Mapsource-t. (uninstall után működik) Mit csináltam rosszul? Az img, tdb van, Mapedit meg is nyitja.
Valaki hozzáértő rápillantana? (Vagy egy részletes leírás a mapcenter2 használatához is jó lenne. A pv file-ban nem vagyok biztos)


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók